Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är skönt att det finns riktiga forskare som forskar på detta på riktigt, medan vi andra här gödslar tråden med ord ... :cool:
Vi spekulerar och gissar samt framför fakta vi hittat.
Fakta som senare visar sig var fel och man då hittar mer trovärdiga fakta.
Så småningom lär vi oss mer och mer.
Varför är du annars i den här tråden?

Jag är det för att diskutera och framföra sådant jag hittar samt egna spekulationer.
Det är därför jag är på flera olika forum för att just lära mig mer.
Verkar vara en bra metod då jag fortfarande är frisk.
Som frisk riskerar jag inte att smitta andra och borde vara det bästa för vårt samhälle.

Så vad gör skillnaden på en forskare och en medlem här som gör sin forskningar?
Anser du att de är för mer än andra?

Jag har "forskat" i denna smitta på mitt sätt sedan mitten av januari.
Jag har sett de som titulerar sig forskare med betydligt mindre på fötterna än andra icke forskare. Då inom mitt huvudämne automationsteknik.

Har du problem med vad jag skriver får du väl vända dig till vår administratör och klaga.

optimum
useless useless skrev:
Fast om du blir hyfsat sjuk andra gången så får du troligen immunitet, så du kommer inte att bli sjuk fler gånger inom överskådlig tid.
Kanske är det så, vi får se vad man kommer fram till.
Jag hoppas du har rätt. Helst att vaccinet kan ge den effekten med bra antikroppar som ger ett bra skydd.
Ser fram emot nästa år då vaccinering planeras att påbörjas. Frugan kommer få först av oss och då har vi reducerat största risken för smitta hos oss.
En och en halv månad kvar på detta året.

Hej! Första gången jag besöker tråden sedan i våras. 2008 sidor... Får man här slänga in en fråga om eftersläpande symptom efter covid-19??

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Vi spekulerar och gissar samt framför fakta vi hittat.
Fakta som senare visar sig var fel och man då hittar mer trovärdiga fakta.
Så småningom lär vi oss mer och mer.
Varför är du annars i den här tråden?

Jag är det för att diskutera och framföra sådant jag hittar samt egna spekulationer.
Det är därför jag är på flera olika forum för att just lära mig mer.
Verkar vara en bra metod då jag fortfarande är frisk.
Som frisk riskerar jag inte att smitta andra och borde vara det bästa för vårt samhälle.

Anser du att de är för mer än andra?

Jag har "forskat" i denna smitta på mitt sätt sedan mitten av januari.
Jag har sett de som titulerar sig forskare med betydligt mindre på fötterna än andra icke forskare. Då inom mitt huvudämne automationsteknik.

Har du problem med vad jag skriver får du väl vända dig till vår administratör och klaga.
Nej då, jag har inga problem med något här, du missförstår mig helt.

Jag kunde bara konstatera att jag inte kunde tillföra så mycket mer ang detta med återinsjuknande än några högst personliga gissningar, eller lite oro, eller lite lugnande, så jag kom på att det var väl lika bra att låta bli. Men samtidigt inser jag att folk arbetar med dessa frågor på riktigt, så jag lägger min tillit till dem.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
.
En skillnad är nog att forskaren förstår att det är skillnader. Medlemmen verkar ju inte göra det...

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
En skillnad är nog att forskaren förstår att det är skillnader. Medlemmen verkar ju inte göra det...
Och i de fall så kallade forskare inte förstår skillnaden medans en lekman gör det bevisar motsatsen.

Ja då borde de vara falska forskare.
Jo jag har träffat på en del sådana som haft anställning för att forska. De borde väl kallas för forskare?

Men nu blir vi OT och sådant är inte ok. Men av hyfs så svarade jag dig snällt och fint.

BirgitS
E Edgarsven skrev:
Tydligen så har Kina 2 döda per 1 miljon invånare i Covid-19. Det gör oss till 200 gånger sämre på smittan. Nej, vi jobbar inte bra om någon nu tror det.
Du har inte tänkt på att Kina är en totalitär stad och att det kanske är så att sanningen om antalet döda med Covid-19 aldrig kommer fram ens i ett ungefärligt antal. Det är kanske, som i Ryssland, att extremt många har avlidit av lunginflammation i stället. Redan i mars/april kom det ju fram uppgifter om att det fanns motstridiga siffror om antalet avlidna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Och i de fall så kallade forskare inte förstår skillnaden medans en lekman gör det bevisar motsatsen.

Ja då borde de vara falska forskare.
Jo jag har träffat på en del sådana som haft anställning för att forska. De borde väl kallas för forskare?

Men nu blir vi OT och sådant är inte ok. Men av hyfs så svarade jag dig snällt och fint.
Det brukar vara ganska enkelt att se vilka som befinner sig på den brantaste delen av dunning-kruger-kurvan. De ser ofta komplicerade saker i svart och vitt och är starka förespråkare av "enkla lösningar" och "sunt förnuft". Mycket är också "uppenbart", men när motargumenten och -frågorna blir för komplicerade tystnar de oftast, eller blir irriterade och försöker flytta fokus.

Men det gäller naturligtvis också forskare som tror att de är experter även på saker utanför sitt expertområde, och det har vi ju sett en del exempel på.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte tänkt på att Kina är en totalitär stad och att det kanske är så att sanningen om antalet döda med Covid-19 aldrig kommer fram ens i ett ungefärligt antal. Det är kanske, som i Ryssland, att extremt många har avlidit av lunginflammation i stället. Redan i mars/april kom det ju fram uppgifter om att det fanns motstridiga siffror om antalet avlidna.
Tror du har helt rätt i att vi inte får rätta uppgifter från många sådana länder. De döljer troligen en hel del som de inte vill släppa ut.
Precis som vi från Sverige inte uppger antalet smittade eller avlidna regelbundet utan bara några dagar mitt i veckan.
Vi upplevs nog lika konstiga. Ger en väldigt konstig statistik och samtidigt som vi nu har problem med testkapacitet kommer statistiken bli missvisande.
Vi vet ju att vi inte kan jämföra vårens statistik gällande antalet sjuka för att vi testade väldigt få då med nuvarande antalet sjuka då vi testar enormt mycket mer nu. Nu får vi troligen en period där det saknas en del i statistiken.
Lurigt läge.

T
optimum optimum skrev:
Precis som vi från Sverige inte uppger antalet smittade eller avlidna regelbundet utan bara några dagar mitt i veckan.
Hur menar du nu?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tror du har helt rätt i att vi inte får rätta uppgifter från många sådana länder. De döljer troligen en hel del som de inte vill släppa ut.
Vi upplevs nog lika konstiga. Ger en väldigt konstig statistik och samtidigt som vi nu har problem med testkapacitet kommer statistiken bli missvisande.
Vi vet ju att vi inte kan jämföra vårens statistik gällande antalet sjuka för att vi testade väldigt få då med nuvarande antalet sjuka då vi testar enormt mycket mer nu. Nu får vi troligen en period där det saknas en del i statistiken.
Lurigt läge.
Det här har vi ju utrett tidigare i tråden med.

Det går inte, av helt rimliga skäl, ha en exakt statistik på hur många som dött varje dag. På lite längre sikt tror jag vi kan vara trygga med att den svenska statistiken på hur många som dött med corona kommer att vara så exakt som det är möjligt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
. . . Sverige inte uppger antalet smittade eller avlidna regelbundet utan bara några dagar mitt i veckan.
Ähum....samma 4 dagar i veckan varje vecka ÄR regelbundet...;)

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
till sommaren får vi veta hur många som troligen har av avlidet corona under 2020 när statistikerna har sorterat färdigt dödsfallsintygen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.