2 356 194 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Enligt Wikipedia är Influensa typ A virus 80–120 nanometers i diameter och coronavirus 50 till 200 nm så de verkar vara i samma storleksordning.Ulltand skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_A_virus
Anledningen att jag bryr mig är i första hand för min familj, mig själv och samhälletJ Jocke Best skrev:Det är alltså så att du bryr dig om detta för att dina närstående kan drabbas? Det är ett genomgående drag hos oss i västvärlden, och som jag ser det en stor orsak till att det blir så påtagligt mot andra farsoter som drar över världen. Så länge dom dör i ett land långt bort så gör det inte lika mycket. Skönt att du inte är bättre än oss andra för en gångs skull.
Andra anledningen är att det finns för många nickedockor som inte bryr sig.
Håller du troligen med om att det är vettigt.
Du verkar också bry dig för annars hade du nog inte varit i den här tråden.
Självklart är jag bättre än alla som inte bryr sig.
Det behövs de som bryr sig för ännu är den här soppan inte slut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Computer Sweden refererar till en kontroll av olika smittspårningsappar: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.742878/covid-appar-integritetUlltand skrev:
359 appar varav bara 47 följer Apples och Googles rekommendationer om att bara samla data från Bluetooth. För de andra gäller:
59 % vill ha geografisk position när appen används
43 % vill ha geografisk position hela tiden
44 % vill ha tillgång till kameran
22 % vill ha tillgång till mikrofonen
32 % vill ha tillgång till bilderna
11 % vill ha tillgång till kontakterna
Från pressträffen
Munskydd är bra att använda för att undvika smittspridning. Solklart.
Socialminister Len Hallengren informerade att hon använder munskydd i de fall då hon besöker äldreboenden.
Om det skett 1 gång eller flera gånger är oklart men 1 gång är tillräckligt.
Jag ser det så att en så högt positionerad person som socialministern är nu vidimerat att munskydd bör användas för att undvika smittspridning.
Generaldirektör för Folkhälsomyndigheten Johan Carlsson verkade klart besvärad av denna nyhet.
Oklart om vid vilka tillfällen munskydd bör användas, kanske kommer mer information senare.
OBS inte ett råd som förmedlades utan hur Lena Hallengren själv gör.
Bör vi följa hennes sätt att hantera skydd mot smittspridning?
Tror ni inte på vad jag skriver bör ni själva ta del av pressträffen som Stefan Löfven kallat till 2020-11-19
Edit: lagt till fetad text "skydd mot"
Socialminister Len Hallengren informerade att hon använder munskydd i de fall då hon besöker äldreboenden.
Jag ser det så att en så högt positionerad person som socialministern är nu vidimerat att munskydd bör användas för att undvika smittspridning.
Generaldirektör för Folkhälsomyndigheten Johan Carlsson verkade klart besvärad av denna nyhet.
Oklart om vid vilka tillfällen munskydd bör användas, kanske kommer mer information senare.
Tror ni inte på vad jag skriver bör ni själva ta del av pressträffen som Stefan Löfven kallat till 2020-11-19
Du undrar alltså ifall vi bör följa hennes sätt att använda munskydd när vi besöker äldreboenden?optimum skrev:
Från pressträffen
Socialministern påvisar att munskydd kan vara lämpligt att använda som skydd mot smittspridning.N Noell skrev:
Besök vid äldreboende är nog ett exempel på tillfällen hon ansåg vara lämpligt.
Själv har jag tidigare och även nu sett munskydd som lämpligt som skydd mot smittspridning om man inte kan upprätthålla social distans.
Har du själv lyssnat / sett pressträffen?
Om inte kan det vara et bra tips.
Positivt meddelande att de utbildat en hel del personal som jobbar på äldreboenden i hygien mm, tvätta händer mm.
Sådant tycker jag om.
Samma med att munskydd av henne anses fungera. Sådant gör mig glad.
Allt som kan göra att vi får ned antalet smittade är bra.
Tror de flesta tycker så men de erkänner inte det.
Vi kan ju se om de gör det för då kan de visa det genom trycka på gilla på detta inlägget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det framgick väl att det var ett fåtal gånger för några månader sen när det var låg smittspridning. Det gällde inte heller besök hos en släkting utan besök för att se hur arbetssituationen var som jag uppfattade det. En del av det kan ju vara att just uppleva hur det är att använda den utrustning som personalen använder.optimum skrev:
Det är väl ingen som har protesterat mot att det är bra med munskydd och visir inom äldreomsorgen, där har man ju goda möjligheter att utbilda, tvätta händerna och slänga det använda munskyddet i en tät behållare efteråt.
Observera också att hon hade både munskydd och visir. Så ska man följa hennes exempel så ska man ju inte glömma visiret!
Hon hade benskydd också, glöm inte det.BirgitS skrev:
Det framgick väl att det var ett fåtal gånger för några månader sen när det var låg smittspridning. Det gällde inte heller besök hos en släkting utan besök för att se hur arbetssituationen var som jag uppfattade det. En del av det kan ju vara att just uppleva hur det är att använda den utrustning som personalen använder.
Observera också att hon hade både munskydd och visir. Så ska man följa hennes exempel så ska man ju inte glömma visiret!
Hon vidimerade att munskydd fungerar. Jättebra nyhet för alla som vill få mer "verktyg" för att skydda mot smittspridning.
Visir är ytterligare ett skydd. Men det viktigaste är att nu vet vi att munskydd fungerar vilket vissa tvivlar starkt på.
Är det inte bra om alla kan göra sitt bästa för att få ned smittspridningen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Är det någon som har sagt att munskydd inte fungerar inom vård och omsorg?optimum skrev:
Hon hade benskydd också, glöm inte det.
Hon vidimerade att munskydd fungerar. Jättebra nyhet för alla som vill få mer "verktyg" för att skydda mot smittspridning.
Visir är ytterligare ett skydd. Men det viktigaste är att nu vet vi att munskydd fungerar vilket vissa tvivlar starkt på.
Det känns som du slår in öppna dörrar.
Här ett ett fint exempel på ett land med munskyddskrav, som haft det sen i våras:
ca 10ggr så stor befolkning som sverige, ca 100ggr så många dödsfall per dag just nu. Verkar ju som att munskydd funkar sådär för att begränsa smittspridningen....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ca 10ggr så stor befolkning som sverige, ca 100ggr så många dödsfall per dag just nu. Verkar ju som att munskydd funkar sådär för att begränsa smittspridningen....
Men, men Jena då?H hapazard skrev:
Det är väl den staden i Tyskland som fick 40% reduktion av spridningen efter införande av munskydd. Borde inte Tyskland vara smittfritt vid det här laget eftersom de har munskyddskrav överallt?
(Obs, kan innehålla spår av ironi)
Redigerat av moderator:
Det var inte det som det handlade om så försök inte förvränga ett faktum att Socialministern vidimerat användandet av munskydd.BirgitS skrev:
Det är väl jättebra nyhet.
Sparkar in öppna dörrar? Jo om man frågar folk i andra länder så tycker de vi enbart är konstiga som inte använder munskydd vi också.
Om jag vill använda munskydd, nej absolut inte.
Det är dags att släppa hörnflaggan nu. Politiker använder signaler. Man visar handlingskraft. Munskydd, rätt använda fungerar absolut, ingen säger emot detta. Hur mycket är en annan sak. Eventuellt på marginalen. Det är upp till var och en att välja när och om man vill ha på dom. Vill man visa extra aktsamhet så varsågod. Använd dom bara inte för att kunna minska på säkerhetavståndet som är det bästa sättet att skydda sig själv och andra. Kan vi släppa den löjliga diskussionen nu snälla?optimum skrev:
Hon hade benskydd också, glöm inte det.
Varför inför inte resten av världen sjuklön istället? Snacka om effektivitet.