Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det ska mycket till innan WHO ändrar tidigare råd och att de därmed noga har kollat att råden verkligen ska ändras. Du brukar ju anse att vad WHO säger är mycket betydelsefullt (sant). Tror du annorlunda i detta fall?
Vet inte men det är en märklig diskrepans om vad svenska läkare ser och WHOs råd.

Nissens Nissens skrev:
Kan du berätta lite om de studierna du läst in dig på, berätta om din analys av dem och berätta lite om slutsatser du drar om man sammanfattar alla de studierna i en gemensam slutsats?

Nej man jag kan ge ett exempel eftersom du är intresserad av ämnet

En stor välgjord svenskt studie för några år sedan kom fram till att mjökdrickande ger ökad risk för en hel rad sjukdomar som tex benskörhet och kan tänkas förkorta livet. (misstanken ligger hos mjölksockret som bryts ner till galaktos tycks vara inflammatoriskt)

Efter det gjordes ett flertal studier av andra forskargruppen som visade på alla tänkbara resultat.

Vi kan fortfarande inte säga vare sig bu eller bä. Trots all forskning på området.

@Nissens

Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vet inte men det är en märklig diskrepans om vad svenska läkare ser och WHOs råd.
Nåja, även remdesivir förekommer inom svensk sjukvård så är det ju inte något som ges till de flesta så som jag förstår läkarens uttalande på slutet av artikeln: https://www.lakemedelsvarlden.se/who-panel-avrader-fran-behandling-med-remdesivir/
De verkar se positiva resultat ibland men verkar inte förstå orsakerna till det och när remdesivir är lämpligt att använda. Vilket ju eventuellt kan tyda på att de positiva resultaten beror på annat.

Det är en intressant artikel som ger lite förståelse till hur forskningen går till och tar upp en orsak till varför det kan bli olika resultat i olika studier.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du glömde det viktigaste för oss Tegnellianer, be fem gånger om dagen vid vårat altare, riktade mot Nobels väg 18 Solna.
Tillämpas hårt i Facebookgruppen "Anders Tegnells fan club" med 33900 medlemmar, 20/11-2020.

Snart omsprugna av gruppen "Vi som drabbats" Långtidssjuka i Covid19

• Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, även remdesivir förekommer inom svensk sjukvård så är det ju inte något som ges till de flesta så som jag förstår läkarens uttalande på slutet av artikeln: [länk]
De verkar se positiva resultat ibland men verkar inte förstå orsakerna till det och när det är lämpligt att använda.

Det är en intressant artikel som ger lite förståelse till hur forskningen går till och tar upp en orsak till varför det kan bli olika resultat i olika studier.

Nej precis som jag sa tidigare så är läkemedlet för patienter i ett litet fönster. Har detta belysts i den forskning som WHO lutar sig emot? Rimligen ja men det vore bra att få det bekräftat.

Vetenskap har ju en tendens att politiseras som tex då jämlikhetsaspekten av munskydd.

Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad skall man tro?

1. FHM visste hela tiden att munskydd är bra men ljög om det för ett högre syfte (jämlikhet)

2. FHM trode verkligen inte på munskydd (kulturgrej i asien) men har nu hittat en utväg ur dilemmat?

Jag vet inte vad som är värst men lutar åt att alternativ 2 är santx.

[länk]
Du kan ju börja med att läsa alla kommentarer om det som har förekommit i tråden det senaste dygnet.

Det är ju meningen att diskussionen ska gå framåt och inte upprepa samma sak inom ett dygn.

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
En stor välgjord svenskt studie för några år sedan kom fram till att mjökdrickande ger ökad risk för en hel rad sjukdomar som tex benskörhet och kan tänkas förkorta livet. (misstanken ligger hos mjölksockret som bryts ner till galaktos tycks vara inflammatoriskt)
@Nissens
Att påstå att den var välgjord är att ta i, men vill du diskutera för- och nackdelar med mjölk eller kvaliteten på studier därom är det nog lämpligt att du skapar en ny tråd för det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tillämpas hårt i Facebookgruppen "Anders Tegnells fan club" med 33900 medlemmar, 20/11-2020.

Snart omsprugna av gruppen "Vi som drabbats" Långtidssjuka i Covid19
Jag vet inte, jag spelar inte Facebook...

• Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Delar 2 helt random bilder.......
Skärmdump av ett Twitter-inlägg från Dr. David Shiffman om att värdera expertkonsensus över personliga åsikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av ett tweet från Frank Swain som beskriver vetenskapsprocessen mot internet skepticism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
tttomten och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är uppenbart för alla här att du skjuter från höften oavbrutet och uttalar dig tvärsäkert om saker och ting, men ställer man en lite mer djuplodande fråga så kommer... ingenting.

Det är de tomma tunnorna som skramlar mest. :)
Jasså du läste inte det om mjöl galaktos och förkortad livslängd?

Eller så gjorde du det men svaret passade inte din tänka argumentation så du körde på som om du inget läst?

Kommentera svar du får på dina direkta frågor så kommer vi frammåt.

Dina generella personangrepp kanske imponerar på vissa men är dessvärre bara ett stort slöseri med tid och givetvis i strid med forumreglerna. Men vad gör man inte för att vinna debatten när argumenten är punkterade?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror vi kan låta Nissens svara för sig själv här. Ja till och men att det kanske är bättre!

Hen verka vara alive and kicking så varför spekulera?
Då kan väl du tala om hur Nissens skulle kunna veta att det gällde mjölkstudier när mjölk inte hade blivit nämnt tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Då kan väl du tala om hur Nissens skulle kunna veta att det gällde mjölkstudier när mjölk inte hade blivit nämnt tidigare.
Nej Nissens frågade efter alla studier jag satt mig in i och varför jag kommit till slutsatsen att vetenskapen är vinglig per se. Jag har ett flertal andra exempel för den som har svårt med just mjölk som forskningsområde i medicinsk sammanhang.

Men om du håller dig utanför din egen tolkning Nissens frågor och låter hen svara för sig själv kommer detta att gå mycket bättre.

D djac skrev:
Betraktar den rätt intensiva maskdiskussionen och ser att det engagerar, samtidigt slog det mig igår hur liten frågan är utanför "extremistbubblor", bekanta, inklusive kollegor till både mig och min fru verkar inte ha någon sorts engagemang i frågan, rätt talande.

Med tanke på hur lite egentlig kunskap vi besitter så framträder bilden av två vuxna som diskuterar något komplicerat och i mitten står ett barn och skriker ut sina åsikter när de hör något triggerord. Blir ju gärna så att barn uppfattar det som en konflikt men vuxna ser det som en diskussion.

Med tanke på den isolering som nu föreligger och kan befaras stanna en längre tid så vore det dock intressant med råd och rön på lämpliga skyddsåtgärder i praktiken.

Jag tror nämligen att vi inte kommer hålla oss isolerade så länge till, nu kommer vi träffa speciellt våra släktingar. Hur kan man till exempel minska riskerna om man tar hem sina föräldrar till jul, avstånd, visir, etc? Kan man tänka sig två bord med 5 meter mellan dem, andra tankar?
Vad bra att du planerar! för att försöka skydda er,
tycker att det är svårt att här ge relevanta råd här till dig då varje situation är unik, däremot tror jag att om man tänker träffas flera från olika hushåll inomhus så är det svårt att skydda sig helt mot smittan.
Vaccin kommer ju troligtvis inom nära framtid så vi i våra familjer kommer att fira julafton var för sig, och sen när i alla fall riskgrupperna har vaccinerats så kommer vi att på nåt sätt träffas och fira"lilla låtsas julafton"
Tills dess kommer vi såklart att fortsätta att träffas utomhus två,tre el fyra personer åt gången med elektriska värmefiltar,liten infravärme och ljuslyktor för fika och säkert fika med glögg o knäck å säkert kommer en och annan julklapp att byta ägare också.
Så gör vi.
Är det någon annan här som har några förslag på man kan fira julen? med tanke på Corona.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Vad bra att du planerar! för att försöka skydda er,
tycker att det är svårt att här ge relevanta råd här till dig då varje situation är unik, däremot tror jag att om man tänker träffas flera från olika hushåll inomhus så är det svårt att skydda sig helt mot smittan.
Vaccin kommer ju troligtvis inom nära framtid så vi i våra familjer kommer att fira julafton var för sig, och sen när i alla fall riskgrupperna har vaccinerats så kommer vi att på nåt sätt träffas och fira"lilla låtsas julafton"
Tills dess kommer vi såklart att fortsätta att träffas utomhus två,tre el fyra personer åt gången med elektriska värmefiltar,liten infravärme och ljuslyktor för fika och säkert fika med glögg o knäck å säkert kommer en och annan julklapp att byta ägare också.
Så gör vi.
Är det någon annan här som har några förslag på man kan fira julen? med tanke på Corona.

Jag tror du är på rätt spår, utomhus.

Alternativet FFP3 mask för alla närvarande kan sätt djupa spår i barnens tomteupplevelse :)

Men skämt åsido så så tror jag kontakt över telefon kan vara ett bra substitut för äldre eller ensammare personer.

Jag brukar föröka ge lite hopp om framtiden och vaccin. Midsommar firrar vi som vanligt!

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.