2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Vad var det man sa som liten? "Den som sa det, han var det".Bart skrev:
Lars48 är urbilden för en nyttig idiot. En person utan direkt kunskap om ett ämne, men med en tydlig åsikt om vad som är rätt eller fel. En person med en ideologisk uppfattning snarare än en faktabaserad som letar källor som stöder den ideologin och utan vidare bakgrundsinformation sprider den vidare för att snabbt visa för resten av världen att det denne tror på är rätt.
Att som Lars48 säga att källor spelar mindre roll är i klass med att gå i desinformatörers ledband och skälla på kommando. Här borde Marlene göra en bedömning om Byggahus vill stå bakom de åsikter som sprids.
Självklart ska det vara ett öppet diskussionsforum, men nu börjar Byggahus på riktigt bli en källa för odemokratiska källors åsikter.
Ja, det är meningen. Man har infört kortärmad just för att inte ta Bakterier eller virus från ena patientsäng till den andra med sina kläder. Det är meningen att tvätta händerna upp till armbågen. Det är ändå ingen som gör då utan man tar på händerna lite handsprit emellan patienter.useless skrev:
När man skriver att man vill utesluta någon på grund av att dennes åsikter inte överensstämmer med ens egna, så är man ute på väldigt farliga vägar. I det här landet har vi åsiktsfrihet, vilket gäller ALLA, även Lars. Det borde även Du @mathiash77 respektera. Att Du väljer att ignorera de inlägg som Lars skriver är OK, ingen är tvingad att läsa, men försök inte tysta de som Du inte är bekväm med.mathiash77 skrev:
Eller om du kliar dig i huvudet. Ska vårdpersonal bära toppluva också?L Lars48 skrev:
Nej, det rimliga är förstås att - förutom att tvätta händerna ofta - bära handskar varje gång man ska behandla en patient.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Alla ni som vill göra åsiktskorridoren sådär mysigt smal och go som bygata i Provence, det känns säkert bra en stund, men det kommer leda till att en allt större massa tröttnar på det som anses korrekt, både gällande vilken media man får läsa och personliga åsikter. Det har ju redan pågått ett bra tag, ändå fortsätter ni göra allt för att försöka städa bort det som inte stämmer med era egna uppfattningar. Effekten blir den rakt motsatta hos en betydande del av befolkningen, en växande del.
Det kommer leda till att Sverige får en motsvarande Trump vid makten, är det verkligen det ni vill åstadkomma? Ni är redan på mycket god väg och denna tråden är ett praktexempel. I så fall kan jag bara gratulera. Själv ville jag se Bernie Sanders, både förra och detta valet. Jag tror det hade varit bättre för den stora massan.
Det kommer leda till att Sverige får en motsvarande Trump vid makten, är det verkligen det ni vill åstadkomma? Ni är redan på mycket god väg och denna tråden är ett praktexempel. I så fall kan jag bara gratulera. Själv ville jag se Bernie Sanders, både förra och detta valet. Jag tror det hade varit bättre för den stora massan.
Halmgubbe. Det handlar inte om att tysta åsikter utan om att i ett samhälle där alla just ska få uttrycka sin åsikt så måste källor värderas. Och om man inte förstår skillnaden mellan Fria tider och Aftonbladet så bör man bli informerad om den.MultiMan skrev:
Alla ni som vill göra åsiktskorridoren sådär mysigt smal och go som bygata i Provence, det känns säkert bra en stund, men det kommer leda till att en allt större massa tröttnar på det som anses korrekt, både gällande vilken media man får läsa och personliga åsikter. Det har ju redan pågått ett bra tag, ändå fortsätter ni göra allt för att försöka städa bort det som inte stämmer med era egna uppfattningar. Effekten blir den rakt motsatta hos en betydande del av befolkningen, en växande del.
Det kommer leda till att Sverige får en motsvarande Trump vid makten, är det verkligen det ni vill åstadkomma? Ni är redan på mycket god väg och denna tråden är ett praktexempel. I så fall kan jag bara gratulera. Själv ville jag se Bernie Sanders, både förra och detta valet. Jag tror det hade varit bättre för den stora massan.
Att "åsiktskorridoren" är relativt smal i vissa ämnen kanske beror på att det helt enkelt är den vettiga åsikten. Att flertalet befinner sig i den behöver inte betyda att de är en fårskock utan att de helt enkelt övervägt alternativen och avfärdat dem!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Så som det redan är idag menar du..Anna_H skrev:
Fast hat är ju helt ok så länge det är riktat åt "rätt" håll..
Fria tider är absolut extremt vinklat, men det är aftonbladet också....
Det var "ingen" som ens reagerade när regeringen kallade in Google, Facebook, Instagram mfl för att "diskutera" vad som är ok att publicera på deras plattformar.
Sen började masscencuren.....
Pröva att publicera ett inlägg på Facebook med texten: Tommy Robinson
Men när SD ville kalla in SVT och SR för att diskutera neutralitetsprincipen då jävlar tog det hus i helvetet...
Det är många i den här tråden som bör fundera några varv till över vilka som är dom nyttiga idioterna.
Debatten är extremt viktiga i en demokrati.
Men när bara ena sidan får komma till tals.. Ja då...
Demokratins största fara är att den kan användas för att avveckla densamma.
Nu är det här väldigt off topic så låt oss återgå till corona.
Jag lyssnade nyss på läkarkår ordförande i nån stad i Italien. Han berättade att 66 läkare har dött av Coronaviruset. Vi tog inte det på lika allvar som i Kina och vi tog inte del av detas erfarenhet och trodde att det skulle vara annorlunda i Italien. Vi var så oförberedda. Det var vårt eget misstag och nu förlorar vi många medarbetare sa han.B b8q skrev:
Nu går man kortärmad i Sverige men redan nästa vecka när siffrorna drar iväg kommer folket att ångra detta väldigt djupt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du vet väl om att Sverige nu har betydligt fler intensivvårdsplatser efter att det har tagits upp i tråden flera gånger. Stockholm har ungefär dubblat sina platser och håller fortfarande på och ökar antalet till tre gånger fler än tidigare. Samma sak pågår i resten av landet. Meningslöst att hålla på och tjata om gamla siffror.L Lars48 skrev:Sverige har idag lägst antal vårdplatser i hela EU – och många äldre.
År 1993 hade landet 4 300 intensivvårdsplatser utrustade med respirator.
År 2019 hade Sverige endast 566 intensivvårdsplatser utrustade med respirator.
Sannolikt innebär detta en ökning av antalet dödsfall i landet – coronavirus eller inte
[länk]
I Tyskland lär det finnas en fabrik så de har kunnat skala upp produktionen där och fabriken levererar till Tyskland i första hand. Sverige måste liksom andra länder köpa på en marknad där nu efterfrågan är mångdubbelt så stor som utbudet. Italien, Spanien och Frankrike vill också testa mycket mer än de gör, men de är också begränsade.T TAR12 skrev:Att det saknas testkit i vården beror nog på att man inte beställt tillräckligt många beroende på att man valt en annan väg.
Ta tyskland som ett exempel de har skalat upp till 500 000 tester per vecka samtidigt gjorde vi 10 000 per vecka. Räknar man om det till test per capita så borde vi ha testat c:a 60 000 per vecka för att ligga på samma nivå.
Nu pratar man i Tyskland om att öka det potentiella antalet tester upp till 200 000 per dag, samtidigt pratar man i Sverige om att kanske öka till 30 000 per vecka. Eftersom Tyskland, England mfl snabbt kan skala upp antalet tester så säger det mig att det finns material att tillgå för att testa om man vill.
Vi har laboratoriumkapacitet i Sverige så det enda som tycks saknas är en vilja att skala upp testerna och smittspårningen och därmed rädda liv och ekonomi.
Det är också mycket resurskrävande med tester, någon ska utföra topsningen, det ska köras i en maskin där det sedan måste sitta någon och bedöma resultatet innan någon till slut kan ringa upp personen som testades för att meddela resultatet.
Vi har yttrande- och åsiktsfrihet i det här landet, och det ska vi fortsätta med. Även nyttiga idioter måste få komma till tals. Däremot är det viktigt att de inte får stå oemotsagda, och att dåliga argument och dåliga källor kommer i dagen. Det är säkert så att även etablerad public service-media inte sitter på alla fakta, så att bara förlita sig på dem är inte heller bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är nog rätt otroligt att turistbranschen är intresserade av att lägga pengar i matematisk forskning. De lider nog snarare en väldig brist på pengar över huvud taget.F Finndjävel skrev:Mediokra forskare ser sin chans att sticka ut och få publicitet just nu. Han lägger ingen forskning bakom sina uttalanden utan försöker övertyga folk endast med hjälp av sin titel. Såna som försöker använda sin titel för att öka trovärdigheten brukar inte ha mycket att komma med. Det är bättre att förlita sig på såna som publicerar konkreta siffror och hård data än dom som endast har sin titel och sitt hus att sätta i pant. Han försöker säkert hämta finansiering ifrån turistbranscherna med sina uttalanden.
Den nordiska universtitetsmodellen garanterar tyvärr inte att akademisk examen motsvarar kompetens och kvalitet. Därför söker sig spetskompetensen till amerikanska universitet.
Man kan inte dra amerikanska universitet över en kam, det finns några toppställen och en hel drös med mediokra och dåliga.
Har du sett det på en infektionsklinik?L Lars48 skrev:
Det går ju inte att jämföra med en vanlig avdelning där det inte är fråga om att sprida farliga infektioner.
Hur vet du det?L Lars48 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det råder åsiktsfrihet i landet men på ett forum är det ägaren (el. motsv.) som bestämmer vad som är acceptabelt där.tompas11 skrev:
När man skriver att man vill utesluta någon på grund av att dennes åsikter inte överensstämmer med ens egna, så är man ute på väldigt farliga vägar. I det här landet har vi åsiktsfrihet, vilket gäller ALLA, även Lars. Det borde även Du @mathiash77 respektera. Att Du väljer att ignorera de inlägg som Lars skriver är OK, ingen är tvingad att läsa, men försök inte tysta de som Du inte är bekväm med.