Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Kan vara olika meningar om det (har själv inte åkt kommunalt på länge så jag vet inte),
[bild]
Att det finns enstaka individer som artikelns Merima som har en lång kollektiv resväg till jobbet och inte kan jobba hemifrån eller ta bil och dessutom kanske råkar åka sträckor där det fortfarande finns trängsel är väl inte så konstigt. Men visst är det Merima som ska ta ansvar för sin situation. Det finns ingen möjlighet i världen att staten eller regionen kan gå in och fixa just hennes knepiga pendlingssituation.
 
The curve

Lite mjukare stegring än i våras ser det väl ut som?

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för COVID-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tanaris skrev:
Jag tycker det är ganska tydligt.

[bild]


[länk]
Ja definitivt. Är det samma tidsxel? Var finns noll i den undre kurvan?

Men det är ju rimlig med en mjukare kurva nu också med så andra förutsättningar
 
Men vad gör tex Danmark nu som lyckas dämpa stegringen så bra?

Ser ut som vi får runt 8000 döda till jul
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
The curve

Lite mjukare stegring än i våras ser det väl ut som?

[bild]
 
  • Grafik med dagliga COVID-19-dödstal per miljon under 7-dagar i västländer, med rullande genomsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad gör tex Danmark nu som lyckas dämpa stegringen så bra?

Ser ut som vi får runt 8000 döda till jul
Hur många dör normalt då? Vad är nettot?
 
Varför skulle man vara intresserad av ett kort 7-dagasspann av dödligheten?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle man vara intresserad av ett kort 7-dagasspann av dödligheten?
Det är medeltal över 7 dagar för stt slippa hackigheten. Dessutom jämför de länder som är mer jämförbara än de extrema länderna du valt ut.
Notera döda per miljon invånare, det ger lite perspektiv i ett större sammanhang.

Ett land som imponerar mest på mig som jag inte tror att du nämnt alls är Tyskland. De verkar ha lyckats hålla detta stången så långt. Tyvärr har jag dålig koll på deras strategi. Som du ser på deras kurva ser den väldigt kontrollerad ut...
 
Nissens Nissens skrev:
Hur många dör normalt då? Vad är nettot?

Ingen aning. Detta handlar om dödsfall i covid 9 per miljon invånare.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen aning. Detta handlar om dödsfall i covid 9 per miljon invånare.
Är inte nettot intressant tycker du?
 
För någon vecka sedan påstod jag att det kommer att gå snabbare att vacciner mot Covid19 än vad pessimisterna hävdar.

Och så tycks det bli!

""Sverige skulle kunna börja vaccinera redan vid årsskiftet.

Det meddelar vaccinsamordnaren Richard Bergström vid en presskonferens.

Samtidigt står det klart att regeringen tecknat avtal med ännu en vaccintillverkare – vilket innebär att Sverige förmodligen kommer få fler doser än vad vi behöver, meddelar socialminister Lena Hallengren (S). ""

Då får vi pandemin undanstökad till sommaren 2021
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För någon vecka sedan påstod jag att det kommer att gå snabbare att vacciner mot Covid19 än vad pessimisterna hävdar.

Och så tycks det bli!

""Sverige skulle kunna börja vaccinera redan vid årsskiftet.

Det meddelar vaccinsamordnaren Richard Bergström vid en presskonferens.

Samtidigt står det klart att regeringen tecknat avtal med ännu en vaccintillverkare – vilket innebär att Sverige förmodligen kommer få fler doser än vad vi behöver, meddelar socialminister Lena Hallengren (S). ""

Då får vi pandemin undanstökad till sommaren 2021
Va, 1 januari är väl vid årsskiftet?

Har du bra kontroll på exakt hur många doser som kommer varje månad under första halvåret eftersom du verkar anse att 8 miljoner svenskar eller så har fått sina två doser av vaccinet under första halvåret?
 
Nissens Nissens skrev:
Är inte nettot intressant tycker du?
Bruttot menar du?

Nettot är ju det som dött av just covid19. Ja nettot är intressant i pandemin
 
BirgitS BirgitS skrev:
Va, 1 januariär väl vid årsskiftet?

Har du bra kontroll på exakt hur många doser som kommer varje månad under första halvåret eftersom du verkar anse att 8 miljoner svenskar eller så har fått sina två doser av vaccinet under första halvåret?
Svaret ligger i att vi får fler doser tidigt och även senare under året. Ja tom fler än vad vi behöver på totalen

Det leder till snabbare vaccination av befolkningen och tidigare flockimmunitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.