2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu var det inte antalet avlidna utan antalet smittade det gällde.Dan_Johansson skrev:
Det var därför jag tog upp skillnad i resultat från i våras då vi inte testade så många och därmed saknar underlag för hur många som var sjuka. Även att nu med brister i kapacitet så kommer inte alla testa sig.
Antalet avlidna får vi reda på även om inte vilken dag men där räcker säkert med antal per vecka och är nog korrekt rapporterat då man vet vilka som avlidit med undantag av om de dött av covid eller med covid.
det verkar inte helt lätt att göra en sån lista, enligt vad jag läst någonstans så brukar den slutgiltiga listan komma i augusti året efterBirgitS skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...tatistik/2019-9-6298-kvalitetsdeklaration.pdf
Du jämför alltså vår eftersläpning med Kinas vägg av tystnad? Du är en rolig filur. I Kina kan du försvinna spårlöst om du har en avvikande åsikt. Sluta att skönmåla militärdiktatuter du besöker så höjer du anseendet. Pol pot kanske bara var lite härligt goth precis som våra ungdomar apropå fler asiatiska diktaturer? Hade Sverige funkat som Kina hade Tegnell låtit dina släktingar försvunnit ner till tremänningnivå redan.T tanaris skrev:
Redigerat:
Varför läser ni Aftonbladet och inte studien direkt?
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.06.20169599v1.full.pdf
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.06.20169599v1.full.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag har det inte men att bara titta på IVA-vårdade ger ju inte hela sanningen eftersom många som avlider inte har vårdats på IVA.M Zolt skrev:
Här är en annan studie som gäller samtliga över 20 år som avled från mitten av mars till början av maj (17 181 st):
Sammanfattning: https://www.forskning.se/2020/10/12/ogifta-lagutbildade-man-loper-storre-risk-att-do-i-covid-19/
Rapporten: https://www.nature.com/articles/s41467-020-18926-3
Sånt som ökar risken att avlida:
Låginkomsttagare
Man
Ogift
Stockholmsboende
Född i vissa länder
Ingen utbildning efter gymnasiet
Det är i huvudsak samma risker som gäller även för andra dödsfall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Gött, jag har bara tvåan och femman. Femman är svår att undvika. Det verkar vara lite var och en räddar sig själv just nu ändå.BirgitS skrev:
Jag har det inte men att bara titta på IVA-vårdade ger ju inte hela sanningen eftersom många som avlider inte har vårdats på IVA.
Här är en annan studie som gäller samtliga över 20 år som avled från mitten av mars till början av maj (17 181 st):
Sammanfattning: [länk]
Rapporten: [länk]
Sånt som ökar risken att avlida:
Låginkomsttagare
Man
Ogift
Stockholmsboende
Född i vissa länder
Ingen utbildning efter gymnasiet
Det är i huvudsak samma risker som gäller även för andra dödsfall.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tja, du skrev ju såhär;optimum skrev:
Nu var det inte antalet avlidna utan antalet smittade det gällde.
Det var därför jag tog upp skillnad i resultat från i våras då vi inte testade så många och därmed saknar underlag för hur många som var sjuka. Även att nu med brister i kapacitet så kommer inte alla testa sig.
Antalet avlidna får vi reda på även om inte vilken dag men där räcker säkert med antal per vecka och är nog korrekt rapporterat då man vet vilka som avlidit med undantag av om de dött av covid eller med covid.
"Precis som vi från Sverige inte uppger antalet smittade eller avlidna regelbundet utan bara några dagar mitt i veckan."
Hur ska man tolka det annorlunda?
Och om du hade exakt information per sekund om hur många som är smittade, vad skulle du gjort med informationen?
Det är nog många som tillhört tidigare av FHM gissade/antagna riskgrupper som kan känna sig bättre till mods nu.
Var det inte så att de ville bygga sina uppgifter på bevisad fakta istället för gissningar och antaganden?
Finns säkert några fina ord för detta.
Då borde de gått på antagandet att SARS-CoV-2 även smittar före man får symptom precis som SARS, MERS, influensa och förkylningar gör.
Men ack nej då måste man ha vetenskapliga bevis.
Ja jag har skrivit om det tidigare, deras organisation har tydligen klara brister.
Kan ses som positivt för allt dåligt kan bli bättre. Känt begrepp inom t.ex. LEAN arbete.
Var det någon som nämnde något om luftburen smitta?
Den med konspiratoriskt tänk (inta jag) utgår ifrån att de undanhåller saker de vet men inte lämpar sig att sprida.
Var det inte så att de ville bygga sina uppgifter på bevisad fakta istället för gissningar och antaganden?
Finns säkert några fina ord för detta.
Då borde de gått på antagandet att SARS-CoV-2 även smittar före man får symptom precis som SARS, MERS, influensa och förkylningar gör.
Men ack nej då måste man ha vetenskapliga bevis.
Ja jag har skrivit om det tidigare, deras organisation har tydligen klara brister.
Kan ses som positivt för allt dåligt kan bli bättre. Känt begrepp inom t.ex. LEAN arbete.
Var det någon som nämnde något om luftburen smitta?
Den med konspiratoriskt tänk (inta jag) utgår ifrån att de undanhåller saker de vet men inte lämpar sig att sprida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
De gick naturligtvis på de uppgifter som gick att få fram i våras t.ex. från studier i andra länder och WHO. En av de viktigaste sakerna med forskning är just att den inte är bevisad utan hela tiden kan ändra sig när nya fakta kommer fram. Det var inte gissningar i våras utan det var var vad forskningen visade då.optimum skrev:
Sen är det ju så med forskningen att en enda studie mycket sällan omkullkastar all befintlig kunskap utan en ny studie som visar något helt annat än vad 10 andra studier visar kommer förstås att granskas och jämföras så att man kommer fram till vad som verkar vara mest rätt. Det kan visa sig att den studie som AB tar upp innehåller något fundamentalt fel och därför ska slängas i papperskorgen, t.ex. därför att den bara handlar om IVA-vårdade medan, som du säkert också vet, många som har avlidit inte har behandlats på IVA.
De har de ju gjort ända sen forskningen kom fram med att det är så, vilket var i ett tidigt skede, dvs. så fort som Kina slutade förneka att det inte var så.optimum skrev:
FHM har också sen typ mars sagt att coronaviruset kan spridas via aerosoler. Det har man hela tiden varit mycket medveten om på IVA och tagit till extra skyddsåtgärder där eftersom det bildas mycket aerosoler vid vissa åtgärder med intuberade patienter.optimum skrev:
Du verkar inte veta så mycket om kunskapen inom FHM. Du kanske ska ta reda på mer så att du slipper att ständigt behöva tro att de saknar kunskap och ondgöra dig över dem.
Tillägg:
Man kan ju notera att en person på FHM är med i studien.