Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
BirgitS BirgitS skrev:
Det är också mycket resurskrävande med tester, någon ska utföra topsningen, det ska köras i en maskin där det sedan måste sitta någon och bedöma resultatet innan någon till slut kan ringa upp personen som testades för att meddela resultatet
Kan för egen del säga att de har fullt upp. Fick själv ringa och kolla mitt resultat tillslut då de inte hade ringt.
De prioriterar provresutaten (enligt läkaren,)för de som är akut sjuka och positva först (såklart)å därefter de andra som är positivt testade men som ej behöver akut vård. De som är negativa tar det vart efter de har tid.
Kände mig lite halvdum som ringde då jag inte ville belasta mer men det var en inbokad telefontid så sköterskan hade den tiden inplanerad.
Å andra sidan så visste jag ju inte om jag var positiv eller negativ innan jag ringde å fick det berättat för den delen.

Det kommer ändå att ringa upp en smittskyddsläkare men det har gått några dagar å ingen har ringt ännu.
Så, de har att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
5
L Lars48 skrev:
Ja, det är meningen. Man har infört kortärmad just för att inte ta Bakterier eller virus från ena patientsäng till den andra med sina kläder. Det är meningen att tvätta händerna upp till armbågen. Det är ändå ingen som gör då utan man tar på händerna lite handsprit emellan patienter.
När jag var på sjukan så hade samtliga heltäckta kläder, munskydd å visir när de vistades i rummen. Därefter så spritades allt av så fort det hade använt instrumentet färdigt.
De hade även handskar och när de tog av dem så tvättade å spritade de händerna (som de även gjorde innan å gör enligt rutin)
Inget jag tänkte på men de som inte arbetar i utsatt område har nog inte heltäckta kläder..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Ja, det är meningen. Man har infört kortärmad just för att inte ta Bakterier eller virus från ena patientsäng till den andra med sina kläder. Det är meningen att tvätta händerna upp till armbågen. Det är ändå ingen som gör då utan man tar på händerna lite handsprit emellan patienter.
Jo, det är faktiskt så de gör. Tvättar händerna upp till armbågarna mellan varje patient. Men du har antagligen varit på en avdelning där det inte är aktuellt med smitta mellan patienterna, då gör man det givetvis inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag vill bara flika in en liten eloge till er som orkar argumentera mot dumheterna som förekommer i denna tråd. Ni behövs.

Själv har jag använt ignorera-funktionen på tre skribenter, och med detta blev tråden mer läsvärd. Jag känner dock tacksamhet till er som ifrågasätter dumheterna, och inte är lika lata som mig.
 
  • Gilla
ronolo och 9 till
  • Laddar…
Tittade lite på:
- https://nextstrain.org/ncov

Det är uppenbart att folk fortsatte med att resa runt världen. Men hittar de olika mutationerna i helt olika delar av världen.

Tittar man exempelvis på de 40 finska proverna så har många av dessa helt olika genetisk bakgrund.

Synd att vi bara har ett svenskt prov som analyserats (det första från Jönköping). Hade varit intressant att få en bild av hur vi smittats.
 
BirgitS
T
BirgitS BirgitS skrev:
I Tyskland lär det finnas en fabrik så de har kunnat skala upp produktionen där och fabriken levererar till Tyskland i första hand. Sverige måste liksom andra länder köpa på en marknad där nu efterfrågan är mångdubbelt så stor som utbudet. Italien, Spanien och Frankrike vill också testa mycket mer än de gör, men de är också begränsade.

Det är också mycket resurskrävande med tester, någon ska utföra topsningen, det ska köras i en maskin där det sedan måste sitta någon och bedöma resultatet innan någon till slut kan ringa upp personen som testades för att meddela resultatet.
Jag förstår att det är resurskrävande med test men om man i andra vågskålen lägger liv och ekonomi så borde det vara värt att lägga mer resurser på ökat testande och smittspårning. Många länder lyckas öka testkapaciteten kraftigt, då kan jag tycka att vi i Sverige som är ett land med goda förutsättningar borde kunna lyckas med detta också.

Tyskland kanske har en fabrik, men har Norge också en fabrik? Norge testade c:a 8000 personer per miljon invånare att jämföra med Sveriges 1400 (för c:a 10 dagar sedan)

Ser man på nedanstående tabell så är mönstret tydligt, många av de länder som testar har ett lägre antal döda per miljon invånare
Stapeldiagram som visar antal COVID-19-tester per miljon invånare i olika länder den 20 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redigerat: lagt upp bättre bild
 
Redigerat:
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Jag förstår att det är resurskrävande med test men om man i andra vågskålen lägger liv och ekonomi så borde det vara värt att lägga mer resurser på ökat testande och smittspårning.
Jag håller med dig i princip men nu är det väl frågan om vårdpersonal ska ta hand om sjuka eller ägna sig åt att testa och meddela fler personer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Jag förstår att det är resurskrävande med test men om man i andra vågskålen lägger liv och ekonomi så borde det vara värt att lägga mer resurser på ökat testande och smittspårning. Många länder lyckas öka testkapaciteten kraftigt, då kan jag tycka att vi i Sverige som är ett land med goda förutsättningar borde kunna lyckas med detta också.

Tyskland kanske har en fabrik, men har Norge också en fabrik? Norge testade c:a 8000 personer per miljon invånare att jämföra med Sveriges 1400 (för c:a 10 dagar sedan)

Ser man på nedanstående tabell så är mönstret tydligt, många av de länder som testar har ett lägre antal döda per miljon invånare
[media]
Sverige har pengar och hade kunnat förbereda sig för den katastrof man visste skulle komma, men man prioriterar inte vård och medborgarnas säkerhet, därför finns inga marginaler för oförutsedda händelser. Samtidigt ska mycket skattepengar pumpas in i det tyngre näringslivet och i baktunga offentliga system med en armé lönehungriga tjänstemän och då blir inget över till skattebetalarna själva, deras vård, omsorg och annan kärnverksamhet, rättsväsende, försvar etc. Staten sparar i kassorna i bra tider för att politikerna ska kunna baila sina kompisar i näringslivet när vinsterna upphör och sämre tider kommer. Det är nämligen där politikerna har sina toppuppdrag när de politiska karriärerna är över, som belöning för god tjänst.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med dig i princip men nu är det väl frågan om vårdpersonal ska ta hand om sjuka eller ägna sig åt att testa och meddela fler personer.
Självklart ska man undvika att belasta vårdpersonalen.
Tittar man återigen hur andra länder gör så använder de inte huvudsakligen sig av vårdpersonal för att ta testerna utan har snabbutbildat de som ska ta provet. I både UK, Korea och Tyskland använder man sig av Drive Through stationer.

Kombinationen av att vi inte aktivt smittspårar, har en relativt gammal befolkning och relativt lågt antal IVA platser jämfört med andra länder är oroväckande, kan jag tycka.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Att testa mycket ger två resultat:
1) Man hittar fler smittade och man får lägre procenttal döda/IVA per känt antal smittade - detta betyder ingenting i slutänden
2) Man kan smittspåra och förhindra smittan från att fortsätta sprida sig i samhället - detta gör att man kan begränsa risken för spridning till sårbara grupper

Gör man inte #2 så spelar det ingen roll hur mycket man testar, antalet på IVA blir detsamma. En liten brasklapp här dock, man kan sätta in proaktiva åtgärder för riskgrupper som smittats, detta innan de blir sjuka. Exempelvis proaktiva mediciner (vad dessa är har jag ingen aning om egentligen, men jag har läst att man i Sydkorea har gett både antivirala och antibiotika för att undvika allvarlig sjukdom).

Sedan finns det ett tredje resultat också, men det är egentligen en annan sak:
3) genom att testa slumpmässigt i befolkningen så får man en bättre möjlighet att styra smittspridningen så att rätt åtgärd införs vid rätt tillfälle.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Ja, det är meningen. Man har infört kortärmad just för att inte ta Bakterier eller virus från ena patientsäng till den andra med sina kläder. Det är meningen att tvätta händerna upp till armbågen. Det är ändå ingen som gör då utan man tar på händerna lite handsprit emellan patienter.
Läkarna på infektionsklinikerna har kört med kortärmat i många år just av hygienskäl. Det är inget nytt, om du trodde det. Källa: Min fru som är överläkare med infektionssjukdomar som specialitet.

Ja, de har fullt upp just nu... Och nej, det går inte bra att ställa frågor till henne via mig. Ring 1177, 113 13 eller närmaste vårdcentral alternativt jourläkarmottagning. Vid akuta livshotande sjukdomsfall ring 112. Läs på folkhälsomyndighetens sida eller på vårdguidens sida 1177.se. Vid oro som påverkar det dagliga livet kontakta kurator, samtalshjälp via 1177, jourhavande präst eller vid allvarliga fall psykakut. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att testa mycket ger två resultat:
1) Man hittar fler smittade och man får lägre procenttal döda/IVA per känt antal smittade - detta betyder ingenting i slutänden
2) Man kan smittspåra och förhindra smittan från att fortsätta sprida sig i samhället - detta gör att man kan begränsa risken för spridning till sårbara grupper

Gör man inte #2 så spelar det ingen roll hur mycket man testar, antalet på IVA blir detsamma. En liten brasklapp här dock, man kan sätta in proaktiva åtgärder för riskgrupper som smittats, detta innan de blir sjuka. Exempelvis proaktiva mediciner (vad dessa är har jag ingen aning om egentligen, men jag har läst att man i Sydkorea har gett både antivirala och antibiotika för att undvika allvarlig sjukdom).

Sedan finns det ett tredje resultat också, men det är egentligen en annan sak:
3) genom att testa slumpmässigt i befolkningen så får man en bättre möjlighet att styra smittspridningen så att rätt åtgärd införs vid rätt tillfälle.
Fast man måste ju inte testa en massa människor för att kunna skydda riskgrupperna. Det görs ju redan nu utan tester.
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En DN-journalist skrev igår om att hon trodde att hon smittades i Seattle för 6 veckor sen.
[länk]
Jag misstänker att smittan i Järva kommer från Iran.
Folksmittan i Göteborg kan ha kommit från Kina enligt en privat källa som jag har berättat om tidigare (en bekants arbetskollega blev redan i slutet av januari sjuk efter att ha träffat en grupp kineser och smittade sedan vidare sjukdomen som kan ha varit Covid-19).

Sedan har naturligtvis massor med smitta kommit till hela Sverige från Alperna vid olika tillfällen (och olika mycket). Det intressanta hade ändå varit att få reda på hur smittan till äldreboenden kommit dit, dvs vilka grenar av RNAt som funnits vart. Det skulle kunna hjälpa till med att förebygga och styra åtgärder.
 
-RB- -RB- skrev:
Fast man måste ju inte testa en massa människor för att kunna skydda riskgrupperna. Det görs ju redan nu utan tester.
Jämför med Sydkorea, de skyddar sina riskgrupper bättre än vad vi gör just nu, detta trots att de fick en stor smittspridning tidigt. De kunde dock förhindra den från att sprida sig genom att ha masstester och smittspårning.

Ju fler fall vi identifierar, desto mindre risk för spridning då man kan testa de som denna träffat som inte har några symtom eller bara har milda symtom. Enligt koreanerna så sprider exempelvis barn smittan utan att bli sjuka själva.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.