Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
tusenett skrev:
Inte om man inte varit i kontakt med någon/något som har smittat (om det inte är ett dåligt test), väl?

Om de ändå skulle gå på festen så är det väl bra om de gjort sig det extra besväret att testa sig först och stannar hemma om det visar positivt tycker jag nog. Allt annat lika, dvs man håller avstånd och allt det där.
Hypotetiskt exempel:
Du har blivit smittad idag och vid något tillfälle under de kommande dagarna kommer du att få tillräckligt mycket virus i halsen/näsan för att ett test ska ge utslag. Säg att du har kontinuerlig testning av dina slemhinnor (även om det inte är möjligt) så är det just vid ett tillfälle som testningen kommer att slå över från negativt till positivt.

Normalt har man inte tillräckligt med virus i slemhinnorna för att ett test ska reagera med positivt resultat förrän ung. en dag innan man får symtom. Inkubationstiden är 2-14 dagar.

Nu är det nog alltför vanligt att unga tolkar ett negativt test som att de inte behöver hålla avstånd. Det blir inte mycket till fest om alla ska vara minst 2 m ifrån alla andra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Hypotetiskt exempel:
Du har blivit smittad idag och vid något tillfälle under de kommande dagarna kommer du att få tillräckligt mycket virus i halsen/näsan för att ett test ska ge utslag. Säg att du har kontinuerlig testning av dina slemhinnor (även om det inte är möjligt) så är det just vid ett tillfälle som testningen kommer att slå över från negativt till positivt.

Normalt har man inte tillräckligt med virus i slemhinnorna för att ett test ska reagera med positivt resultat förrän ung. en dag innan man får symtom. Inkubationstiden är 2-14 dagar.

Nu är det nog alltför vanligt att unga tolkar ett negativt test som att de inte behöver hålla avstånd. Det blir inte mycket till fest om alla ska vara minst 2 m ifrån alla andra.
Man måste inför många resor visa upp ett negativt Covidtest för att få resa. Det upplägget borde väl lida av samma problem som en festarrangör som skulle kräva ett negativt Covidtest som är max X timmar gammalt?

Testning av anställda i sjukvården och äldrevården borde ha samma problem också eller? Jag säger inte att det är perfekt, men jag förstår att folk tänker så och utnyttjar att testningen är gratis.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Man måste inför många resor visa upp ett negativt Covidtest för att få resa. Det upplägget borde väl lida av samma problem som en festarrangör som skulle kräva ett negativt Covidtest som är max X timmar gammalt?

Testning av anställda i sjukvården och äldrevården borde ha samma problem också eller? Jag säger inte att det är perfekt, men jag förstår att folk tänker så och utnyttjar att testningen är gratis.
Absolut är det så. Vare sig när det gäller resor eller anställda är man nog ute efter att aldrig få in någon som är smittsam utan bara att hålla nere risken till en "hanterlig" nivå. Sen får man anpassa reglerna och jag tror det nu gäller i Stockholm att inom äldreomsorgen ska typ visir alltid användas vid ansiktsnära göromål, nu är smittspridningen så stor är risken att någon personal/boende är smittsam så hög att man måste minska risken för smittspridning ytterligare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om svenska krögare gnäller kan man alltid hänvisa att det är hårdare i t.ex. Österrike:

Skärmdump av en text som beskriver utegångsförbud och begränsningar i Österrike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Unga testar sig för att gå på fest – ministern: ”Otroligt oansvarigt”
[länk]

Som jag skrev för ett par månader sedan så kom gratis ”obegränsad” testning att leda till att en massa onödiga tester görs.

Till jul kommer det vara väldigt många som vill testa sig för att kunna fira jul som vanligt med sina nära och kära.

Det är väl jättebra. Då kommer de unga som får ett positivt testsvar inte att gå på festen och smittspridningen minskar.

Problemet ligger i att vi återigen inte har tillräcklig testkapacitet. Nu försöker man skylla det misstaget på festande ungdomar. Jag kan garantera att de utgör en försvinnande liten del av testandet.

"– Ja, vi har fått signaler på att det förekommer. Hur stort problemet är vet vi inte, säger Maria Rotzén Östlund, biträdande smittskyddsläkare i Stockholm"


""För att kunna testa och smittspåra den breda allmänheten skulle en nationell organisation behövts, för att kunna “ta ett större grepp över det hela”, enligt Wallberg.

— Hade vi byggt upp en nationell organisation för samordning av tester under våren och sommaren hade vi varit bättre rustade nu. Men det är lätt att vara efterklok.

Hon fortsätter:

– Vi har gått igenom en hög våg av smitta under våren och nu kommer en andra våg, och då kan man tycka att vi borde ha hunnit bygga upp resurser och inte hamna i den situation som vi är i nu"" Svd idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
VolvoBm218 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kina har i alla fall en enorm testkapacitet.
Det tillsammans med deras rätt utvecklade och välanvända smittspårningsapp (vi i väst skulle skrika över den övervakning den innebär samt hur den tvingas på befolkningen, men vi är ju å andra sidan demokratiska länder) samt de diktatoriska fasoner de kan kosta på sig har en enormt nedhållande effekt på corona-virusets spridning.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tesning-smittsparning-och-auktoritart-system-bakom

Inte för att jag direkt gillar det landets styrning och de metoder de använder, men det går inte att neka till att det ger en otrolig effekt. :)
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kina har i alla fall en enorm testkapacitet.
Det tillsammans med deras rätt utvecklade och välanvända smittspårningsapp (vi i väst skulle skrika över den övervakning den innebär samt hur den tvingas på befolkningen, men vi är ju å andra sidan demokratiska länder) samt de diktatoriska fasoner de kan kosta på sig har en enormt nedhållande effekt på corona-virusets spridning.
[länk]

Inte för att jag direkt gillar det landets styrning och de metoder de använder, men det går inte att neka till att det ger en otrolig effekt. :)

Håller helt med. Men ser inte varför en smittspårningsapp i en demokrati skulle behöva vara ett integritetsproblem. Så länge säpo och fra inte får några data och att alla data raderas så snart de är överspelade ur smittskyddssynpunkt.
 
  • Wow
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kina har i alla fall en enorm testkapacitet.
Fast är den det om man tar hänsyn till folkmängden?
I Sverige testar vi nu över 220 000 människor i veckan, det är typ 2 % av befolkningen. När Kina har dragit på stort så har de väl testat typ 10 miljoner på en vecka och det är väl ung. 1 % av befolkningen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Problemet ligger i att vi återigen inte har tillräcklig testkapacitet. Nu försöker man skylla det misstaget på festande ungdomar.
Jag har inte läst att de har försökt skylla det på någon utan bara redovisat fakta. Har man beställt ett test så kan man inte beställa ett nytt förrän minst en månad har gått, det är det som gäller åtminstone fr.o.m. den här veckan. Om man ens lyckas beställa ett test för det är få som kan testas i förhållande till behovet.
 
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/lat-blackfisken-paul-ta-over-tegnells-jobb/

"Det FHM gjort senaste månaden är faktiskt nästan kusligt, hur de lyckats pricka fel så kliniskt, så undantagslöst, gång på gång. De har varit pardonlösa, haft fel med sådan emfas att man anat att det legat nån slags vrede i botten, som en ursinnig instinkt: Vi ska ha fel till varje pris.

Fast, när jag nu tänker efter med lite perspektiv på sakerna; FHM var väl fel ute också där i början? Jag minns de där dagarna i slutet av april, när hoppet första gången tändes om flockimmunitet. FHM:s rådgivare Johan Giesecke stod i typ ”Aktuellt” och varskodde oss om att vi var veckor från flockimmunitet, kanske till och med dagar från det – om vi inte var flockimmuna redan nu?

Och sen hände inget, inte flockimmunitet i alla fall, och en månad senare kom samma prognoser en gång till, flockimmunitet bara veckor bort, och vi fick förvirrat upp hoppet en gång till, för vi kände att med den utlovade flockimmuniteten kan vi som nation äntligen skörda frukterna av en svår vår, för vi är på andra sidan pandemin nu, vi är i ett postpandemiskt tillstånd, flockimmuna och orörbara, till skillnad från de andra länderna omkring oss.

Och vi blickade bistert ut över Europa, och funderade över det kaos som vi visste skulle inträffa där, men inte här. Och Tegnell var också helt övertygad. ”Sverige kommer klara sig bättre än Norge vid en ny smittovåg” varskodde han i juli. Det visade sig ju inte bara vara fel, utan uppåt alla vägar fel, så fel som något egentligen kan bli. Norges siffror är illavarslande och de har problem, men det som hänt med vår smittspridning är något helt annat.

Vår kurva går inte bara upp, den går så brant upp att den ser ut att kollapsa i sin egen stigning, tippa över sig själv."
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Håller helt med. Men ser inte varför en smittspårningsapp i en demokrati skulle behöva vara ett integritetsproblem. Så länge säpo och fra inte får några data och att alla data raderas så snart de är överspelade ur smittskyddssynpunkt.
Nej, appen behöver inte vara det men den kan vara det, se bara på appen i Norge som fick dras tillbaka. I Tyskland är den så lite integritetskränkande att det inte finns någon som vet om den över huvud taget gör någon nytta.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Håller helt med. Men ser inte varför en smittspårningsapp i en demokrati skulle behöva vara ett integritetsproblem. Så länge säpo och fra inte får några data och att alla data raderas så snart de är överspelade ur smittskyddssynpunkt.
Hur många länder i världen tror du frivilligt kastar bort insamlat data om sin befolkning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
djac och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många länder i världen tror du frivilligt kastar bort insamlat data om sin befolkning. Ibland känns du barnsligt naiv ... :rofl:

Nu talar vi ju om Sverige så jag förstår inte din upprymdhet.

Skulle det vara svårt att bestämma hur data i en smittspårningsapp får användas? Det tror inte jag.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu talar vi ju om Sverige så jag förstår inte din upprymdhet.

Skulle det vara svårt att bestämma hur data i en smittspårningsapp får användas? Det tror inte jag.
Det är inte svårt, man kan göra som i Frankrike och Storbritannien att all data som kommer in ska lagras centralt så länge som någon tycker det är bra. Det var i alla fall så det var tänkt när deras appar kom, och det ledde ju till att det var förhållandevis få som laddade ner apparna så jag vet inte om de har skrivit om dem eller lagt ner dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, appen behöver inte vara det men den kan vara det, se bara på appen i Norge som fick dras tillbaka. I Tyskland är den så lite integritetskränkande att det inte finns någon som vet om den över huvud taget gör någon nytta.
Ja dte är obegripligt att man dra tillbaka ett poteniellt bra verktyg istället för att sätt upp regler för hur data får användas och när det skall raderas.

Redan idag har vi värre problem med integriteten då alla telefonoperatörer sparar allt om din telefon enligt lag. Det är lagstiftningen som är problemet,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.