2 357 002 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror det är semantiken som gör att folk grälar. Det är en flytande skala mellan "tipsar - föreslår - rekommenderar - ber - uppmanar - kräver - beordrar" (eller nåt i den stilen), och exakt i vilken position man personligen placerar in "uppmanar" verkar variera från person till person. Själv placerar jag det som ni ser någonstans mellan ber och kräver - medan det som WHO har sagt om munskydd och som ni hänvisar till i tråden, tolkar jag mer i nivå med "rekommenderar".Dan_Johansson skrev:
Alltså, om man fick tio spänn för varje gång en "nygammal" tråddeltagare kom tillbaka och berättar allt man behöver veta om munskydd.
Ja, du har citerat korrekt. Betyder det att WHO uppmanade Sverige att inför masktvång? Nej. Jag har sett sekvensen du refererar till, och det var uppenbart att WHO inte ville värdera vårt val.
Läs gärna tillbaka någon vecka eller två i tråden, så kommer du se att det här redan är avhandlat, typ 20 gånger. Munskydd bidrar till en minskning av smittspridning, om de används rätt. Är den minskningen såpass stor att den är ekonomiskt försvarbar att tvinga fram, troligen inte.
Jovisst har de gjort det.Nissens skrev:
Precis som jag kan uppmana dig att växa upp och ta ansvar, kan väl WHO göra detsamma?
Fel igen. Båda speglar en vilja att få någon att göra något.Nissens skrev:
Staffan
Jag är en som sån föredrar att diskutera nyheter:
Nu kommer IVO med hårda ord om hur äldrevården skötts:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-har-brustit-i-varden-av-aldre-under-pandemin
Föga förvånande. Och hur många tror att regioner, kommuner och privata vårdutövare kommer att reagera genom att anställa mer läkare och vårdpersonal? Inte jag, mer troligt är att man anställer en inspektör eller en granskare....
Edit: Lade till "kommuner och privata vårdutövare".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-har-brustit-i-varden-av-aldre-under-pandemin
Föga förvånande. Och hur många tror att regioner, kommuner och privata vårdutövare kommer att reagera genom att anställa mer läkare och vårdpersonal? Inte jag, mer troligt är att man anställer en inspektör eller en granskare....
Edit: Lade till "kommuner och privata vårdutövare".
Redigerat:
Kommunerna är oftast huvudmän för äldrevården, inte regionerna.B b8q skrev:Jag är en som sån föredrar att diskutera nyheter:
[länk]
Föga förvånande. Och hur många tror att regionerna kommer att reagera genom att anställa fler läkare och vårdpersonal? Inte jag, mer troligt är att man anställer en inspektör eller en granskare....
Jag hoppas de inte anställer FLER vårdpersonal utan i stället använder den de har i fler timmar så det blir färre SMS-anställningar och annat dravel som kommer från "New public management". Anställ fler chefer och färre logistiker så blir det nog ordning till slut =)
Om de där 99 procenten är så vanligt förekommande som han tror, undrar varför det då blir sådana diskussioner?
Kan det vara så att 99% av min egocentriska världsbild endast innefattar mig?
Kan det vara så att 99% av min egocentriska världsbild endast innefattar mig?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Om vi hoppar över alternativen där du lejer bort transporten och ser det mer som ett problem att lösa torde svaret vara att du rakar dig och tar på helmask med P3-filter och engångshandskar och betraktar bilen som kontaminerad även efteråt.optimum skrev:
Jag efterlyser bra tips.
Kanske lär jag mig något nytt.
Om jag behöver skjutsa en anhörig som troligen har covid till provtagning eller vård?
Personen bedömer sig själv inte lämplig att att köra bilen själv, feber och värk mm.
Jag har egen bil att använda.
Hur bör jag skydda mig för att inte råka bli smittad jag också?
Inte alls, social distans räcker i bilen eller vad ska man göra?
Vanlig volvo personbil.
Jag tror jag vet men är givetvis öppen för att bli bättre.
Man tror ju nästan att du menar att du inte ser skillnad.Staffan2000 skrev:
Nej, ARN kan också bara rekommendera. De rekommenderar att de gör si eller så för att inte hamna på svarta listan. Det är en slags vägledning.
Polisen kan uppmana någon att lägga ifrån sig vapnet, gör man då inte det så kan det få riktigt tråkiga konsekvenser. Liknande konsekvenser kan varken WHO eller ARN ge någon. De är tandlösa och kan bara rekommendera. De kan inte driva juridiska tvister eller annat heller.
Den här nivån brukar jag bara behöva när jag pratar med mina barn, känns märkligt att vuxna människor inte ser skillnad på rekommendationer och uppmaningar.
Nej du visste inte ens vad det står på FHM sida angående avståndNissens skrev:
Sjukvården vet hur man hanterar och använder mask, det går inte att jämföra med allmänhetens användning. Det borde du veta. Och visst går det utmärkt att hålla avstånd. Det trickigaste är i situationer där inte ens maskanvändarna använder mask. När man umgås med nära o kära, och vid måltider o liknande. Det är där riskerna är störst, och där som inte ens maskanvändarna använder mask.
Jag bryr mig inte om vilket avstånd FHM sagt, jag håller 2 meters avstånd på allmänna platser, och det går alldeles utmärkt oavsett vad du tror. Så, även om mask hade gjort någon skillnad, så spelar den inte någon roll om man håller avstånd. Så enkelt är det.
Så använd du din mask så mår du bra, så håller jag avstånd så mår jag också bra.![]()
Där står ca 0,5-0,7 meter vilket är en armlängds avstånd.
Något jag tycker är på tok för lite och kör med 2-4 meter.
"Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus."
Här har du en länk så du kan läsa på lite om råden vi har fått.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/