Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V vectrex skrev:
Skulle nog vilja påstå att en akademisk examen från ett nordiskt universitet är en större garant för kompetens än en likadan examen från ett amerikanskt universitet. Åtminstone generellt.
Det finns en orsak till att namnet på universitetet är så viktigt i USA. I Sverige är det lite samma, trots att en del av de mindre namnkunniga universiteten ofta har bättre utbildningar än de namnkunniga här (de namnkunniga kommer undan med sämre kvalitet i Sverige).

V vectrex skrev:
Skulle nog vilja påstå att en akademisk examen från ett nordiskt universitet är en större garant för kompetens än en likadan examen från ett amerikanskt universitet. Åtminstone generellt.
Den samlade akademiska världen tycker annat.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
P
@MultiMan

Mina kommentarer kring videon som du postade:

Fet text är sammanfattning från dem. Övrigt är mina kommentarer.

I början mycket snack om munskydd:
:: Det är klart att en person som nyser en annan person i ansiktet kan smitta.
:: Att smittan sprids genom närkontakt och man ska tvätta händer ofta och noggrant och inte röra sig i ansiktet.

Så det enda Sverige inte gjort här är att gå ut med krav på munskydd men:
:: Finns inte tillräckligt med munskydd i Sverige, inte ens för sjukvården (om man inte köper dem vissa politiker...).
:: Många munskydd som beställts/skickats från exempelvis Kina har inte haft rätt skyddsklass, dvs värdelösa.

Men om ALLA som är sjuka, om alla som nyser, hostar m.m. faktiskt skulle stannat hemma så är det inte ett problem.

Fakta delen kring Korea
9000 fall, 111 dödsfall
3166 tillfrisknat
20% utan sympton
Genomgång av ålder på de olika döda

Jag ser inte att det är något i detta som inte Sverige har informerat om.
Det är väldigt tydligt att man ska skydda äldre och människor med underliggande sjukdomar.
Jag tycker mig minnas att det är exakt detta som Sverige har gjort men individer fortsätter besöka sina äldre på vårdhem och smittar dem...

Det går att testa sig för 140 USD, vilket inte är möjligt i Sverige.
Ja, det är många som skulle vilja att testkapaciteten och möjligheten att få testa sig varit större i Sverige. Ja, Sverige var inte rustade för detta och alla partier har velat spara in och sänka skatterna istället för att se vad som verkligen behövs göras. Det borde ske förändringar och högre skatter när detta är klart.

Korea valde metoden att stoppa smittspridninge
- De inte kan resa utomlands förrän de är imuna
- De inte vill ta emot besökare som inte suttit i karantän
- Så de är 100% beroende av att fortsätta skydda sig och få fram ett vaccin
Den personliga integriteten enligt Svensk modell är helt åsidosatt med total spårning av människorna.

Men trots munskydd så fortsätter de med social distancering.

Hur löser vi problemet (27 min in)
Han ser tre möjliga lösningar
1: Alla världens länder jobbar tillsammans för att stoppa spridningen och döda så att viruset inte kan komma tillbaka. Då kan man ha detta under kontroll i Augusti, men sannoikheten av vi gör detta tillsammans är 10%. Då det nu är bekräftat att smittan även finns på södra halvklotet var alternativ 2 mer troligt.
2: Att det återkommer som en säsongsinfluensa och vi måste då få imunitiet eller vaccin.
3: Vaccin

För vaccin:
Ofta tar det 10-15 år att få fram ett vaccin.
I bästa fall kan det gå på 18 månader men det är enorma risker kring detta och att få fram tillräckliga mängder med vaccin och att företag och länder kommer dela med sig.
Alternativet är att ta andra mediciner och försöka använda dem för att mildra situationen (såsom Ebola medicin som även nu görs i Sverige).

Vad behövs just nu:
Sjukvården behöver en paus på grund av att detta är ett krig.
Varje individ är del av att klara av denna pandemi.

Så jag ser inte att Sverige gör något större fel enligt deras modell. Enligt hans egna lösningar så måste Korea just nu sitta och vänta på ett Vaccin och fortsätta med sina aktiviteter. Det går inte att säga om de behöver leva på detta sätt i 18 månader eller 15 år.

Jag föredrar att låsa in gamla och personer i riskgrupper för att få en flockimunitet på övriga befolkningen så att våra företag och liv kan komma tillbaka för den större delen av befolkningen istället för att vi ALLA ska sitta inlåsta i upp till 15 år.

• Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
P
Vad är den "nordiska universitetesmodellen" och hur skiljer den sig från USA, i det här sammanhanget?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Peter2400 Peter2400 skrev:
Han verkade inte så sjuk, förutom astma.
Är det någon som har hört något mer om det, om astma är en riskfaktor?
Såvitt jag vet så är astma fortfarande inte mer riskfaktor vid covid19 än vid annan influensa, det viktigaste verkar vara att du fortsätter medicinera. Om du inte medicinerar startar inflammationen igen och det skulle, åtminstone för min del, vara värre eftersom jag då får sämre odds att klara en influensa.

https://lakartidningen.se/opinion/d...bevisad-riskfaktor-for-det-nya-coronaviruset/
https://www.europeanlung.org/en/QA-covid-19

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Han verkade inte så sjuk, förutom astma.
Är det någon som har hört något mer om det, om astma är en riskfaktor?
Allt som påverkar lungorna är riskfaktor. Det är därför en del elitidrottsmän hamnat i respirator, de har tränat på sig ansträngningsastma.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tycker du att en de mest erfarna Corona-forskarna (erfarenhet från svininfluensan, sars, mers, ebola bl a) i sydkorea, det land som nog lyckats bäst att hindra smittans spridning också är en gaphals? Jag postade en intervju med honom igår kväll i den här tråden (ingen reaktion här, inte förvånad längre).

Bland annat säger han att givetvis skyddar munskydd, både bärare och omgivning, och alla borde använda dem i det läget vi har nu. Vad gör vi då i Sverige samtidigt? Tar bort kravet på munskydd för sjukvårdspersonal som är allra mest utsatt.

Samtidigt tycker en stor del medlemmar i denna tråden att det är viktigare att gång, på gång, på gång, diskutera och ifrågasätta vilka källor @Lars48 har, istället för att fokusera och reagera på relevanta inlägg, som den videon jag la upp. Eller är det det att ni måste ha en serverad, färdigkokt åsikt för att kunna reagera och attackera? Är det trådens syfte enligt er?

"FHM är jätteduktiga! Varför? Öhhhh, men de är jätteduktiga, det vet du väl! Det säger ju public service!"

"Allt Lars48 skriver är galet!!! Det måste vi stoppa, det är viktigare än allt annat! Varför? Tihihihihi, han använder ju bara källor som inte är godkänd av etablerad media. Säkert några swish-horor inblandade också! Är det sant då? Det kvittar!"

Vilket illaluktande träsk Sverige har visat sig vara i den här krisen.
Sjukhuspersonalen jobbar kortarmad oxå, inte bara utan masker. Apropå kritiken till mina källor, det glädjer mig att det finns så många skribenter här som ogillar Fria tider. Annars skulle jag blivit sur.

L Lars48 skrev:
Källor är mindre viktiga. Det är proffsens opinioner som är vägledande. Just om Cecilia Söderbergs intervju har Wall Street Journal oxå skrivit idag. Tyckte det var praktisk att använda Fria Tiders skriverier. Om du gillar bättre WSJ då kan du läsa artikeln. Det är samma budskap.
[länk]
Källor är extremt viktiga och du använder dig av högerextremistiska sådana. Inte konstigt att du är rädd. Deras agenda är att skrämma upp folk så att svenska folket ska rösta in SD, och sedan steg för steg montera ner demokratin, och de kommer att börja med "gammelmedia", så vi som vill ha fri och oberoende information kommer att få gå "under jorden" för att hitta korrekt information.

• Gilla
Mikael_L och 16 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag tycker inte källorna är viktiga. Joacim Rocklöv, Cecilia Söderberg och Björn Olsen är välkända forskare som de flesta tidningarna skriver om och intervjuar. Det kan vara Guardian eller WSJ eller Expressen, Aftonbladet, DN eller Fria tider. Huvudsaken är vad de här professorerna säger inte vilken tidning som publicerat det.
Hur kommer det sig att så många välkända forskare är emot FHMs strategi?
Fokusera på det istället att fokusera på källorna.
Problemet är inte vilka de intervjuar, problemet är hur de sedan vinklar informationen för att skrämma dig så att du kräver att de stänger gränserna, tystar SVT/SR, stoppar myndigheter som FoHM och inför ministerstyre osv.

• Gilla
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Sjukhuspersonalen jobbar kortarmad oxå, inte bara utan masker. Apropå kritiken till mina källor, det glädjer mig att det finns så många skribenter här som ogillar Fria tider. Annars skulle jag blivit sur.
Hur skulle kortärmat spela in? Viruset tar sig ju inte in genom huden utan via ögon, näsa och mun, så det är de du behöver skydda.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur skulle kortärmat spela in? Viruset tar sig ju inte in genom huden utan via ögon, näsa och mun, så det är de du behöver skydda.
Sant, men om du kliar dig på armen och förbereder en smörgås till kaffet då blir du smittad fast viruset satt sig på armen och inte direkt i munnen.

Man kan ju tvätta sig innan kaffet...

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är inte vilka de intervjuar, problemet är hur de sedan vinklar informationen för att skrämma dig så att du kräver att de stänger gränserna, tystar SVT/SR, stoppar myndigheter som FoHM och inför ministerstyre osv.
Vilket iofs gör att källor som FriaTider ändå har ett antal värden för oss som inte håller med om budskapet alla gånger. Deras artiklar skall läsas med andra polaroidglasögon än de man har för SVT/SR m.fl. men alla medier behöver filtreras då ofta journalisterna har en egen agenda med det de skriver.

Jag läser många olika källor för att kunna bilda mig en uppfattning om saker, men det kräver iofs att man klarar av att se vad som är sanning och vad som är vinklat. FriaTider berättar en del sanningar som andra medier inte berättar, men oftast väldigt vinklat. Vill man ha hela bilden så måste man titta på alla källor och filtera bort "skiten".

Vad har det för bäring i denna tråden då? Jo, man måste kunna inse att det som
professor Tom Britton säger är ren rappakalja. Kan man inte det, jag då är det lätt att tro att vi kan leva som vanligt redan till sommaren...

• Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Att ha kortärmat är en hygienfråga, som minskar smitta. Alternativet är hel skyddsdräkt, inte långärmat.

• Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Sant, men om du kliar dig på armen och förbereder en smörgås till kaffet då blir du smittad fast viruset satt sig på armen och inte direkt i munnen.
Så viruset kan inte sätta sig på tyg..? Och det kliar inte när man har långärmade tröjor på sig?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.