Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Inte säkert att alkoholförbudet på krogen gör att det blir bättre, kommer säkert bli en hel del privata fester med mer fylla och smittspridning än krogens ofta bättre hanterade miljö.
Fördelen med privata fester jämfört med krogen är att på en privat fest blir en begränsad mängd folk och då folk som i huvudsak redan känner varandra men på krogen på natten blir det en blandning av olika sällskap och därmed troligen större risk för att en virusspridande person sprider till många fler.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det blir ingen vanlig jul åtminstone hos oss.
Långt därifrån. Endast julmaten blir samma men betydligt mindre att köpa och tillaga.

Men om man ser till ungdomarna så förstår jag till viss del deras agerande. Deras sociala liv är betydligt mer värt för dem än någon veckas sängliggande i covid-19. Många oförståndig och inte lika hänsynsfulla som de borde vara och ser inte risken att de smittar ned andra.
Inte säkert att alkoholförbudet på krogen gör att det blir bättre, kommer säkert bli en hel del privata fester med mer fylla och smittspridning än krogens ofta bättre hanterade miljö.
På ett sätt är det inte oansvarigt eftersom de säkerställer att de är friska innan de går på fest och kommer därmed inte smitta andra.

Kanske ännu mer testkapaciteten borde finnas så att alla som vill kan testa sig och få snabbt svar inför varje helg eller till julhelgen.

tusenett skrev:
På ett sätt är det inte oansvarigt eftersom de säkerställer att de är friska innan de går på fest och kommer därmed inte smitta andra.

Kanske ännu mer testkapaciteten borde finnas så att alla som vill kan testa sig inför varje helg eller till julhelgen.
Om man nu kan lita på testresultatet ja. Se på Elon Musk...

P
B b8q skrev:
Ja, det där med ”test, trace, isolate” faller ju ganska platt om man inte kan lita på testerna.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Fördelen med privata fester jämfört med krogen är att på en privat fest blir en begränsad mängd folk och då folk som i huvudsak redan känner varandra men på krogen på natten blir det en blandning av olika sällskap och därmed troligen större risk för att en virusspridande person sprider till många fler.
Nja, på krogen ska man sitta ned och dricka men hemma kommer de mingla runt bland övriga och kanske i en relativt trång miljö.

Vi får se men jag tror det inte får rätt utveckling.

BirgitS
B b8q skrev:
Fast det var ju snabbtest. Det är ju ingen region som använder snabbtest för allmänheten.

optimum
tusenett skrev:

Kanske ännu mer testkapaciteten borde finnas så att alla som vill kan testa sig och få snabbt svar inför varje helg eller till julhelgen.
Om alla verkligen har testat sig och därefter inte blivit smittade.
Med bristande resurser kommer troligen många ljuga om att de är testade.
Vem vill i den åldern missa en fest?

Nej jag anser det falsk säkerhet. Men de är unga och oansvariga (många av dem)
Jag var inte heller guds bästa barn när jag var i 20-års åldern.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Nja, på krogen ska man sitta ned och dricka men hemma kommer de mingla runt bland övriga och kanske i en relativt trång miljö.

Vi får se men jag tror det inte får rätt utveckling.
Men restaurangerna rapporterar just att de inte får folk att sitta på sina platser när de har hunnit dricka för mycket. Då vandrar de iväg mot toaletten men ser en snygg tjej/kille på vägen och börjar snacka på nära håll.

Någon tidning eller SVT hade intervjuat några ägare till några olika restauranger/restaurangkedjor och åtminstone en av dem uttryckte glädje över alkoholstoppet för han just hade upplevt att det inte gick att hålla ordning på folk när klockan började närma sig midnatt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:

Man kan ju få ett negativt test vid ett visst tillfälle men en timma senare skulle ett nytt test visa positivt så det håller inte.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Men i Region Stockholm är det numera besvärligt att få provta sig över huvud taget och har man provtagits går det inte att beställa ett nytt förrän det har gått några månader.
Nu har det blivit sånt tryck av misstänkt covidsjuka på äldreboenden och sjukhus (inkl. de anställda där) att hemtesterna nästan har stoppats helt.
- Vi har ett förvärrat läge, inlagda på sjukhusen och smittspridningen inom SÄBO ökar. Bara de senaste två dagarna ser vi ett kraftigt ökat behov av provtagning av patienter, boende på SÄBO och personal. Därför måste vi hårdprioritera och styra all utökning av provtagningen till de prioriterade grupperna. Det betyder att du som är sjuk och inte behöver vård kan få svårare att beställa ett hemtest eller tid för drive in-test. Det du ska göra är att stanna hemma så länge du har symtom och isolera dig även om du inte får ett test, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...--patienter-och-boende-pa-sabo-maste-ga-fore/
:cry:

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Men restaurangerna rapporterar just att de inte får folk att sitta på sina platser när de har hunnit dricka för mycket. Då vandrar de iväg mot toaletten men ser en snygg tjej/kille på vägen och börjar snacka på nära håll.

Någon tidning eller SVT hade intervjuat några ägare till några olika restauranger/restaurangkedjor och åtminstone en av dem uttryckte glädje över alkoholstoppet för han just hade upplevt att det inte gick att hålla ordning på folk när klockan började närma sig midnatt.
Låter tråkigt men säkert sant.
Man kan ju undra om det gäller många ställen för då är det väl sent påkommen åtgärd.

Det var väl sådant här man egentligen redan skulle haft klart i juni men som överläts till branchorganisationen Visita.
Uppenbarligen ett misslyckande av FHM att inte själva ta ansvaret för detta för då.
Nu fem i tolv när smittspridningen tagit bra fart kommer regeringen farande med en sådan åtgärd. Sovit gott kanske.

Jo jag är lite föraktfull, som du vet, om vår hantering av pandemin och samtidigt slår oss för bröstet och tycker vi hanterar detta bra.

Jag köper din förklaring om livet på krogarna för det har du säkert läst mer om än vad jag gjort och jag besöker sådana väldigt sällan numera så jag vet inte hur det ser ut med hantering av detta.
Även om vissa krogägare nu påstår sig positiva till detta är det säkert många som ser ekonomin gå i backen.

T
Fick just ett sms om att influensavaccinet är på väg att ta slut och att det inte räcker till förbokade vaccinationer. Känns ju bra att folk som inte tillhör riskgrupper går före de som gör det...

• Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Låter tråkigt men säkert sant.
Man kan ju undra om det gäller många ställen för då är det väl sent påkommen åtgärd.

Det var väl sådant här man egentligen redan skulle haft klart i juni men som överläts till branchorganisationen Visita.
Uppenbarligen ett misslyckande av FHM att inte själva ta ansvaret för detta för då.
Nu fem i tolv när smittspridningen tagit bra fart kommer regeringen farande med en sådan åtgärd. Sovit gott kanske.

Jo jag är lite föraktfull, som du vet, om vår hantering av pandemin och samtidigt slår oss för bröstet och tycker vi hanterar detta bra.

Jag köper din förklaring om livet på krogarna för det har du säkert läst mer om än vad jag gjort och jag besöker sådana väldigt sällan numera så jag vet inte hur det ser ut med hantering av detta.
Även om vissa krogägare nu påstår sig positiva till detta är det säkert många som ser ekonomin gå i backen.
FHM kan ju inte besluta om tillägg/ändring i alkohollagen så det är ju inte mycket de kan göra på egen hand mer än just säga att folk ska sitta ner, det ska vara avstånd och ingen trängsel. Där upphör ju vad de kan göra.

Ska man få acceptans för regler så måste folk inse att de behövs. I somras och fram till mitten av september var smittspridningen låg och folk skulle ha struntat i nya regler. Då är det svårt att komma i slutet av oktober och säga att nu måste ni verkligen bry er om den här gamla regeln utan det har mycket bättre effekt att då införa en ny regel.

Det var flera krogägare som beklagade sig i intervjuerna eftersom det kommer att innebära stora ekonomiska problem för dem.

• Gilla
betamax
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju få ett negativt test vid ett visst tillfälle men en timma senare skulle ett nytt test visa positivt så det håller inte.
Inte om man inte varit i kontakt med någon/något som har smittat (om det inte är ett dåligt test), väl?

Om de ändå skulle gå på festen så är det väl bra om de gjort sig det extra besväret att testa sig först och stannar hemma om det visar positivt tycker jag nog. Allt annat lika, dvs man håller avstånd och allt det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.