2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför skulle Sverige ha en ansvarig för virussmittan? Kan du räkna upp namn som pekats ut för det i andra länder? (Förutom möjligen USA o Trump). Sverige är liksom inte ensamt om detta problemet...A Anders_Nilsson skrev:Det är just det som är grejen - vems fel är det? Ingens! I Sverige fungerar det så att ingen någonsin kan ställas till svars. Det är givetvis inte FHMs fel, men det problematiska är att det är ingens fel att Sverige togs med byxorna nere i våras. Leveranskontrakt visade sig vara värdelösa, egen kapacitet saknades och INGEN, precis INGEN, är ansvarig.
Ok, då missuppfattade jag din retoriska fråga, ber ursäkt för det.A Anders_Nilsson skrev:Det är just det som är grejen - vems fel är det? Ingens! I Sverige fungerar det så att ingen någonsin kan ställas till svars. Det är givetvis inte FHMs fel, men det problematiska är att det är ingens fel att Sverige togs med byxorna nere i våras. Leveranskontrakt visade sig vara värdelösa, egen kapacitet saknades och INGEN, precis INGEN, är ansvarig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jo, vad det nu har att göra med det jag skrev?! Att danmark fick muterad smitta i minkar på Jylland är väl en annan fråga än den jag skrev om?Nissens skrev:
Jag anser liksom du (tror jag) att den stora skillnaderna länderna emellan är i vilken utsträcknign smittan var spridd när man agerade, snarare än att man genomförde saker som att "stänga gränsen" mot Sverige, när man bevisligen inte stängde gränsen mot Sverige.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tycker överlag att den västerländska hanteringen av covid är en skam för hela mänskligheten. Covid är ett mesigt virus som kunde tryckas bort på tre veckor som man gjorde i Asien. Istället blir det här ett ramaskri om nån vill stänga krogar och nattklubbar för en kort tid för att få bort ett dödligt virus. Folk stiger upp på barrikaderna och protesterar om man ber dom att inte resa på semester för en kort tid och kanske bära munskydd när de går och handlar. Liberalegoismen lär oss att det viktigaste i livet för en europé är att få supa ner sig på en strand nånstans söderut. I visioner, ingen framtid.Dan_Johansson skrev:
Mitt inlägg bidrog till att visa på hur vissa uppenbarligen spenderar majoriteten av sin tid här med att sprida desinformation.
Du har ju en lite bättre "track record" än @Kreutzer (tips från coachen, använd snabel-a istället för nummertecknet när du refererar till en annan användare), med närmare 2000 inlägg, så jag tänker att jag inte läser alla dina inlägg. Man kan ju konstatera att du totalt skrivit en knapp handfull inlägg (runt 20) i andra trådar än den här, sen pandemin drog igång på riktigt.
Jag undrar ju lite varför det är så viktigt för dig (som verkar bo i Finland) att försvara @Kreutzer och kritisera Sveriges Corona-strategi? Finland och Sverige har ju kulturer som skiljer sig åt på flera punkter, bland annat synen på ledarskap, så frågan är om dina synpunkter på Tegnell (och hans påstådda ledarskap) ens är relevant i en svensk kontext?
Jag försvarar inte Finland, jag är inte alls imponerad av hur Finland har skött det utan begriper inte varför flata politiker inte kan slå ner hårt emot viruset i några veckor för att sedan utan problem och utan desto mer restriktioner klara av att hålla det på låga nivåer hela vintern. Folk i Europa klarar inte av att se några helheter överhuvudtaget, allt är bara jag,jag,jag för stunden. En civilisation i förfall, Sverige verkar dock höra till skräckexemplena där förfallet gått längst. Det är tydligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Finns det något land där ansvar inte är uppdelat?A Anders_Nilsson skrev:
Det finns liksom inte en person som kan hantera allt som händer i ett normalstort land.
Jag tror nog mera att det beror på en ytterst pressad och stressad period och där man absolut inte ville riskera att skicka ut undermålig utrustning till vården och inte hade tid att göra tester själv.A Anders_Nilsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Men nu kommer det ju rapporter om att vaccinet inte räcker till riskgrupperna i november bl.a. för att många utanför riskgrupperna har gått andra vägar för att komma över vaccinet tidigt i stället för att vänta till december.H hapazard skrev:Det där är onödigt hårt. Det har beställts in extra influensavaccin i år för att så många som möjligt ska kunna vaccinera sig, även utanför riskgrupperna. Privat vaccinering är självfinansierad, jag uppfattar regeln att allmän vaccinering sker först efter 1a december som främst till för att prioritera så att riskgrupperna får möjlighet att vaccinera tidigt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7598540
– Det är väldigt viktigt att man fokuserar på att de doser som nu finns att de faktiskt går till personer i riskgrupp så får man se hur långt det räcker, det kan till och med vara så att inte alla personer i riskgrupp som vill vaccinera sig kommer vaccinera sig, säger Gunilla Ockborn, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götaland.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Ok, underbart Birgit S. Sa jag att "en person som kan hantera allt som händer i ett normalstort land"? Nej, jag sa att det skulle finnas en ansvarig för att förhindra smittspridning och en ansvarig för att det finns beredskap.BirgitS skrev:
I ett land av Sveriges storlek kan man aldrig utkräva ansvar för det finns ingen enskild person som har ansvar. Kul. Konstigt att man hela tiden utkräver ansvar av sjuksköterskor och läkare som felbehandlar. Är det bara på lägsta nivå man har ansvar? Kan inte alla skylla på systemet?
Ok, och det gick inte att kolla att testerna var giltiga? När man köpt utrustning som skall uppfylla kraven så kommer plötsligt en konkurrent som ännu ej startat egen tillverkning och säger att "-Våra tester visar att vår konkurrents utrustning är undermålig". Och detta köper man utan kritik?BirgitS skrev:
Med den naivitet du nämner fungerar ju ingenting. Och som lök på laxen blev belöningen att fulföretaget fick en stor order. Vilken sorts beteende är det man belönar? Det var ingen som förstod att konkurrenten talade i egen sak?
Man skulle i stället kontaktat befintlig leverantör och bett dem om en förklaring och först och främst gått på ackrediterade resultat. Något som konkurrentens inhyrda testföretag saknade för den här typen av test.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Okej, jag tror inte att du kommer att hitta en enda person som är villig att axla ansvaret för att förhindra smittspridning i hela Sverige. Det är alltför beroende av vad alla andra människor gör så det är ju rena självmordsjobbet.A Anders_Nilsson skrev:
Ja, det fungerar att ha enskilda människor som är ansvariga på rätt låg nivå. Men sen blir det för mycket för en person att överblicka. Det händer ju att en VD/myndighetschef får gå för att något har gått fel i företaget/myndighten men det betyder ju inte att styrelsen ansåg att hen bar allt ansvar för felet men att det är lämpligt att hen får bära hundhuvudet så att företaget/myndigheten kan börja på ny kula. Personen har ju normalt inga problem att få ett nytt jobb.A Anders_Nilsson skrev:
Så du var med och jobbade med det där i våras så att du vet att man inte tyckte det var en mycket stressig period där felbeslut lät tas?A Anders_Nilsson skrev:k, och det gick inte att kolla att testerna var giltiga? När man köpt utrustning som skall uppfylla kraven så kommer plötsligt en konkurrent som ännu ej startat egen tillverkning och säger att "-Våra tester visar att vår konkurrents utrustning är undermålig". Och detta köper man utan kritik?
Med den naivitet du nämner fungerar ju ingenting. Och som lök på laxen blev belöningen att fulföretaget fick en stor order. Vilken sorts beteende är det man belönar? Det var ingen som förstod att konkurrenten talade i egen sak?
Man skulle i stället kontaktat befintlig leverantör och bett dem om en förklaring och först och främst gått på ackrediterade resultat. Något som konkurrentens inhyrda testföretag saknade för den här typen av test.
Ja, och därför bör man jämföra Sverige med de länder som ”ligger i fas” med Sverige, dvs de länder som hade en peak i våras. Den jämförelsen blir mer relevant tycker jag. I någon mening är den muterade smittan i Danmark jämförbar med situationen Sverige hade i våras när smittan poppade upp här och var med hemvändande sportlovsresenörer...Fairlane skrev:
Jo, vad det nu har att göra med det jag skrev?! Att danmark fick muterad smitta i minkar på Jylland är väl en annan fråga än den jag skrev om?
Jag anser liksom du (tror jag) att den stora skillnaderna länderna emellan är i vilken utsträcknign smittan var spridd när man agerade, snarare än att man genomförde saker som att "stänga gränsen" mot Sverige, när man bevisligen inte stängde gränsen mot Sverige.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Och här kommer en halmgubbe. Sa jag att FHM "vore ansvariga för allt gällande sjukvård i Sverige"? Nej, jag skrev att det är ett problem att ingen är ansvarig.D djac skrev:Om Expressen skriver något så är det nästan garanterat att motsatsen gäller.
Gällande dina funderingar på vems felet är, så är det väl mest din åsikt/önskan, i efterhand, att FHM vore ansvariga för allt gällande sjukvård i Sverige. Nu är det ju inte organiserat så, och följdaktligen kan man inte efterhand säga att "-det borde de ha varit" och sen slänga ut skuld i enlighet med dessa fantasier.
Precis som i många andra liknande länder så är vi inte organiserade så att det är en (1) person som får bestämma i precis de frågor denna vill, som Putin ungefär, utan vi har brutit ner samhällsfunktionerna och fördelat ansvar. Säkerligen inte perfekt, men hellre det än den ordning som Björnen i Öst kör med.
Och jag skrev inte att en gubbe, eller en "Putin" skulle diktera vad som händer. Men fördelar du ansvar måste någon vara ansvarig för att se till att ansvaret utövas.
Är VD eller styrelsen ansvariga för företagets resultat? JA! Bestämmer de i varje liten detalj? NEJ! Men någon måste hållas ansvarig. När detta inte sker, som tyvärr ofta i börsföretag, går resultatet ofta åt pipan. Enron, typ.
Det här med att ställa krav på en ansvarig person verkar vara känsligt för många. Fråga er själva om vi verkligen skall ha en överbefälhavare som är ansvarig för att försvaret fungera. Eller en utbildningsminister som är ansvarig för att skolan fungerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Hmm, vi borde alltså stängt ner hårt tre veckor i vintras så hade det varit lugnt sen?!
Jag ser några problem, men det kanske är jag som är negativ
* Även vid en hård stängning så rör det sig väldigt många runt i samhället
* Alla länder måste göra samma sak, samtidigt, alternativt så får man bilda två grupper av länder, de som var med och stängde ner och de som inte var det och spärra allt resande mellan de två grupperna
* Alla länder måste göra samma sak, samtidigt, alternativt så får man bilda två grupper av länder, de som var med och stängde ner och de som inte var det och spärra allt resande mellan de två grupperna
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Man får alltså ett testresultat från en konkurrent och ifrågasätter inte utan skickar tillbaka den utrustning man har utan att man kan garantera att man får bättre utrustning? Man kan inte göra en snabb koll av att resultatet kom från ett ackrediterat laboratorium och man kan inte kontakta befintlig leverantör för att be dom förklara sig?BirgitS skrev:
Jag arbetar själv inom tillverkningsindustrin. Det händer att vi får rapporter från marknaden eller förfrågningar från myndigheter och vi har processer för att hantera detta. Det fattas inga beslut av en person på stående fot utan ett ärende loggas och processen rullar igång. Kan gå mycket snabbt att fatta beslut men ingenting sker utan att vi verifierat fakta. Och befintlig leverantör får alltid en chans att förklara sig innan vi agerar.
Det var garanterat stressigt i våras och folk hade inte tid för att tänka och det är därför man odlar en kultur av öppenhet där sådana här saker hanteras enligt en process. Att enskilda personer skjuter från höften (om det nu var så det gick till) bäddar för katastrofer.
Kom ihåg att avliva alla djur som kan bära och sprida corona också.Fairlane skrev:
Hmm, vi borde alltså stängt ner hårt tre veckor i vintras så hade det varit lugnt sen?!
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Helt rätt. Detta är ett marathon där många små åtgärder får hjälpas åt att bromsa pandemin och på sikt utrota den. Vaccin är säkert bra men det ser vi inte innan sommaren för de breda folkmassorna. Att bara stänga ner i några veckor och tro att det löser problemet är naivt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Ja, jag har alltid varit motståndare till att bara jämföra utfall och dra slutsatser från det och helt kallt anta att startläget var detsamma i de nordiska länderna. Det ar ju inte ens samma startläge i Skåne och Stockholm. Samma regler i Stockholm och i Skåne gav helt olika resultat, vilket enligt mig tyder på att man startade från olika lägen, inte att nedstängningar av skola eller munskyddskrav eller liknande var skillnaden, eftersom det inte var någon skillnad i det avseendet.Nissens skrev:
Ja, och därför bör man jämföra Sverige med de länder som ”ligger i fas” med Sverige, dvs de länder som hade en peak i våras. Den jämförelsen blir mer relevant tycker jag. I någon mening är den muterade smittan i Danmark jämförbar med situationen Sverige hade i våras när smittan poppade upp här och var med hemvändande sportlovsresenörer...
Jag tycker också det är märkligt att man så extremt berömmer Finland och ser det som en förebild, bara för att utfallet hittills är bra. Förutsättningarna var även där olika och det kan ju knappast vara för att man i Finland tillåter väldigt många fler att besöka olika arrangemang. Många säger ju att det var galet av Sverige att tillåta utökning av åskådarantal från 50 till 300. Förebilden Finland har kört med tillåta hälften av vad arena kan ta in.
Rätt eller fel, men att Finlands "hårdare" regler är den stora skillnaden tror jag inte.