Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du glömde det viktigaste för oss Tegnellianer, be fem gånger om dagen vid vårat altare, riktade mot Nobels väg 18 Solna.
OK, det har gått från irrlära till sekt! :rofl: Undrar vad nästa steg blir?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Nu på aktuellt. Vaccinet bättre än sjukdom för immuniteten!

Kommer ni i håg var ni läste det först i tråden?

FHM!

Nej det var det inte.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller den danska studie om kirurgmask som det har skrivits en del om i tråden de senaste dagarna.
Här är rapporten: [länk]

Med det lilla antal som blev sjuka landar man i ett värde med stor osäkerhet som framgår av sista meningen i citatet. Det kan vara så att mask skyddade men det kan också vara så att det ökade risken.

Samtliga deltagare skulle hålla avstånd och följa alla andra riktlinjer som fanns i Danmark under den tidsperioden.

Det är ju helt klart att maskanvändning inte skyddar helt eftersom 42 deltagare som bar mask blev sjuka.
J Jonobe skrev:
Vad menar du?
E El-Löken66 skrev:
Man kan ju uttrycka det som så här.
Om munskyddstvång visar sig ha övervägande del positiva effekter - ja, då ska vi överväga det.
Detsamma gäller ju för allt, är det bra att gurgla med citron/grapefruktsaft så gör vi det och skrämmer injicering av klorin bort coronaviruset utan för sylta negativa bieffekter - då kan vi givetvis göra detta.

Men det finns i min mening ingen vits att göra dessa saker då vi ingenting vet.
Även ifall någon undersökning skulle komma fram till att det är ofarliga åtgärder.

Är det nu ofarliga åtgärder ser jag å andra sidan ingen mening med att förbjuda det heller, då kan var och en välja hur man vill gå till väga.

Det finns ju en massa mirakelkurer mot cancer också. Och visst skulle man kunna påvisa att dessa i vissa fall skulle kunna innebära en positiv effekt.

Det finns ju alltid en psykologisk aspekt, och i ett demokratiskt land som Sverige är det fritt för var och en att testa alternativa metoder, så länge dessa är lagliga och inte skadar någon.

Men att börja tvinga dessa metoder på andra är något annat och där säger garanterat majoriteten nej.

Skulle resultaten visa att införande av munskyddstvång ger effekt på lång sikt - ja, då kan det ju vara värt att ha med som alternativ.

Men nu, utan någon som helst reflektion på de länder som infört det så har vi redan facit på hand vilken påverkan det har på kort sikt - noll och ingen.

Och man är glad att man bor i ett av de få vettiga länder som vågar lita på vetenskapen och statistiken istället för att agera populistiskt och inte våga stå emot något grupptryck.

Sen hade saker och ting naturligtvis kunnat gå bättre ändå.
Man hade kanske kunnat använda munskydd i större utsträckning bland gamla och sjuka exempelvis.

Men ett generellt munskyddspåbud har inget med saken att göra och hade endast kunna leda till högst marginell påverkan avspeglad u statistiken, detta är jag absolut övertygad om.
Jag får väl förklara mig.
Jag fick för mig att BirgitS var av meningen att en 95% konfidensgrad var dåligt, för osäkert. Jag kan ju missuppfattat något.
Själv menar jag att 95% CI är ett rätt bra val av CI för en sådan här typ av undersökning.
Visst kan man lyxa till med t.ex 99%, men det brukar för det mesta medföra alldeles för brett "svar".

Har man en väldigt stor undersökt population, eller att det som undersöks varierar mindre (typiskt vid statistik vid tekniska tillämpningar) så kan man nå längre. Men i just detta fall är 95% verkligen good enough.
Vid CI baserad på en grad under 90% kan man börja dra öronen åt sig, inom sociologisk forskning verkar de kunna vara upprymda av konfidensgrader på 50% också, vilket dock faktiskt inte säger mycket mer än att det var ett dåligt experiment och inga direkta slutsatser går att dra. :)

Nu har jag ögnat denna studie, men bara första sidan (typ abstract) och jag ser inget fel med vald konfidensgrad, den verkar vettig med tanke på undersökt population och försökets karaktär.

Däremot ser man att den slutsats man kan dra, även med den någorlunda måttligt valda konfidensgraden, inte ger något tydligt svar, det syns en liten fördel för munskydden, men den är så liten att det med inte alltför stor osannolikhet inte existerar alls.
Som statistiker skulle man säga att det verkar ge en liten effekt, men att det inte är statistiskt säkerställt. Det är ungefär 66% chans att det finns en mycket mycket liten effekt till en liten effekt. Och 33% chans att det det finns en mycket mycket liten, till mycket liten negativ effekt. Helt enkelt ett nedslående resultat för en statistiker, det är alltid tråkigt när man inte kan bevisa något med den statistiska analysen - känns som ett misslyckande. Men så är livet.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad BirgitS menade. Men konfidensgraden skulle jag tro att de flesta anser vara väl vald, men däremot blev resultatet rätt intensägande med vald konfidensgrad.
Och med en lägre konfidensgrad så blir resultatet tydligare, men fortfarande intetsägande då osäkerheten istället förflyttats till analysen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Uppenbarlig vissa som har svårt att se att mask bara är ett av flera verktyg för att hantera smittan.

Alltså olika verktyg för att hantera en pandemi

Social distans inomhus
Träffas utomhus med social distans är troligen bättre än inne
Vara hemma om man är sjuk är nog det viktigaste verktyget
Tvätta händerna, vet fortfarande inte om det är så stor risk att bli smittad om man tar på något som någon sjuk tagit i.
Öppna dörrar med armbågarna (alltså inte ta med händerna där man sedan kan få det i ansiktet.
Jobba hemifrån
Munskydd
Visir
Cykla istället för kollektivt resande
Flytta fysiska möten till digital form
mm

Ja det finns många verktyg och inget är 100% säkert.
En del bättre än andra.
Så varför stirra sig blind på att munskydd inte är 100%, tror aldrig jag sett någon som skrivit det.
Endast 1 av många verktyg.

Jag vill inte använda munskydd, visir eller annat men gör det om det är ett bra alternativ som kan göra det säkrare.
Träffas utomhus på 3-4 meters håll verkar munskydd onödigt.
På en rätt så full t-banevagn, troligen ett hyfsat skydd men givetvis att cykla är nog bättre

Jobba hemifrån, nej tack om det inte spelade någon roll men nu bedöms det göra det och då försöker jag så gott det går. Men det är jäkligt tråkigt.
1/2 dagen idag så jag hann med lite normalt liv på jobbet en stund. Ja givetvis rejäl social distans mm.

Nu fredag och snart blir det en god whiskey och då lovar jag hålla borta fingrarna i denna tråden.
För de påstår att när vettet går ut går spriten in, (eller var det tvärtom) :love:

"Always look on the bright side of life"
Nu är det ju inte förbjudet att använda munskydd, så allt det du skriver är redan verklighet idag.
Jag antar att du bara ville påpeka att du är helt nöjd nu, att du inte har några fler förslag nu.

Jag köpte en ny rom i veckan, jag kanske provar den nu, och gör dig sällskap - på distans naturligtvis. (y) :cool: :giggle:

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Säg det till den i tråden som tycker att folk ska använda munskydd men själv använder munskydd med ventil.
Ja i de bästa av världar önskar jag att alla kunde bära andningsskydd med ventil! vilka är klart bäst,men det finns ju inte tillräckligt många mm.
FHMhar ju inte varit inne på den linjen att använda sig av dessa till allmänheten och inte heller sett till att det producerats tillräckligt många, de har ju haft tid på sig men inte viljan!
Ang Munskydd så behöver så många som möjligt bära dessa för att få bästa effekt av dem, men även här har ju FHM inte varit för dessa, och inte låtit producera tillräckligt, trots att de haft tid dock inte viljan.

FHM har tidigare gått ut med att munskydd för alla inte skulle skydda befolkningen i Sverige,FHM har under de flesta månader under pandemin blivit ifrågasatta av andra kunniga ang munskydd och nu när FHM fått veta att flera tunga instanser kommit fram till
,genom att granska och sammanställa studier(stort underlag),
att de uppmanar Sverige att använda munskydd,
då svarar FHM med att de inte rekommenderar munskydd till alla pga jämställdheten, att vissa kanske inte har råd att köpa skydden mm,
Vilken studie hänvisar FHM till ang det?????hur många som har behov av dem kan inte köpa dem?????
det är väl då bara att staten går in och sponsrar dem som inte har ekonomi till att köpa munskydden! hur svårt kan det vara?
Hur har alla andra länder inklusive de med sämre ekonomi än Sverige löst munskyddsfrågan?
Vi i Sverige kanske behöver starta en insamling!
Att FHM i denna fråga talar om jämställdhet är ett hån mot alla människor(ex riskgrupper) här i sverige som avstår från mycket och bla lever i liknande som karantän, på alla företagare som sköter sig och blir drabbade, alla som blir sjuka o alla som blir sjuka och dör mfl,
var någonstans kan de hitta jämställdhet i dessa grupper???
Ja om jag har behov(i stort sett aldrig nuförtiden pga att jag lever som i liknande karantän) så använder jag FFP3 mask ja, såklart eftersom att många andra ute inte ser till att skydda sig och då inte heller mig som dessutom tillhör riskgrupp!

Men varför i hela världen bryr du dig om det ang munskydd/andningsskydd?
FHM har ju gått ut och sagt ang munskydd/andningsskydd att- SKÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har ögnat igenom många av dem och de har kommit fram till olika slutsatser. Men du verkar ju inte kolla på någon enda utan bara går på tidningsreferat eller vad någon enstaka person säger.

Det är ju lätt att konstatera i [länk] att de omväxlande skriver om droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta där luftburen smitta verkar kunna vara båda delarna. Det blir därmed svårt att veta vad de egentligen menar att munskydden skyddar mot.

De tar upp spanska sjukan som ett exempel på att luftvägsinfektioner ökar när människor vistas inne men andra vågen av spanska sjukan hade sin topp i oktober, och vände alltså när folk började vara inne riktigt mycket.

De skriver om klustersmitta vid restaurangbesök. Hur har de tänkt sig att folk ska äta med munskydd på?
De skriver om klustersmitta när en smittsam person har vistats i en miljö med recirkulerande luft under många timmar, men hur är det relevant för något som ska gälla kollektivtrafik?
Det förekommer knappast recirkulerande luft i Sverige i kollektivtrafiken och i så fall är det ju enklare och säkrare att stoppa det och i stället ha öppna ventiler. Man vistas inte där i flera timmar heller.

Att man har så bra utsug i ventilation att viruspartiklar hamnar i ventilationsfiltren i sjukhusmiljö i stället för att landa på golvet verkar i deras ögon vara en nackdel. Hur tänker de?

De hänvisar till studier om hur mycket droppar som sprids när folk pratar. Men hur är det relevant i kollektivtrafiken där folk sitter tysta?
Och det är ju samma sak i butiker, folk i allmänhet går inte omkring och pratar högljutt eller skrattar där.

De hänvisar till en studie som kommer fram till att 1 m avstånd skyddar lika bra som munskydd. Var måste man andas en längre tid i närheten av människor som befinner sig mindre än 1 m bort (och som dessutom pratar)?

Den rapporten väcker massor med frågetecken och verkar inte särskild välgjord, eller åtminstone kan de inte förklara på ett bra sätt vad de egentligen utgår ifrån när de kommer fram med en slutsats. Det känns lite som att de har haft sin åsikt klar från början och sen valt ut studier som verkar stödja deras åsikt, i så fall är det ju ingen objektiv studie utan synnerligen vinklad.
Ja det är ju tre tunga instanser som har kommit fram till samma slutsats-att de uppmanar Sverige att använda munskydd för allmänheten.
Om deras slutsats skulle vara fel så borde väl flera andra lika tunga instanser visa att de kommit fram till motsatsen,
det är nog i alla fall inte du och jag eller troligtvis inte någon annan i denna tråd som kommer att trovärdigt kunna motbevisa dessa tre tunga instansers slutsats, och inte FHM heller.

Sen hur FHM kommer att agera utifrån dessa tre tunga instansers slutsats vet vi ju inte helt klart än.
OM FHM tar sitt förnuft tillfånga så hoppas jag att de inför munskydd nu snarast! pga smittspridningen.
Och väntar FHM med att införa munskydden till att julhandeln kommit igång ordentligt så kommer vi inte heller att kunna se lika positiva resultat av munskyddsanvändningen pga att fler människor då trängs och blir smittade samt att vanliga munskydd skyddar inte till 100% även om alla bär dem.

T tanaris skrev:
Jag vet att "jämlikhet" är ett triggerord för en del, men det var väl ändå en ganska långsökt dragen slutsats utifrån det som sades? Och "de med pengar" lär ju redan ha köpt på sig skydd, jag har hört om en del som var riktigt tidigt ute och handlade.
Och det var ju jättebra att några tänkte till och köpte masker som skydd tidigt!
det har säkert förhindrat att ytterligare människor blivit sjuka och belastat vården företagen mfl.
Dessutom är nog inte alla rika som köpte mask tidigt,de kanske prioriterade som jag, ex i stället för att gå ut på krogen och köpa några öl så köpte jag mask.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Ja det är ju tre tunga instanser som har kommit fram till samma slutsats-att de uppmanar Sverige att använda munskydd för allmänheten.
Om deras slutsats skulle vara fel så borde väl flera andra lika tunga instanser visa att de kommit fram till motsatsen,
det är nog i alla fall inte du och jag eller troligtvis inte någon annan i denna tråd som kommer att trovärdigt kunna motbevisa dessa tre tunga instansers slutsats, och inte FHM heller.

Sen hur FHM kommer att agera utifrån dessa tre tunga instansers slutsats vet vi ju inte helt klart än.
OM FHM tar sitt förnuft tillfånga så hoppas jag att de inför munskydd nu snarast! pga smittspridningen.
Och väntar FHM med att införa munskydden till att julhandeln kommit igång ordentligt så kommer vi inte heller att kunna se lika positiva resultat av munskyddsanvändningen pga att fler människor då trängs och blir smittade samt att vanliga munskydd skyddar inte till 100% även om alla bär dem.
Annars kan man göra något idiotsäkert. Hålla avstånd. Svårare är det inte.

Nissens
B brfbo skrev:
Och det var ju jättebra att några tänkte till och köpte masker som skydd tidigt!
det har säkert förhindrat att ytterligare människor blivit sjuka och belastat vården företagen mfl.
Dessutom är nog inte alla rika som köpte mask tidigt,de kanske prioriterade som jag, ex i stället för att gå ut på krogen och köpa några öl så köpte jag mask.
Ja, Tjeckerna har ett drägligt liv nu. Masktvånget har löst allt och livet är nu ljust och vackert. ;)

P
Med tanke på hur jävlig situationen är i många länder med masktvång är jag långt ifrån övertygad om att det gör någon större skillnad. Spårning och masstestning skulle nog jag säga är långt viktigare att fokusera på. Mina två cent.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Med tanke på hur jävlig situationen är i många länder med masktvång är jag långt ifrån övertygad om att det gör någon större skillnad. Spårning och masstestning skulle nog jag säga är långt viktigare att fokusera på. Mina två cent.
Håller med. Och så att hålla avstånd.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
E
Guzzi Guzzi skrev:
Någon som har tips på en saklig diskussion på nätet där man kan följa vad som händer i Corona-frågan?

Jag tyckte den här tråden höll måttet ganska länge men nu är det 1/3 "du och ditt gäng av Tegnelldyrkare/hatare", 1/3 munskydd och 1/3 av att hjälpa en deltagare som har problem med läsförståelsen (inget fel med det, vi har alla våra tillkortakommanden, men det börjar bli lite tradigt).

Jag söker därför en ny hemvist där man tipsar om olika nyheter och diskuterar vad dessa kan innebära.

Alla tips mottages tacksamt.
Känner inte till något tyvärr, folk tycker så olika, både vi amatörer och experter, kunskapen tar väldigt lång tid att bygga upp.

Men där finns väl inte så mycket som händer nu i väntan på vaccin, vi har väl dragit genom det mesta.
Framtida president Donald Trump Jr. har testat positivt men lär väl klara sig bra, verkar helt asymtomatiskt.

Lägg gärna in något intressant att diskutera, detta med munskydd börjar bli tråkigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Smittspårningen i Uppsala visar att det under de senaste veckorna har förändrats hur folk tror att de har blivit smittade och var de har smittat vidare, alltså sen de lokala råden infördes.
TT via [länk] kl. 10.10

Det innebär att de som tror att de har smittats på privata sammankomster och restauranger, barer etc. har gått ner kraftigt. [länk]
[bild]
Har ändrats så här drastiskt 4 veckor senare:
[bild]
Ett kraftigt ändrat beteende där de sociala aktiviteterna har gått ner rejält.

Antalet nya fall i regionen verkar ha stannat av sett till hela regionen eftersom det var i stort sett lika många vecka 45 och 46. Däremot skiljer det sig mellan olika kommuner.
[länk]
Bara en tanke att ta med,
människor ska ha/har ett ekonomiskt bättre skydd om de blir sjuka av/på jobbet, och om de sen blir långtidssjuka.

Så viss ökning av att ha blivit smittat på jobbet här efter 4 v kan(kan säger jag för vet inte säkert såklart)ev bero på att folk fått kunskap om att de är bättre skyddade ekonomiskt om de blivit smittade på jobbet.
men förstås?????

Nissens Nissens skrev:
Annars kan man göra något idiotsäkert. Hålla avstånd. Svårare är det inte.
Jag skrev just det,köpte inte öl på krogen utan köpte mask i stället.
Ytterligare info så köpte jag första mask för att jag behövde åka in på läkarbesök på kardiologen,
har man livet som trolig insats och vet så pass mycket som jag gör om smittor(har arbetat flera år på infektion på ett av våra största sjukhus)så försöker man att se till att skydda sig och andra därefter, och inse att bara hålla avstånd ca 2 meter och tvätta/sprita händerna är inte ett fullgott skydd i alla situationer.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får väl förklara mig.
Jag fick för mig att BirgitS var av meningen att en 95% konfidensgrad var dåligt, för osäkert. Jag kan ju missuppfattat något.
Själv menar jag att 95% CI är ett rätt bra val av CI för en sådan här typ av undersökning.
Visst kan man lyxa till med t.ex 99%, men det brukar för det mesta medföra alldeles för brett "svar".

Har man en väldigt stor undersökt population, eller att det som undersöks varierar mindre (typiskt vid statistik vid tekniska tillämpningar) så kan man nå längre. Men i just detta fall är 95% verkligen good enough.
Vid CI baserad på en grad under 90% kan man börja dra öronen åt sig, inom sociologisk forskning verkar de kunna vara upprymda av konfidensgrader på 50% också, vilket dock faktiskt inte säger mycket mer än att det var ett dåligt experiment och inga direkta slutsatser går att dra. :)

Nu har jag ögnat denna studie, men bara första sidan (typ abstract) och jag ser inget fel med vald konfidensgrad, den verkar vettig med tanke på undersökt population och försökets karaktär.

Däremot ser man att den slutsats man kan dra, även med den någorlunda måttligt valda konfidensgraden, inte ger något tydligt svar, det syns en liten fördel för munskydden, men den är så liten att det med inte alltför stor osannolikhet inte existerar alls.
Som statistiker skulle man säga att det verkar ge en liten effekt, men att det inte är statistiskt säkerställt. Det är ungefär 66% chans att det finns en mycket mycket liten effekt till en liten effekt. Och 33% chans att det det finns en mycket mycket liten, till mycket liten negativ effekt. Helt enkelt ett nedslående resultat för en statistiker, det är alltid tråkigt när man inte kan bevisa något med den statistiska analysen - känns som ett misslyckande. Men så är livet.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad BirgitS menade. Men konfidensgraden skulle jag tro att de flesta anser vara väl vald, men däremot blev resultatet rätt intensägande med vald konfidensgrad.
Och med en lägre konfidensgrad så blir resultatet tydligare, men fortfarande intetsägande då osäkerheten istället förflyttats till analysen.
SE inlägg #31098 så får du nog svar på en del från den Danska studien.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.