2 356 878 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om det är många som inte förstår dig så....H Hank_Ö skrev:Du kanske inte förstår liknelsen?
Det är okej. Det är många som inte förstår eller kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Själv klarar jag av att hålla låg hastighet i trafiken samtidigt som jag har säkerhetsbälte. Det ena är för att skydda mig mot idioter i trafiken och det andra för att inte själv vara idioten. Sug på den liknelsen.
Jag tror också att det hade gjort skillnad, men detta är på individnivå, jag tror att totalen hade varit unegfär densamma men kanske enstaka hade sluppit undan medan andra hade blivit smittade. Länder där munskydd har införts visar detta.S Snickerick skrev:Var skrev jag att det skulle vara ett effektivt sätt att bekämpa smitta? Jag har skrivit att jag är övertygad om att det skulle göra skillnad, givet att den information vi får från våra myndigheter är korrekt. Och förklaringen till det anser jag att du finner i mitt första inlägg i ämnet en liten bit upp.
För övrigt verkar du säga emot dig själv i mening ett och två.
Mao, de som vill kan ju använda, finns en mikroskopisk möjlighet att de får en positiv effekt av detta.
Glöm inte crosshandskarna när du kör bil, kan rädda ett finger om du krockar!
Det är alltså totalt verkningslöst att vi håller på och spritar händer då, eller bara tvättar dom ...?S Snickerick skrev:
Det är väl bara ytterligare en siffra han snutet ur näsan, den mannen har ju ett haft fel i precis allt han förutsagt!H hapazard skrev:
Ska man dra den här fåniga liknelsen till sin spets finns det ju ett gäng som argumenterar för att man ska totalförbjuda bilkörande tills dess att noll personer dör i trafiken.Staffan2000 skrev:
Nolla!
Det du inte förstår, är att du känner dig så säker med bältet på, att du börjar studera navelluddet istället för att hålla uppsikt. Det finns inga studier som kan bevisa att jag har fel. Därför rekommenderas att bilbältet demonteras ur samtliga bilar. Likaså krockkuddar, splitterfria frontrutor bytes snarast ut mot fönsterglas, deformationszoner förstärks med kraftiga balkar, Wiplashminskande säten bytes mot pinnstolar och sist men inte minst. Bensintanken monteras på bakre kofångaren. När inga skydd finns kvar, kör folk så sakta, att färre dör. Enkel logik.
Rattmuff på.
Staffan
Jag tror precis som dig vad gäller den initiala kommunikationen i våras som speglade den akuta bristen på munskydd i landet, det verkar dessutom ha påverkat vårdverksamheter enormt negativt.optimum skrev:
Så här tror jag det är.
Sagan om munskydden kommer från i våras. Hade myndigheterna sagt att man bör använda munskydd för att de skyddar mot att smittas eller smitta andra hade det blivit panik.
Det fanns knappt några munskydd att få tag på.
De riktiga typ FFP3 skulle gå till vården och övriga såldes snabbt slut.
Alltså ett stort maskproblem.
Så för att förhindra panik i befolkningen och att svenskarna skulle inse hur illa ställt det var med beredskapen mot en pandemi så skrev man sagan om munskydden som skulle förvärra smittspridningen och till och med vara en större risk för bäraren än utan.
Att det sedan var många som gick på sagan och trodde den var sann är en sak men att det fortfarande finns många som lever i den tron att sagan är sann är spännande iakttagelse som säkert lockar forskare att gräva djupare i.
Motsvarigheten går att läsa om i sagan om "Kejsaren nya kläder" Då av författaren H.C. Andersen.
Vem som är författare till vår nya saga vet jag inte och jag tror absolut inte det är Anders Tegnell. Upplever honom för fyrkantig för att komma på en så kreativ lösning på maskproblemet.
[länk]
Jag tror vi haft detta uppe tidigare men fortfarande tror många på sagan.
OBS. Jag skrev att "Så här tror jag det är"
Jag jobbar på distans idag så jag kan tyvärr inte svara på några frågor om detta under tiden 07:00-16:30
Men läs gärna sagan om Kejsarens nya kläder idag för det kommer nog inga nyheter från myndigheterna idag då det är onsdag. (jag skrev nyheter inte sagor)
Hade det funnits ett överflöd, av munskydd, hade vi haft en miljard skydd liggandes i beredskapslager så är jag dock inte alls säker på att man gått ut med någon allmän rekommendation, men man hade kanske inte låtit lika negativ dock.
Men framförallt hade det inte kommit de märkliga rekommendationerna att skydden inte behöver användas inom vården utom vid vissa mer extrema lägen. Här var det nog bara verkligheten som kom i full fart och krockade med politikernas historiska felaktiga beslut och prioriteringar.
Ställdes frågan om varför det är viktigt att tvätta händerna? Svaret är ju uppenbart, t o m för en lekman som jag: fingrarna stoppar många ofta i både näsa och ögon, där viruset kan ta sig vidare in i kroppen. De som däremot ägnar sig åt att stoppa mat i dessa kroppsöppningar är nog så få att det inte påverkar smittspridningen i någon nämnvärd omfattning.S Snickerick skrev:Vad gäller att tvätta händerna så får en myndighetsföreträdare en fråga om det i SVT's inslag jag nämnde tidigare, efter att ha förklarat att man kan äta mat som en smittad hostat på utan att bli smittad. Det sägs då att det är viktigt att tvätta händerna, men den uppenbara paradoxen att det är viktigt att tvätta händerna men att man kan äta Corona-smittad mat, får ingen förklaring.
Om den information våra myndigheter ger oss är korrekt, så kan vi fullständigt skita i att tvätta händerna. Återigen, se SVT's inslag från den 1a November.
Men, som andra redan noterat i tråden, prestige verkar viktigare för myndigheterna, än saklig och korrekt information.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
H Hank_Ö skrev:6000 svenskar har dött och vi har beslutsfattare som fortfarande påstår att det kommer jämna ut sig med tiden och vägrar ta beslut om enkla billiga åtgärder, utan vettiga argument. Nej, jag tycker inte att det är överspelat. Vi är på väg in i en ny topp så det är ganska relevant att jämföra med hur samma beslutsfattare tog oss genom den förra.
Något direkt motbjudande är att når vissa politiker och FHM och säger att vi måste skärpa till oss.
"Vi har ju sett att det lyckades så bra i våras"
Med 6000 döda och en plats i tio i topp är det en horribel tolkning att det gått bra. Betyder det också att set går bra om vi bara får 6000 döda till`ocj landar på 12000 dödsfall i covid?
Carlsson på FHM är nu ute och predikar att det tar ett år innan vi kan gå tillbaka till det normala igen.
Jag är säker på att han har fel. Varför säger han så? Jo för att förvara FHMs tidigare linje om att vaccin inte är att räkna med på lång tid.
Under vintern vaccinerar vi alla i riskgrupp. Då sjunker dödligheten i Covid dramatisk
Under våren och fram till sommaren har vi hunnit med 50 plussarna och relativt stor del av befolkningen så att vi har viss flockimmunitet. Trycket på sjukvården sjunker
Sedan kommer sommaren när viruset smittar dåligt och nu kan vi släppa på det mesta i restriktioner. Vi fortsätter att vaccinera under sommaren och har flockimmunitet när hösten sedan kommer.
Visst finns smittan kvar i begränsad omfattning men den ger ingen större sjuklighet eller död längre
Jag är säker på att han har fel. Varför säger han så? Jo för att förvara FHMs tidigare linje om att vaccin inte är att räkna med på lång tid.
Under vintern vaccinerar vi alla i riskgrupp. Då sjunker dödligheten i Covid dramatisk
Under våren och fram till sommaren har vi hunnit med 50 plussarna och relativt stor del av befolkningen så att vi har viss flockimmunitet. Trycket på sjukvården sjunker
Sedan kommer sommaren när viruset smittar dåligt och nu kan vi släppa på det mesta i restriktioner. Vi fortsätter att vaccinera under sommaren och har flockimmunitet när hösten sedan kommer.
Visst finns smittan kvar i begränsad omfattning men den ger ingen större sjuklighet eller död längre
Hade problem med citaten i appen. Av någon anledning så sparas allt man skrivit (och citerat) äMikael_L skrev:
Ber om ursäkt. Svarade i Appen och svarsfunktionen fungerade inte så bra om man ångrar sig och försöker slänga inlägget innan det är färdigt, och sedan svarar på något annat. I min mobil är det svårt att citera stora inlägg och markera det man vill svara på.Mikael_L skrev:
Det var det här jag avsåg:
Det är tyvärr vanligt att citera någon, sedan hitta på ett dumt argument och påstå att citerade personen framförde det, för att därefter argumentera mot det påhittade argumentet. Det finns exempel på det även från nu på morgonen.E El-Löken66 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Hörde du Socialstyrelsens statistik om avlidna från presskonferensen igår?Ulltand skrev:
Något direkt motbjudande är att når vissa politiker och FHM och säger att vi måste skärpa till oss.
"Vi har ju sett att det lyckades så bra i våras"
Med 6000 döda och en plats i tio i topp är det en horribel tolkning att det gått bra. Betyder det också att set går bra om vi bara får 6000 döda till`ocj landar på 12000 dödsfall i covid?
90% av de avlidna är 70+.
50% är äldre 85 år.
75% av alla avlidna har underliggande sjukdomar.
Totalt 6128 personer har dött i (förut sa de MED corona, men Socialstyrelsen verkar skriva av), och det är tredjeplatsen på listan.
Halvårsrapporten från Socialstyrelsen som presenterades igår visade att ungefär 51500 avled under perioden, och av det är 10 % alltså coronarelaterade dödsfall...
Jag fattar att det är jättetråkigt för de som har en anhörig som dött, men jag kan inte se att det är en sån katastrof som du vill få det till...