2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Klassisk halmgubbe.
Nej jag påstår inte att masktvång automatiskt gör att man klarar sig bätte än alla som inte har det.
Jag påstår
1. Det har effekt
2. Det är billigt
3. Vi har en hög smittspridning och är i behov av verktyg som fungerar.
Att påstå att masktvång är den enda faktorn som påverkar är befängt. Likaså argumentation att det finns värre ställen med masktvång - alltså är det verkningslöst. Befängt.
Det är föga tröst att ändra länder eventuellt kommer klättra upp i den makabra topplistan över antalet döda. Vi kanske ska fokusera på att göra något bättre här. Faktum är att det finns väldigt lite att vara stolta över. Om det här nu är ett maratonlopp och inte en sprint, vi ligger långt efter, långt. Börja fundera på om vi gjort fler misstag än de framför oss. I stället för att bara vara en envis gubbe och hoppas att alla före oss får kramp och bryter loppet. För det finns INGEN evidens för det.
Nej jag påstår inte att masktvång automatiskt gör att man klarar sig bätte än alla som inte har det.
Jag påstår
1. Det har effekt
2. Det är billigt
Att påstå att masktvång är den enda faktorn som påverkar är befängt. Likaså argumentation att det finns värre ställen med masktvång - alltså är det verkningslöst. Befängt.
Det är föga tröst att ändra länder eventuellt kommer klättra upp i den makabra topplistan över antalet döda. Vi kanske ska fokusera på att göra något bättre här. Faktum är att det finns väldigt lite att vara stolta över. Om det här nu är ett maratonlopp och inte en sprint, vi ligger långt efter, långt. Börja fundera på om vi gjort fler misstag än de framför oss. I stället för att bara vara en envis gubbe och hoppas att alla före oss får kramp och bryter loppet. För det finns INGEN evidens för det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Ja visst kan olika åtgärder vara vettiga i olika lägen men det var inte frågan.H Hank_Ö skrev:
Frågan rörde att välja ut saker som stödde den egna tesen och inte se det som talade emot.
Om man i månader tjatat om att Sverige gjort fel och hade vi bara gjort som Norge och Finland så hade vi haft samma status som de länderna, ja då bör man kunna förklara hur man ska göra i frågor där de två länderna går åt totalt olika håll. Det går ju knappast att följa båda i det läget.
Jaja, framtiden får utvisa.H Hank_Ö skrev:Klassisk halmgubbe.
Jag påstår
1. Det har effekt
2. Det är billigt
Men av det vi sett hittills har masktvånget har marginell effekt, om någon i de länder där det införts.
Men om det är en marginell effekt är det ju ändå något positivt, skulle något visa på detta då är det ju bara att väga fördelarna mot nackdelarna.
Men att diverse undersökningar säger att masken funkar hjälper tyvärr inte, ty det är det nog ingen som ifrågasätter.
Fråga gäller ifall masktvång i Sverige hjälper eller ej.
Inte nu. I somras. Efter första vågen. Vi var väl som sämst på en åttondeplats?Guzzi skrev:
Behöver jag källa på det?
Då det var så himla bra att vi klarat den svåra delen, alla som kört med lockdown skulle minsann få se. De skulle få enorma andra våg så fort de öppnade upp. Men inte vi, åh nej. Det skulle jämna ut sig och andra länder skulle "komma ikapp".
Den argumentationen höll i sig hela vägen in i oktober, och nu sitter vi här med en kurva som pekar spikrakt uppåt.
Tror ni att vi är på väg att förbättra statistiken?
Vad har det med masktvång att göra??H Hank_Ö skrev:Inte nu. I somras. Efter första vågen. Vi var väl som sämst på en åttondeplats?
Behöver jag källa på det?
Då det var så himla bra att vi klarat den svåra delen, alla som kört med lockdown skulle minsann få se. De skulle få enorma andra våg så fort de öppnade upp. Men inte vi, åh nej. Det skulle jämna ut sig och andra länder skulle "komma ikapp".
Den argumentationen höll i sig hela vägen in i oktober, och nu sitter vi här med en kurva som pekar spikrakt uppåt.
Tror ni att vi är på väg att förbättra statistiken?
Många länder har dock kommit ikapp, kolla bara Amerika.
Där håller jag med dig. Man kan inte jämföra länder rakt av, vi har olika förutsättningar.Fairlane skrev:
Ja visst kan olika åtgärder vara vettiga i olika lägen men det var inte frågan.
Frågan rörde att välja ut saker som stödde den egna tesen och inte se det som talade emot.
Om man i månader tjatat om att Sverige gjort fel och hade vi bara gjort som Norge och Finland så hade vi haft samma status som de länderna, ja då bör man kunna förklara hur man ska göra i frågor där de två länderna går åt totalt olika håll. Det går ju knappast att följa båda i det läget.
Däremot kan man väl kolla på vad andra verkar göra bra?
Det har med resultat att göra, du frågade efter resultat och jag påpekar att vi inte har haft så bra resultat här. Just nu har vi gått från plats 8? Till plats 21. Men vi har legat efter tidslinjen för våg 2 och inte sett resultatet av den ännu. Jag vet inte vad du tror men det ser inte bra ut de kommande månaderna. Det är fördröjning från smitta till sjukhusvistelse till dödsfall. Det var tydligt i våras. Det kommer många dödsfall innan kurvan vänt ned till sommarens nivåer igen.E El-Löken66 skrev:
USA är katastrof. Ingen mening att jämföra med dem. Snacka om andra förutsättningar.
Nolla!H Hank_Ö skrev:
Det du inte förstår, är att du känner dig så säker med bältet på, att du börjar studera navelluddet istället för att hålla uppsikt. Det finns inga studier som kan bevisa att jag har fel. Därför rekommenderas att bilbältet demonteras ur samtliga bilar. Likaså krockkuddar, splitterfria frontrutor bytes snarast ut mot fönsterglas, deformationszoner förstärks med kraftiga balkar, Wiplashminskande säten bytes mot pinnstolar och sist men inte minst. Bensintanken monteras på bakre kofångaren. När inga skydd finns kvar, kör folk så sakta, att färre dör. Enkel logik.
Rattmuff på.
Staffan
Nu finns det ju några länder till förutom usa i Amerika, bland annat Kanada som kanske har hyfsat lika förutsättningar som vi i Sverige.H Hank_Ö skrev:Det har med resultat att göra, du frågade efter resultat och jag påpekar att vi inte har haft så bra resultat här. Just nu har vi gått från plats 8? Till plats 21. Men vi har legat efter tidslinjen för våg 2 och inte sett resultatet av den ännu. Jag vet inte vad du tror men det ser inte bra ut de kommande månaderna. Det är fördröjning från smitta till sjukhusvistelse till dödsfall. Det var tydligt i våras. Det kommer många dödsfall innan kurvan vänt ned till sommarens nivåer igen.
USA är katastrof. Ingen mening att jämföra med dem. Snacka om andra förutsättningar.
Men många länder går det fruktansvärt dåligt för, det kan du knappast ha missat, trist om du tycker detta är något positivt för att Sverige inte ska vara för högt i någon topplista.
Precis, vi får se hur det går i olika länder denna vinter och försöka dra lärdom igen.
6000 svenskar har dött och vi har beslutsfattare som fortfarande påstår att det kommer jämna ut sig med tiden och vägrar ta beslut om enkla billiga åtgärder, utan vettiga argument. Nej, jag tycker inte att det är överspelat. Vi är på väg in i en ny topp så det är ganska relevant att jämföra med hur samma beslutsfattare tog oss genom den förra.Guzzi skrev:
Trollar du nu?E El-Löken66 skrev:Nu finns det ju några länder till förutom usa i Amerika, bland annat Kanada som kanske har hyfsat lika förutsättningar som vi i Sverige.
Men många länder går det fruktansvärt dåligt för, det kan du knappast ha missat, trist om du tycker detta är något positivt för att Sverige inte ska vara för högt i någon topplista.
Precis, vi får se hur det går i olika länder denna vinter och försöka dra lärdom igen.
Var har jag påstått att det är positivt med andras misär? Det är ju snarare du som gottar dig i olika exempel på europeiska länder med masktvång som det går illa för.
Självklart ska man lära av varandra. I dag ligger vi på plats 56 av döda per capita de senaste två veckorna. Ska jag tolka det som att ovanför oss ligger 55 länder som inte använder munskydd och resten under oss är de som gör det?
Mitt personliga motstånd mot idén är att jag bär munskydd i jobbet. Jag är inte felfri på något vis men en del riktlinjer har vi i alla fall kring hur man ska göra.
Och sedan kommer jag ut på stan. "Stan" i det här fallet är Stockholm. Där finns det en del som använder munskydd. Och jag fattar faktiskt inte ni som säger att folk skulle kunna hantera dessa? Titta bara på hur de som använder dem i dag hanterar dem.
Eller är det verkligen så att ni som förespråkar munskydd INTE ser folk gå runt med munskydden på halsen? Eller för munnen men inte för näsan? Eller skitiga jävla munskydd som varit med i veckor? Eller munskydd som dras undan när de ska prata? Eller hosta. Och har ni verkligen inte fått ta ett steg tillbaka för den där pensionären med munskydd som tränger sig emellan på Willys, som kanske till och med borde välja en annan tid för att undvika trängsel?
Jag har sett rubbet. Och då borde ju ändå dessa tillhöra de som försöker göra rätt?
Nu kanske det fungerar bättre på andra ställen i landet? Min personliga teori är att de som bär munskydd i Stockholm kanske är samma personer som mittfilscampar ner till Södertälje? De som ha missat något centralt längs vägen. Då finns det ju hopp om att resten skulle kunna göra det rätt
Mitt personliga motstånd mot idén är att jag bär munskydd i jobbet. Jag är inte felfri på något vis men en del riktlinjer har vi i alla fall kring hur man ska göra.
Och sedan kommer jag ut på stan. "Stan" i det här fallet är Stockholm. Där finns det en del som använder munskydd. Och jag fattar faktiskt inte ni som säger att folk skulle kunna hantera dessa? Titta bara på hur de som använder dem i dag hanterar dem.
Eller är det verkligen så att ni som förespråkar munskydd INTE ser folk gå runt med munskydden på halsen? Eller för munnen men inte för näsan? Eller skitiga jävla munskydd som varit med i veckor? Eller munskydd som dras undan när de ska prata? Eller hosta. Och har ni verkligen inte fått ta ett steg tillbaka för den där pensionären med munskydd som tränger sig emellan på Willys, som kanske till och med borde välja en annan tid för att undvika trängsel?
Jag har sett rubbet. Och då borde ju ändå dessa tillhöra de som försöker göra rätt?
Nu kanske det fungerar bättre på andra ställen i landet? Min personliga teori är att de som bär munskydd i Stockholm kanske är samma personer som mittfilscampar ner till Södertälje? De som ha missat något centralt längs vägen. Då finns det ju hopp om att resten skulle kunna göra det rätt
Hur många hade dött om vi infört munskydd i början av året. 5? 100? 5000? Eller 7000 kanske.H Hank_Ö skrev:6000 svenskar har dött och vi har beslutsfattare som fortfarande påstår att det kommer jämna ut sig med tiden och vägrar ta beslut om enkla billiga åtgärder, utan vettiga argument. Nej, jag tycker inte att det är överspelat. Vi är på väg in i en ny topp så det är ganska relevant att jämföra med hur samma beslutsfattare tog oss genom den förra.
Skulle alla gamlingar och sjuklingar som är i värsta riskzonen ligga med dessa skydd i sina sängar då. Eller var smittas de annars.
Säg nu hur många, är det färre än 6000 så ska jag överväga möjligheten att munskyddstvånget är en bra grej.