Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
E El-Löken66 skrev:
Känner inte till något tyvärr, folk tycker så olika, både vi amatörer och experter, kunskapen tar väldigt lång tid att bygga upp.

Men där finns väl inte så mycket som händer nu i väntan på vaccin, vi har väl dragit genom det mesta.
Framtida president Donald Trump Jr. har testat positivt men lär väl klara sig bra, verkar helt asymtomatiskt.

Lägg gärna in något intressant att diskutera, detta med munskydd börjar bli tråkigt.
Jag tror tyvärr verkligheten ser ut så här, det är polariserat och okunnigt.

Inom professionen, om man bortser från vissa radikala med rättshaveristpersonlighet, så finnas inte dessa sprickor. Där är man van vid att det finns kunskapsluckor och uppskattar att dessa betraktas från flera håll, detta ökar chansen för nya upptäckter.

Eftersom intresset för Corona är så stort nu, fångas dessa fredliga och konstruktiva diskussioner upp av massmedia och till sist hamnar de i sådana här forum för att diskuteras av populasen. Som i sin tur har en tendens att läsa in för mycket och fel saker ur de "vuxnas" samtal.

• Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ju svårt att se att någon _inte_ vill bli av med smittan, den har ju liksom inga positiva effekter för någon överhuvudtaget? Och lyckas du hitta ett inlägg där jag påstår att vi lyckats "bra" (dvs bättre än någon annan) så kan du gärna citera det.

Du ser inte likheten med Ulltands vanligaste inlägg i tråden? En bild som visar hur många som dött och lite gnäll över hur att våra grannländer har en bättre strategi än oss?

Det är väl klart att vi säkert kunde gjort saker annorlunda, frågan är om vi kunnat gjort något som hade gett oss ett annat resultat?

För att göra en jämförelse, varför tror du att vi inte haft något fall av ebola i Sverige? För att våran strategi mot ebola är så mycket bättre än USA, Spanien och Frankrike tex?
Anders Tegnell försvarade vår bristfälliga strategi tidigare i år med att våra grannländer låg i en annan fas och underförstått skulle de få lika många eller kanske ännu fler smittade och avlidna.
Nu har vi ännu inte sett något sådant mer än att Danmark har haft lite fler fall än Finland och Norge.

Men varför inte se vad andra gör som lyckas bättre utan bita sig fast i att vi är bäst?

Katten inte svårare än vad de flesta här på forumet gör. Vi läser och lär av varandra för att bli bättre på att bygga och renovera hus. Vi hjälper varandra men när det gäller FHM så är man som jag upplever det av åsikten "Kan själv"

Nej jag tycker att det är beklagligt och fruktansvärt att så många drabbats, både med avlidna anhöriga och de som länge varit sjuka och de som har besvär som vi inte vet när de går över.
Vi vet inte ens hur det går för de som varit sjuka om de kan bli ännu mera sjuka en andra gång.
Då vi inte vet allt om covid-19 så anser jag att då bör vi göra vad vi kan för att hålla nere smittan så långt det går.

Nej jag trivs inte med att jobba hemma men gör det för att det är ett verktyg för att minska smittspridningen.
Jag har nu 2 dagar i veckan. (jag tror jag ska kunna ordna en del till så kan jag komma upp i 3 dagar)
Vi har norska vänner där han jobbat hemifrån sedan början av mars till 100% (vet inte hur de ordnat det)
Regeringen skulle kunna gå ut med att företagen måste se över sin organisation så att alla som kan jobba hemma SKA GÖRA DET. Nej de kan inte kräva det men de kunde lagt med det som ett krav för att få permitteringsstöd.

(nej jag skriker inte på dig genom att använda versaler utan för att visa hur regeringen borde uttryckt det)

Jag tror vi kunde nått längre genom ödmjukt tagit till oss med från de länder som haft bättre metoder än att benhårt försvara våra metoder som uppenbarligen inte var riktigt så bra.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen vill du inte vi ska bli av med smittan.
Det kan finnas saker att ta lärdom av våra grannländer men då behöver man samtidigt vara lite ödmjuk i att vi kanske valt fel väg. Men ack nej, intensivt framhålls att vi är så fantastiskt bra fast resultaten visar något helt annat.

Och du, lägg av med översittarfasonerna om att jag tagit över någons uppdrag. Det blir enbart larvigt med sådant.

Nå är du nöjd med läget vi har i Sverige?
Vi kunde alltså inte gjort något annorlunda för att fått ned smittspridningen och antalet avlidna, eller?
Det är minst sagt lite tjatigt det här med att jämföra äpplen och päron.

Sverige blev drabbat relativt tidigt av pandemin, och hade en peak i våras. Detta mycket tack vare sportlovsresenärer som spred ut smittan i landet på kort tid innan myndigheter hade chansen att hantera det. Våra grannländer hade inte den oturen.

Så, om du är intresserad av att se hur Sverige hanterat pandemin jämfört med andra länder, så jämför med dem som haft mer liknande problem, det vill säga en stor peak i våras innan världen insett vidden av problemet. Tyvärr tror jag inte att du är intresserad av någon saklig diskussion.

Men det är väl inte det detta handlar om tror jag, det är nog mer så att du och ett par till i tråden är ute efter att få ur er ett inneboende missnöje. Och nu har ni hittat en väg att få ur er det. Hoppas det känns bättre för er.

I bästa fall ger er urladdning här i forumet mindre risk att ni tar ut det över nära och kära, i så fall är det ju ändå någon mening med det...

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Regeringen skulle kunna gå ut med att företagen måste se över sin organisation så att alla som kan jobba hemma SKA GÖRA DET. Nej de kan inte kräva det men de kunde lagt med det som ett krav för att få permitteringsstöd.

(nej jag skriker inte på dig genom att använda versaler utan för att visa hur regeringen borde uttryckt det)

Jag tror vi kunde nått längre genom ödmjukt tagit till oss med från de länder som haft bättre metoder än att benhårt försvara våra metoder som uppenbarligen inte var riktigt så bra.
Det har de ju gjort.

”Statsministern pekade exempelvis på att minska smittspridningen genom att arbetsgivare skapar möjligheter för distansarbete och att anställda arbetar hemifrån om de kan.”
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/09/nya-restriktioner-om-smittspridningen-fortsatter-oka/

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Ett perspektiv är att de unga verkar mer avvaktande till att vaccinera sig, kanske lika bra att testa vaccinet på de med kortare livslängd först..?
Enkelt löst med vaccinering av många.

Krav för att komma in på krogen = vaccinerad
Krav för att gå på konserter mm = vaccinerad
Krav för att resa med flyg = vaccinerad
Krav för skidresor mm = vaccinerad
Krav för att få anordna större fester = alla som släpps in är vaccinerade
Krav för att gå på hockey, fotboll, handboll mm ) vaccinerad.

Då får vi med oss väldigt många.
Övriga får väl stanna hemma.

Nej det är inte jämlikt men effektivt.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det har de ju gjort.

”Statsministern pekade exempelvis på att minska smittspridningen genom att arbetsgivare skapar möjligheter för distansarbete och att anställda arbetar hemifrån om de kan.”
[länk]
Jag vet och jag vet hur svagt många tar på det.
Det finns vissa företag som kör det mer effektivt än andra.
Där grabben i Göteborg jobbar körde de 100% hemifrån i våras men efter semestern skulle alla tillbaka på kontoret igen.
Nu när smittspridningen redan ökat kraftigt får de vara hemma igen.
Får vara hemma, de SKA vara hemma.

Det går att se över organisationen och ställa om möten till mer digitalt och många gör det mer och mer men råden från regeringen och FHM ser många säkert bara som råd.
Det ska vara krav.

Som du citerade

Min text
”Statsministern kräver att alla arbetsgivare ska se till att deras anställda arbetar hemifrån så mycket som möjligt de kan för att minska smittspridningen.”

Och med versaler och fet text.

Ser du skillnaden?
Jag tycker den övre är rätt så mesig.

Jag kan jobba hemifrån 80% men då får vi ta en del förändringar som inte är optimala för företaget.
Nu 40% men kommer nog kunna öka till 50-60% vissa veckor
Så är det säkert för många. Men det krävs lite stake i kraven hur vi ska hantera detta.

T
optimum optimum skrev:

Det är möjligen effektivt, men om man tänker efter lite en ganska skrämmande tanke.

• Gilla
tttomten och 5 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Där grabben i Göteborg jobbar körde de 100% hemifrån i våras men efter semestern skulle alla tillbaka på kontoret igen.

Det går att se över organisationen och ställa om möten till mer digitalt och många gör det mer och mer men råden från regeringen och FHM ser många säkert bara som råd.
Det ska vara krav.

Som du citerade

Min text
”Statsministern kräver att alla arbetsgivare ska se till att deras anställda arbetar hemifrån så mycket som möjligt de kan för att minska smittspridningen.”

Ser du skillnaden?

Jag kan jobba hemifrån 80% men då får vi ta en del förändringar som inte är optimala för företaget.
Så är det säkert för många. Men det krävs lite stake i kraven hur vi ska hantera detta.
Vi är över 20000 anställda och kring 94% har jobbat hemifrån sedan mars. Så svårt är det inte, men det beror nog inte på vad statsministern säger utan hur företagsledningen prioriterar. Givetvis finns det massvis av arbetsuppgifter som inte kan utföras annat än på plats, men jag hör också om många företag som uppenbarligen inte litar tillräckligt på sina anställda för att låta dem jobba hemifrån, och även många anställda som inte heller vill det för att det är "tråkigt".

Att det ens förekommer möten i konferenslokaler fortfarande trots alla tekniska lösningar som finns är en smula märkligt, faktiskt.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:

Jag har förstått att du gillar regler och tvång men detta är nog bara fantasier som aldrig kommer låta sig genomföras, tillbaks till verkligheten!

P
optimum optimum skrev:

Det ska vara krav.

Som du citerade

Min text

Ser du skillnaden?

Det krävs lite stake hos arbetsgivarna framförallt som inte ser till att så många anställda som möjligt kan jobba hemifrån. De arbetsgivare som inte gör det följer inte rekommendationerna och det är inte regeringens fel anser jag.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag har förstått att du gillar regler och tvång men detta är nog bara fantasier som aldrig kommer låta sig genomföras, tillbaks till verkligheten!
Jag tycker om regler och personligt ansvar.
Nu har vi sett att många försöker gringå regler och personligt ansvar skiter vissa att hålla.

Jo så smart kommer man nog inte vara att sätta upp krav för att få till ett smittfritt land.
Men alla anti vaccinare gör att jag får bättre läge att få vaccin så tidigt som möjligt.

Visst vill du ge din plats till mig?

Jag är som du troligen vet rädd om mig själv, min familj och att inte råka smitta andra. Därför mycket mån om att vaccinera mig. Synd att inte alla tänker så.

Resor kommer troligen bli så att man släpps inte i i landet man ska till om man inte är vaccinerad eller kan uppvisa ett färskt text på att man inte är smittad och har covid-19. Alternativt får sitt 14 dagar i karantän. Vissa har det redan så nu.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det krävs lite stake hos arbetsgivarna framförallt som inte ser till att så många anställda som möjligt kan jobba hemifrån. De arbetsgivare som inte gör det följer inte rekommendationerna och det är inte regeringens fel anser jag.
Jag tycker samma som du men många företag måste även se till sina intressen och ser råden som just råd.

Företaget jag jobbar på följer samtliga råd så gott det går anser de.
De är knappast ensamma om att göra så.

Tycker du det är fel den formuleringen jag gav med lite mer stake i än citatet du visade?
På tiden att Stefan Löfven höjer rösten och visar lite tydlighet.

Han ska tala till folket imorgon. Jag hyser inge förhoppningar om att det blir något som ger någon ståpäls. Bara mesigt hummande.

Jo vi är i ett allvarligt läge. Vänder vi inte detta omgående kan det gå helt överstyr.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ofattbart att vi inte tar lärdom av våra grannländer. De verka kunna hantera detta betydligt bättre än vad vi gör och jag kan knappast se att vår strategi är så fantastiskt mycket bättre.

[bild]
På vilket sätt skiljde sig deras strategi från Sveriges i våras?
Tror du att det var viktigt att stänga företag som de gjorde eller vad var det som gjorde skillnaden enligt dig?
Det blir ju lite lättare att diskutera om man blir konkret och inte använder flummiga ord som strategi i största allmänhet.

• Gilla
betamax
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Vaccinera de unga först?

Från en tysk radiointervju ”För att snabbt kunna fånga pandemin kan det vara meningsfullt att först ge de yngre människor skydd, säger epidemiolog Timo Ulrichs”(Google translate)
[länk]

”Ulrichs:
Du kan börja med de yngre, dvs med de människor som har en högre potential att sprida viruset även efter infektionen, då skulle du teoretiskt ha sannolikheten att viruset skulle spridas om du drog dem ur cirkulationen sprids, sänktes mer än om äldre vaccinerades först.”(Google translate)

Finns en beräkningsstudie som kommer fram till att vid begränsat utbud om vaccinet inte är så effektivt så börja med äldre och riskgrupperna, och om vaccinet är effektivt ska man börja med yngre (jag har inte läst hela studien).
[länk]

Kommer detta bli nästa konflikthärd inom Corona, ”yngre mot de äldre” gällande vaccin?
Det måste ju bero på var smittspridningen sker. I juli och augusti hade det nog varit hyfsat vettigt i Sverige men nu är det ju smittspridning i alla åldrar inkl. de äldsta och då verkar det ju inte riktigt lämpligt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag tycker samma som du men många företag måste även se till sina intressen och ser råden som just råd.

Företaget jag jobbar på följer samtliga råd så gott det går anser de.
De är knappast ensamma om att göra så.

Tycker du det är fel den formuleringen jag gav med lite mer stake i än citatet du visade?
På tiden att Stefan Löfven höjer rösten och visar lite tydlighet.

Han ska tala till folket imorgon. Jag hyser inge förhoppningar om att det blir något som ger någon ståpäls. Bara mesigt hummande.

Jo vi är i ett allvarligt läge. Vänder vi inte detta omgående kan det gå helt överstyr.
Jag har inga problem med din formulering, även om jag inte tror den kommer göra någon större skillnad. Däremot tycker jag att inte att man ska hålla nere smittan så långt det går då konsekvenserna blir för stora. Stoppa smittpspridningen betyder troligen i princip total lockdown med stängda skolor, massor med företag som går i konkurs, risk för massarbetslöshet, mycket psykiskt lidande och negativt för folkhälsan i stort.

Även vid en lockdown måste en hel del människor arbeta då leveranser, kollektivtrafik, sjukvård och andra tjänster måste fungera för att serva alla dessa som sitter hemma i sina trygga hemmiljöer och blir levererade det de behöver.

Vi kan inte som vissa tycker enbart fokusera på målet att få ner smittspridningen i Corona utan att ta hänsyn till konsekvenserna anser jag (och säkert många med mig).

• Gilla
tttomten och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.