2 356 647 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har väl knappast undgått någon att tex statsministern säger att "nu måste vi ställa upp så vi lyckas lika bra som i våras"
Det är imo en spark i magen att säga att vi lyckades bra i våras med en 10 i topp placering i världen av dödstal
Sådan är politiken.
Det är imo en spark i magen att säga att vi lyckades bra i våras med en 10 i topp placering i världen av dödstal
Sådan är politiken.
Jag gissar att det inte var det han åsyftade. Det förstod du nog också, men det är klart, även en billig poäng är en poäng.Ulltand skrev:
Håller med.K Kreutzer skrev:
Liknande argumentation har jag använt några gånger mot folk som vägrar munskydd. De har börjat stamma och sedan bytt ämne.
Idiotiskt att inte tro att folk kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan ju tydligen hålla avstånd OCH tvätta händerna.
Men tydligen inte använda mask OCH hålla avstånd.
Maskförnekare och klimatförnekare placerar jag nuförtiden i samma hörn.
Det finns många studier som indikerar att ansiktsskydd minskar smittspridning. Hur många finns det som stöttar Tegnells tes om att det ökar smittspridning?
Det har nog funnits här större delen av 2019 om inte tidigare.B bakterie skrev:
Www.reuters.com/article/amp/idUSKBN23X2HQ
Nu pratar vi inte om ansiktsskydd i sig utan frågan gäller munskyddstvång hos det svenska folket.H Hank_Ö skrev:Håller med.
Liknande argumentation har jag använt några gånger mot folk som vägrar munskydd. De har börjat stamma och sedan bytt ämne.
Idiotiskt att inte tro att folk kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan ju tydligen hålla avstånd OCH tvätta händerna.
Det finns många studier som indikerar att ansiktsskydd minskar smittspridning. Hur många finns det som stöttar Tegnells tes om att det ökar smittspridning?
Det är resultaten som är det viktiga, inte en massa teorier om ditt och datt.
Ja. Är du nöjd med vårens resultat?E El-Löken66 skrev:
Stolta Sverige slår sig för bröstet och ligger i topp 10 I världen i antal döda per capita. Och det trots att vi har en sjukvård som stod pall, till skillnad från många andra på samma inte så smickrande lista.
Säg mig, vilka resultat är du nöjd över?
Tycker du att det är under kontroll? För det tycker inte jag.
Jag skulle nog också försöka byta ämne i en sådan situation. Till att diskutera retoriska färdigheter och brist på dem.H Hank_Ö skrev:Håller med.
Du kanske inte förstår liknelsen?T tanaris skrev:
Det är okej. Det är många som inte förstår eller kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Själv klarar jag av att hålla låg hastighet i trafiken samtidigt som jag har säkerhetsbälte. Det ena är för att skydda mig mot idioter i trafiken och det andra för att inte själv vara idioten. Sug på den liknelsen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
På tal om att välja saker som passar den egna agendan...Ulltand skrev:
Nyss så var det horribelt att Sverige ändrade gränsen från 50 till 300 vid offentlig tillställning och Norge tillät bara 2.
Flera gånger har det frågats om synen på Finlands gräns, hälften av vad lokalen/arenan normalt tillåter, men det passar väl inte agendan eftersom Norge och Finland är bra och Sverige dåligt.
Eller är slutsatsen att 50 är dåligt och 300 är dåligt, men 2 eller hälften av arenas kapacitet är bra...
Tja, om en åtgärd är vettig eller inte kan väl bero på omständigheterna, tänker jag.Fairlane skrev:
På tal om att välja saker som passar den egna agendan...
Nyss så var det horribelt att Sverige ändrade gränsen från 50 till 300 vid offentlig tillställning och Norge tillät bara 2.
Flera gånger har det frågats om synen på Finlands gräns, hälften av vad lokalen/arenan normalt tillåter, men det passar väl inte agendan eftersom Norge och Finland är bra och Sverige dåligt.
Eller är slutsatsen att 50 är dåligt och 300 är dåligt, men 2 eller hälften av arenas kapacitet är bra...
Om man har 60 eller 600 döda per miljon innevånare känns relevant, eller?
Detta har säkert gåtts genom redan.H Hank_Ö skrev:Ja. Är du nöjd med vårens resultat?
Stolta Sverige slår sig för bröstet och ligger i topp 10 I världen i antal döda per capita. Och det trots att vi har en sjukvård som stod pall, till skillnad från många andra på samma inte så smickrande lista.
Säg mig, vilka resultat är du nöjd över?
Tycker du att det är under kontroll? För det tycker inte jag.
Kollar man i någon lista så är det hittills bara 20 länder som har fler döda/capita än Sverige.
Men oroa dig inte, det kommer fyllas på med många många fler där i toppen.
Jag förstår i och för sig inte hur det skulle hjälpa oss?
Men nu pratade vi om munskyddstvång, tror du alltså då att länder som har detta kommer klara sig bättre än länder som inte?
Vi vet ju att tjeckerna var snabba med masktvång i det offentliga här i europa. Och ja, se där Tjeckien ligger ju faktiskt hela två placeringar under Sverige på samma lista.
Som du kanske minns var Slovakien också ganska snabba och presidenten agerade föredömligt med en snygg röd mask.
Jämför och fundera över skillnaderna i talen.
Colombia på sextonde plats införde masktvång i början av april.
Sextonde augusti Italien. Inte helt problemfritt idag, vi får hoppas det inte blir samma kollaps som sist, någon lärdom bör man ju ha tagit men frågan är vilka talen skulle varit utan tvånget.
Vi kan ju blicka österut och se att länder som Japan, Sydkorea, Kina med flera inte har så många döda/capita. Har man då munskyddstvång i dessa länder?
Sydkorea framstod tidigt som ett Föredöme i kampen mot Covid-19. Masktvånget kom 26 maj.
I Kina har man länge haft maskar till och från samt regionalt då något alltid florerar förutom ohälsomma partiklar i luften.
I Beijing släppte man på masktvånget då spridningen var på så låg nivå.
Många fortsatte använda det på grund av rädsla för sjukdomar, avgaser eller att bli socialt utstötta. Inget nytt.
I Japan har man haft tradition att gå med mask i decennier, och man har förvisso inte haft enorma problem än, men det är en ständig kamp, sprider sig viruset i en storstad klarar inte sjukvården detta och man är nu uppe på rekordnivåer. https://www.japantimes.co.jp/news/2...al-issues/japans-next-novel-coronavirus-wave/
Nu måste man i min mening skilja mellan masktvång och maskbärartradition, det senare har troligen mycket större chans att lyckas tänker jag, japanerna är generellt extremt lydiga.
Här finns lite bilder Över användandet, gammal artikel i och för sig men jag kan inte direkt se något samband mellan masktvång och mindre antal sjuka.
https://www.bloomberg.com/graphics/2020-opinion-coronavirus-global-face-mask-adoption/