2 347 840 läst ·
32 467 svar
2348k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Långbord på en bro för 4 månader sedan med någon promille av befolkningen la alltså grunden till utbrottet?Staffan2000 skrev:
"Det blir bara fånigt när amatörer uttrycker sig tvärsäkert om saker som inte ens vetenskapen rett ut ännu." Japp! 99%Nissens skrev:
"Visst, en enda tillställning har orsakat hela deras problem." Det är ditt påhitt. Inte mitt.
Staffan
Herre Jösses!sunnis skrev:
Förklara hur du lyckade vantyda det jag skrev! Läs även sista raden. Där funderar jag över en möjlig förklaring på smittspridningen över hela landet. DVS en allmän attitydförändring i sammhället.
Dagisfröken Staffan
Ja, denna artikel håller ju med om det vi alla skriver.optimum skrev:
Intressanta uppgifter.
Kanske vi kan få mer verktyg att skydda oss mot mer smittspridning.
"Kungliga Vetenskapsakademiens expertgrupp om covid-19 lyfter fram god ventilation och användning av munskydd som viktiga åtgärder för att minska smittspridningen, i en rapport som släpps idag. "
Sådant här gör mig glad.
[bild]
Nu har KVA preliminärt kommit fram till att det inte finns några negativa konsekvenser med munskydd, rapport släpps i slutet av nästa år så mycket kan ändra tills dess.
Och eftersom det inte är farligt kan man ha på dessa i affärer eller på bussar för att fånga upp minimala droppar, inget konstigt.
Att det sen ger minimal effekt är något annat.
https://sverigesradio.se/artikel/7603223
Redigerat av moderator:
Är det någon som sett något om att äldreboenden fått mer pengar då, för att fastanställa personal, utbilda personal, köpa in skyddsutrustning och liknande? Eller går regeringens stödpengar bara till idrottsföreningar och liknande?Nissens skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine

Låter inte som nåt jag tar i första taget.Up until November 2020, no mRNA vaccine, drug, or technology platform, had ever been approved for use in humans, and before 2020, mRNA was only considered a theoretical possibility for effective use in humans.[1][5][6] As of November 2020, there were two novel mRNA vaccines awaiting emergency use authorization as potential COVID-19 vaccines, MRNA-1273 from Moderna, and BNT162b2 from a BioNTech/Pfizer partnership.[1][6] Global regulators have had to balance the lack of medium to longer-term data on these novel mRNA COVID-19 vaccines, with the urgent need to address the global coronavirus pandemic, for which the faster production capability of mRNA vaccines is valuable.[6]
Eftersom det tydligen var bevisat att folk håller längre avstånd till en person iförd munskydd och detta då skyddar personen och de som heller inte går nära personen i fråga, och detta påverkar smittspridningen i sin tur så borde det ju gå lika bra att bära en skål på huvudet som man kan fylla med något illaluktande. Tex en färsk hundskit eller liknande. Dagens Aftonbladets Oisin Cantwell källa. Min reflektion angående skålen dock.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 008 inlägg
Stödpengarna är ju till för att de branscher som tappar intäkter ska överleva och dit hör ju inte äldreboenden. Men jag har för mig att regeringen även har betalat ut pengar för ökade kostnader inom vård och omsorg, t.ex. för skyddsutrustning. I övrigt så betalas ju äldreboenden över den kommunala budgeten.B b8q skrev:
Det är alltså så att du bryr dig om detta för att dina närstående kan drabbas? Det är ett genomgående drag hos oss i västvärlden, och som jag ser det en stor orsak till att det blir så påtagligt mot andra farsoter som drar över världen. Så länge dom dör i ett land långt bort så gör det inte lika mycket. Skönt att du inte är bättre än oss andra för en gångs skull.optimum skrev:
Vi kunde gjort mer från det vi lärde oss i våras men så står någon och domderar ut att det blir ingen våg nr 2.
Ja vad ska man säga.
Halleluja vad bra.
Öppna pärleporten (nej det var visst äldreboenden)
Ja det är synd om de gamla men ännu mera om de avlider på grund av att vi inte säkrat upp äldreboenden tillräckligt utan nu sprids smittan där igen.
Att jag är så tyst och timid är för att jag har ingen närstående som avlidit (ännu) på grund av så dåligt skött detta är.
kommunerna får pengar från staten för sina extrakostnader på grund av coronaB b8q skrev:
Som bärare av munskydd i affärer bla. Kan jag starkt rekommendera munskydd framför skittunna på huvudet. Jag vet att 99% av affärsbesökarna väljer munskydd före hundskitskål (se nedan). Detta bevisar att allmänheten föredrar munskydd när de handlar. När det gäller kollektivtrafiken är vurmen för munskydd, än högre.J Jocke Best skrev:
Forskare på det tekniska institutet i Bern, har gjort kliniska studier genom att låta doktoranderna spinga omkring i korridorerna med chokoladmousefyllda tallrikar på huvudena, för att efterlikna kollektivtrafikens rörelser. Resultatet var att samtliga adepter spillde ut minst 32% av innehållet. Med hjälp av kvadratroten dividerat med Pytagaros sats gånget Pi, rekommenderar de munskydd i affärer och särskilt i kollektivtrafiken.
Docent Staffan
Så är det naturligtvis.J Jocke Best skrev:Det är alltså så att du bryr dig om detta för att dina närstående kan drabbas? Det är ett genomgående drag hos oss i västvärlden, och som jag ser det en stor orsak till att det blir så påtagligt mot andra farsoter som drar över världen. Så länge dom dör i ett land långt bort så gör det inte lika mycket. Skönt att du inte är bättre än oss andra för en gångs skull.
Det är även förklaringen tillvarför vi är så likgiltiga till att så många dött. Hade det varit vita ungdomar till medelsvenson som dött i drivor, hade det blivit helt andra åtgärder. Men nu var det som tur var, förortskärringar och skröpliga gamlingar, som ändå ingen med makt och inflytande brydde sig det minsta om som dog.
Staffan
Typ så. Jag skulle inte bli särskilt upprörd om min mamma dog. Men jag skulle bli väldigt upprörd om mina döttrar tvingades sitta hemma utan att jobba eller studera, och jag är mycket upprörd över att en massa barn i fattiga länder tvingats från skolan och istället tvingas arbeta, för att man som enda åtgärd i kampen mot corona stängt alla skolor i en massa länder i Afrika, en åtgärd som vi vet inte har någon effekt i en världsdel som nästan helt saknar invånare över 80 år.Staffan2000 skrev:
Så är det naturligtvis.
Det är även förklaringen tillvarför vi är så likgiltiga till att så många dött. Hade det varit vita ungdomar till medelsvenson som dött i drivor, hade det blivit helt andra åtgärder. Men nu var det som tur var, förortskärringar och skröpliga gamlingar, som ändå ingen med makt och inflytande brydde sig det minsta om som dog.
Staffan
(I Afrika söder om Sahara finns färre 80+ än i Italien)
Så kan det säker vara också.J Jocke Best skrev:Eftersom det tydligen var bevisat att folk håller längre avstånd till en person iförd munskydd och detta då skyddar personen och de som heller inte går nära personen i fråga, och detta påverkar smittspridningen i sin tur så borde det ju gå lika bra att bära en skål på huvudet som man kan fylla med något illaluktande. Tex en färsk hundskit eller liknande. Dagens Aftonbladets Oisin Cantwell källa. Min reflektion angående skålen dock.
Nu finns det ju ett större antal studier om munskydd och nya kommer hela tiden så då har jag som lekman inte möjlighet att hålla koll och värdera alla dessa.
Man får helt enkelt välja att tro på det stora gruppen professorer eller den lilla gruppen
En sak jag hörde angående corona så är det ett stort virus. Mycket större än influensavirus vilket kanske gör det mer lättfångat i ett filter.