Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Ju fler fall vi identifierar, desto mindre risk för spridning då man kan testa de som denna träffat som inte har några symtom eller bara har milda symtom. Enligt koreanerna så sprider exempelvis barn smittan utan att bli sjuka själva.
Det verkar nästan som att du tror att vårdpersonalen sitter och rullar tummarna normalt sett och bara sitter och väntar på nästa pandemi. De har fullt upp sedan tidigare och Covid-19 kommer nu utöver vad de normalt sett jobbar med. Jag föredrar att de lägger resurserna på att vårda dem som behöver vård. Att skydda riskgrupperna gör vi redan genom distansering och genom att undvika att besöka sjuka och gamla. Massprovtagning är i mitt tycke inte så intressant. Fokusera på det viktiga.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det verkar nästan som att du tror att vårdpersonalen sitter och rullar tummarna normalt sett och bara sitter och väntar på nästa pandemi. De har fullt upp sedan tidigare och Covid-19 kommer nu utöver vad de normalt sett jobbar med. Jag föredrar att de lägger resurserna på att vårda dem som behöver vård. Att skydda riskgrupperna gör vi redan genom distansering och genom att undvika att besöka sjuka och gamla. Massprovtagning är i mitt tycke inte så intressant. Fokusera på det viktiga.
Jag tror inte att vårdpersonalen rullar tummarna. Detta kan göras av helt andra personer. Så gör man i Sydkorea. Test och analys görs inte av ordinarie vårdpersonal där.

Jag rekommenderar att du tittar på Dr John Campbells youtube-kanal. Där förklarar han varför detta är viktigt. Ofta med "Grey's anatomy" som rekvisita för att förklara varför detta är viktigt. Jag kan rekommendera det senaste inslaget från MOATS:
-

Men han har varit med och förklarat saker i flera olika talk-shows i USA och Storbritannien just för att han enkelt och pedagogiskt förklarar Covid-19.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Själv har jag använt ignorera-funktionen på tre skribenter, och med detta blev tråden mer läsvärd.
Du gör naturligtvis som du vill, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda ignorerafunktionen.
Det blir ju som att både blunda och hålla för öronen samtidigt.
Jag läser utan undantag alla inlägg i denna tråd eftersom det ger en mer nyanserad bild.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det råder åsiktsfrihet i landet men på ett forum är det ägaren (el. motsv.) som bestämmer vad som är acceptabelt där.
Så vitt jag vet det är förbjudet att prata politik på Byggahus. Men det är flera skribenter som försöker snedvrida samtalsämnet till politik. För mig innebörden av informationen som är relevant Coronavirus ämnet som är intressant och jag håller mig till det. Vart det kommer ifrån är inte alls viktigt och inte ett dugg relevant.
Om man ogillar källorna då får man avreagera sig på annat sätt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det har väl handlat mer om källkritik än politik.

Fakta är inte politik.
 
-RB- -RB- skrev:
Det verkar nästan som att du tror att vårdpersonalen sitter och rullar tummarna normalt sett och bara sitter och väntar på nästa pandemi. De har fullt upp sedan tidigare och Covid-19 kommer nu utöver vad de normalt sett jobbar med. Jag föredrar att de lägger resurserna på att vårda dem som behöver vård. Att skydda riskgrupperna gör vi redan genom distansering och genom att undvika att besöka sjuka och gamla. Massprovtagning är i mitt tycke inte så intressant. Fokusera på det viktiga.
Det verkar vara många som tror på Sydkoreas modell eller behöver testkit i alla fall:
- https://omni.se/a/Wb5R7j

121 länder har bett Sydkorea om hjälp.
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Så vitt jag vet det är förbjudet att prata politik på Byggahus. Men det är flera skribenter som försöker snedvrida samtalsämnet till politik. För mig innebörden av informationen som är relevant Coronavirus ämnet som är intressant och jag håller mig till det. Vart det kommer ifrån är inte alls viktigt och inte ett dugg relevant.
Om man ogillar källorna då får man avreagera sig på annat sätt.
Ok, då får du lite information av mig här. Coronapandemin är inte alls så farlig som du tror.

Där har du information och var den kommer från var ju inte intressant så nu är du lugnare va?
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
G gaidin skrev:
Det har väl handlat mer om källkritik än politik.

Fakta är inte politik.
Jaså?

Ex:

https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-359#post-3629235
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-361#post-3629372

"Källor är extremt viktiga och du använder dig av högerextremistiska sådana. Inte konstigt att du är rädd. Deras agenda är att skrämma upp folk så att svenska folket ska rösta in SD, och sedan steg för steg montera ner demokratin, och de kommer att börja med "gammelmedia", så vi som vill ha fri och oberoende information kommer att få gå "under jorden" för att hitta korrekt information."

12 "gilla" på det citerade från andra individer. Inte illa att tycka detta är källkritik och inte ett rent och skärt politiskt inlägg. Med skygglappar kan mycket hända, även det mest oförutsedda.

Fakta kan dessutom vara i högsta grad politiskt, bara att studera historien.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Så vitt jag vet det är förbjudet att prata politik på Byggahus. Men det är flera skribenter som försöker snedvrida samtalsämnet till politik. För mig innebörden av informationen som är relevant Coronavirus ämnet som är intressant och jag håller mig till det. Vart det kommer ifrån är inte alls viktigt och inte ett dugg relevant.
Om man ogillar källorna då får man avreagera sig på annat sätt.
Om man tycker att inlägg bryter mot reglerna så bör man ju rapportera det.

Bara man är medveten om att olika källor behandlar och vinklar fakta på olika sätt. Samt att man uppger vad som är källan så att andra kan vara källkritiska i sin tur.
 
T
L Lars48 skrev:
Så vitt jag vet det är förbjudet att prata politik på Byggahus. Men det är flera skribenter som försöker snedvrida samtalsämnet till politik. För mig innebörden av informationen som är relevant Coronavirus ämnet som är intressant och jag håller mig till det. Vart det kommer ifrån är inte alls viktigt och inte ett dugg relevant.
Om man ogillar källorna då får man avreagera sig på annat sätt.
Du har vid massor av tillfällen spridit vidare information som tolkats och vinklats av andra med olika agendor, och eftersom deras källinformation ofta är lätt att hitta blir det väldigt uppenbart att du inte alls är intresserad av informationen i sig utan av just tolkningarna och vinklingarna.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
- - - Vart det kommer ifrån är inte alls viktigt och inte ett dugg relevant.- - -
Jo, det är klart att det är. Det finns krafter både inom och utom landet som vill försvaga förtroendet för Sveriges ledning. Ett sätt att göra det är att fokusera på och blåsa upp nyheter (ofta vinklade) som gagnar den egna agendan, och gärna försöka få andra (s.k. nyttiga idioter) att sprida det vidare, främst i sociala medier.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kan alla ta och tagga ner politiken och istället fokusera på corona.
Jag ser gärna att den här tråden inte låses pga erat trams.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag tittar på FHMs siffror och noterar att antalet döda kvinnor är lika många som antalet IVA-vårdade kvinnor. Nu är det inte alla som dött som vårdats på IVA, men det antyder att de yngre män som vårdas överlever och att det i huvudsak är de äldsta som avlider oavsett kön.

Vi har fortfarande en stor överrepresentation av män på IVA.

Antalet sjuka i statistiken ökar nu snabbt. Vi kan nog anta att detta kommer att fortsätta.
Edit: Antalet sjuka ökade senaste dygnet med över 10%
 
Redigerat:
Intressant att notera är att antalet döda fortfarande inte stämmer i FHMs statistik. Exempelvis så meddelar Region Norrbotten via sin presstjänst att man har tre dödsfall, enligt FHM så har de bara ett dödsfall. Detta antyder att ett antal fall fortfarande saknas hos FHM.
 
Vi har fått flera rapporter om det diskuteras politik i tråden. Eftersom vi har en exceptionell situation i landet nu så tycker jag det är viktigt att alla får tycka vad de vill och vädra sin oro och sina tankar. Det är bra att vi diskuterar det, det är naturligt att vi tycker olika och det är ofrånkomligt att vi nuddar vid ämnet politik ibland. Se bara till att hålla er till ämnet. Min åsikt är att i ett sunt samhälle får man ifrågasätta myndigheternas agerande.

För övrigt tycker jag att vi ska göra som Sydkorea och masstesta befolkningen. Så himla svårt kan det inte vara att skaffa fram tester om man verkligen vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.