Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Någon som vill räkna på flockimmunitet?

Hur många är immuna genom sjukdom i januari?

Hur många behövs för god flockimmunitet?

Hur många måste vi då vaccinera för att nå dit?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Någon som vill räkna på flockimmunitet?

Hur många är immuna genom sjukdom i januari?

Hur många behövs för god flockimmunitet?

Hur många måste vi då vaccinera för att nå dit?
Hur många har varit sjuka i covid19 i januari? Säg 2 milijoner.

Vi måste nå 60% och alltså vaccinera 4 miljoner invånare innan vi har en god flockimmunitet.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Svaret ligger i att vi får fler doser tidigt och även senare under året. Ja tom fler än vad vi behöver på totalen

Det leder till snabbare vaccination av befolkningen och tidigare flockimmunitet
Du måste ju veta om i vilken takt doserna kommer för att ha någon som helst grund till ett påstående som:
Ulltand Ulltand skrev:
Då får vi pandemin undanstökad till sommaren 2021
Annars håller du ju bara på och gissar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hur många har varit sjuka i covid19 i januari? Säg 2 milijoner.

Vi måste nå 60% och alltså vaccinera 4 miljoner invånare innan vi har en god flockimmunitet.
Nej, inte ens när i huvudsak bara de som tror att de har haft Covid antikroppstestar sig når man upp till några 20 % annat än i Stockholm. I stora delar av landet är det inte ens 10 % av de som testar sig som har antikroppar.

Glöm att 20 % av hela befolkningen skulle vara immun i januari. Om du inte tänker ta bort alla restriktioner så att viruset släpps fritt och kan infektera så många som möjligt (leder förstås till väldigt många avlidna som inte är så gamla eftersom sjukvården kollapsar).
Allt fler av de som insjuknade i våras verkar bli sjuka igen så att särskilt många av dem har antikroppar kan du glömma.

När det är stor smittspridning så hjälper det inte att nå upp till 60 % för att smittspridningen ska avta nämnvärt. Med stor smittspridning har viruset lätt att hitta de 40 % som inte är immuna. Det diskuterades ju mycket i tråden under våren. Jag har för mig att de som räknade på det då kom fram till att det behövdes minst 90 % immuna innan det avtog rejält.

Utan antikroppar kan man bli en asymtomatisk smittspridare.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Bruttot menar du?

Nettot är ju det som dött av just covid19. Ja nettot är intressant i pandemin
Nettot i detta fallet är hur många som totalt(inte bara covid) dött över en tidsperiod jämfört med normalen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste ju veta om i vilken takt doserna kommer
50 miljoner doser i veckan till EU från början av april. Men det är en månad gammal information. Det kan till och med gå snabbare än så när flera vacciner visat kanske mer lovande resultat än man vågat hoppas på efter detta uttalande. Det skulle ta ca. fem månader att vaccinera Europa då.

https://uk.reuters.com/article/us-h...nest-in-april-eus-von-der-leyen-idUKKBN27D1RT
 
Ursäkta, i månaden. Då tar det betydligt längre.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har ingen agenda annat än att det är störande när vissa vantolkar fakta och gör det till någon slags hittepå sanning.
Som att WHO skulle ha uppmanat Sverige till något. Det är ju rena dumheterna.
Frågan är ju vilken agenda de har som förvanskar fakta?
Och problemet är att munskydd hjälper kanske i teorin, men inget tyder på att det fungerar i praktiken. 99% av befolkningen har ingen utbildning för vad som krävs för att de skall fungera, och skulle de gå den utbildningen så skulle de tycka att det är alldeles för omständigt att använda dem.
Länder som Österrike och Canada som gör lockdown trots långvarigt munskyddstvång har visat att munskydd inte har någon nämnvärd betydelse. Inget annat land heller kan påvisa att de gör någon skillnad I PRAKTIKEN.

Så vad är din agenda att vilja tvinga folk att använda något som inte gör någon skillnad?

De som vill använda mask använder förstås det, känner de sig bättre till mods av detta så fyller det ju en funktion. Men varför tvinga folk att använda något som inte gör någon skillnad I PRAKTIKEN?
Varför är det en så stark drift hos dig att tvinga människor till att använda något som inte har någon betydelse?
Det är både lättare och effektivare att hålla avstånd, fokusera på det i stället, för det är något som fungerar.
Jag tycker att det är störande att någon som uppenbarligen inte har kunskap och inte satt sig in i och inte läst på vad bla WHO,EOCD och Vetenskapsakademin kommit fram till ang munskydd uttrycker sig drygt och otrevligt!
 
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det är stor smittspridning så hjälper det inte att nå upp till 60 % för att smittspridningen ska avta nämnvärt.
Tom Brittons ord och jag litar på det. Vi kommer ju heller inte ha någon storsmittspridning till sommaren .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte ens när i huvudsak bara de som tror att de har haft Covid antikroppstestar sig når man upp till några 20 % annat än i Stockholm. I stora delar av landet är det inte ens 10 % av de som testar sig som har antikroppar..
Har du helt missat att många inte får antikroppar? Men blir immuna ändå.

Så ett antikroppstest kan man inte använda på ett bra sätt. Men genom PCR tester kan man beräkna hur många som varit sjuka och är immuna.
 
BirgitS
F Finndjävel skrev:
50 miljoner doser i veckan till EU från början av april. Men det är en månad gammal information. Det kan till och med gå snabbare än så när flera vacciner visat kanske mer lovande resultat än man vågat hoppas på efter detta uttalande. Det skulle ta ca. fem månader att vaccinera Europa då.

[länk]
Jag har inte kollat din länk men tänk på att man behöver två doser av de flesta vaccinerna.
Annars verkar det som att det ska gå så pass fort att i alla fall vissa vacciner kan börja levereras i januari. Under förutsättning att de blir godkända om en månad alltså, men det ser lovande ut för det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Va, 1 januari är väl vid årsskiftet?

Har du bra kontroll på exakt hur många doser som kommer varje månad under första halvåret eftersom du verkar anse att 8 miljoner svenskar eller så har fått sina två doser av vaccinet under första halvåret?
Nej du räknar fel. 4 miljoner behöver vaccineras för flockimmunitet enligt tom brittons modell då förutsatt att två miljioner haft covid19

Men nu är det fyra leverantörer mot tidigare två så det är ett gott antagande att vaccinationen kommer att vara stor under våren.

Sen kommer sommaren med sitt goda väder där covid inte trivs. Sen är det över :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nettot i detta fallet är hur många som totalt(inte bara covid) dött över en tidsperiod jämfört med normalen.

Nej det är det inte :)

Det är Bruttot.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tom Brittons ord och jag litar på det. Vi kommer ju heller inte ha någon storsmittspridning till sommaren .
Litar du på Tom Britton! :thinking:
Men som sagt det är skillnad på flockimmunitet och flockimmunitet.
60 % gäller t.ex. om när det är uppnått gör en väldigt hård nedstängning under några veckor så att smittspridningen i stort sett upphör och sen släpper upp igen så blir det svårt för de få % som då är smittspridare att hitta andra som går att infektera. Men det gäller inte om det är stor smittspridning i samhället när man kommer upp till 60 %. Läs på hur pacman42 (är rätt säker på att det var han) som förklarade det där mycket bra i våras.

Som sagt du vet inte i vilken takt som vaccinerna kommer ens. Att vaccinera de äldsta som inte deltar särskilt mycket i smittspridningen utanför äldreboendena kommer att väldigt lite påverka smittspridningen i samhället i övrigt.

Ulltand Ulltand skrev:
Har du helt missat att många inte får antikroppar? Men blir immuna ändå.

Så ett antikroppstest kan man inte använda på ett bra sätt. Men genom PCR tester kan man beräkna hur många som varit sjuka och är immuna.
Även om man inte blir sjuk igen så kan man fungera som en smittspridare om du bara går på PCR-testerna. Du börjar låta som FHM m.fl. i våras som ansåg att det skulle vara 20 % immuna i Stockholm i juni just genom att räkna PCR-tester. Har du inte varit väldigt kritisk till det?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej du räknar fel. 4 miljoner behöver vaccineras för flockimmunitet enligt tom brittons modell då förutsatt att två miljioner haft covid19

Men nu är det fyra leverantörer mot tidigare två så det är ett gott antagande att vaccinationen kommer att vara stor under våren.

Sen kommer sommaren med sitt goda väder där covid inte trivs. Sen är det över :)
Nu håller du ju bara på och gissar igen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.