Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Släpp nu det där med munskydd, det kan säkert vara bra i vissa situationer men nu vet vi att något tvång att ha på det 8h per dag ger betydligt fler nackdelar än fördelar.

Men vill man ha det hela dagen lång är det lyckligtvis inget som hindrar en, man kan sova i ett om så önskas.

Livet består av kalkylerade risker, visst köper jag tänket att man offrar sin frihet och bekvämlighet för att rädda gamla och sjuka men när det ger så marginell vinst känns det som det finns betydligt vettigare saker att satsa på.

Tjeckien, igen, firade i början av juli stort med en avskedsfest till Covid-19. Nu denna vecka 150-200 döda dagligen. Tidiga med masktvång som sagt.
Att diskussionen lever vidare beror nog på att några i tråden inte tar till sig fakta. Men eftersom de inte gjort det hittills, så kommer det antagligen aldrig att hända.

Det du skriver är en bra sammanfattning tycker jag. :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Scheisse :surprised:, sicken skittråd :mad:, 15 sidor drog den iväg på bara ett halvt dygn. Jag läser inte ikapp nu, 99% är väl bara upprepningar. :rolleyes:
Något om munskydd, kanske ...

E El-Löken66 skrev:
... tror du alltså då att länder som har detta kommer klara sig bättre än länder som inte?
H Hank_Ö skrev:
Det är tyvärr vanligt att citera någon, sedan hitta på ett dumt argument och påstå att citerade personen framförde det, för att därefter argumentera mot det påhittade argumentet. Det finns exempel på det även från nu på morgonen.
Jag vill bara inflika att detta inte alls kändes som någon klassisk halmgubbe. Om jag tar på mig dina glasögon och verkligen försöker, så förstår jag hur du menar.

Men den klassiska halmgubben är att göra en nidbild (eller överdriven bild, överdrivna argument) av sin motståndare och/eller dennes argument, som man sen överför sin argumentation mot. Dvs man skapar en falsk motståndare med lättare argument att angripa, och försöker få åhörare att falla i den fällan.

I detta fall så tycker inte att El-Löken66 gjorde ens det minsta försök till detta, han skrev ju tom i klartext att han gick över till en annan sak i diskussionen, då lurar det inte någon att du skulle stå för några andra åsikter än de du själv framfört, han klistrade ju liksom inte på dig några andra åsikter.

Jag klipper in början av det du citerade, tar med det du klippte bort, så blir det tydligare. Detta är i fetstil här:
E El-Löken66 skrev:
Men nu pratade vi om munskyddstvång, tror du alltså då att länder som har detta kommer klara sig bättre än länder som inte?
Nu tänker jag släppa detta, det spelar trots allt ingen egentlig roll, det var bara för att du skrev "klassisk halmdocka" som jag blev så nyfiken på hur den var utformad då jag helt missade den.
Och nu tycker jag inte att jag ens missade någon sådan halmgubbe!
Tråden är så fett fylld med mycket värre argumentationsfel, skulle vi diskuterat alla sådana skulle tråden varit dubbelt så lång nu ... :cool:

• Haha
  • Wow
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Dansk studie visar att munskydd bara ger ett litet skydd för bäraren. Studien säger inget om effekten av att smittade använder munskydd och har fått kritik för att ha genomförts när väldigt få varit smittade i samhället. Hur som helst visar studien ett visst skydd för bäraren. Därmed kanske vi kan lägga FHMs hypoterser i graven? @tusenett

[länk]
De säger ordagrant att ”skillnaden mellan att bära mask eller inte är mycket liten.”
Det beryder att FHM:s agerande stöds av studien. Obegripligt att någon kan dra någon annan slutsats.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Ja, du och en del andra påstår att munskydd har effekt när alla bär dem.

2. En låginkomstfamilj tycker knappast att kring 1500 kr/månad för engångsskydd är billigt. De har inte det beloppet tillgängligt.

3. Men låt oss då titta på vilka åtgärder som olika länder gjorde en tid innan smittspridningen minskade i våras. Man kan ju se att smittspridningen minskade rejält i t.ex. Stockholm efter mitten av mars, trots att inga munskydd infördes så var det minskad kontakt mellan människor som hjälpte, alltså en stor del av innevånarna jobbade hemma, folk besökte inte affärer och restauranger i onödan osv. Samma sak med andra västeuropeiska länder, smittspridningen minskar omedelbart när folk nästan slutar att träffa varandra i våras oavsett om utegångsförbud införs eller bara åtgärder som får folk att bete sig på det sättet.

Samma sak nu under hösten det är först när olika länder inför utegångsförbud eller liknande åtgärder som man får smittspridningen att minska, inte när man inför munskydd som man gjorde långt innan dess.

Således ska man få ner smittspridningen rejält så måste folk bete sig som under andra halvan av mars. Några halvmesyrer som munskydd i kollektivtrafik och affärer är inte tillräckligt. Det är mycket effektivare att bara några få besöker affärer och åker kollektivt än att många går i affärer och åker kollektivt med munskydd!
Det ena utesluter inte det andra! för att få ner smittspridningen,
vi alla ser väl ex i media trängseln i kollektivtrafiken, i City mm och bla där behöver människor kunna skyddas bättre.

BirgitS BirgitS skrev:
Så du tänker sponsra några familjer med munskydd eller?
Bla här i Stockholm mfl kan jag tycka att staten kan sponsra en del munskydd bla för att de under många år har uppmanat oss att välja bort bilen och i stället åka kollektivtrafiken, bla därför åker nu väldigt många kollektivtrafik och där är det ofta svårt att hålla avstånd.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis håller jag med om din åsikt om yttrandefrihet och jag anser också att rätten att demonstrera är viktig, liksom rätten att utöva sin religion på det sätt man vill är viktig (även om det inte rör mig eftersom jag inte är religiös). Men båda dessa två rättigheter har blivit beskurna i och med beslutet om 8 personers gräns. Därmed inte sagt att det var fel beslut.

Jag tycker att du och andra naturligtvis får kritisera myndigheter. Även om jag personligen föredrar ny kritik och inte ältande som upplevs som tjatigt. Jag har inte uppfattat det som att någon annan tycker att man inte får kritisera myndigheter. Men ska man kritisera ska det vara korrekt, som exempel är det inte korrekt att kritisera FHM för att regionerna inte har beredskapslager utan då ska man kritisera politikerna som styr regionerna och därmed faller kritiken på de som har röstat fram politikerna.
Det är synd om alla som inte ser alla fel och brister i hur dåligt förberedda vi var och hur vi sedan på ett tafatt sätt försöker hantera denna pandemi. När man sedan försöker vara positiv så möts man ständigt av kritik.
Exempelvis att munskydd kan vara bra, att vaccin förhoppningsvis snart kommer, ja allt positivt kritiseras ständigt.
Skulle jag skriva att munskydd är kass och att vaccin troligen aldrig kommer fungera kommer precis samma kritik fast åt andra hållet. Skriver man att man sett att många är ute och handlar fast vi borde hålla oss till råden blir man beskylld för att också varit i dessa butiker. Allt ska missuppfattas , allt penetreras i minsta ord för at klagas på.

Nej jag är inte beteendevetare så jag kan sätta en diagnos på sådant. Men sjukt är det. Helsjukt.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är synd om alla som inte ser alla fel och brister i hur dåligt förberedda vi var och hur vi sedan på ett tafatt sätt försöker hantera denna pandemi. När man sedan försöker vara positiv så möts man ständigt av kritik.
Exempelvis att munskydd kan vara bra, att vaccin förhoppningsvis snart kommer, ja allt positivt kritiseras ständigt.
Skulle jag skriva att munskydd är kass och att vaccin troligen aldrig kommer fungera kommer precis samma kritik fast åt andra hållet. Skriver man att man sett att många är ute och handlar fast vi borde hålla oss till råden blir man beskylld för att också varit i dessa butiker. Allt ska missuppfattas , allt penetreras i minsta ord för at klagas på.

Nej jag är inte beteendevetare så jag kan sätta en diagnos på sådant. Men sjukt är det. Helsjukt.
Helt riktigt att om du skulle vara lika kategorisk och svepande åt andra hållet så skulle du säkert få kritik också. Detta eftersom verkligheten är inte svartvit, mask är effektivt om använt på rätt sätt i rätt situation men riskerar att vara meningslöst och minska åtgärder som ger god effekt om det används fel i fel situationer.

Det finns också god chans att vaccin kommer att fungera bra och min gissning är att vi till slutet av nästa år har fått situationen under hyfsad kontroll och kan återgå till ett i det närmaste normalt liv. Dock kan jag inte vara säker på det utan vi måste ha en beredskap för att vaccin inte fungerar så bra som vi hoppas, hur svårt det än kan kännas nu i höstmörkret.

Jag tycker att det finns anledning till självrannsakan om vad som kunde gjorts bättre för att förebygga pandemin, fast jag tycker att det viktigaste nu är att koncentrera sig på att minska spridningen vi har.

När vi sedan gör den utvärderingen är det viktigt att titta på relevant lagstiftning och de aktörer som har haft ansvaret för situationen som gjorde att vi stod så oförberedda i början på året. Att klaga på FHM för allting bara för att det är deras representanter som svarar på frågor från media är som att leta efter en borttappad nyckel under gatlampan bara för att det så ljust där när man vet att man tappade nyckeln någon annan stans.

Jag säger visserligen att vi ska vänta med att utreda vad som gick fel tills pandemin är under kontroll, men jag kan inte låta bli en kommentar. Jag jobbar i offentlig sektor och det jagas lager med blåslampa, det ska minskas till varje pris oavsett konsekvenserna och vi gömmer undan saker som vi vet kommer att behövas och skulle vara omöjligt att få tag på när det behövs. Det är egentligen ordervägran och kan få en avskedad, men vad ska man göra.

• Gilla
  • Älska
Wide Glide och 11 till
  • Laddar…
P
Ny publikation i nature:
”Ranking the effectiveness of worldwide COVID-19 government interventions”

Mest effektivt är ”Small gathering cancellation” en av de minst effektiva är ”Enhance laboratory testing capacity”

Diagram som rangordnar effektiviteten av olika COVID-19-åtgärder med "Small gathering cancellation" som mest effektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0

(De har inte tagit hänsyn nackdelarna med åtgärderna)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Att vi hanterar kriser lite tafatt är väl svensk standard, det har ju visats några gånger på senare år (tidigare nämnda båtolycka, tsunamin och Palmemordet är väl några exempel), och jag kan nog hålla med om att man kan ana det här med.

Men, det är en skillnad i att inte _se_ "fel och brister" och att inte _se meningen_ med att stöta och blöta dem mitt under pågående pandemi. Vi har de förutsättningar vi har, och jag är övertygad om att alla inblandade gör så gott de kan. När allt är över kan vi utkräva ansvar av dem som misslyckats.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Q Qvanten skrev:
Jag jobbar i offentlig sektor och det jagas lager med blåslampa, det ska minskas till varje pris oavsett konsekvenserna och vi gömmer undan saker som vi vet kommer att behövas och skulle vara omöjligt att få tag på när det behövs. Det är egentligen ordervägran och kan få en avskedad, men vad ska man göra.
Och jag har varit med om samma sak i privat sektor också.
Så det är inte bara i offentlig sektor som ekonomer har fått för stor makt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Det är synd om alla som inte ser alla fel och brister i hur dåligt förberedda vi var och hur vi sedan på ett tafatt sätt försöker hantera denna pandemi.
Det tycker jag med. Vet du om någon?
Själv känner jag inte till en enda person som inte märkte av felen och bristerna.
OK om du verkligen menade "alla fel och brister" så håller jag med, själv ser jag inte ALLA fel och brister, ingen annan jag vet heller. Är du och Ulltand de enda? :thinking:

Har man läst denna tråd så kan man inte missa att du har påpekat 467 ggr (typ) att vi var dåligt förberedda.
Du har klagat på "Vår beredskap är god" osv.
Är det många som haft motsatt åsikt?
Är det någon?

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
När man sedan försöker vara positiv så möts man ständigt av kritik.
Har du några andra exempel.
Jag tycker mig märka en rätt hygglig konsensus att munskydd är bra vid rätt tillfällen. Har någon påstått att de inte är bra inom vården och omsorg?
Själva debatten (som aldrig verkar kunna dö) handlar väl om ifall det ska bli ett krav på allmän användning i hela samhället (och kanske följddebatterna om hur ett sånt påbud ska förankras i lag, lagen tolkas, och fås att efterlevas ).
Och jag själv tycker väl att det skulle vara konstigt att munskydd inte skulle hjälpa, men å andra sidan talar empirisk kunskap sitt tydliga språk, en del av de länder som klarat sig allra bäst har aldrig haft något masktvång, och de flesta som haft masktvång har fått svåra dödstal.
Så jag står och väger och undrar. Och vill inte alls ställa upp på att kräva allmänt masktvång, när det av allt att döma verkar kunna komma att förvärra situationen.
Men jag beskyller inte de som högljutt kräver krav på allmän massanvändning för att vilja mörda så många Svenskar som möjligt, men så här hemma bakom dataskärmen kan man ju åtminstone undra ...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja vaccin glömde jag.
Det är väl positivt. Och jag får skämmas lite iom att jag för 7 månader sen var övertygad om att ett vaccin skulle ligga minst 5 år bort.
Som det nu ser ut så kommer det hela komma någonstans mellan Ulltands optimistiska tro och min pessimistiska, men Ulltand verkar få mycket mer rätt än mig.

Sen att många tycker att man av ren försiktighet inte ska satsa precis allt på att just vaccin ska lösa det hela tycker jag väl är någorlunda ansvarsfullt. Det finns ju en hel del osäkerheter ändå. Att satsa precis allt, och det sen går fel - tja vem är beredd att ta ansvaret då?
Du eller Ulltand?

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ny publikation i nature:
”Ranking the effectiveness of worldwide COVID-19 government interventions”

Mest effektivt är ”Small gathering cancellation” en av de minst effektiva är ”Enhance laboratory testing capacity”

[bild]

[länk]

(De har inte tagit hänsyn nackdelarna med åtgärderna)
Intressant, de olika kategorierna finns beskrivna här: https://github.com/amel-github/covid19-interventionmeasures/blob/master/CCCSL_Glossary of codes.docx

Masktvång faller under 'Personal protective measures' tillsammans med bland annat handskar och allmän handhygien. Svagt positiv effekt för gruppen.

'Increase availability of PPE' är mer allmänt att se till så det finns tillräckligt med skyddsmaterial har betydligt bättre effekt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.