Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H Hank_Ö skrev:
6000 svenskar har dött och vi har beslutsfattare som fortfarande påstår att det kommer jämna ut sig med tiden och vägrar ta beslut om enkla billiga åtgärder, utan vettiga argument. Nej, jag tycker inte att det är överspelat. Vi är på väg in i en ny topp så det är ganska relevant att jämföra med hur samma beslutsfattare tog oss genom den förra.
Nu missförstod du mig. Jag tolkade det som att "ligger" syftade på nutid, medan du menade tydligen "låg". Det var den nyansen som jag ansåg vara överspelad när du förklarade att ditt påstående var i imperfekt.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Självklart ska man lära av varandra. I dag ligger vi på plats 56 av döda per capita de senaste två veckorna. Ska jag tolka det som att ovanför oss ligger 55 länder som inte använder munskydd och resten under oss är de som gör det?

Mitt personliga motstånd mot idén är att jag bär munskydd i jobbet. Jag är inte felfri på något vis men en del riktlinjer har vi i alla fall kring hur man ska göra.
Och sedan kommer jag ut på stan. "Stan" i det här fallet är Stockholm. Där finns det en del som använder munskydd. Och jag fattar faktiskt inte ni som säger att folk skulle kunna hantera dessa? Titta bara på hur de som använder dem i dag hanterar dem.

Eller är det verkligen så att ni som förespråkar munskydd INTE ser folk gå runt med munskydden på halsen? Eller för munnen men inte för näsan? Eller skitiga jävla munskydd som varit med i veckor? Eller munskydd som dras undan när de ska prata? Eller hosta. Och har ni verkligen inte fått ta ett steg tillbaka för den där pensionären med munskydd som tränger sig emellan på Willys, som kanske till och med borde välja en annan tid för att undvika trängsel?
Jag har sett rubbet. Och då borde ju ändå dessa tillhöra de som försöker göra rätt?

Nu kanske det fungerar bättre på andra ställen i landet? Min personliga teori är att de som bär munskydd i Stockholm kanske är samma personer som mittfilscampar ner till Södertälje? De som ha missat något centralt längs vägen. Då finns det ju hopp om att resten skulle kunna göra det rätt ;)
Jag kan upplysa dig om att pensionärer i stockholm har trängt sig och varit allmänt störiga långt innan de började bära munskydd.

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
E
Guzzi Guzzi skrev:
Självklart ska man lära av varandra. I dag ligger vi på plats 56 av döda per capita de senaste två veckorna. Ska jag tolka det som att ovanför oss ligger 55 länder som inte använder munskydd och resten under oss är de som gör det?

Mitt personliga motstånd mot idén är att jag bär munskydd i jobbet. Jag är inte felfri på något vis men en del riktlinjer har vi i alla fall kring hur man ska göra.
Och sedan kommer jag ut på stan. "Stan" i det här fallet är Stockholm. Där finns det en del som använder munskydd. Och jag fattar faktiskt inte ni som säger att folk skulle kunna hantera dessa? Titta bara på hur de som använder dem i dag hanterar dem.

Eller är det verkligen så att ni som förespråkar munskydd INTE ser folk gå runt med munskydden på halsen? Eller för munnen men inte för näsan? Eller skitiga jävla munskydd som varit med i veckor? Eller munskydd som dras undan när de ska prata? Eller hosta. Och har ni verkligen inte fått ta ett steg tillbaka för den där pensionären med munskydd som tränger sig emellan på Willys, som kanske till och med borde välja en annan tid för att undvika trängsel?
Jag har sett rubbet. Och då borde ju ändå dessa tillhöra de som försöker göra rätt?

Nu kanske det fungerar bättre på andra ställen i landet? Min personliga teori är att de som bär munskydd i Stockholm kanske är samma personer som mittfilscampar ner till Södertälje? De som ha missat något centralt längs vägen. Då finns det ju hopp om att resten skulle kunna göra det rätt ;)
Vissa munskyddstvångsförespråkare argumenterar att dessa människor inte kan stå emot grupptrycket, därför behövs tvånget. För att man inte vill känna sig fånig.
Då är ju frågan hur mycket man tror på det egentligen.

Men några poster tillbaka la jag upp en länk och nu minns jag vad jag ville visa med den.

Det var att undersökningar visade att folk höll bättre avstånd till en om man hade skydd som munskydd.

Ju fler skydd desto bättre distans, tänk dig själv en snubbe med gasmask inte på NK.

En annan aspekt är att det är en påminnelse om att vi befinner oss mitt i en pandemi.

Skulle alla använda munskydd och visir dagarna i ända tror jag säkerligen också att man hade kunnat uppmätta en minskning i smittspridningen.

Men detta är i min värld tyvärr en utopi, folk i Sverige funkar inte så, måhända i Japan.

E
S Snickerick skrev:
Väldigt mycket åsikter och kommentarer om munskydd.

Några saker att beakta när det gäller munskydd är följande.

Våra myndigheter har varit tydliga på ett antal punkter när det gäller hur smitta sprids.

1. Covid-19 sprids inte via kontakt. Inte ens om någon hostat på bestick eller mat som du sedan tar i, stoppar i munnen eller äter, så riskerar du bli smittad den vägen. Se SVT's inslag från 1a November om detta.

2. En studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset har visat att Covid-19 sprids via droppar, och att det inte sprids luftburet.

Dessa två fakta, som vi väl ändå får betrakta denna typ av information från myndigheter och vetenskapliga institutioner som, säger en del.

A. Hur man använder munskydd rätt eller fel. Eftersom du inte blir smittad av att stoppa en gaffel i munnen som en covid-19-sjuk person har hostat på, så kan det heller inte vara någon fara om du skulle råka peta på ditt eget munskydd med en "smutsig hand". Fasiken, du kan stoppa handen, lika gärna som besticket, i munnen, utan att bli smittad.

B. Ett av de största syftena med munskydd inom vården, är att förhindra att små droppar från vårdpersonalens mun/näsa skall falla ner i patientens öppna sår osv. Munskyddets huvudsakliga funktion är alltså att förhindra just precis det som Covid-19 smittar via, droppar. Om ett munskydd hjälper en patient som ligger rakt under vårdpersonalens mun, så vore det ju extremt märkligt om det inte skulle hjälpa den som står en meter framför.

C. Inom vården gäller regeln att man skall byta munskydd efter 2h, för sedan är det så pass fuktigt att det kan droppa igenom, och falla ner på patienten. MEN, ute i samhället ligger vi inte under varandras munnar, vi står framför varandra. Inte ens de droppar som droppar igenom ett fuktigt munskydd lär innebära en risk, annat än för den som har sin öppna mun rakt under någon covid-19-sjuk persons öppna mun, och andas in fallande droppar. (För om man istället för att andas in dem, sväljer dem, så smittas de inte. Covid-19 överlever inte i magen. Se återigen SVT inslaget).

Allt ovan givet så klart att den information våra myndigheter ger oss är korrekt. Och det kan vi väl ändå lita på att den är.
Det var ju bra att det inte var farligt.

Nu tror jag inte heller någon tänkte sig faran på det viset utan mer att man fortsätter umgås som vanligt med tanken att munskydden skyddar, då har man frångått den viktigaste rekommendationen.

Efter ett tag ligger munskydden på bordet eller sitter i pannan men umgängesplanerna består.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur många hade dött om vi infört munskydd i början av året. 5? 100? 5000? Eller 7000 kanske.

Skulle alla gamlingar och sjuklingar som är i värsta riskzonen ligga med dessa skydd i sina sängar då. Eller var smittas de annars.

Säg nu hur många, är det färre än 6000 så ska jag överväga möjligheten att munskyddstvånget är en bra grej.
Kul att du tar upp äldrevården. Tror inte att ett masktvång är i första hand för sängliggande gamlingar.
Men det kanske hade hjälpt om inte er hjälte Tegnell i våras hade sagt att munskydd för personalen var onödigt, allt som behövs är att tvätta händerna.
Eller att Asymptomatisk smitta saknar evidens, det behöver man inte oroa sig för alls.

Du kräver evidens, i detta fall en oetisk studie där man utsätter friska för dödlig smitta, för att godta att masktvång är effektivt. Alla andea studier som visar på sannolik effekt avfärdas. Men du kräver inget bevis på att det här noll eller negativ effekt.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S
Min far 80+ sa att han var rädd att folk skulle tro att han var infekterad med Corona om han bar munskydd.
Jag svarade honom att det är väl jättebra om de tror det, för då lär de hålla avstånd till dig.
Ja, det kanske inte är så dumt, svarade han då.
Så nu hoppas jag att han bär munskydd, för det funkar utmärkt på mer än ett vis ;)

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
E
H Hank_Ö skrev:
Kul att du tar upp äldrevården. Tror inte att ett masktvång är i första hand för sängliggande gamlingar.
Men det kanske hade hjälpt om inte er hjälte Tegnell i våras hade sagt att munskydd för personalen var onödigt, allt som behövs är att tvätta händerna.
Eller att Asymptomatisk smitta saknar evidens, det behöver man inte oroa sig för alls.

Du kräver evidens, i detta fall en oetisk studie där man utsätter friska för dödlig smitta, för att godta att masktvång är effektivt. Alla andea studier som visar på sannolik effekt avfärdas. Men du kräver inget bevis på att det här noll eller negativ effekt.
Precis, inget blir bättre av oro.

Hur ska du skydda dig, någon kanske anfaller asymtomatiskt, stäng ner samhället, lås och svetsa dörrarna!

Givetvis betydligt säkrare än munskydd. Fast efter en tid, kanske inte ändå.

För det finns naturligtvis andra faror förutom Covid-19.

Har någon däremot symptom kan man vara mer försiktig att umgås med den då det är något som är svårt att blunda för. Eller om någon kommer från ett område med hög aktuell smittspridning.

Vi väljer som med allt annat i livet att ta risker i våra liv, större eller mindre.

Även att sitta hemma är farligt ifall det innebär minskat umgänge, motion och sämre kost.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
S Snickerick skrev:
Min far 80+ sa att han var rädd att folk skulle tro att han var infekterad med Corona om han bar munskydd.
Jag svarade honom att det är väl jättebra om de tror det, för då lär de hålla avstånd till dig.
Ja, det kanske inte är så dumt, svarade han då.
Så nu hoppas jag att han bär munskydd, för det funkar utmärkt på mer än ett vis ;)
Ja, munskydd är bra för din gamle far, i alla fall bättre än inget.
Det finns ju något som givetvis är betydligt bättre och det är att han slutar springa på bingo och i butiker och att du beställer hemleverans till honom istället.

Men jag vet hur det är, ibland går det inte att lära en gammal hund att sitta och då får man ta till nödlösningarna.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
E
H Hank_Ö skrev:

Bara ett tal, tack.

S
E El-Löken66 skrev:
Det var ju bra att det inte var farligt.

Nu tror jag inte heller någon tänkte sig faran på det viset utan mer att man fortsätter umgås som vanligt med tanken att munskydden skyddar, då har man frångått den viktigaste rekommendationen.

Efter ett tag ligger munskydden på bordet eller sitter i pannan men umgängesplanerna består.
Det där tycker jag är en lite "extemt" cynisk syn. Den misstror folk, men bara halvvägs. Jag tror det finns två sorters människor, de som bryr sig och de som inte gör det. I det ena fallet hjälper munskydden och i det andra spelar det ingen roll, de umgås likadant med eller utan munskydd. Jag är övertygad om att denna påhittade rädsla för att munskyddet skall bli en falsk säkerhet är mycket mer "fel" än effekten av att införa ett krav. Dvs många färre människor skulle smittas med skydd, än utan. Och en sak är jag än mer övertygad om, de "starka evidensen" som saknas för användande av mask, är ännu mer frånvarande vad gäller denna "falska trygghet" som jag vet att till och med FHM-stollarna talat om. Det är lustigt, allt som FHM inte vill, säger de det saknas "starka evidens" för, men allt de själva hävdar, påvisar de aldrig några starka evidens för, heller. Sunt förnuft och försiktighetsprincip verkar de tappat bort fullständigt.

Hur man än gör kommer man aldrig få med sig hela befolkningen. Det är lika dumt att tro det som att tro att vi kan lägga ner hela rättsväsendet....
Men om man införde krav på munskydd, och större delen av befolkningen använde det. Ja, jag är övertygad om att det gjort skillnad.

Men med det sagt, så tror inte jag att det är rätt väg att gå ändå. Men, om vi nu ska diskutera munskydd, så är jag övertygad om att de hjälper att begränsa smittan.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
S Snickerick skrev:
Det där tycker jag är en lite "extemt" cynisk syn. Den misstror folk, men bara halvvägs. Jag tror det finns två sorters människor, de som bryr sig och de som inte gör det. I det ena fallet hjälper munskydden och i det andra spelar det ingen roll, de umgås likadant med eller utan munskydd. Jag är övertygad om att denna påhittade rädsla för att munskyddet skall bli en falsk säkerhet är mycket mer "fel" än effekten av att införa ett krav. Dvs många färre människor skulle smittas utan skydd, än med. Och en sak är jag än mer övertygad om, de "starka evidensen" som saknas för att användande av mask, är ännu mer frånvarande vad gäller denna "falska trygghet" som jag vet att till och med FHM-stollarna talat om. Det är lustigt, allt som FHM inte vill, säger de det saknas "starka evidens" för, men allt de själva hävdar, påvisar de aldrig några starka evidens för, heller. Sunt förnuft och försikthetsprincip verkar de tappat bort fullständigt.

Hur man än gör kommer man aldrig få med sig hela befolkningen. Det är lika dumt att tro det som att tro att vi kan lägga ner hela rättsväsendet....
Men om man införde krav på munskydd, och större delen av befolkningen använde det. Ja, jag är övertygad om att det gjort skillnad.

Men med det sagt, så tror inte jag att det är rätt väg att gå ändå. Men, om vi nu ska diskutera munskydd, så är jag övertygad om att de hjälper att begränsa smittan.
Nu är det inte huruvida munskydd hjälper eller ej som är på tapeten för det känner vi redan till.

Frågan lyder vad gör dig så övertygad om att ett svenskt munskyddstvång skulle vara ett effektivt sätt att bekämpa smitta?

Berätta gärna kortfattat, har du sett något som tyder på detta, någon bra undersökning eller detr bara gammalt hederligt bondförnuft som säger dig detta?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S
Var skrev jag att det skulle vara ett effektivt sätt att bekämpa smitta? Jag har skrivit att jag är övertygad om att det skulle göra skillnad, givet att den information vi får från våra myndigheter är korrekt. Och förklaringen till det anser jag att du finner i mitt första inlägg i ämnet en liten bit upp.

För övrigt verkar du säga emot dig själv i mening ett och två.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S
Vad gäller att tvätta händerna så får en myndighetsföreträdare en fråga om det i SVT's inslag jag nämnde tidigare, efter att ha förklarat att man kan äta mat som en smittad hostat på utan att bli smittad. Det sägs då att det är viktigt att tvätta händerna, men den uppenbara paradoxen att det är viktigt att tvätta händerna men att man kan äta Corona-smittad mat, får ingen förklaring.

Om den information våra myndigheter ger oss är korrekt, så kan vi fullständigt skita i att tvätta händerna. Återigen, se SVT's inslag från den 1a November.

Men, som andra redan noterat i tråden, prestige verkar viktigare för myndigheterna, än saklig och korrekt information.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vissa munskyddstvångsförespråkare argumenterar att dessa människor inte kan stå emot grupptrycket, därför behövs tvånget. För att man inte vill känna sig fånig.
Då är ju frågan hur mycket man tror på det egentligen.

Men några poster tillbaka la jag upp en länk och nu minns jag vad jag ville visa med den.

Det var att undersökningar visade att folk höll bättre avstånd till en om man hade skydd som munskydd.

Ju fler skydd desto bättre distans, tänk dig själv en snubbe med gasmask inte på NK.

En annan aspekt är att det är en påminnelse om att vi befinner oss mitt i en pandemi.

Skulle alla använda munskydd och visir dagarna i ända tror jag säkerligen också att man hade kunnat uppmätta en minskning i smittspridningen.

Men detta är i min värld tyvärr en utopi, folk i Sverige funkar inte så, måhända i Japan.
Du har alltså alla förutsättningar för att ta ett rationellt och underbyggt beslut.

Men i stället tar du ett känslomässigt beslut, endast baserat på din tro att idioter blir dummare om de tar på sig en mask?

Jag förstår.
God natt.

• Haha
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
S
Vad gäller vetenskapliga belägg för munskyddens nytta, så finns det enligt uppgifter i media många undersökningar som visar att de har positiv effekt. ett fåtal som inte kunnat påvisa någon effekt, och inga som visar negativ effekt.

Så ja, enligt min uppfattning stöder vetenskapen min uppfattning, som jag haft ända sedan början då jag ansåg att såväl vanligt bondförnuft som den redan då kända vetenskapen kring munskydd, som är extensiv eftersom munskydd används så frekvent inom just vården, talar för detta. Och nu alltså även ett växande antal undersökningar.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.