Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
B Byggdjuret skrev:
Att restauranger nu måste stänga 22 redan det är ett beslut som bara regeringen kan ta men visst lär fhm ha ett finger med i spelet. Men det är väl bara de med utskänkningstillstånd som de kan styra över?
Vi får verkligen hoppas regering och FHM samarbetar om sådana saker.
Förhoppningsvis kommer det från FHM som råd till regeringen att göra så för att försöka bromsa smittspridningen.

Vad jag tror blir effekten är att många restauranger och krogar kommer stänga helt. De kommer inte klara av det ekonomiskt att ha öppet. Inte heller att ha personal några timmar om dagen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
optimum
E Edgarsven skrev:
Om du tror att det är en förbättring för din hälsa. Att ta något så farligt ska man vara försiktig med.
Över 25 år i sträck och har aldrig några biverkningar av influensavaccin och jag är väldigt sällan sjuk.
Visst ett par enklare förkylningar varje år mena aldrig man blir sängliggande.
Däremot 1993 var jag totalt golvad ett par veckor av Beijeng-influensan som gick då. Aldrig mer så jäkla sjuk.

Visst kan vissa drabbas av biverkningar, även jag, men alternativen är värre anser jag.
Dessutom 1993 så blev det ett antal andra sjukdomar efteråt då man var nerkörd rejält.

Det är det som är bakgrunden till att jag tar denna pandemi på sås tort allvar. Här finns inget vaccin än på drygt 1,5 månad enligt vad jag tror på och då först till riskgrupper och folk inom vården. Sedan kommer jag gladeligen anmäla mig för vaccin mot coronan.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edgarsven skrev:
Samtidigt kan vi inte utgå från att din konspirationsteori stämmer. Normalt borde vi vara 10 gånger bättre, inte 200 ggr sämre.
Naturligtvis inte, det var ju därför som jag skrev några "kanske". Det finns ingen transparens i Kina så ingen annan vet något om hur det verkligen var och är. Kina har ju en del lustigheter för sig som att räkna folk med positiva PCR-tester men utan symtom som inte bekräftade fall utan de är en egen grupp.

Varför skulle Sverige vara 10 gånger bättre än Kina på att stoppa smittspridning?
Det är ju lättare i en diktatur där folk gör som de blir tillsagda i stället för att tänka själva och det går att ta till maktmedel som att svetsa igen dörrar för att statuera exempel.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis inte, det var ju därför som jag skrev några "kanske". Det finns ingen transparens i Kina så ingen annan vet något om hur det verkligen var och är. Kina har ju en del lustigheter för sig som att räkna folk med positiva PCR-tester men utan symtom som inte bekräftade fall utan de är en egen grupp.

Varför skulle Sverige vara 10 gånger bättre än Kina på att stoppa smittspridning?
Det är ju lättare i en diktatur där folk gör som de blir tillsagda i stället för att tänka själva och det går att ta till maktmedel som att svetsa igen dörrar för att statuera exempel.
Svetsa igen dörrar vet vi inte så mycket om. Har du läst det på AB?

Det kan varit så att man stängde alternativ utgång för att kunna ha koll på de som gick ut genom huvudentrén
Men det är ett speciellt land med egen ledning som bestämmer hur det ska vara.

Har själv varit en hel del i Kina och sett hur fantastiskt det kan vara men samtidigt även hur dåligt det kan vara.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svetsa igen dörrar vet vi inte så mycket om. Har du läst det på AB?

Det kan varit så att man stängde alternativ utgång för att kunna ha koll på de som gick ut genom huvudentrén
Men det är ett speciellt land med egen ledning som bestämmer hur det ska vara.

Har själv varit en hel del i Kina och sett hur fantastiskt det kan vara men samtidigt även hur dåligt det kan vara.
Såg faktiskt video på det när jag bodde i Kina. Men följer en del svenskgrupper och det som gäller nu är att om du återvänder till Kina och får förmånen att ha hemkarsntän så är det kamera och larm på dörren och smiter du får du vaktstyrkan efter dig och det vill du inte. Men jag gillar Kina, man har klara regler och saltar inte.

• Wow
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Alltså är inte högt blodtryck en riskfaktor längre, står att det plockades bort under hösten, känns ju lite betryggande då det är den underliggande sjukdomen jag har
Det kom de ju på redan i våras, när de först noterade att 80% av de avlidna hade högt blodtryck, ,en sedan korrigerade för ålder och då upptäckte att andelen med högt blodtryck var detsamma bland avlidna som bland icke avlidna. Det är helt enkelt så att ungefär 65% av 65-åringarna, 80% av 80-åringarna osv har högt blodtryck.

Ser på Aktuellt nu och nu klarar vi inte längra att testa alla med symtom. Det betyder att vi inte kan smittspåra effeketivt och vi är tillbaka till i våras.

Vad är fel i Sverige? Är det den regionala sjukvården? Systemet med myndigheter som ger Tegnell ansvaret att styra? Eller är vi helt enkelt dummare?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
M
Ulltand Ulltand skrev:
Ser på Aktuellt nu och nu klarar vi inte längra att testa alla med symtom. Det betyder att vi inte kan smittspåra effeketivt och vi är tillbaka till i våras.

Vad är fel i Sverige? Är det den regionala sjukvården? Systemet med myndigheter som ger Tegnell ansvaret att styra? Eller är vi helt enkelt dummare?
Folk har nog slutat bry sig, dessutom nu när krogar inte får servera alcohol så kommer det bli fler hemmafester, jag säger såhär... Stäng systembolaget och sluta servera alcohol redan vid 20.00 = problemet löst (typ)

Ulltand Ulltand skrev:

Att man inte kan testa så mycket som skulle behövas, måste bero på någon eller flera av följande faktorer, så vilken/vilka är det?

1) Ont om testutrustning.
2) Ont om personal som kan lämna ut/ta hand om/utföra testerna.
3) Ont om laboratoriepersonal.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Felet är att vi har en pandemi.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Felet är att folk missbrukar det.
Riktlinjen är att man ska testa sig när man mår krassligt. Idag testar folk så fort de känner sig hängiga.
Men sjukvården kan fortfarande testa.
Det är väl hemtesten som är slut.
Sen är det inte hela livet om man inte kan testa sig. Instruktionen är att man ska vara symtomfri i 2dagar innan man börjar jobba igen. Det är väl samma restriktioner även om man är smittad.
Sverige går inte under för att inte vem som helst kan gå och testa.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Eller är det så enkelt att du missar det hela eftersom du inte kan se förbi att fhm kan göra rätt

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Grundproblemet är en Folkohälsomyndighet som hela tiden kommer med felaktiga utsagor och prognoser och från början gravt underskattat faran. Därtill en regering som inte haft kompetens o gömt sig bakom FHM. Och inte heller tillämpat försiktighetsprincipen.
Vi ser alla misstag upprepas igen nu när alla kurvor pekar rakt upp mot himmelen. Testkapaciteten är i taket. Tegnell sa häromdagen att belastningen på sjukvården var låg, ingen fara inte. Huuh.. Och andravåg vill han inte erkänna.
Men kritiken växer från läkare o virologer så nedstängning o munskydd ligger nog bakom hörnet annars är lala landet illa ute.
Men tyvärr alldeles för sent.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

”Felet” är att Sverige inte har lättare att hantera detta än de flesta länderna på jorden gör. Vi är ju varken bäst eller sämst.
Om du jämför Sverige med de länder som hade en peak innan sommaren så ser du. Vissa tror att Sverige är bättre än andra länder på det mesta, men så har det aldrig varit.
Och det är INTE Tegnell som bestämmer. Han är bara en person av alla de som styr på FHM..

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Grundproblemet är en Folkohälsomyndighet som hela tiden kommer med felaktiga utsagor och prognoser och från början gravt underskattat faran. Därtill en regering som inte haft kompetens o gömt sig bakom FHM. Och inte heller tillämpat försiktighetsprincipen.
Vi ser alla misstag upprepas igen nu när alla kurvor pekar rakt upp mot himmelen. Testkapaciteten är i taket. Tegnell sa häromdagen att belastningen på sjukvården var låg, ingen fara inte. Huuh.. Och andravåg vill han inte erkänna.
Men kritiken växer från läkare o virologer så nedstängning o munskydd ligger nog bakom hörnet annars är lala landet illa ute.
Men tyvärr alldeles för sent.
Hur tycker du att det går för Sverige jämfört med UK? Spanien? Belgien? Italien? Frankrike? USA? Mexico? Brasilien?
Tell us!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.