Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Litar du på Tom Britton! :thinking:
Men som sagt det är skillnad på flockimmunitet och flockimmunitet.
60 % gäller t.ex. om när det är uppnått gör en väldigt hård nedstängning under några veckor så att smittspridningen i stort sett upphör och sen släpper upp igen så blir det svårt för de få % som då är smittspridare att hitta andra som går att infektera. Men det gäller inte om det är stor smittspridning i samhället när man kommer upp till 60 %. Läs på hur pacman42 (är rätt säker på att det var han) som förklarade det där mycket bra i våras.

Som sagt du vet inte i vilken takt som vaccinerna kommer ens. Att vaccinera de äldsta som inte deltar särskilt mycket i smittspridningen utanför äldreboendena kommer att väldigt lite påverka smittspridningen i samhället i övrigt.


Även om man inte blir sjuk igen så kan man fungera som en smittspridare om du bara går på PCR-testerna. Du börjar låta som FHM m.fl. i våras som ansåg att det skulle vara 20 % immuna i Stockholm i juni just genom att räkna PCR-tester. Har du inte varit väldigt kritisk till det?
Du missar sammanhanget. Se hur det såg ut i sent våras smittan närmast självdog och under sommaren beteenden hur som helst utan problem.

Därför räcker 60% gått och väl till somaren. Efter sommaren har vi kanske 70% vaccinerade och alla i riskgrupp. Finns ingen anledning för några restriktioner längre.
 
E
Ulltand, den ständige optimisten!
Vi får väl hoppas att du - mot alla odds - har rätt just denna gång. :p
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu håller du ju bara på och gissar igen.
Det är ingen gissning. Om två miljoner haft covid behöver vi vaccinera 4 miljoner för att nå 60%

Det finns ett antagande och det är att två milijoner haft covid i januari 2021.

Har någon bättre siffror så fyll gärna på!
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ingen gissning. Om två miljoner haft covid behöver vi vaccinera 4 miljoner för att nå 60%

Det finns ett antagande och det är att två milijoner haft covid i januari 2021.

Har någon bättre siffror så fyll gärna på!
Det kan du omöjligt veta.

Det är en gissning på att immuniteten håller fast inga antikroppar längre kan uppmätas.

Det är ingen dålig chansning men vi har sett exempel på att det eventuellt inte alltid stämmer också.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ingen gissning. Om två miljoner haft covid behöver vi vaccinera 4 miljoner för att nå 60%

Det finns ett antagande och det är att två milijoner haft covid i januari 2021.

Har någon bättre siffror så fyll gärna på!
Och hur hantera du varienerande virusstam?

alla ska vaccineras
 
E El-Löken66 skrev:
Ulltand, den ständige optimisten!
Vi får väl hoppas att du - mot alla odds - har rätt just denna gång. :p

Jag brukar ju ha det! :)

Munskydd

Asymtomatisk smitta.

Nya behnadlingar halverar dödligheten i corona (på bara ett par månder)

Varing för långtidssjuka

Ett fel måsta jag tillstå. Jag trode på Qoxfordgruppens uttalande om att ett vaccin kunde komma redan till hösten. Nu blev det 11 dagar för sent och kom istället till vintern.

Men iaf några år bättre än FHM bedömning.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Och hur hantera du varienerande virusstam?

alla ska vaccineras

Det finns mig veterligen ingen virusstam som inte är känslig för de vacciner som nu tagits fram.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är en gissning på att immuniteten håller fast inga antikroppar längre kan uppmätas.

Nej det skulle jag säga att man vet. T-cellerna gör jobbet istället för antikropparna.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns mig veterligen ingen virusstam som inte är känslig för de vacciner som nu tagits fram.
Nej men du verkar inte veta mer än du läser på nätet heller :rofl:
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det skulle jag säga att man vet. T-cellerna gör jobbet istället för antikropparna.
Hur mäter du upp detta i stor skala?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart folk generellt kan hantera ett munskydd hjälpligt men effekten av hemmagjorda munskydd ute i samhället har ju så små effekter på smittspridningen att det inte har gått att mäta. Fel på mätningarnas design kan man säga men hela diskussionen uppkommer eftersom att effekten i grund och botten är så liten. Skulle den stora smittspridningen påverkas skulle det vara lätt att fastställa effekten av munskydd ute i samhället men inga tydliga studier finns.

Obegripligt att denna skitfråga tar så stor plats i debatten. Bara politik och våra primitiva äckelkänslor inför okända människor som driver detta. Precis samma som fokuset på smittspridning i kollektivtrafik, en plats där vi inte kan mäta att påtagligt smittspridning ens sker.
Jag får hoppas då för din skull att inte just jag behöver att hålla din hand och vårda dig om du kommer att behöva det i vården ev pga Corona, när du nu känner såna äckelkänslor för bla mig!
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
J
B brfbo skrev:
Jag får hoppas då för din skull att inte just jag behöver att hålla din hand och vårda dig om du kommer att behöva det i vården ev pga Corona, när du nu känner såna äckelkänslor för bla mig!
När jag inte vet vad jag tycker så brukar jag fundera på vad Claes Sörmland hade tyckt. Då blir det oftast lättare. Förresten skriver han inte det du tror, så du kan tryggt hålla honom i handen. Och han dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag brukar ju ha det! :)

Munskydd

Asymtomatisk smitta.

Nya behnadlingar halverar dödligheten i corona (på bara ett par månder)

Varing för långtidssjuka

Ett fel måsta jag tillstå. Jag trode på Qoxfordgruppens uttalande om att ett vaccin kunde komma redan till hösten. Nu blev det 11 dagar för sent och kom istället till vintern.

Men iaf några år bättre än FHM bedömning.
Jag hoppas och tror att vi snart har ett vaccin men har inte riktigt fått kläm på antalet tillgängliga doser.
Vi är 450 000 000 invånare i EU och om 60% av invånarna tar vaccinet á två doser så behövs 540 000 000 doser. Hur snabbt kan vi ha det tillgängligt?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är det inte :)

Det är Bruttot.
Har du gått i skolan alls?
Om du inte vet vad brutto och netto är... det är verkligen baskunskaper...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Jag tycker att det är störande att någon som uppenbarligen inte har kunskap och inte satt sig in i och inte läst på vad bla WHO,EOCD och Vetenskapsakademin kommit fram till ang munskydd uttrycker sig drygt och otrevligt!
Jag har koll på det, men frågan gällde att de hade UPPMANAT svenska myndigheter till något. Och det har de aldrig gjort, och kommer aldrig att göra heller. För de vet sin roll.
Det är hittepå från dig och andra konspirationsteoretiker.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.