2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
HahahaB b8q skrev:
Den ramsan har vi hört tidigare.
Nej det är inte alkoholen som är farlig utan smittan och den får man inte via alkohol utan från andra personer.
Redan att umgås med andra avråder FHM ifrån på grund av att det är olämpligt.
Däremot om man bryter mot det och samtidigt inte kan hantera sina handlingar, ja då är det farligt.
Men det är aldrig alkoholen i sig som är problemet.
Nissens skrev:
Ja, och därför bör man jämföra Sverige med de länder som ”ligger i fas” med Sverige, dvs de länder som hade en peak i våras. Den jämförelsen blir mer relevant tycker jag. I någon mening är den muterade smittan i Danmark jämförbar med situationen Sverige hade i våras när smittan poppade upp här och var med hemvändande sportlovsresenörer...
Du tycks tro att man måste ha en kruva med samma amplitud vid samma tid för att ligga i fas. Det är nog ett språkligt missförstånd.
Sverige Danmark Finland Norge brottas med smittan ungefär samtidgit i ttd också ligger alltså i fas.
Men våra granna lyckas trycke ner smittan myckeyt bättre. Det är skillnaden.
Kanske beror detta missförstång på att Tegnell hävdat att vår grannar kommer ikapp oss till hösten. Som om att ett land måste ha en hög smittpridning med många döda. Så är det ju inte.
Det är inte bara "onödigt hårt" det är rent otrevligt bemötande att kalla någon för att stjäla. Otrevligt.H hapazard skrev:Det där är onödigt hårt. Det har beställts in extra influensavaccin i år för att så många som möjligt ska kunna vaccinera sig, även utanför riskgrupperna. Privat vaccinering är självfinansierad, jag uppfattar regeln att allmän vaccinering sker först efter 1a december som främst till för att prioritera så att riskgrupperna får möjlighet att vaccinera tidigt.
Jag tror du har helt rätt.BirgitS skrev:
Och jag tror orsaken är att man inte hade den beredskap som socialministern påstod i våras.
Ett stort skämt anser jag och vi har fortfarande stora brister man inte lyckats ordna, t.ex. IVA platser och personal.
https://sverigesradio.se/artikel/7482744
Det är alltid roligt att opponera sig emot de som jag vanligtvis håller med. Igår dracks det en flaska riktigt hyfsad skumpa och då kom tanken upp på att stänga systemet och på så vis rejält minska antalet privata tillställningar. För vem vill sitta nykter på en släktträff. Inte jag iallafall! Redan i min ungdom märkte jag att lite Kir eller annan sötsliskig alkoholinblandad sörja, fick de unga damerna på gott humör. På den fronten har inget ändrat sig: Folk som blir lite glada i hatten tar gärna på varandra. Så enkelt är det. Att de som hanterar illigal sprit skulle kunna mobilisera sina styrkor så att de skulle kunna överta bolagets kapacitet, finner jag högst osannolikt. Därför borde en torrläggning av Sverige vara smittspridningshämmande. Men det politiska modet saknas med all säkerhet.optimum skrev:
Hahaha
Den ramsan har vi hört tidigare.
Nej det är inte alkoholen som är farlig utan smittan och den får man inte via alkohol utan från andra personer.
Redan att umgås med andra avråder FHM ifrån på grund av att det är olämpligt.
Däremot om man bryter mot det och samtidigt inte kan hantera sina handlingar, ja då är det farligt.
Men det är aldrig alkoholen i sig som är problemet.
Staffan
Där var en serie artiklar i Sydsvenskan som hade kikat på detta, för Region Skåne då, och dessa rapporter resulterade i att regionen uppdaterade sina planer och lät meddela att de gjort så.Anna_H skrev:
FoHM och MSB har givit ut rapporter om beredskap inför kriser, pandemier etc. Kanske borde det ha ingått någon sorts uppföljning av om olika vårdinrättningar faktiskt tagit det till sig och inrättat krislager och krisrutiner. Det är ju uppenbart att vissa gjort det, och de har kunnat begränsa smittan när den kommit in, de har haft ett fåtal drabbade. Andra har inte klarat det och där vore det på sin plats att i varje fall utreda noga vad som kunde gjorts annorlunda. Sedan han nog många helt enkelt haft tur också, därför ska man nog inte utreda alla de som inte haft några utbrott alls.
När det sen behövdes investeringar för att implemementera dessa planer så sa politiken nej till de nödvändiga anslagen, men planen ändrades inte
Mao kan man som utomstående lätt få bilden att beredskapen var som förväntat, men om man tog sig tid och inspekterade förråden på plats så hade man upptäckt att de aldrig genomfört sin plan.
Känns som detsamma kanske gällt mer än Region Skåne.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag kan acceptera att vi fick in smitta vid ungefär samma tid. Skillnaden i hur vi agerade är inte så otroligt stor så jag tror mer att utfallet beror på att andelen smittade vid tidpunkten för åtgärdernas införande var mycket högre i Sverige.Ulltand skrev:
Att lyckas trycka ner smittan är i min värld mycket lättare om smittan är lägre från början. Även om man genomför en hård nedstängning så kommer många människor behöva röra på sig. Är då 1% av befolkningen smittade i land A och 0,1% i land B så kommer det ge olika utfall.
För tydlighetens skulle 1% och 0,1% var bara påhittade siffror för att visa tankegången.
Finns ingen logik i det alls. Bara ett önsketänkande hos de nyväckta när de ser att Norge fortsätter att ligga på en relativt plan linje strax ovanför vattenlinjen, medans vi skjuter upp som en raket genom diagrammet för att försöka förena oss med vårt nya grannland Belgien. Då är det dags att upprepa mantrat "Herrens vägar äro outgrundliga". Om det däremot kommer att visa sig, att er Fader spridit irrlära och de länder med få döda och sjuka inte kommer ikapp Sverige i ett senare skede, kan jag rekommendera en annan trosinrikting med en långt mer jordnära åskådning.Nissens skrev:
Här är några församlingsmedlemmar.
Så länge lågsmittade länder kan hålla oss spridare på avstånd, desto bättre. Förr eller senare kommer ett verksamt vaccin.
The Fonz
Redigerat:
På tal om Belgien. Vårt broderland agerar synneligen osolidariskt genom att få ner smittspridningen utan att säga till, samtidigt som vi har kommit igång på allvar. Fortsätter våra bröder på det här viset får vi leta upp ett nytt grannland att jämföra oss med. Några tips?
Staffan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan
Norge agerar ju striktare än många andra länder. Nu senast drar man sig ju ur arrangemanget av handbolls-EM för damer, som man skulle arrangerat tillsammans med Danmark. Men Danmark fortsätter arrangemanget själva.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/jBzamw/norge-tvingas-tacka-nej-till-handbolls-em
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/jBzamw/norge-tvingas-tacka-nej-till-handbolls-em
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg