Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Skulle jag skriva att munskydd är kass och att vaccin troligen aldrig kommer fungera kommer precis samma kritik fast åt andra hållet. Skriver man att man sett att många är ute och handlar fast vi borde hålla oss till råden blir man beskylld för att också varit i dessa butiker. Allt ska missuppfattas , allt penetreras i minsta ord för at klagas på.

Nej jag är inte beteendevetare så jag kan sätta en diagnos på sådant. Men sjukt är det. Helsjukt.
Jag tror att allt detta beror på att du intar en lite extrem åsikt och extremt hårdnackat vägrar se gråskalor i det hela. Det gör att du uppfattas som någon slags fundamentalist.
Det kombinerat med att du inte verkar ha något egentligt åtgärdsprogram att presentera, utan mest vill klaga på det som gjorts fel, att allt du skriver kräver den där hett eftertraktade spåkulan för att kunnat fått facit före kännedom, och att du främst vill berätta hur hemskt, förfärligt och äckligt detta virus är och hur bra du och din familj åtminstone sköter sig.

Tja, det ger inte mycket utrymme att navigera i för ett normalt samtal helt enkelt. Bäst skulle nog egentligen varit att precis alla totalt ignorerat allt du skrivit då det ändå inte finns någon plats för diskussioner eller någon gråskala någonstans.

Eh, förlåt, riktigt så illa är det ju inte. Men i kärnan av det du vill utrycka så saknas det dock plats för utvecklande diskussioner - och då leder det bara till polarisering.
Det här går ju att även studera genom att kolla hur Trump beter/uttalar sig, och en del andra världsledare, men hos Trump är det väldigt tydligt. På flaschback syns det också tydligt i många trådar.
Jag har mina teorier över varför vi ser en allmän samhällsförändring av detta slag, men detta är inte rätt tråd att avhandla sånt, så jag slutar här och nu.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Intressant, de olika kategorierna finns beskrivna här: [länk] of codes.docx

Masktvång faller under 'Personal protective measures' tillsammans med bland annat handskar och allmän handhygien. Svagt positiv effekt för gruppen.

'Increase availability of PPE' är mer allmänt att se till så det finns tillräckligt med skyddsmaterial har betydligt bättre effekt.

• Gilla
1
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ny publikation i nature:
”Ranking the effectiveness of worldwide COVID-19 government interventions”

Mest effektivt är ”Small gathering cancellation” en av de minst effektiva är ”Enhance laboratory testing capacity”

[bild]

[länk]

(De har inte tagit hänsyn nackdelarna med åtgärderna)

Mest intressant är kanske diskussionen (som vanligt). Hårda åtgärder som nedstängningar och begränsningar av rörelsefrihet har bäst effekt, men mjukare lösningar baserade på kommunikation är nästan lika bra.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Det är synd om alla som inte ser alla fel och brister i hur dåligt förberedda vi var och hur vi sedan på ett tafatt sätt försöker hantera denna pandemi. När man sedan försöker vara positiv så möts man ständigt av kritik.
Exempelvis att munskydd kan vara bra, att vaccin förhoppningsvis snart kommer, ja allt positivt kritiseras ständigt.
Skulle jag skriva att munskydd är kass och att vaccin troligen aldrig kommer fungera kommer precis samma kritik fast åt andra hållet. Skriver man att man sett att många är ute och handlar fast vi borde hålla oss till råden blir man beskylld för att också varit i dessa butiker. Allt ska missuppfattas , allt penetreras i minsta ord för at klagas på.

Nej jag är inte beteendevetare så jag kan sätta en diagnos på sådant. Men sjukt är det. Helsjukt.
Skriver man något över huvud taget får man vara beredd på motargument och ifrågasättande. Det är helt normalt och inte på något sätt sjukt. Det sjuka skulle väl i så fall vara att inbilla sig att det man skriver alltid är så korrekt och vettigt att det inte finns anledning att ens kommentera.

Nu är det ju som flera redan skrivit förmodligen ingen här som tycker att vi var väl förberedda och kritiken mot att ett vaccin skulle komma redan i september visade sig ju stämma, och du kan ju knappast använda kritik mot att du är ute och handlar som ett argument när du alldeles uppenbart formulerade en liten fälla (du skrev ju t o m att någon var "lättlurad").

Så plocka av dig offerkoftan tack, och svara gärna på frågan jag ställt tidigare: vad tycker DU att vi borde göra?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, naturligtvis inte utan just att om man bara får samlas 8 personer blir det ju inte mycket till demonstration. Vem bryr sig om vad 8 personer tycker, demonstrationer behöver vara stora för att påverka.

Jag tycker också att det börjar bli tramsigt.
Numera kan man ju demonstrera på fler sätt än att blockera trafiken med plakat och facklor. Att man inte skall träffas i för stora grupper gäller ju överallt och alla anpassar sig efter de förutsättningarna som finns. Demonstrationer fungerar mycket bra via sociala medier eller andra sätt att uttrycka sig så jag är inte särskilt orolig för just mötesfriheten, ännu...

D
I dagens nummer av Sydsvenskan står att läsa... https://www.sydsvenskan.se/2020-11-19/lund-ar-staden-som-viruset-skonade-sa-har-langt-men-varfor

Inser att alla inte kan komma åt artikeln så jag gör något jag egentligen inte är glad i, kopierar in en bild nedan. I korthet så verkar korrelationen med lägre socioekonomisk status vara mycket stor, och hade man bortsett från Stockholm och några andra utsatta områden så har resten av landet inga eller små problem med ökade dödstal.

Inte så lätt att genomföra men det får en ändå att tänka på att insatserna kanske borde vara mer riktade för att få bästa effekt.
Statistiktabell över antal avlidna 2020 och förändring jämfört med genomsnittet 2014-2019 i Sveriges kommuner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D djac skrev:
I dagens nummer av Sydsvenskan står att läsa... [länk]

Inser att alla inte kan komma åt artikeln så jag gör något jag egentligen inte är glad i, kopierar in en bild nedan. I korthet så verkar korrelationen med lägre socioekonomisk status vara mycket stor, och hade man bortsett från Stockholm och några andra utsatta områden så har resten av landet inga eller små problem med ökade dödstal.

Inte så lätt att genomföra men det får en ändå att tänka på att insatserna kanske borde vara mer riktade för att få bästa effekt.
[bild]
Människor som har möjligheten att arbeta på distans, isolera sig utan att få sparken från sitt jobb, bor i bostäder som har rum/storlek för att isolera smittade från resten av familjen kommer också ha en mindre risk att smittas. Otroligt tydlig klasskillnad.

Finns ett roligt citat på ämnet Citat på en vit bakgrund som lyder ”There was never any lockdown. There was just middle-class people hiding while working-class people brought them things.”

• Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De säger ordagrant att ”skillnaden mellan att bära mask eller inte är mycket liten.”
Det beryder att FHM:s agerande stöds av studien. Obegripligt att någon kan dra någon annan slutsats.
Det är inte annan slutsats. Studien visar på ett litet skydd för användaren men har fått skarp kritik för genomförande då det knapps fanns någon smitta.

Den kritiken bottnar ju i att hade den genomförts under hög smitta hade underlaget varit mycket bättre.

Man kan ju också konstatera att risken för ökad smitta genom felanvändning av mask inte föll ut,

Och att 10-andra nyare studier visa på att mask skyddar även friska användare riktigt bra!

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Astra Zenecas vaccin verkar ge gamla bra skydd

""Det vaccin som Astra Zeneca och Oxford University håller på att utveckla har i studier visat sig ge en stark immunreaktion hos gamla, enligt en rapport som publiceras i medicintidskriften The Lancet i dag.

Det väcker förhoppningar om att kunna skydda dem som är bland de mest sårbara för infektionen. Data i studien visar att personer som är äldre än 70 år kan bygga upp ett immunförsvar mot covid-19

– Det robusta antikropps och T-cellssvaret som observerats bland äldre i vår studie är uppmuntrande, säger Maheshi Ramasamy, en av de ledande forskarna på Oxford Vaccine Group, enligt Reuters.

Det återstår dock mer forskning för att slå fast resultaten."" DN

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte annan slutsats. Studien visar på ett litet skydd för användaren men har fått skarp kritik för genomförande då det knapps fanns någon smitta.

Den kritiken bottnar ju i att hade den genomförts under hög smitta hade underlaget varit mycket bättre.

Man kan ju också konstatera att risken för ökad smitta genom felanvändning av mask inte föll ut,

Och att 10-andra nyare studier visa på att mask skyddar även friska användare riktigt bra!
”De uppger också att osäkerheten är så stor att det inte går att utesluta att munskydd inte ger något skydd alls.”

https://www.svd.se/oklar-effekt-for-munskydd-i-stor-dansk-studie

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
H hapazard skrev:
Mest intressant är kanske diskussionen (som vanligt). Hårda åtgärder som nedstängningar och begränsningar av rörelsefrihet har bäst effekt, men mjukare lösningar baserade på kommunikation är nästan lika bra.
Jag läser "Table 1 Comparison of effectiveness rankings on L2" att t ex

Small gathering cancellation score 83 %
Educate and actively communicate with the public score 48 %

Individual movement restrictions score 42%
National lockdown score 25 %

Läser jag tabellen tokigt, för det visar väl inte att hårda åtgärder har bäst effekt?

edit; Man ska kanske tänka in consensus-värdet också för att få rätt uppfattning om åtgärdens effektivitet?

Redigerat:
tusenett skrev:
”De uppger också att osäkerheten är så stor att det inte går att utesluta att munskydd inte ger något skydd alls.”

[länk]

Eller att man ser en skyddseffekt men för liten för att kunna slå fast att munskydd skyddar användaren.

Hade studien utförts med fler smittade i samhället kunde resultatet varit ett annat.

Varken bu eller bä

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag läser "Table 1 Comparison of effectiveness rankings on L2" att t ex

Small gathering cancellation score 83 %
Educate and actively communicate with the public score 48 %

Individual movement restrictions score 42%
National lockdown score 25 %

Läser jag tabellen tokigt, för det visar väl inte att hårda åtgärder har bäst effekt?
'Small gathering cancellation' är väl att se som en hård åtgärd dock

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller att man ser en skyddseffekt men för liten för att kunna slå fast att munskydd skyddar användaren.

Hade studien utförts med fler smittade i samhället kunde resultatet varit ett annat.

Varken bu eller bä
Nja, effektstorleken hade ju troligen inte ändrats särskilt mycket (osäkerhetsintervallen är inte jättebreda ju).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
H hapazard skrev:
'Small gathering cancellation' är väl att se som en hård åtgärd dock
Pinsamt, jag vet inte riktigt hur jag lyckades missa det! Lost in translation...:oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.