Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja dte är obegripligt att man dra tillbaka ett poteniellt bra verktyg istället för att sätt upp regler för hur data får användas och när det skall raderas.
Har du sett till någon rapport från något land de senaste månaderna där det framgår att appen har en väsentlig betydelse?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett till någon rapport från något land de senaste månaderna där det framgår att appen har en väsentlig betydelse?
Känner inte till några utvärderinga alls och skrev just därför "potentiellt"

Sedan måste vi försöka lägga bakom oss Tgenells ständiga "det är inte lösningen" Det finns ingen universallösning innan vaccin så det är många bäckar små som räknas.

Fast det är klart att om man tvingas lägga ner tjänsten i förtid som i Norge blir det ju inget resultat

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
[länk]

"Det FHM gjort senaste månaden är faktiskt nästan kusligt, hur de lyckats pricka fel så kliniskt, så undantagslöst, gång på gång. De har varit pardonlösa, haft fel med sådan emfas att man anat att det legat nån slags vrede i botten, som en ursinnig instinkt: Vi ska ha fel till varje pris.

Fast, när jag nu tänker efter med lite perspektiv på sakerna; FHM var väl fel ute också där i början? Jag minns de där dagarna i slutet av april, när hoppet första gången tändes om flockimmunitet. FHM:s rådgivare Johan Giesecke stod i typ ”Aktuellt” och varskodde oss om att vi var veckor från flockimmunitet, kanske till och med dagar från det – om vi inte var flockimmuna redan nu?

Och sen hände inget, inte flockimmunitet i alla fall, och en månad senare kom samma prognoser en gång till, flockimmunitet bara veckor bort, och vi fick förvirrat upp hoppet en gång till, för vi kände att med den utlovade flockimmuniteten kan vi som nation äntligen skörda frukterna av en svår vår, för vi är på andra sidan pandemin nu, vi är i ett postpandemiskt tillstånd, flockimmuna och orörbara, till skillnad från de andra länderna omkring oss.

Och vi blickade bistert ut över Europa, och funderade över det kaos som vi visste skulle inträffa där, men inte här. Och Tegnell var också helt övertygad. ”Sverige kommer klara sig bättre än Norge vid en ny smittovåg” varskodde han i juli. Det visade sig ju inte bara vara fel, utan uppåt alla vägar fel, så fel som något egentligen kan bli. Norges siffror är illavarslande och de har problem, men det som hänt med vår smittspridning är något helt annat.

Vår kurva går inte bara upp, den går så brant upp att den ser ut att kollapsa i sin egen stigning, tippa över sig själv."
Och du tycker att Alex Schulman brukar göra vettiga uttalanden?
Är inte han mer känd för att överdriva och det särskilt om det kan locka läsare och framkalla reaktioner?

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tycker att Alex Schulman brukar göra vettiga uttalanden?
Är inte han mer känd för att överdriva och det särskilt om det kan locka läsare och framkalla reaktioner?

Jag struntar helt i vad han är känd för och läser det han skriver istället.

Fler borde prova det.

• Älska
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Känner inte till några utvärderinga alls och skrev just därför "potentiellt"
Okej, jag har ju bara sett sånt som att apparna inte används av tillräckligt många (av integritetsskäl eller annat är ju oklart) och att det inte ens har hittat någon promille av fallen. Men jag har inte sett något om det under hösten så det var därför jag undrade.

Tekniken med Bluetooth som används är ju långt ifrån optimal för det här syftet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag struntar helt i vad han är känd för och läser det han skriver istället.

Fler borde prova det.
Okej, om man vill läsa något som är överdrivet och inte stämmer med vare sig sanningen eller vad han tycker egentligen så är det klart att man får det, men det är ju inte så bra om man tror att det är någon sorts sanning han skriver.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, om man vill läsa något som är överdrivet och inte stämmer med vare sig sanningen eller vad han tycker egentligen så är det klart att man får det, men det är ju inte så bra om man tror att det är någon sorts sanning han skriver.
Jag tycker det är en utmärkt sammanfattning av haveriet.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Nu talar vi ju om Sverige så jag förstår inte din upprymdhet.

Skulle det vara svårt att bestämma hur data i en smittspårningsapp får användas? Det tror inte jag.
Du menar det land som har haft hemliga organisationer som registrerat folk? Samma land där polisen ett flertal gånger blivit påkomna med att föra olagliga register? Samma land som inte får avlyssna sin egen befolkning och därför köper den tjänsten från andra länder? Och samma land som dyrt och heligt lovade att en omdebatterad avyssningslag absolut inte skulle användas inom landet, och som nu diskuterar att ändra lagen så den kan användas inom landet? Som dessutom är med i en union som på allvar diskuterar att installera statskontrollerad programvara på alla datorer, mobiler, surfplattor och andra enheter för att kunna kringgå kryptering?

Men visst, du får ju tro vad du vill.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker det är en utmärkt sammanfattning av haveriet.
En utmärkt sammanfattning om vad du tror.
Men en krönika i allmänhet är en dålig källa. Men en krönika av schulman i synnerhet en dålig källa. En del krönikor är skrivna av folk som faktiskt har ett jobb som läkare. Men schulman han har jobb att skriva krönikor.

Återigen när ska du börja bli källkritisk?

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du menar det land som har haft hemliga organisationer som registrerat folk? Samma land där polisen ett flertal gånger blivit påkomna med att föra olagliga register? Samma land som inte får avlyssna sin egen befolkning och därför köper den tjänsten från andra länder? Och samma land som dyrt och heligt lovade att en omdebatterad avyssningslag absolut inte skulle användas inom landet, och som nu diskuterar att ändra lagen så den kan användas inom landet? Som dessutom är med i en union som på allvar diskuterar att installera statskontrollerad programvara på alla datorer, mobiler, surfplattor och andra enheter för att kunna kringgå kryptering?

Men visst, du får ju tro vad du vill.
Ja just i det här fallet tror jag man skulle kunna hålla fingrarna i styr.

Men i övrigt håller jag med. Till den grad att finns det ens någon integritet att försvara längre? En smittspårningsapp oroar mig klart mindre än mycket annat du nämner.

B Byggdjuret skrev:
En utmärkt sammanfattning om vad du tror.
Men en krönika i allmänhet är en dålig källa. Men en krönika av schulman i synnerhet en dålig källa. En del krönikor är skrivna av folk som faktiskt har ett jobb som läkare. Men schulman han har jobb att skriva krönikor.

Återigen när ska du börja bli källkritisk?
Mannen, man läser inte krönikor på det sättet.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Mannen, man läser inte krönikor på det sättet.
Han verkar ju ha gjort det till sin livsuppgift att provocera och uppvigla, och då är det naturligtvis väldigt mycket mer tacksamt att skriva om hur dåligt allt har skötts än motsatsen. Själva coronagrejen skiter han nog i, annars hade han väl inte gått på krogen med sin bror när det var som värst och provocerat en hel yrkeskår?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Han verkar ju ha gjort det till sin livsuppgift att provocera och uppvigla, och då är det naturligtvis väldigt mycket mer tacksamt att skriva om hur dåligt allt har skötts än motsatsen. Själva coronagrejen skiter han nog i, annars hade han väl inte gått på krogen med sin bror när det var som värst och provocerat en hel yrkeskår?
Och ändå har han rätt i sak.

Eller ser ni några sakfel värda att lyfta?

T
Ulltand Ulltand skrev:
Och ändå har han rätt i sak.

Eller ser ni några sakfel värda att lyfta?
Lyfta? Allt har ju redan diskuterats till leda i den här tråden, varför vill du ta det ett varv till?

Ulltand Ulltand skrev:
Desinformation? :) Nej detta är nog ingen konspirationsartikel från främmande makt eller så.

Det hänvisas till ny forskning i artiklen om du läser den.

Även om lärare inte smittas av barnen i hög utsräkning så kan branen smitta varanda och sedan ta hem smittan till sina familjer tex. Så det är inget argumet för att tex inte stänga grundskolor,
Jag tycker att det var en jättekonstig artikel. kändes som insändarkvalitet, och så är det en docent i cellbiologi som skrivit den???
Vi har ju mångårig erfarenhet av virus av coronatyp, och även om det här beter sig annorlunda än våra vanliga förkylningar under den akuta fasen kan vi nog vara rätt säkra på att det beter sig som andra coronavirus vad gäller långtidseffekter och inte som exempelvis herpesvirus.

Det finns ju också statistik från skolpersonal, de är betydligt mindre drabbade än genomsnittet (medan tex vårdpersonal och taxiförare är hårdare drabbade), trots att grundskolelärare tydligen haft dubbelt så hög frekvens som lärare på gymnasium och universitet.

Alla länder är ju nu överens om att skolorna inte ska stängas, det begränsar inte smittan och det ger mycket dåliga effekter på andra sätt. För ja, här måste man väga ett liv mot ett annat och ett barns återstående liv är mycket mer värt än en åttioårings.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.