Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
optimum optimum skrev:
Hur hade du själv gjort i en sådan situation jag beskrev?
Två FFP3-masker?

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en anhörig som behöver vård ska du förstås ringa 112, eller om det inte är så brådskande 1177, och de kommer att skicka en ambulans med personal som är väl kunniga i hur de skyddar sig och andra.

Att skjutsa någon till provtagning är aldrig lämpligt om det inte är så att man redan med all säkerhet har blivit smittad. Sen om det är aktuellt där du bor beror ju på hur det hanteras i din region. Här i Stockholmsområdet kommer provtagningskitet med taxi hem till dig på förmiddagen och sen kommer de tillbaks och hämtar det på eftermiddagen. I Skåne hämtar en frisk person kitet på ett apotek, överlämnar det till den sjuke på ett smittsäkert sätt, hämtar det sen och tar det tillbaks till apoteket (enligt beskrivning av en i Skåne).
Så fungerar det inte här.
Jag bor inte i Skåne inte i Stockholm heller.

Hur gör man om man behöver skjutsa någon var frågan.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske som att cykla i Lund, utan hjälm?
:seenoevil: Alla cyklister borde ha hjälm (speciellt i studentstäderna) och hörlurarförbud (på ett öra iaf).. de som döva svampar som bara dyker upp överallt! (du kom in på ett känsligt område :giggle:)

optimum
F fiskbuggaren skrev:
Om vi hoppar över alternativen där du lejer bort transporten och ser det mer som ett problem att lösa torde svaret vara att du rakar dig och tar på helmask med P3-filter och engångshandskar och betraktar bilen som kontaminerad även efteråt.
Bör man bränna bilen också?

Bra lösning annars. Kanske kan be grannen köra så slipper jag.
Men jag tror du är närmare frågan än de som vågar svara ärligt hur de skulle göra.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Man tror ju nästan att du menar att du inte ser skillnad.
Nej, ARN kan också bara rekommendera. De rekommenderar att de gör si eller så för att inte hamna på svarta listan. Det är en slags vägledning.

Polisen kan uppmana någon att lägga ifrån sig vapnet, gör man då inte det så kan det få riktigt tråkiga konsekvenser. Liknande konsekvenser kan varken WHO eller ARN ge någon. De är tandlösa och kan bara rekommendera. De kan inte driva juridiska tvister eller annat heller.

Den här nivån brukar jag bara behöva när jag pratar med mina barn, känns märkligt att vuxna människor inte ser skillnad på rekommendationer och uppmaningar.
Varför svarar du på något jag aldrig påstått?

Lektanten Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
:seenoevil: Alla cyklister borde ha hjälm (speciellt i studentstäderna) och hörlurarförbud (på ett öra iaf).. de som döva svampar som bara dyker upp överallt! (du kom in på ett känsligt område :giggle:)
Frågan var hur det skulle kännas att INTE ha mask om andra har det, och då kom jag att tänka på cyklister i Lund, där många har hjälm!

Även om du har rätt så inser jag att jag är en riktig dare devil som cyklar runt utan hjälm! :devilish:

Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför svarar du på något jag aldrig påstått?

Lektanten Staffan
Du tror ju att rekommendation och uppmaning är samma sak, vilket i den riktiga världen är vitt skilda saker!

optimum
D djac skrev:
Två FFP3-masker?
Det är min lösning också.
De finns givetvis i mitt hem och sådana har varit med på resor inklusive engångshandskar och handsprit.
Packades med först till vår resa till Thailand i februari.

Som jag bedömer hög sannolikhet att undvika smittspridning.
Det är det skydd vi haft med oss till och från sommarstugan sedan i våras.
Om någon fått symptom hade vi omgående rest hem med skydd på.

Social distans finns inte inte om mer än 1 färdas i samma bil.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Hur hade du själv gjort i en sådan situation jag beskrev?
Antingen hade jag sett till att personen stannade hemma och sett till att hen får förnödenheter och kolla hälsotillståndet regelbundet. Om personen blir så sjuk att det krävs vård är det ambulans som gäller.
Man skall inte springa till vården med Covid-19 så fort man är lite småkrasslig. Det har alla fått tydliga instruktioner om. Så varför frågar du?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Antingen hade jag sett till att personen stannade hemma och sett till att hen får förnödenheter och kolla hälsotillståndet regelbundet. Om personen blir så sjuk att det krävs vård är det ambulans som gäller.
Man skall inte springa till vården så fort man är lite småkrasslig.
Nä, att komma in med Corona, utan att det är av allvarligare slaget, ses inte med blida ögon. Helt onödigt!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du tror ju att rekommendation och uppmaning är samma sak, vilket i den riktiga världen är vitt skilda saker!
Fel igen. De har en likartad betydelse som jag tidigare förklarat för dig. Står det en polis med pickadolvern i högsta hugg och säger: -"Jag rekommenderar dig å det starkaste att sluta uppföra dig som en idiot!" Hur skulle du uppfatta den uppmaningen?

Förskolepedagogen Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man tror ju nästan att du menar att du inte ser skillnad.
Nej, ARN kan också bara rekommendera. De rekommenderar att de gör si eller så för att inte hamna på svarta listan. Det är en slags vägledning.

Polisen kan uppmana någon att lägga ifrån sig vapnet, gör man då inte det så kan det få riktigt tråkiga konsekvenser. Liknande konsekvenser kan varken WHO eller ARN ge någon. De är tandlösa och kan bara rekommendera. De kan inte driva juridiska tvister eller annat heller.

Den här nivån brukar jag bara behöva när jag pratar med mina barn, känns märkligt att vuxna människor inte ser skillnad på rekommendationer och uppmaningar.
Jag förstår inte varför du är så himla uppe i varv över ordet uppmana.
Du får också gärna förklara vilken källa som är den enda riktiga för ordets tolkning, såvida det inte är din allsmäktiga åsikt som ska vara vägledande för hela befolkningen.

Därefter tycker jag att du kan ta ut din vrede över expressen och SvDs reportrar som använde just ordet uppmaning för att beskriva andemeningen i WHO's längre utlägg om Sveriges val att inte rekommendera användning av munskydd mer brett.
https://www.svd.se/who-uppmanar-sverige-bor-overvaga-munskydd
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-sverige-bor-anvanda-munskydd/

Ändra gärna Svenska Akademins ordbok också, för den tillåter ganska stor frihet i mening när man använder ordet uppmana, bland annat: 6) uppfordra (ngn till ngt l. att göra ngt), söka förmå; äv.: tillsäga (ngn att göra ngt);

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel igen. De har en likartad betydelse som jag tidigare förklarat för dig. Står det en polis med pickadolvern i högsta hugg och säger: -"Jag rekommenderar dig å det starkaste att sluta uppföra dig som en idiot!" Hur skulle du uppfatta den uppmaningen?

Förskolepedagogen Staffan
Polisen säger ju inte så, eftersom de vill uppmana personen, inte rekommendera.

Staffans2000
G gaidin skrev:
Polisen säger ju inte så, eftersom de vill uppmana personen, inte rekommendera.
Hur vet du det?

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Driver du med mig nu eller? Har du någonsin hört en polis uttrycka sig på det viset, ens i en satirfilm?

Polisen lär inte rekommendera dig ett skit om det har gått så långt att de står med vapen riktad mot dig, då beordras du!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.