2 357 952 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Intressantaste i dagens presskonferens är att man säger att reglerna skall ligga kvar fram till slutet av året, detta är vad jag vet första gången som man officiellt i Sverige säger att vi kommer ha kvar viruset i omlopp och därmed ha kvar våra restriktioner åtminstone resten av året.
Förhoppningsvis beror detta på att mängden testade personer ökar och att det inte bara är att fler och fler behöver sjukhusvård för detta.pacman42 skrev:
Men jag har inte hört att någon officiellt sagt att målet är att få ner kurvan till 0 nu. Utan att hålla kurvan så låg som möjligt så att sjukvården klarar det.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Ingen rättning behövs. Problemet är bara att även om vi får 3x så många IVA-platser i landet så måste vi ha kvar restriktionerna i nästan två år. Om vi nu lyckas hålla nere antalet smittade så att de får plats inom antalet IVA-platser. Jag har ju gjort några överslagsberäkningar på detta i denna tråden. Där använde jag relativt optimistiska siffror ändå.mathiash77 skrev:Förhoppningsvis beror detta på att mängden testade personer ökar och att det inte bara är att fler och fler behöver sjukhusvård för detta.
Men jag har inte hört att någon officiellt sagt att målet är att få ner kurvan till 0 nu. Utan att hålla kurvan så låg som möjligt så att sjukvården klarar det.
Rätta mig gärna om jag har fel...
De siffrorna baserades på R0=2 och att vi sakta men säkert släpper på restriktionerna på sikt så att R ligger på ganska precis 1 hela tiden för att skydda IVA (utifrån att det då blir mer och mer immunitet i samhället). Dagens restriktioner innan lunchuppdateringarna verkar ge ett R mellan 1,2 och 1,3 vilket leder till fortsatt spridning om än mindre och dessa kräver ytterligare begränsningar. Om man ligger på dessa begränsningar så minskar trycket på IVA om ca fyra månader. Dock leder även dessa till en kraftig överbelastning (4x vad som vården tror att de kan skaka fram) om en dryg månad. Det beror lite på hur man räknar naturligtvis. Detta leder till att vi måste få hjälp av sommarvädret eller av ännu striktare restriktioner för att hålla nere dödstalen framöver.
Men det är ju som sagt var bara estimat, det är svårt att veta vad som egentligen händer då de siffror som kommer ut är så begränsade. Men resultatet är rätt enkelt att räkna på i alla fall.
Redigerat:
Jag håller verkligen med och om man tittar på Koreas tester så har de testat ungefär 0,8% av befolkningen tom igår.Marlen Eskilsson skrev:
Data från Wiki som är bekräftade genom: https://www.sciencemag.org/news/202...-sharply-south-korea-whats-secret-its-success
Man skriver på Science att de testat cirka 270 000 personer tom den 17 Mars (av 50 miljoner). Vilket motsvarar cirka 0,5% av befolkningen. Om man följer antalet tester fram till igår så är de nu uppe i cirka 0,8% av befolkningen som testats.
Jag vet inte hur många som testats i Sverige? (0,5 % motsvarar 50 000 personer)
pacman42 skrev:
Ingen rättning behövs. Problemet är bara att även om vi får 3x så många IVA-platser i landet så måste vi ha kvar restriktionerna i nästan två år. Om vi nu lyckas hålla nere antalet smittade så att de får plats inom antalet IVA-platser. Jag har ju gjort några överslagsberäkningar på detta i denna tråden. Där använde jag relativt optimistiska siffror ändå.
Jag är dock inte säker på att alternativet skulle gett något annat resultat.
Som videon @MultiMan länkade till från Korea så behöver de nu säkerställa att de kan hålla ut tills ett Vaccin finns.
Även om Sverige skulle stängt ner ALLT skulle vi även behövt stänga gränserna till alla länder och inte öppna dem förrän ett vaccin fanns. Om det tar fem år för ett vaccin kan vi inte öppna gränserna förrän om fem år...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, visst vore det skönt, att när man känner att stunden är inne, inte en massa medicintekniker försöker fördröja det oundvikliga med en massa plågsam teknisk apparatur som de installerar i och omkring en.Mikael_L skrev:
Jag har varit där och jag kan intyga att Sydkoreaner behärskar det på bästa sätt. Deras strategi är fenomenal bra. Det kan jämföras med den strategi som råder i Stockholm. Ingen provtagning (bara på sjukhus). Alla dansställe, krogar, restauranger, snabbmat, Ikea, mm öppna. Häromdan var jag på kanaanbadet. Folk hade samlats där som om det var världens konsert. Snacka om att vara mindre 50 pers!pacman42 skrev:
Och om vi inte skall överbelasta IVA så tar det två år att nå flockimmunitet. Lite förenklat dock, på slutet går det långsammare...mathiash77 skrev:Jag är dock inte säker på att alternativet skulle gett något annat resultat.
Som videon @MultiMan länkade till från Korea så behöver de nu säkerställa att de kan hålla ut tills ett Vaccin finns.
Även om Sverige skulle stängt ner ALLT skulle vi även behövt stänga gränserna till alla länder och inte öppna dem förrän ett vaccin fanns. Om det tar fem år för ett vaccin kan vi inte öppna gränserna förrän om fem år...
Enligt en läkare på Sahlgrenska så klarar de flesta intensivvårdade sig, iallafall om man får tro vad det står i artikeln i GP idag, se slutet av artikeln. Det kanske är så att de flesta äldre somnar in när de är på äldreboendet eller på vårdavdelningen på sjukhuset.pacman42 skrev:
Jag tittar på FHMs siffror och noterar att antalet döda kvinnor är lika många som antalet IVA-vårdade kvinnor. Nu är det inte alla som dött som vårdats på IVA, men det antyder att de yngre män som vårdas överlever och att det i huvudsak är de äldsta som avlider oavsett kön.
Vi har fortfarande en stor överrepresentation av män på IVA.
Antalet sjuka i statistiken ökar nu snabbt. Vi kan nog anta att detta kommer att fortsätta.
Edit: Antalet sjuka ökade senaste dygnet med över 10%
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...ng-med-malariamedicin-mot-covid-19-1.26236140
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Det är nog det också att de är välorganiserade och var snabba med att testa och isolera smittade. Läs mer: https://www.sciencemag.org/news/202...-sharply-south-korea-whats-secret-its-successmathiash77 skrev:Jag håller verkligen med och om man tittar på Koreas tester så har de testat ungefär 0,8% av befolkningen tom igår.
[bild]
Data från Wiki som är bekräftade genom: [länk]
Man skriver på Science att de testat cirka 270 000 personer tom den 17 Mars (av 50 miljoner). Vilket motsvarar cirka 0,5% av befolkningen. Om man följer antalet tester fram till igår så är de nu uppe i cirka 0,8% av befolkningen som testats.
Inte alls förvånande. Är det någon här som trott att restriktionerna ska hävas innan vi antingen vaccinerat befolkningen eller tills ca 70% har blivit smittade (vilket tar tid med tanke på hur vi nu isolerar oss)?pacman42 skrev:
Och då får vi vara väldigt glad för att vi har relativt ringa restriktioner, som gör att det finns en chans att vi kan ha kvar dom en längre tid, även om jag är rätt att många av de lunchställen jag brukar besöka går i konkurs.B b8q skrev:
Och hur blir sommarlovet om de ska ha kvar alla restriktioner?
Mellan v10-13 har ca 37 000 personer testats i Sverige.mathiash77 skrev:Jag håller verkligen med och om man tittar på Koreas tester så har de testat ungefär 0,8% av befolkningen tom igår.
[bild]
Data från Wiki som är bekräftade genom: [länk]
https://www.folkhalsomyndigheten.se...brott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Jag gjorde denna skiss för att bättre förklara hur smittspridningen fungerar. Ta inte förhållandena mellan linjerna som absoluta, det är en skiss bara.
Den blå linjen visar hur många som totalt har smittats utifrån en spridning enligt den svarta linjen. Den högsta punkten i den blå kurvan motsvarar att 50% av befolkningen har smittats (baserat på att R0=2).
Den svarta linjen visar hur många som är smittats just vid den tidpunkten. Detta ger då den blå linjen av totalt antal smittade.
Den röda linjen visar hur man plattar ned kurvan och samtidigt flyttar toppen bortåt i tiden.
Den gröna linjen visar vad Sverige försöker göra, dvs låta smittspridningen nå upp till ungefär den nivå man tror sig klara av, sedan vill man hålla den uppe på den nivån under en längre tid (dvs man vill ha R=1) för att på det sättet få så många smittade som möjligt där man fortfarande klarar av att vårda de som behöver på IVA. Detta gör nämligen att samhället kommer igång snabbare än med den röda linjen.
Den lila linjen visar det totala antalet smittade utifrån den gröna linjen.
Det svåra med den gröna linjen är att tajma åtgärderna bra, den blir i praktiken lite taggig som ett sågblad.
När jag räknar på hur många IVA-platser vi har och hur länge vi måste ha våra åtgärder så räknar jag på den gröna linjen. Åtgärderna blir där färre och färre för att kunna hålla upp nivån på den gröna linjen, vilket gör att samhället kan öppnas mer och mer. Just nu befinner vi oss där den gröna och svarta linjen börjat dela på sig. Den svarta linjen motsvarar här alltså ett R=2 i början och den röda R=1,2 (på ett ungefär) i början. Det innebär att den gröna linjen först följer den svarta (Rx=2) sedan går vi parallellt med den röda (Rx=1,2) och sedan måste vi gå mot ett R=1 (gärna en aning under) vilket förenklas av att fler smittade ger färre att smitta.Sedan drar vi tillbaka åtgärder så att vårt R sakta närmar oss R0=2, men hela tiden med ett aktivt Rx=1 eller strax under ett. Lyckas vi med att följa den gröna linjen så har vi flockimmunitet om ungefär två år. Går vi ovanför den gröna linjens högsta punkt så får vi dödsfall för att IVA inte kan vårda alla sjuka.
Det är så här som FHM försöker hantera smittan. På ett ungefär.
Den blå linjen visar hur många som totalt har smittats utifrån en spridning enligt den svarta linjen. Den högsta punkten i den blå kurvan motsvarar att 50% av befolkningen har smittats (baserat på att R0=2).
Den svarta linjen visar hur många som är smittats just vid den tidpunkten. Detta ger då den blå linjen av totalt antal smittade.
Den röda linjen visar hur man plattar ned kurvan och samtidigt flyttar toppen bortåt i tiden.
Den gröna linjen visar vad Sverige försöker göra, dvs låta smittspridningen nå upp till ungefär den nivå man tror sig klara av, sedan vill man hålla den uppe på den nivån under en längre tid (dvs man vill ha R=1) för att på det sättet få så många smittade som möjligt där man fortfarande klarar av att vårda de som behöver på IVA. Detta gör nämligen att samhället kommer igång snabbare än med den röda linjen.
Den lila linjen visar det totala antalet smittade utifrån den gröna linjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svåra med den gröna linjen är att tajma åtgärderna bra, den blir i praktiken lite taggig som ett sågblad.
När jag räknar på hur många IVA-platser vi har och hur länge vi måste ha våra åtgärder så räknar jag på den gröna linjen. Åtgärderna blir där färre och färre för att kunna hålla upp nivån på den gröna linjen, vilket gör att samhället kan öppnas mer och mer. Just nu befinner vi oss där den gröna och svarta linjen börjat dela på sig. Den svarta linjen motsvarar här alltså ett R=2 i början och den röda R=1,2 (på ett ungefär) i början. Det innebär att den gröna linjen först följer den svarta (Rx=2) sedan går vi parallellt med den röda (Rx=1,2) och sedan måste vi gå mot ett R=1 (gärna en aning under) vilket förenklas av att fler smittade ger färre att smitta.Sedan drar vi tillbaka åtgärder så att vårt R sakta närmar oss R0=2, men hela tiden med ett aktivt Rx=1 eller strax under ett. Lyckas vi med att följa den gröna linjen så har vi flockimmunitet om ungefär två år. Går vi ovanför den gröna linjens högsta punkt så får vi dödsfall för att IVA inte kan vårda alla sjuka.
Det är så här som FHM försöker hantera smittan. På ett ungefär.
Redigerat: