Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
H Hank_Ö skrev:
tro att idioter blir dummare om de tar på sig en mask?
hahaha, det där var faktiskt väldigt bra formulerat, jag tar med mig den :D

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
E El-Löken66 skrev:
Nej, jag vet inget.

Om det visar sig att det skyddar någon stackare i Kiruna för att vi bär mask hela dagen lång så ska vi naturligtvis också göra så.
Med argumenten du själv framför.

Det är givetvis heller inget som är begränsat till Covid-19 utan många liv kan under årens lopp sparas med denna enkla åtgärd mot exempelvis säsongsinfluensa.

Så om de länder som inför det nu för att eventuellt spara en handfull liv kommer aldrig kunna gå tillbaka ifall de rannsakar sina samveten. Och med åren kommer vanan och då kommer vi garanterat kunna se en positiv effekt.
Men det är motsvarande diskussion som bilbältet hade.

Exempelvis är bilbälte onödigt för mig eftersom jag aldrig krockat. (självklart använder jag alltid bilbälte när bilen körs)

Det fanns förr motståndare som framförde risken att sitta fast i bilen och brinna inne. En del skaffade kniv att ha i bilen för att kunna skära av bilbälten efter en krock.

Jag använder bilbälte ca 40 minuter om dagen på vardagar. Till och från jobbet och för att handla.
Hade jag behövt åka kollektivt hade det varit mask den tiden jag satt i bussen. Till och från bussen träffar man ju inte på någon nu längre och då har man social distans och då behövs inte mask. Inte i mitt fall.
Och samma med bilbälte. När bilen står i garaget eller på parkeringsplatsen på jobbet eller vid matbutiken använder jag givetvis inte bilbälte.

Rätt så enkelt tycker jag.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Självklart ska man lära av varandra. I dag ligger vi på plats 56 av döda per capita de senaste två veckorna. Ska jag tolka det som att ovanför oss ligger 55 länder som inte använder munskydd och resten under oss är de som gör det?

Mitt personliga motstånd mot idén är att jag bär munskydd i jobbet. Jag är inte felfri på något vis men en del riktlinjer har vi i alla fall kring hur man ska göra.
Och sedan kommer jag ut på stan. "Stan" i det här fallet är Stockholm. Där finns det en del som använder munskydd. Och jag fattar faktiskt inte ni som säger att folk skulle kunna hantera dessa? Titta bara på hur de som använder dem i dag hanterar dem.

Eller är det verkligen så att ni som förespråkar munskydd INTE ser folk gå runt med munskydden på halsen? Eller för munnen men inte för näsan? Eller skitiga jävla munskydd som varit med i veckor? Eller munskydd som dras undan när de ska prata? Eller hosta. Och har ni verkligen inte fått ta ett steg tillbaka för den där pensionären med munskydd som tränger sig emellan på Willys, som kanske till och med borde välja en annan tid för att undvika trängsel?
Jag har sett rubbet. Och då borde ju ändå dessa tillhöra de som försöker göra rätt?

Nu kanske det fungerar bättre på andra ställen i landet? Min personliga teori är att de som bär munskydd i Stockholm kanske är samma personer som mittfilscampar ner till Södertälje? De som ha missat något centralt längs vägen. Då finns det ju hopp om att resten skulle kunna göra det rätt ;)
Hade dessa personer blivit informerade och lärts upp ordentligt om hur när och vad som skulle användas så hade nog fler gjort rätt!
det förstår väl du om du bär munskydd i jobbet! (liksom jag burit dem i jobbet,och utanför).
Men eftersom FHM inte ens gått ut med rekommendation om att skydden ska användas och inte heller informerat om hur när och vad som ska användas,
så är människor helt utlämnade till att själva komma på hur,när och vad de ska göra med munskydden på bästa sätt,vilket uppenbarligen en del inte lyckas med.
Dessutom för att blir skyddseffekten bättre av ju fler antal människor som bär munskydd samtidigt på en plats.
...Ja en riktig pudel av FHM.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Hade dessa personer blivit informerade och lärts upp ordentligt om hur när och vad som skulle användas så hade nog fler gjort rätt!
det förstår väl du om du bär munskydd i jobbet! (liksom jag burit dem i jobbet,och utanför).
Men eftersom FHM inte ens gått ut med rekommendation om att skydden ska användas och inte heller informerat om hur när och vad som ska användas,
så är människor helt utlämnade till att själva komma på hur,när och vad de ska göra med munskydden på bästa sätt,vilket uppenbarligen en del inte lyckas med.
Dessutom för att blir skyddseffekten bättre av ju fler antal människor som bär munskydd samtidigt på en plats.
...Ja en riktig pudel av FHM.
De har tagit beslutet att skaffa munskydd och att använda dem. De verkar inte ha lagt 5 minuter på att googla hur man använder dem. Det här är inte någon hemligstämplad kunskap.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
De har tagit beslutet att skaffa munskydd och att använda dem. De verkar inte ha lagt 5 minuter på att googla hur man använder dem. Det här är inte någon hemligstämplad kunskap.
Jag har arbetat många år på infektionsklinik på ett av våra största sjukhus och då även vårdat patienter som haft många olika smittsamma sjukdomar och såklart har jag då ofta använt andningsmask och ibland munskydd.
Hade FHM gått ut med att man ska och hur man gör så skulle nog följsamheten bli bättre.

• Gilla
erik147
  • Laddar…
optimum
Så här tror jag det är.
Sagan om munskydden kommer från i våras. Hade myndigheterna sagt att man bör använda munskydd för att de skyddar mot att smittas eller smitta andra hade det blivit panik.
Det fanns knappt några munskydd att få tag på.
De riktiga typ FFP3 skulle gå till vården och övriga såldes snabbt slut.
Alltså ett stort maskproblem.

Så för att förhindra panik i befolkningen och att svenskarna skulle inse hur illa ställt det var med beredskapen mot en pandemi så skrev man sagan om munskydden som skulle förvärra smittspridningen och till och med vara en större risk för bäraren än utan.

Att det sedan var många som gick på sagan och trodde den var sann är en sak men att det fortfarande finns många som lever i den tron att sagan är sann är spännande iakttagelse som säkert lockar forskare att gräva djupare i.

Motsvarigheten går att läsa om i sagan om "Kejsaren nya kläder" Då av författaren H.C. Andersen.
Vem som är författare till vår nya saga vet jag inte och jag tror absolut inte det är Anders Tegnell. Upplever honom för fyrkantig för att komma på en så kreativ lösning på maskproblemet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kläder

Jag tror vi haft detta uppe tidigare men fortfarande tror många på sagan.

OBS. Jag skrev att "Så här tror jag det är"

Jag jobbar på distans idag så jag kan tyvärr inte svara på några frågor om detta under tiden 07:00-16:30
Men läs gärna sagan om Kejsarens nya kläder idag för det kommer nog inga nyheter från myndigheterna idag då det är onsdag. (jag skrev nyheter inte sagor)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Min far 80+ sa att han var rädd att folk skulle tro att han var infekterad med Corona om han bar munskydd.
Jag svarade honom att det är väl jättebra om de tror det, för då lär de hålla avstånd till dig.
Ja, det kanske inte är så dumt, svarade han då.
Man får nog samma resultat om man går runt med en Hannibal Lecter-mask.;)

Redigerat:
  • Haha
JBa
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Där håller jag med dig. Man kan inte jämföra länder rakt av, vi har olika förutsättningar.

Däremot kan man väl kolla på vad andra verkar göra bra?
Så du menar att även om munskydd inte fungerade på andra ställen så kunde det fungerat här?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hank_Ö skrev:
Klassisk halmgubbe.
Du får ursäkta nu, att jag snöar in på denna detalj.
Men nu har jag läst en massa inlägg, upp och ner här, och lyckas inte hitta din "klassiska halmgubbe", och när du inte citerat blir man ju lite lost. Så jag blir nyfiken, var är denna halmgubbe?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E
S Snickerick skrev:
Vad gäller vetenskapliga belägg för munskyddens nytta, så finns det enligt uppgifter i media många undersökningar som visar att de har positiv effekt. ett fåtal som inte kunnat påvisa någon effekt, och inga som visar negativ effekt.

Så ja, enligt min uppfattning stöder vetenskapen min uppfattning, som jag haft ända sedan början då jag ansåg att såväl vanligt bondförnuft som den redan då kända vetenskapen kring munskydd, som är extensiv eftersom munskydd används så frekvent inom just vården, talar för detta. Och nu alltså även ett växande antal undersökningar.
Som sagt.
Nu är det inte huruvida munskydd hjälper eller ej som är på tapeten för det känner vi redan till.

Frågan lyder vad gör dig så övertygad om att ett svenskt munskyddstvång skulle vara ett effektivt sätt att bekämpa smitta?

S Snickerick skrev:
Vad gäller att tvätta händerna så får en myndighetsföreträdare en fråga om det i SVT's inslag jag nämnde tidigare, efter att ha förklarat att man kan äta mat som en smittad hostat på utan att bli smittad. Det sägs då att det är viktigt att tvätta händerna, men den uppenbara paradoxen att det är viktigt att tvätta händerna men att man kan äta Corona-smittad mat, får ingen förklaring.

Om den information våra myndigheter ger oss är korrekt, så kan vi fullständigt skita i att tvätta händerna. Återigen, se SVT's inslag från den 1a November.

Men, som andra redan noterat i tråden, prestige verkar viktigare för myndigheterna, än saklig och korrekt information.
Om de inte kunde svara på det på presskonferensen var det mycket svagt.

Viruset måste träffa på en slemhinna med rätt receptortyp för att kunna infektera. Det har inte mun/svalg i tillräckligt stor utsträckning, och magen förstör viruset.

Petar du dig i öga/näsa introducerar du istället viruset precis där det gör hemma.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bara en undran - nu när Sverige har hårdare restriktioner än Finland och Norge på mycket (t.ex ingen alkoholförsäljning efter kl 22, Norge har kl 24. Finland har halva publikkapaciteten på arenor, osv)
- OM vi även skulle införa munskyddskrav, skulle kritiken mot FHM och Regeringen tystna då? Vad säger ni @Ulltand och @optimum m.fl?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Tom Briton nu på nyhetsmorgon, utan ytterligare restriktioner +1000 döda fram till nyår. Det är bara runt dussinet per dag, dvs nivån de senaste veckorna. Låter lågt tycker jag?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hank_Ö skrev:
Det har med resultat att göra, du frågade efter resultat och jag påpekar att vi inte har haft så bra resultat här. Just nu har vi gått från plats 8? Till plats 21. Men vi har legat efter tidslinjen för våg 2 och inte sett resultatet av den ännu. Jag vet inte vad du tror men det ser inte bra ut de kommande månaderna. Det är fördröjning från smitta till sjukhusvistelse till dödsfall. Det var tydligt i våras. Det kommer många dödsfall innan kurvan vänt ned till sommarens nivåer igen.
Jag delar din nulägesanalys. Åtminstone så här översiktligt (det du skriver), ev inte i detaljer, om vi skulle gå in på sådana.

Men nu skriver du detta i samband med diskussionen om munskydd/ansiktsmasker.
Och då får jag tillåta mig att tvivla på att något skulle ändras med att införa masktvång i Sverige.

Norge och Finland har aldrig haft masktvång (jo Norge hade det vid flygresor ett tag), så vill vi ha lika bra resultat som dessa länder (och det vill vi väl?) så ska vi absolut undvika masktvång. Försök inte reparera det som fungerar.

Ska vi förändra något för att göra mer som Finland så ska vi släppa in tusentals fler människor på idrottsarenor, Friends arena kan med finska regler ta emot 25000 åskådare, med Svenska 8 st.
Det borde kanske ändras - så vi kan få lika bra resultat som finnarna.
Nu har inte Norge de finska reglerna, så vi borde kanske välja något mitt mellan, t.ex. tillåta 25% av maximal publikkapacitet ... vad tror du om det? Är jag något på spåren?

Men om man kollar alla länder som infört ansiktsmasktvång så är det faktiskt inget enda land som sen fått bra statistik vad gäller smittade och döda. (En mindre region i Tyskland fick dock ett väldigt bra resultat en period, men inte landet som helhet)
Så det enda vi kan lära av att jämföra alla länder är att masktvång är antagligen det sämsta att införa.
Det är det empiriska läget helt enkelt.

Själv har jag svårt att förstå varför masktvång skulle försämra något, men det är tyvärr den enda samlade slutsatsen som går att dra om man studerar samtliga länder med masktvång.
Ett undantag är dock några asiatiska länder, det är dock länder som dels styrs och kan styras på helt annat sätt än europeiska demokratier. Det är också länder där ett visst mått av ansiktsmaskanvändning har funnits historiskt, dvs redan långt innan coronan kom. Så man ska vara lite försiktig med att dra raka slutsatser därifrån. Men det är dock intressant att studera detta mer, beror det på munskydd, eller andra saker. Troligast är det en kombination av många faktorer.

H Hank_Ö skrev:
och vägrar ta beslut om enkla billiga åtgärder, utan vettiga argument.
Om det är skyddsmask/munskydd, så är det trots allt inte så enkelt och billigt.
Iaf inte om det ska bli någorlunda vettigt och korrekt, dvs att man byter sina skydd mot nya några gånger om dagen, tar hand om alla begagnade på korrekt vis osv.
Det är väl ingen större idé att bara flytta runt på viruset på en massa andra ställen, det måste ju tas hand om på rätt sätt.
Och för min del tycker jag det är bättre att vi allmänheten håller distans mellan varandra och inte glömmer att tvätta händerna oftare, särskilt då vi rör oss mellan olika miljöer.
Och att all vårdpersonal och hemtjänstpersonal istället verkligen byter munskydd precis varenda gång de ska möta en ny vårdberoende. En i hemtjänsten eller på ett äldreboende förbrukar enorma mängder munskydd ifall de ska byta varje gång de träffar en ny omsorgstagare.

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
T
H Hank_Ö skrev:
Du kanske inte förstår liknelsen?
Det är okej. Det är många som inte förstår eller kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Själv klarar jag av att hålla låg hastighet i trafiken samtidigt som jag har säkerhetsbälte. Det ena är för att skydda mig mot idioter i trafiken och det andra för att inte själv vara idioten. Sug på den liknelsen.
Jo, men fåniga liknelser, onödig ilska, ad hominem-angrepp och halmgubbar brukar enligt min erfarenhet tyda på att det inte är någon större vits att försöka diskutera själva sakfrågan.

Just ilskan fascinerar mig. Varför är i princip alla som driver veritabla korsord mot FHM i allmänhet och Tegnell i synnerhet så fruktansvärt arga hela tiden?

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.