Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är nog många som tillhört tidigare av FHM gissade/antagna riskgrupper som kan känna sig bättre till mods nu.:love:
Vi får bara hoppas att studien inte har fel. Det vore inte första gången som enstaka studier kommer fram till ett felaktigt resultat.

M
Men hur är läget i Kina? Det hör man ingenting om, nån som har nått på det ämnet

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Den med konspiratoriskt tänk (inta jag) utgår ifrån att de undanhåller saker de vet men inte lämpar sig att sprida.
Typ att FHM inte går ut med den riktiga orsaken till alkoholförbudet för att inte orsaka panik?

optimum
T tanaris skrev:
Typ att FHM inte går ut med den riktiga orsaken till alkoholförbudet för att inte orsaka panik?
Ingen aning, har du?

Om jag får gissa är det för att de inte kan stänga krogarna direkt utan stryper dem så här.
Tror du på samma gissning?

För mig är det inget problem då jag inte ens går ut och äter på restaurangers ens under dagtid.
För de som driver restauranger mm är den här pandemin en katastrof.

Jag har inte varit ute och ätit eller druckit något sedan i början av mars.

Hoppas på snart få vaccin så livet kan bli normalt igen. Har jag tur så är det före nästa sommar.

Nissens
optimum optimum skrev:
Ingen aning, har du?

Om jag får gissa är det för att de inte kan stänga krogarna direkt utan stryper dem så här.
Tror du på samma gissning?

För mig är det inget problem då jag inte ens går ut och äter på restaurangers ens under dagtid.
För de som driver restauranger mm är den här pandemin en katastrof.

Jag har inte varit ute och ätit eller druckit något sedan i början av mars.

Hoppas på snart få vaccin så livet kan bli normalt igen. Har jag tur så är det före nästa sommar.
Att ställa sitt hopp till vaccinet är rätt vanskligt. Giesecke får väl anses ha en stor kunskap inom området...
https://omni.se/a/JJEJXb

@Ulltand kanske också är intresserad?

Jag vill tacka alla som rapporterar inlägg, det är mycket värdefullt! På sista tiden har jag inte hängt med i tråden alls, utan bara agerat på rapporterade inlägg. Det händer mycket i forumet just nu, och på Byggahus.se som helhet. Den här tråden är i off topic-avdelningen och blir därför bortprioriterad om man inte hinner med allt.

Det är lätt att känslorna svallar när vi diskuterar hur covid-19 fungerar, sprider sig och hur man bäst bör hantera sjukdomen. Tänk därför på att diskutera sakligt och inte frestas att gå till personangrepp. Det blir så mycket trevligare om man respekterar varandra när man diskuterar. Det är naturligt att ha olika åsikter.

/Moderator

• Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Enligt den här (kvällspress-)artikeln är det enligt Sveriges vaccinsamordnare sannolikt bara äldre och vårdpersonal som kan vaccineras före sommaren, om ens det. Fast det kan förstås inte uteslutas att det finns de som lyckas tränga sig före personer med större behov.

https://www.expressen.se/nyheter/dystra-beskedet-kommer-ta-lang-tid/

optimum
Nissens Nissens skrev:
Att ställa sitt hopp till vaccinet är rätt vanskligt. Giesecke får väl anses ha en stor kunskap inom området...
[länk]

@Ulltand kanske också är intresserad?
Det jag hittills läst och fått information via säkra kanaler känner jag mig trygg med vaccinen som är på gång.
Endast tidsperspektivet som är lite oroande.
Frugan planeras bli vaccinerad i januari men jag troligen ett halvår senare.

Jag kan inte återge var jag fått informationen från utan du får lita på att det jag skriver är korrekt återgivet.

Angående den länkade informationen från Giesecke så stämmer den väl med det jag tidigare läst men kullkastar inget.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Enligt den här (kvällspress-)artikeln är det enligt Sveriges vaccinsamordnare sannolikt bara äldre och vårdpersonal som kan vaccineras före sommaren, om ens det. Fast det kan förstås inte uteslutas att det finns de som lyckas tränga sig före personer med större behov.

[länk]

Syftar du på hustrun som jobbar inom vården på ett större sjukhus när du skriver tränga sig före? Eller vad syftar du på?

Nissens
optimum optimum skrev:
Det jag hittills läst och fått information via säkra kanaler känner jag mig trygg med vaccinen som är på gång.
Endast tidsperspektivet som är lite oroande.
Frugan planeras bli vaccinerad i januari men jag troligen ett halvår senare.

Jag kan inte återge var jag fått informationen från utan du får lita på att det jag skriver är korrekt återgivet.

Angående den länkade informationen från Giesecke så stämmer den väl med det jag tidigare läst men kullkastar inget.
Nä, men det är just tidsperspektivet Giesecke tar upp. Har svårt att tro att han skulle ha dåliga kunskaper i ämnet.

T
optimum optimum skrev:
Syftar du på hustrun som jobbar inom vården på ett större sjukhus när du skriver tränga sig före? Eller vad syftar du på?
Givetvis inte, det är ju vårdpersonal. Men det finns alltid egoister som tränger sig före, som t ex nu med säsongsinfluensan där så många redan har vaccinerat sig att det inte räcker till dem i riskgrupperna.

• Ledsen
djac
  • Laddar…
Snailman
optimum optimum skrev:
[bild]

[bild]

Är detta samma studie?

https://sverigesradio.se/artikel/7597606

Personer med kronisk lungsjukdom är den grupp med underliggande sjukdomar som har störst risk att dö i covid-19 på intensivvårdsavdelningar i Sverige.

För även om den här studien inte visat att övriga riskgrupper har lika hög risk att dö på IVA, så har den heller inte motbevisat den risken.

Citaten ovan verkar ju inte linjera så bra med Aftonbladets direkt!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nä, men det är just tidsperspektivet Giesecke tar upp. Har svårt att tro att han skulle ha dåliga kunskaper i ämnet.
Inse att han helgarderat sig.
Den texten går läsa på flera sätt och allt kommer stämma vid senare kontroll.

Vi tar ett exempel

"– Så att hänga upp sin epidemibekämpning på att det kommer ett vaccin, det är lite tidigt att göra det."

Ja vissa läser den som att det kommer ta hela 2021 innan man kan förändra strategin
Men kan lika väl vara att före årsskiftet kommer den vara oförändrad.

Prova att läsa texten ur olika perspektiv så ser de säkert att den stämmer i alla lägen.

Om det skulle komma ett vaccin att påbörjas användning redan i slutet av december kommer vi inte kunna förändra så mycket på nuvarande epidemibekämpning.

Han har rätt i alla lägen. Och givetvis för att han kommer få äta upp det senare. Han är inte dum när det gäller att formulera sig.

optimum
T tanaris skrev:
Givetvis inte, det är ju vårdpersonal. Men det finns alltid egoister som tränger sig före, som t ex nu med säsongsinfluensan där så många redan har vaccinerat sig att det inte räcker till dem i riskgrupperna.
Anklagar du mig för att trängt mig före?
Upp med korten på bordet nu.

optimum
Snailman Snailman skrev:
Är detta samma studie?

[länk]

Personer med kronisk lungsjukdom är den grupp med underliggande sjukdomar som har störst risk att dö i covid-19 på intensivvårdsavdelningar i Sverige.

För även om den här studien inte visat att övriga riskgrupper har lika hög risk att dö på IVA, så har den heller inte motbevisat den risken.
Nej det verkar inte vara samma studie men påstår du att det som Aftonbladet redovisade är falskt?

Det finns mer riskgrupper, t.ex. multipel organsvikt som ligger utanför den studie Aftonbladet redovisade resultat från.

Citaten ovan verkar ju inte linjera så bra med Aftonbladets direkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.