Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Annars kan man göra något idiotsäkert. Hålla avstånd. Svårare är det inte.
Nissens 99%.
Att hålla avstånd är optimalt, men är i det långa loppet närmast omöjligt. Förr eller senare uppstår situationer där man ofrivilligt kommer för nära andra. Så vad har du för minimiavstånd, där du känner att du är säker?

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju inte förbjudet att använda munskydd, så allt det du skriver är redan verklighet idag.
Jag antar att du bara ville påpeka att du är helt nöjd nu, att du inte har några fler förslag nu.

Jag köpte en ny rom i veckan, jag kanske provar den nu, och gör dig sällskap - på distans naturligtvis. (y) :cool: :giggle:
Välkomnar gärna mer saker som kan göra att vi klarar att skydda oss ifrån smittspridningen.

Alkoholförbudet på krogar från kl. 22 är troligen ett sådant
Läste att de hitta kryphål och stänger kl 22 och öppnar direkt men då utan alkoholservering.
Jag tror vi borde haft ett skyddsnät för krogbranschen för många kommer ge ekonomiskt under nu.

Gymnasieskolor stänger nu där jag bor och går över till distansutbildning. Kan nog vara bra och hoppas ungdomarna håller distans på fritiden så deras familjer kan få en bra jul utan smittspridning i familjerna.

Rom är gott men jag föredrar hellre en whiskey, gärna en Highland Park som det blev igår. Det kommer snart tider då man kan skåla med goda vänner igen så igår blev det en i ensamheten då frugan inte dricker whiskey. (hon fick ett glas vin istället)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nissens 99%.
Att hålla avstånd är optimalt, men är i det långa loppet närmast omöjligt. Förr eller senare uppstår situationer där man ofrivilligt kommer för nära andra. Så vad har du för minimiavstånd, där du känner att du är säker?

Staffan
Det händer så ytterst sällan att man hamnar för nära någon att du ändå har marginaliserat risken för smitta.

Grejen är den att även om du har mask så skall man hålla avstånd, bevisligen gör ju inte folk det eftersom smittan sprids fantastiskt bra i länder med masktvång. Kanske känner de falsk trygghet när de aningslöst tror att masken skyddar något?

Jag har nyss varit ute och gjort nödvändiga matinköp, det gick fantastiskt bra att hålla avstånd, jag var aldrig närmare någon än två meter, vilket är ett bra avstånd. :)

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ofattbart att vi inte tar lärdom av våra grannländer. De verka kunna hantera detta betydligt bättre än vad vi gör och jag kan knappast se att vår strategi är så fantastiskt mycket bättre.

Karta över Skandinavien med COVID-19 statistik för antal fall och dödsfall per land den 20 november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Detta är länder som från dag ett haft helt olika förutsättningar. Jämför hellre länderna i Europa som hade en peak i våras, det säger betydligt mer. Av de länder du jämför var det bara Sverige som hade det.

P
Vaccinera de unga först?

Från en tysk radiointervju ”För att snabbt kunna fånga pandemin kan det vara meningsfullt att först ge de yngre människor skydd, säger epidemiolog Timo Ulrichs”(Google translate)
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&u=https://www.deutschlandfunkkultur.de/corona-impfung-erst-die-jungen-dann-die-alten.1008.de.html?dram:article_id=487317

”Ulrichs:
Du kan börja med de yngre, dvs med de människor som har en högre potential att sprida viruset även efter infektionen, då skulle du teoretiskt ha sannolikheten att viruset skulle spridas om du drog dem ur cirkulationen sprids, sänktes mer än om äldre vaccinerades först.”(Google translate)

Finns en beräkningsstudie som kommer fram till att vid begränsat utbud om vaccinet inte är så effektivt så börja med äldre och riskgrupperna, och om vaccinet är effektivt ska man börja med yngre (jag har inte läst hela studien).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.14.20175257v2.full.pdf

Kommer detta bli nästa konflikthärd inom Corona, ”yngre mot de äldre” gällande vaccin?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vaccinera de unga först?

Från en tysk radiointervju ”För att snabbt kunna fånga pandemin kan det vara meningsfullt att först ge de yngre människor skydd, säger epidemiolog Timo Ulrichs”(Google translate)
[länk]

”Ulrichs:
Du kan börja med de yngre, dvs med de människor som har en högre potential att sprida viruset även efter infektionen, då skulle du teoretiskt ha sannolikheten att viruset skulle spridas om du drog dem ur cirkulationen sprids, sänktes mer än om äldre vaccinerades först.”(Google translate)

Finns en beräkningsstudie som kommer fram till att vid begränsat utbud om vaccinet inte är så effektivt så börja med äldre och riskgrupperna, och om vaccinet är effektivt ska man börja med yngre (jag har inte läst hela studien).
[länk]

Kommer detta bli nästa konflikthärd inom Corona, ”yngre mot de äldre” gällande vaccin?
Ja det kan ju inte vara ok utifrån jämställdheten,
yngre o friska har nu länge kunnat gå på krogen(o de har inte lika stor risk för att dö av corona,
så för jämställdheten så är det riskgrupper och äldre o vårdpersonal som ska ha vaccin först för det är deras tur att slippa dö av corona samt att få gå på krogen!
men för landets ekonomi är det väl bra om så många som möjligt i riskgrupp o äldre dör,det är väl jämlikhet eller?:thinking:

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ofattbart att vi inte tar lärdom av våra grannländer. De verka kunna hantera detta betydligt bättre än vad vi gör och jag kan knappast se att vår strategi är så fantastiskt mycket bättre.

[bild]
Har du tagit över Ulltands uppdrag?

Det har visats gång på gång här i trådens att inget av våra grannländer har gjort något som skiljer sig så extremt från oss, så att det går att kalla en egen bättre strategi.

Min gissning är att, eftersom viruset fanns i Frankrike redan i december, hade vi en pågående smittspridning i Sverige i slutet av februari, utan att veta om det. Jag tror att vi hade haft samma antal döda nu, vad än FHN/regeringen gjorde i början på mars.

Kanske att man kan tänka att Islands strategi, med att testa _alla_ som kom till landet och sätta dem i karantän hade gjort skillnad, men det är en sak att göra det på en ö med runt 5000 ankomster per dag, och en helt annan sak i ett land där det finns 5-6 gränsövergångar mot Norge som har mer trafik än så. Lägger man till alla andra sätt att ta sig till och från Sverige så skulle jag uppskatta det till att ett antal personer lika stort som halva Islands befolkning passerar våra gränser varje dag. Ta bara Öresundsbron tex. Runt 20000 passerar den varje dag, tänk att hälften är på väg till Sverige. Var parkerar man 10000 bilar i väntan på svar från ett coronatest? Eller Arlanda? Ungefär 65000 resenärer per dag? Hälften kommer in, var ska 30000 pers vänta på ett coronatest? Utan att smitta varandra?

Dessutom var det brist på test i början, men det är ju ett mindre problem för Island, som troligen klarat sig på ett fåtal test jämfört med Sverige. Redan v10 (2-9 mars) testade vi runt 4000 pers, och v11 lite mer än 8000, dvs fler än Island någonsin behövt testa på en dag.

Du får det att låta så enkelt, vi valde fel strategi bara, men det är ett extremt mångfacetterat problem att lösa. Om man inte är statsepidemiolog på Island då.

Redigerat:
  • Gilla
uplj och 7 till
  • Laddar…
Hade de tänkt på i sina uträkningar att det verkar som att ganska få av de yngre kommer att vilja vaccinera sig,
medans större delen av riskgrupper och äldre vill vaccinera sig?
Det är nog bra att inte oroa sig för mycket o avvakta och se om de tänker genomföra ytterligare galna ideer.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tagit över Ulltands uppdrag?

Det har visats gång på gång här i trådens att inget av våra grannländer har gjort något som skiljer sig så extremt från oss, så att det går att kalla en egen bättre strategi.

Min gissning är att, eftersom viruset fanns i Frankrike redan i december, hade vi en pågående smittspridning i Sverige i slutet av februari, utan att veta om det. Jag tror att vi hade haft samma antal döda nu, vad än FHN/regeringen gjorde i början på mars.

Kanske att man kan tänka att Islands strategi, med att testa _alla_ som kom till landet och sätta dem i karantän hade gjort skillnad, men det är en sak att göra det på en ö med runt 5000 ankomster per dag, och en helt annan sak i ett land där det finns 5-6 gränsövergångar mot Norge som har mer trafik än så. Lägger man till alla andra sätt att ta sig till och från Sverige så skulle jag uppskatta det till att ett antal personer lika stort som halva Islands befolkning passerar våra gränser varje dag. Ta bara Öresundsbron tex. Runt 20000 passerar den varje dag, tänk att hälften är på väg till Sverige. Var parkerar man 10000 bilar i väntan på svar från ett coronatest? Eller Arlanda? Ungefär 65000 resenärer per dag? Hälften kommer in, var ska 30000 pers vänta på ett coronatest? Utan att smitta varandra?

Du får det att låta så enkelt, vi valde fel strategi bara, men det är ett extremt mångfacetterat problem att lösa. Om man inte är statsepidemiolog på Island då.
Uppenbarligen vill du inte vi ska bli av med smittan.
Det kan finnas saker att ta lärdom av våra grannländer men då behöver man samtidigt vara lite ödmjuk i att vi kanske valt fel väg. Men ack nej, intensivt framhålls att vi är så fantastiskt bra fast resultaten visar något helt annat.

Och du, lägg av med översittarfasonerna om att jag tagit över någons uppdrag. Det blir enbart larvigt med sådant.

Nå är du nöjd med läget vi har i Sverige?
Vi kunde alltså inte gjort något annorlunda för att fått ned smittspridningen och antalet avlidna, eller?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen vill du inte vi ska bli av med smittan.
Det kan finnas saker att ta lärdom av våra grannländer men då behöver man samtidigt vara lite ödmjuk i att vi kanske valt fel väg. Men ack nej, intensivt framhålls att vi är så fantastiskt bra fast resultaten visar något helt annat.

Och du, lägg av med översittarfasonerna om att jag tagit över någons uppdrag. Det blir enbart larvigt med sådant.

Nå är du nöjd med läget vi har i Sverige?
Vi kunde alltså inte gjort något annorlunda för att fått ned smittspridningen och antalet avlidna, eller?
Jag har ju svårt att se att någon _inte_ vill bli av med smittan, den har ju liksom inga positiva effekter för någon överhuvudtaget? Och lyckas du hitta ett inlägg där jag påstår att vi lyckats "bra" (dvs bättre än någon annan) så kan du gärna citera det.

Du ser inte likheten med Ulltands vanligaste inlägg i tråden? En bild som visar hur många som dött och lite gnäll över hur att våra grannländer har en bättre strategi än oss?

Det är väl klart att vi säkert kunde gjort saker annorlunda, frågan är om vi kunnat gjort något som hade gett oss ett annat resultat?

För att göra en jämförelse, varför tror du att vi inte haft något fall av ebola i Sverige? För att våran strategi mot ebola är så mycket bättre än USA, Spanien och Frankrike tex?

• Gilla
crappyusrname och 7 till
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
Vad bra att du planerar! för att försöka skydda er,
tycker att det är svårt att här ge relevanta råd här till dig då varje situation är unik, däremot tror jag att om man tänker träffas flera från olika hushåll inomhus så är det svårt att skydda sig helt mot smittan.
Vaccin kommer ju troligtvis inom nära framtid så vi i våra familjer kommer att fira julafton var för sig, och sen när i alla fall riskgrupperna har vaccinerats så kommer vi att på nåt sätt träffas och fira"lilla låtsas julafton"
Tills dess kommer vi såklart att fortsätta att träffas utomhus två,tre el fyra personer åt gången med elektriska värmefiltar,liten infravärme och ljuslyktor för fika och säkert fika med glögg o knäck å säkert kommer en och annan julklapp att byta ägare också.
Så gör vi.
Är det någon annan här som har några förslag på man kan fira julen? med tanke på Corona.
Ja, jag tror faktiskt att många kommer att försöka få till någon form av gemenskap i jul, tanken på en helt ensam förälder på julafton kommer nog vara övermäktig för många.

Därför tror jag att det vore bra om man på allvar ger lite konkreta råd om hur man kan riskminimera dessa möten.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
E El-Löken66 skrev:
Känner inte till något tyvärr, folk tycker så olika, både vi amatörer och experter, kunskapen tar väldigt lång tid att bygga upp.

Men där finns väl inte så mycket som händer nu i väntan på vaccin, vi har väl dragit genom det mesta.
Framtida president Donald Trump Jr. har testat positivt men lär väl klara sig bra, verkar helt asymtomatiskt.

Lägg gärna in något intressant att diskutera, detta med munskydd börjar bli tråkigt.
Jag håller med, en veckas diskussionförbud i munskyddsfrågan kanske hade gjort susen?

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Vaccinera de unga först?

[länk]

”Ulrichs:

[länk]

Ett perspektiv är att de unga verkar mer avvaktande till att vaccinera sig, kanske lika bra att testa vaccinet på de med kortare livslängd först..?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.