Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Jag förstår inte varför du är så himla uppe i varv över ordet uppmana.
Du får också gärna förklara vilken källa som är den enda riktiga för ordets tolkning, såvida det inte är din allsmäktiga åsikt som ska vara vägledande för hela befolkningen.

Därefter tycker jag att du kan ta ut din vrede över expressen och SvDs reportrar som använde just ordet uppmaning för att beskriva andemeningen i WHO's längre utlägg om Sveriges val att inte rekommendera användning av munskydd mer brett.
[länk]
[länk]

Ändra gärna Svenska Akademins ordbok också, för den tillåter ganska stor frihet i mening när man använder ordet uppmana, bland annat: 6) uppfordra (ngn till ngt l. att göra ngt), söka förmå; äv.: tillsäga (ngn att göra ngt);
Jag är inte uppe i varv, och jag har ingen vrede. Är bara trött på er som misstolkar saker och sedan sprider era tolkningar utan att tänka efter .
Att du hittat några journalister som formulerar sig så tycker du är konstigt? De är ute efter rubriker som lockar köpare/prenumeranter. Det tänker jag inte förklara mer än så för dig...

Du kan argumentera hur du vill, dina feltolkningar blir inte mer rätta för det...

Men jag kan lova dig att den dagen WHO överskrider sina befogenheter och börjar uppmana länder att göra si eller så, då kommer det att bli liv i luckan..
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte uppe i varv, och jag har ingen vrede. Är bara trött på er som misstolkar saker och ssdan sprider era tolkningar utan att tänka efter .
Att du hittat några journalister som formulerar sig så tycker du är konstigt? De är ute efter rubriker som lockar köpare/prenumeranter. Det tänker jag inte förklara för dig...
Du kan argumentera gur du vill, dina feltolkningar blir inte mer rätta för det...
Bra, då avslutar vi det här med uppmaningar nu.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Så fungerar det inte här.
Jag bor inte i Skåne inte i Stockholm heller.

Hur gör man om man behöver skjutsa någon var frågan.
Eftersom du inte var nöjd med det långa svaret så får du ett kort:
Man tar sitt ansvar och ser till att man inte ger sig in i situationer där det inte går att hålla avstånd till de som sprider virus kring sig.

optimum optimum skrev:
Men jag tror du är närmare frågan än de som vågar svara ärligt hur de skulle göra.
Jag kan inte se att jag någonsin är tvungen att skjutsa någon som är smittspridande och som jag inte redan har blivit smittad av. Så jag skulle inte skjutsa någon under de omständigheter som du har skrivit.
 
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske som att cykla i Lund, utan hjälm?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är verkligen inte tramsigt. Har man redan lever- eller njurskador kan det vara väldigt olämpligt att öka på dem, det kan t.ex. leda till att man börjar behöva dialys. Likaså är det väldigt olämpligt med högt blodsocker om man har diabetes eftersom det kan leda till skador.

Att ha kunskap om biverkningar är bra och nyttigt. I detta fall så innebär det ju att det är viktigt att berätta på sjukhuset om man redan har lever- eller njurproblem. Det är ju inte utan anledning som en massa biverkningar står uppräknade på bipacksedlarna som medföljer alla mediciner.

Det är också viktigt att ingen tror att bara för att det finns mediciner så gör det inget om man blir allvarligt sjuk och behöver sjukhusvård.
Det är ungefär som att skriva en artikel med varning för att ta cellgifter när du har cancer, du kan få högt blodsocker och leverpåverkan. Alla mediciner har biverkningar, Ipren och Alvedon också.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Bra, då avslutar vi det här med uppmaningar nu.
...och återgår till det Sverige är världsbäst på; nämligen rekommendationer och råd (som inte en j-vel bryr sig om att följa).:p
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
...och återgår till det Sverige är världsbäst på; nämligen rekommendationer och råd (som inte en j-vel bryr sig om att följa).:p
Är det då inte j-veln det är fel på, som inte kan ta in information och goda råd?
Jag tycker mig se ganska mycket sådant här i tråden :)
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel igen. De har en likartad betydelse som jag tidigare förklarat för dig. Står det en polis med pickadolvern i högsta hugg och säger: -"Jag rekommenderar dig å det starkaste att sluta uppföra dig som en idiot!" Hur skulle du uppfatta den uppmaningen?

Förskolepedagogen Staffan
Ok, slut på tramset, läs dina egna inlägg så ser du det du inte vill kännas vid längre.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du inte var nöjd med det långa svaret så får du ett kort:
Man tar sitt ansvar och ser till att man inte ger sig in i situationer där det inte går att hålla avstånd till de som sprider virus kring sig.


Jag kan inte se att jag någonsin är tvungen att skjutsa någon som är smittspridande och som jag inte redan har blivit smittad av. Så jag skulle inte skjutsa någon under de omständigheter som du har skrivit.
Hade jag eller frugan blivit sjuka när vi var där hade vi tagit hand om varandra och åkt hem.

Har du missat att vi inte skulle belasta samhället i våras och tror knappast vi ska göra det nu.

Väldig svår fråga hur man tar hand om varandra.
För mig väldigt enkel.
 
Staffans2000
G gaidin skrev:
Polisen säger ju inte så, eftersom de vill uppmana personen, inte rekommendera.
I min vilda ungdom, hörde jag poliser uttrycka sig högst oortodoxt och betydligt mer "fantasifullt" än i mitt exempel. Min tanke var att åskådliggöra att ett ord kan ha olika betydelse beroende på vem som uttalar det. Att det skulle tas ordagrannt, föll mig aldrig in.

Staffan
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
läs dina egna inlägg så ser du det du inte vill kännas vid längre.
Visa mig ett exempel! Så kan vi släppa hårklyverierna.

Staffan

P.s.
Är ni flera som skriver under samma namn? Jag undrar, eftersom kvaliten på inläggen skiljer sig åt så mycket.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är ungefär som att skriva en artikel med varning för att ta cellgifter när du har cancer, du kan få högt blodsocker och leverpåverkan. Alla mediciner har biverkningar, Ipren och Alvedon också.
Jag tycker det vore bra om det skrevs mer om de biverkningar och skador som man kan få av Ipren och Alvedon så att färre skulle överdosera dem vilket leder till att de får allvarliga skador och behöver sjukhusvård.

I dagens läge är det viktigt att trycka på att man måste se till att minska smittspridningen och då kan man få en del att tänka efter lite mer om de får reda på att en sjukhusinläggning kan göra att de får skador i stället för att bara höra att vården har blivit så bra på att ta hand om patienterna pga. mediciner mm. så att allt fler på sjukhusen överlever, vilket lätt kan tolkas av yngre som att det inte gör något alls att de hamnar på sjukhus.

Cancervård är något helt annat, där har man en långvarig läkarkontakt och det finns tid att prata igenom vad som är bäst vård och vilka för- och nackdelar det finns med olika alternativ, och det vid flera tillfällen med dagar emellan. Den tiden finns inte när det gäller corona och covid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Som jag bedömer hög sannolikhet att undvika smittspridning.
Inte om de ligger i packningen...
 
optimum
Jag lyssnade på pressträffen med Lena Hallengren mfl.

Hon förklarade för svenska folket att de snart ska börja vaccinera men att det inte betyder att pandemin är över.
Och att folk måste fortsätta leva med råden till ny information kommer.

Är folk totalt idioter eller vad menas?

Alltså det fattar väl alla att bara för att några tusen till 100.000 har fått vaccin betyder det inte att det är klart ännu.
Måste vara barn som inget fattar den informationen var till för eller är folk så korkade.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är ungefär som att skriva en artikel med varning för att ta cellgifter när du har cancer, du kan få högt blodsocker och leverpåverkan. Alla mediciner har biverkningar, Ipren och Alvedon också.
Kan väl finnas ett allmänintresse även för biverkningar av cytostatika? För övrigt varnade de inte för läkemedlen utan redogjorde sakligt för potentiella biverkningar. Förstår inte det tramsiga med det. Vi läsare är för det mesta inte mindre vetande utan kan nog göra en risk/nytto-värdering
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.