Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Varför har vi inte skydd för munnen i detta land?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det här med att ställa krav på en ansvarig person verkar vara känsligt för många. Fråga er själva om vi verkligen skall ha en överbefälhavare som är ansvarig för att försvaret fungera. Eller en utbildningsminister som är ansvarig för att skolan fungerar.
Tvärtom, jag har samma önskan, men det förutsätter att denna någon får makt att utföra sitt arbete. I detta fallet har tex tjänstemän tolkat nationella riktlinjer till planer, som antagits, men när man sen ska genomföra dessa så stryper politikerna. Ska man då verkligen hänga den som har titeln?

Politikerna i sin tur roteras hela tiden och dessa döljer sig bakom deras egen tolkning av "folkets vilja", som de ju måste böja sig för om de vill ha kvar sina uppdrag.

Fairlane
Talvan Talvan skrev:
Det får du ha.

Vissa tror att det hjälper, andra tror att det inte gör någon större nytta, om ens någon, kanske till och med negativt.
Alla är nog eniga att korrekt använda masker av rätt sort för nytta. Risken som skeptiker ser är att fel masker används, att de används fel och att folk slarvar med avstånd eller går ut bland folk när de borde stannat hemma i tron att masken löser problemet.

• Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Talvan Talvan skrev:
Därför att det finns studier som visar på att det är en fördel och studier som visar att det inte gör någon nytta när allmänheten har munskydd. Se t.ex. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona
En sammanfattande artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature konstaterade i början av oktober att munskydd har en självklar plats inom sjukvården, men att det vetenskapliga underlaget på allmänt användande av munskydd fortfarande är ”rörigt, olikartat och ofta snabbt sammansatt”.
–Vi kan se att krav på munskydd kan kosta en familj i Europa mellan 150-200 euro per månad om de använder engångsmunskydd enligt rekommendationerna, så det är en kostnadsfråga att ta in när man som myndighet rekommenderar en sån här åtgärd, säger Juan Jesus Carrero.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag har alltid varit motståndare till att bara jämföra utfall och dra slutsatser från det och helt kallt anta att startläget var detsamma i de nordiska länderna. Det ar ju inte ens samma startläge i Skåne och Stockholm. Samma regler i Stockholm och i Skåne gav helt olika resultat, vilket enligt mig tyder på att man startade från olika lägen, inte att nedstängningar av skola eller munskyddskrav eller liknande var skillnaden, eftersom det inte var någon skillnad i det avseendet.

Jag tycker också det är märkligt att man så extremt berömmer Finland och ser det som en förebild, bara för att utfallet hittills är bra. Förutsättningarna var även där olika och det kan ju knappast vara för att man i Finland tillåter väldigt många fler att besöka olika arrangemang. Många säger ju att det var galet av Sverige att tillåta utökning av åskådarantal från 50 till 300. Förebilden Finland har kört med tillåta hälften av vad arena kan ta in.
Rätt eller fel, men att Finlands "hårdare" regler är den stora skillnaden tror jag inte.
Jag tror att du har helt rätt. Som jag nämnde innan ser det mest relevant ut att jämföra Sverige med de länderna som också hade en topp i våras. De länderna har mer likheter i problematiken. Finland, Nya Zeeland med flera är undantag i världen.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, vi borde alltså stängt ner hårt tre veckor i vintras så hade det varit lugnt sen?!

Jag ser några problem, men det kanske är jag som är negativ

* Även vid en hård stängning så rör det sig väldigt många runt i samhället
* Alla länder måste göra samma sak, samtidigt, alternativt så får man bilda två grupper av länder, de som var med och stängde ner och de som inte var det och spärra allt resande mellan de två grupperna
Och teoretiskt sett räcker det att EN enda smittad människa av alla världens över sju miljarder bryter mot denna treveckors karantän, för att man ska behöva upprepa hela saken igen...

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Och teoretiskt sett räcker det att EN enda smittad människa av alla världens över sju miljarder bryter mot denna treveckors karantän, för att man ska behöva upprepa hela saken igen...
Ja, så länder som stängt helt har pandemin framför sig... och de kan ju inte ha stängt i all evighet så...

Talvan Talvan skrev:
Varsågod att använda valfritt skydd, gasmask, munskydd klassat eller oklassat, eller tygtrasa, men ta inte det som en förevändning att du slipper att bli smittad om du är rädd för det.
Eller att du med munskydd kan knö ihop dig med andra i tron att nu är det lugnt.

Munskydd är för gemene man mera en symbolpolitik än ett reellt skydd, annat än när man slipar eller gör något annat i dammig miljö, där gör det väldig nytta, använd det!

A Anders_Nilsson skrev:
Visst, men Expressen skriver idag ungefär samma sak, att det finns en kultur av att skylla på andra.

Sedan är det ju ett systemfel att dela upp ansvaret på en massa olika instanser där ingen har ett övergripande ansvar och man alltid kan skylla på någon annan.

Vi saknar idag en massa saker, bland annat utrustning. Om det inte är FHMs fel, vems är det då? Det verkar som att ingen enda instans har ett totalansvar för att sjukvården fungerar. Vi kan ju konstatera att det i början av pandemin saknades en hel del. Sedan avslöjade Expressen igår att en tillverkare av munskydd lyckades få fejkade tester att påverka myndigheterna så att de skickade tillbaka en konkurrents munskydd. Hur gick det här till, varför såg man inte igenom bluffen? Jo, för att det saknades en stark hand bland myndigheterna.
Systemfelet du och Flera andra här tråden beror antingen kunskaps brist eller desperation att hitta en skyldig.
Sen är det så här det är att vara källkritisk. Expressen tillhör inte de mest seriösa.
Men eftersom du så gärna måste hitta en syndabock. Denna måste vara fhm.
Men bristen på material som uppstod på sjukhusen samt brist på personal.
Det är garanterat inte fhm's fel. Utan i slutänden beror det på våra politiker som under långtid misshandlat sjukvården. Det borde du veta.
Fhm har hand om corona.
Anders Tegnell har ingen makt. Han är ansiktet utåt. Också en missuppfattning bland de få som tror att fhm är roten till allt det onda
Varför vill du skylla allt på fhm?
Att någon luras med maskarna är inte fhm's ansvar utan inköpsansvarig på kommunen.
Så nej, du kan inte skylla allt på fhm

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tycker överlag att den västerländska hanteringen av covid är en skam för hela mänskligheten. Covid är ett mesigt virus som kunde tryckas bort på tre veckor som man gjorde i Asien. Istället blir det här ett ramaskri om nån vill stänga krogar och nattklubbar för en kort tid för att få bort ett dödligt virus. Folk stiger upp på barrikaderna och protesterar om man ber dom att inte resa på semester för en kort tid och kanske bära munskydd när de går och handlar. Liberalegoismen lär oss att det viktigaste i livet för en europé är att få supa ner sig på en strand nånstans söderut. I visioner, ingen framtid.

Jag försvarar inte Finland, jag är inte alls imponerad av hur Finland har skött det utan begriper inte varför flata politiker inte kan slå ner hårt emot viruset i några veckor för att sedan utan problem och utan desto mer restriktioner klara av att hålla det på låga nivåer hela vintern. Folk i Europa klarar inte av att se några helheter överhuvudtaget, allt är bara jag,jag,jag för stunden. En civilisation i förfall, Sverige verkar dock höra till skräckexemplena där förfallet gått längst. Det är tydligt.
Vilken värld lever du i?
På vilket sätt skulle en total nerstängning?
Vem betalar kostnaderna? Vem tar hamd om alla som blir arbetslösa?
Gör du det?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
FoHM och MSB har givit ut rapporter om beredskap inför kriser, pandemier etc. Kanske borde det ha ingått någon sorts uppföljning av om olika vårdinrättningar faktiskt tagit det till sig och inrättat krislager och krisrutiner. Det är ju uppenbart att vissa gjort det, och de har kunnat begränsa smittan när den kommit in, de har haft ett fåtal drabbade. Andra har inte klarat det och där vore det på sin plats att i varje fall utreda noga vad som kunde gjorts annorlunda. Sedan han nog många helt enkelt haft tur också, därför ska man nog inte utreda alla de som inte haft några utbrott alls.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
B Byggdjuret skrev:
Systemfelet du och Flera andra här tråden beror antingen kunskaps brist eller desperation att hitta en skyldig.
Sen är det så här det är att vara källkritisk. Expressen tillhör inte de mest seriösa.
Det är garanterat inte fhm's fel. Utan i slutänden beror det på våra politiker som under långtid misshandlat sjukvården. Det borde du veta.
Fhm har hand om corona.
Anders Tegnell har ingen makt. Han är ansiktet utåt. Också en missuppfattning bland de få som tror att fhm är roten till allt det onda
Att någon luras med maskarna är inte fhm's ansvar utan inköpsansvarig på kommunen.
Håller med om att det är politikerna som bär ett stort ansvar för nedmonteringen av beredskapen. Politiker tillsätts av medborgarna, så det är alla vi medborgare i Sverige som är skyldiga i förlängningen.

Samma sak om det skulle bli krig idag. Det är politikerna som monterat ned vår försvarsförmåga till en miniminivå. Skulle det bli krig nu så skulle du väl anklaga försvarmakten för att inte göra sitt jobb. Men det är politikerna på uppdrag av medborgarna som i praktiken gjort Sverige försvarslöst.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Fhm har hand om corona.
Sluta nu med halmgubbar av modellen "Men eftersom du så gärna måste hitta en syndabock. Denna måste vara fhm."

Jag sa att det är fel på systemet där ingen är ansvarig och att denna ansvarslöshet har lett fram till ett samhälle där man handlar upp leveranskontrakt för att det är billigare och man har ändå inget ansvar. Hade någon haft ansvar för pandemiberedskap hade det funnits en motivation att hålla igen nedmonteringen av beredskapen eftersom man då fått stå med skägget i brevlådan när det kommer en pandemi men i dagens system faller man undan för det politiska trycket att minska kostnaderna eftersom man ändå inte hålls ansvarig längre fram.

Och nej, det måste absolut inte vara FHM som är skyldig.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Samma sak om det skulle bli krig idag. Det är politikerna som monterat ned vår försvarsförmåga till en miniminivå. Skulle det bli krig nu så skulle du väl anklaga försvarmakten för att inte göra sitt jobb. Men det är politikerna på uppdrag av medborgarna som i praktiken gjort Sverige försvarslöst.
Jag tror att taktiken är att göra Sverige totalt ointressant att invadera. Inte ens Ryssland vill väl ta över ett land fullt av gängkriminalitet, dödsskjutningar, knarköverdoser, utanförskap, melodifestivaler, dokusåpor, influencers och coronasmitta... ;)

• Gilla
  • Haha
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.