2 347 853 läst ·
32 467 svar
2348k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom du är så noga med formuleringar:Ulltand skrev:
Det är inte annan slutsats. Studien visar på ett litet skydd för användaren men har fått skarp kritik för genomförande då det knapps fanns någon smitta.
Den kritiken bottnar ju i att hade den genomförts under hög smitta hade underlaget varit mycket bättre.
Man kan ju också konstatera att risken för ökad smitta genom felanvändning av mask inte föll ut,
Och att 10-andra nyare studier visa på att mask skyddar även friska användare riktigt bra!
Det står ”MYCKET LITEN” skillnad. Alltså mindre än ”liten”.
Har du (enligt dig själv) någonsin haft fel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
Stockholms lokaltrafik rapporterar i alla fall om kraftigt minskat antal resenärer. I en annan tråd rapporterade AndersMalmgren nyligen att det hade blivit väldigt tomt i City. Till det kommer den nya danska studien.B brfbo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
D djac skrev:
C crappyusrname skrev:
Till det kommer den nya rapporten från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin i Region Stockholm som just visar att det är de socioekonomiskt svaga områdena i Stockholms stad som har drabbats värst (dödsfall, IVA, slutenvård) under perioden t.o.m. juli. Dödsfall på äldreboenden har inte räknats med.Ulltand skrev:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7602954
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vart-du-bor-avgor-dodligheten-i-corona
https://www.ces.sll.se/globalassets...h-covid-19-i-stockholms-lan-november-2020.pdf
Samt den amerikanska studien som det skrevs om i tråden för några dagar sen (vecka sen?) som visar att det är hög korrelation mellan smittspridning, stadsdelar med hög befolkningstäthet och mycket rörelse. De som har det sämst är de som bor tätt, inte kan jobba hemifrån, måste åka kollektivt och tvingas handla ofta i små affärer där det är betydligt mer trängsel än i de affärer där mer välbeställda handlar.
Sånt skiljer sig mellan Stockholm och de andra nordiska huvudstäderna och de flesta andra städer i Sverige. Men samma typer av stadsdelar och stora befolkningsskillnader finns det gott om i storstäderna på kontinenten.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
Du kan se allt sånt i FHM:s rapport om överdödlighet som uppdateras varje vecka.Staffan2000 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/ ung. på mitten
Vi kunde gjort mer från det vi lärde oss i våras men så står någon och domderar ut att det blir ingen våg nr 2.Dan_Johansson skrev:
Att vi hanterar kriser lite tafatt är väl svensk standard, det har ju visats några gånger på senare år (tidigare nämnda båtolycka, tsunamin och Palmemordet är väl några exempel), och jag kan nog hålla med om att man kan ana det här med.
Men, det är en skillnad i att inte _se_ "fel och brister" och att inte _se meningen_ med att stöta och blöta dem mitt under pågående pandemi. Vi har de förutsättningar vi har, och jag är övertygad om att alla inblandade gör så gott de kan. När allt är över kan vi utkräva ansvar av dem som misslyckats.
Ja vad ska man säga.
Halleluja vad bra.
Öppna pärleporten (nej det var visst äldreboenden)
Ja det är synd om de gamla men ännu mera om de avlider på grund av att vi inte säkrat upp äldreboenden tillräckligt utan nu sprids smittan där igen.
Att jag är så tyst och timid är för att jag har ingen närstående som avlidit (ännu) på grund av så dåligt skött detta är.
Ja, man tycker att de haft tid på sig att förbättra rutinerna och beredskapen på äldreboendena nu... snart är väl det inga boende kvar där...optimum skrev:
Vi kunde gjort mer från det vi lärde oss i våras men så står någon och domderar ut att det blir ingen våg nr 2.
Ja vad ska man säga.
Halleluja vad bra.
Öppna pärleporten (nej det var visst äldreboenden)
Ja det är synd om de gamla men ännu mera om de avlider på grund av att vi inte säkrat upp äldreboenden tillräckligt utan nu sprids smittan där igen.
Att jag är så tyst och timid är för att jag har ingen närstående som avlidit (ännu) på grund av så dåligt skött detta är.
Intressanta uppgifter.
Kanske vi kan få mer verktyg att skydda oss mot mer smittspridning.
"Kungliga Vetenskapsakademiens expertgrupp om covid-19 lyfter fram god ventilation och användning av munskydd som viktiga åtgärder för att minska smittspridningen, i en rapport som släpps idag. "
Sådant här gör mig glad.
Kanske vi kan få mer verktyg att skydda oss mot mer smittspridning.
"Kungliga Vetenskapsakademiens expertgrupp om covid-19 lyfter fram god ventilation och användning av munskydd som viktiga åtgärder för att minska smittspridningen, i en rapport som släpps idag. "
Sådant här gör mig glad.
Den ena undersökningen säger det ena, den andra undersökningen säger något annat. Hade det varit tydligt hur det ligger till så hade de varit betydligt mer ensade. Rätt tröttsam debatt faktiskt.
Tjeckien är väl tex ett land som inte borde ha någon pandemi nu om det vore effektivt.
När inte ens forskarna är helt överens, så lär det inte lösas i tråden heller, debatten här är seglivad eftersom några lever i en svart/vit värld, medan verkligheten är en gråskala...
Tjeckien är väl tex ett land som inte borde ha någon pandemi nu om det vore effektivt.
När inte ens forskarna är helt överens, så lär det inte lösas i tråden heller, debatten här är seglivad eftersom några lever i en svart/vit värld, medan verkligheten är en gråskala...
Stilla sig!Nissens skrev:
Det står också "kan inte uteslutas". Vilket i alla andra sammanhang betyder att det nästan säkert är på ett visst sätt. Som vanligt i denna tramstråd, vantolkar Tegnellflocken uttrycket och påstår att det är ett bevis för att munskydd INTE hjälper!!!
Jösses, vad ni är desperata!
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
Fel, det är en studie som visar att man inte kunde konstatera att det har någon betydelse med munskydd för allmänheten. Man hade förväntat sig att en avsevärd skillnad men det blev ingen statistiskt säkerställd skillnad.Staffan2000 skrev:
Det var väldigt vad du är pragmatisk och svartvit i ditt resonemang?Staffan2000 skrev:
Det jag ser de som försvarar FHMs ställning är att det inte finns några bevis varken åt det ena eller andra hållet. Det som sedan verkar skilja sig är hur man kan tolka försiktighetsprincipen.
Antingen köra på allt vad tygen håller för säkerhets skull eller att inte förändra eller begränsa i allt för stor utsträckning, för säkerhets skull.
Säg det till Tjeckerna. Du kan ju inte blunda för verkligheten i evighet...Staffan2000 skrev:
Visst, en enda tillställning har orsakat hela deras problem. Du vet inte mer än forskarna, och de säger vitt spridda saker. Det blir bara fånigt när amatörer uttrycker sig tvärsäkert om saker som inte ens vetenskapen rett ut ännu.Staffan2000 skrev: