Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hade jag eller frugan blivit sjuka när vi var där hade vi tagit hand om varandra och åkt hem.

Har du missat att vi inte skulle belasta samhället i våras och tror knappast vi ska göra det nu.

Väldig svår fråga hur man tar hand om varandra.
För mig väldigt enkel.
Vet inte vad du syftar på nu med "där". Det har inte framgått något sånt i de inlägg som jag har svarat på från dig nyligen.

Om någon behöver sjukhusvård så är väl det verkligen att belasta samhället och det har inget att göra med hur någon tar sig till sjukhuset. Sjukhusen avskyr när det kommer allvarligt covidsjuka människor gåendes till akutmottagningen. De vill att de ska komma med ambulans så att de är förberedda och vet att mottagningen kan skötas på ett smittsäkert sätt.

För att vara en sån allvarlig tråd måste jag säga att du är väldigt lättroad med tanke på hur många skrattande smileys du delar ut.
 
D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är ungefär som att skriva en artikel med varning för att ta cellgifter när du har cancer, du kan få högt blodsocker och leverpåverkan. Alla mediciner har biverkningar, Ipren och Alvedon också.
?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det vore bra om det skrevs mer om de biverkningar och skador som man kan få av Ipren och Alvedon så att färre skulle överdosera dem vilket leder till att de får allvarliga skador och behöver sjukhusvård.

I dagens läge är det viktigt att trycka på att man måste se till att minska smittspridningen och då kan man få en del att tänka efter lite mer om de får reda på att en sjukhusinläggning kan göra att de får skador i stället för att bara höra att vården har blivit så bra på att ta hand om patienterna pga. mediciner mm. så att allt fler på sjukhusen överlever, vilket lätt kan tolkas av yngre som att det inte gör något alls att de hamnar på sjukhus.

Cancervård är något helt annat, där har man en långvarig läkarkontakt och det finns tid att prata igenom vad som är bäst vård och vilka för- och nackdelar det finns med olika alternativ, och det vid flera tillfällen med dagar emellan. Den tiden finns inte när det gäller corona och covid.
Min mor är lite sjuklig och de lite äldre och klokare läkarna varnar hela tiden för sjukvården, med glimten i ögat men med allvar i rösten. Biverkningar, misstag och smittspridningen är tillsammans risker som gör det rätt farligt att vara på sjukhus, om det verkligen inte behövs.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Frågan var hur det skulle kännas att INTE ha mask om andra har det, och då kom jag att tänka på cyklister i Lund, där många har hjälm!

Även om du har rätt så inser jag att jag är en riktig dare devil som cyklar runt utan hjälm! :devilish:
Det är det där med hörlurar/musik som gör det värre (gäller en hel del gångtrafikanter också).

Det går inte att varna dem :mad: de cyklar/går i sin egen lilla värld - och när de har hörlurar i bägge öron reagerar de inte om man skriker tutar (oavsett hur många som gör det).

.. det är verkligen jättehemskt när man står på sidan och ser vad som ska hända.. i många fall klarar de sig på millimetern.. men mer än en gång har de blivit påkörda/cyklat omkull :cry: (Då är hjälmen guld värd!)

Lite OT i know, så jag lämnar de hemskheterna och återgår till coronahemskheter igen.

(Daredeviln får önska sig en hjälm av tomten! :cool:)
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
. . . eller är folk så korkade.
Ja.
 
  • Ledsen
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visa mig ett exempel! Så kan vi släppa hårklyverierna.

Staffan

P.s.
Är ni flera som skriver under samma namn? Jag undrar, eftersom kvaliten på inläggen skiljer sig åt så mycket.
Men du håller en jämn kvalitet. :)
Jag tror att du trollar, det går inte att ta det du skriver seriöst, ens om man anstränger sig.
Och dina egna inlägg får du reda ut på egen hand.
Ha en go kväll! :)
 
Nu svallar känslorna högt och det är väl inte förvånande med den stress vi alla upplever med ökad dödlighet och den smittspridning som sker just nu. Men det hjälper oss inte att till varje pris få rätt intill minsta tolkning, det är bara ett substitut för att kanalisera vår oro. Känn inte - tänk! ...och ta ett glas öl!

 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu svallar känslorna högt och det är väl inte förvånande med den stress vi alla upplever med ökad dödlighet och den smittspridning som sker just nu. Men det hjälper oss inte att till varje pris få rätt intill minsta tolkning, det är bara ett substitut för att kanalisera vår oro. Känn inte - tänk! ...och ta ett glas öl!

[media]
Jag har faktiskt idag varit och köpt julöl (på förmiddagen och i god tid inför jul så man inte behöver trängas på bolaget nåt mer i år). Du menar att jag får tjuvstarta på dem redan nu? :cool:
 
optimum optimum skrev:
Bör man bränna bilen också?
.
Det verkar väl drastiskt. Vädra ut och låt den stå ett par dagar så verkar de flesta tycka att mängden fungerande virus avtagit tillräckligt. Rimligen bör även passageraren ha mask och handskar förstås men det är fullt möjligt att desinficera hårda ytor den kan ha kommit i kontakt med.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du menar att jag får tjuvstarta på dem redan nu?
Vem skulle klandra dig för det :D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
.. är folk så korkade.
Japp, därför du och jag har så olika synsätt på coronahanteringen.
 
B b8q skrev:
...och återgår till det Sverige är världsbäst på; nämligen rekommendationer och råd (som inte en j-vel bryr sig om att följa).:p
WHOs rekommendationer om att använda munskydd bryr sig ju inte Sveriges regering i så varför skulle Sveriges befolkning bry sig i regeringens rekommendationer?
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad du syftar på nu med "där". Det har inte framgått något sånt i de inlägg som jag har svarat på från dig nyligen.

Om någon behöver sjukhusvård så är väl det verkligen att belasta samhället och det har inget att göra med hur någon tar sig till sjukhuset. Sjukhusen avskyr när det kommer allvarligt covidsjuka människor gåendes till akutmottagningen. De vill att de ska komma med ambulans så att de är förberedda och vet att mottagningen kan skötas på ett smittsäkert sätt.

För att vara en sån allvarlig tråd måste jag säga att du är väldigt lättroad med tanke på hur många skrattande smileys du delar ut.
Jag skrev om det förut men du missade nog det. När vi var i sommarstugan skulle vi gjort så.
Rätt så enkelt tycker jag.

Vem vill vara kvar i sommarstugan om man blir sjuk?
Blir det sedan värre så har vi ca 1 timma till ett större sjukhus och här hemma 10 minuter.

En glad gubbe är trevligare än en röd argsint gubbe.
Kan ju inte trycka gilla på allt.
 
D
F Finndjävel skrev:
WHOs rekommendationer om att använda munskydd bryr sig ju inte Sveriges regering i så varför skulle Sveriges befolkning bry sig i regeringens rekommendationer?
Men om vi får en finne som upprepar det i ett byggforum så tar det fart ska du se!
 
optimum
Snigla Snigla skrev:
Japp, därför du och jag har så olika synsätt på coronahanteringen.
Olika synsätt?
Ja det är väl en pandemi och vi ska följa FHM:s råd
Vi ska undvika att bli smittade för den som inte blir smittad riskerar inte att föra smittan vidare.
Folk bli sjuka och en del avlider.

Jag tror du har motsvarande uppfattning. Om inte har jag nog totalt missuppfattat dig.

Att FHM borde se över sina råd är solklart.
Avstånd på en armlängd tycker jag är trams. Men så står det på deras hemsida.
Att man väntar med råden till smittan kommit igång rejält, ja det hade varit enklare att infört råden för flera veckor sedan.

Ser jag att det brinner hemma så ringer jag till brandkåren omgående. Inte väntar jag till huset är övertänt för det är väl sent om jag vill begränsa branden.
Tycker det blir rätt lätt att förstå liknelsen.

Ja jag tycker det är för slapphänt. Nej absolut inte lockdown sådant funkar inte bra.

Ha en bra kväll på dig.:love:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.