2 356 863 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur var det nu? Fungerar kirurgmasker mot virus?
Hur skulle man kunna studera dess effekt?
Riktigt så gick dock inte den här studien till; Surgical Mask Partition Reduces the Risk of Noncontact Transmission in a Golden Syrian Hamster Model for Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), [Oxford University Press]
Det intressanta är inte att mask fungerar. Det var ganska väntat tycker jag, men att de som blev infekterade och skyddats med mask (maskfiltrerad luft) blev mindre allvarlig sjuka.
Visst är det ett ”elakt” virus som trots att det är ”snällt” mot många slår hårt mot vissa.
Jag har tidigare trott på att mängder virus inte spelade någon roll för hur sjuk man blev. Det gäller nog för de som har ”defekt” immunsystem, men för det stora flertalet?
Är det T-cells korsimmunitet, det ospecifika immunförsvaret eller så enkelt att initiala mängden virus faktiskt påverkar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt så gick dock inte den här studien till; Surgical Mask Partition Reduces the Risk of Noncontact Transmission in a Golden Syrian Hamster Model for Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), [Oxford University Press]
Logga in
Skapa konto
Det intressanta är inte att mask fungerar. Det var ganska väntat tycker jag, men att de som blev infekterade och skyddats med mask (maskfiltrerad luft) blev mindre allvarlig sjuka.
Visst är det ett ”elakt” virus som trots att det är ”snällt” mot många slår hårt mot vissa.
Jag har tidigare trott på att mängder virus inte spelade någon roll för hur sjuk man blev. Det gäller nog för de som har ”defekt” immunsystem, men för det stora flertalet?
Är det T-cells korsimmunitet, det ospecifika immunförsvaret eller så enkelt att initiala mängden virus faktiskt påverkar?
Du menar att Danmark klarat sig bra nu i höst?H hapazard skrev:Detta tror jag är den enskilt viktigaste förklaringen. Det fick vissa länder att klappa sig på axeln i våras och berömmas för sin effektiva hantering av pandemin (Tjeckien, Portugal, ...) , vilket nu under hösten visat sig vara ren och skär tur.
Våra grannländer håller det än så länge stången genom en kombination av tur i våras (låg initial smittgrad) och bra smittspårning under hösten. Men de måste nu hålla i de här åtgärderna ett halvår till.
Det som också är intressant att det som är enklast fungerar allra bäst. Att hålla avstånd...blackarrow skrev:
Hur var det nu? Fungerar kirurgmasker mot virus?
[bild]
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Problemet med mask är de flesta använder de fel. Drar ned den om de pratar osv, osv.
Nä, men det här med masker komplicerar nog saker i onödan. Folk känner sig säkra med mask och ökar därför riskbeteenden. Dessutom används de felaktigt i stor utsträckning...blackarrow skrev:
Det är ju faktiskt ännu enklare att hålla avstånd. Men inte ens det klarar folk av...
Redigerat:
Jag har inget behov av att ha den maskdiskussionen. Den är väl redan färdigutredd, men om det kommer ny fakta är jag intresserad.Nissens skrev:
Så när du skrev "Tusentåget har dessvärre passerat." för att sedan skriva "7000 passeras 9e december" så skulle vi räkna ut att du i ena fallet menade nya dödsfall och i andra totala? Försök vara tydligare nästa gång.F Finndjävel skrev:
Mikael_L skrev:
Jag har funderat på det men jag är rädd för att ökningen i Sverige kommer synas rätt tydligt om en vecka eller två.
Och därefter en intressant period när kyla och torrare luft blir mer vanligt än nu.Ulltand skrev:
Hoppas verkligen att alla åtgärder man gör dämpar smittspridningen. Vi har nu en rejäl bas att bygga vidare smittspridning på.
Unga testar sig för att gå på fest – ministern: ”Otroligt oansvarigt”
https://www.expressen.se/nyheter/unga-testar-sig-for-att-ga-pa-fest-ministern-otroligt-oansvarigt/
Som jag skrev för ett par månader sedan så kom gratis ”obegränsad” testning att leda till att en massa onödiga tester görs.
Till jul kommer det vara väldigt många som vill testa sig för att kunna fira jul som vanligt med sina nära och kära.
https://www.expressen.se/nyheter/unga-testar-sig-for-att-ga-pa-fest-ministern-otroligt-oansvarigt/
Som jag skrev för ett par månader sedan så kom gratis ”obegränsad” testning att leda till att en massa onödiga tester görs.
Till jul kommer det vara väldigt många som vill testa sig för att kunna fira jul som vanligt med sina nära och kära.
Kombinera dessa grafer så är det vad jag är orolig för när kylan kommer, Inte influensan utan när den brukar utvecklas och kulminerar.
Strunta i vårens del för då testade vi inte så många utan vad som kan hända med den faktiska smittspridningen vi har nu.
Jag hoppas mitt antagande är helt fel.
Men båda handlar om luftvägsinfektioner och är orsakade av virus med rätt så samma typ av teknik för smittspring
Strunta i vårens del för då testade vi inte så många utan vad som kan hända med den faktiska smittspridningen vi har nu.
Jag hoppas mitt antagande är helt fel.
Men båda handlar om luftvägsinfektioner och är orsakade av virus med rätt så samma typ av teknik för smittspring
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Det är en gammal nyhet, det skrevs ju om det för över en vecka sen. Men i Region Stockholm är det numera besvärligt att få provta sig över huvud taget och har man provtagits går det inte att beställa ett nytt förrän det har gått några månader.tusenett skrev:Unga testar sig för att gå på fest – ministern: ”Otroligt oansvarigt”
[länk]
Det blir ingen vanlig jul åtminstone hos oss.tusenett skrev:Unga testar sig för att gå på fest – ministern: ”Otroligt oansvarigt”
[länk]
Långt därifrån. Endast julmaten blir samma men betydligt mindre att köpa och tillaga.
Men om man ser till ungdomarna så förstår jag till viss del deras agerande. Deras sociala liv är betydligt mer värt för dem än någon veckas sängliggande i covid-19. Många oförståndig och inte lika hänsynsfulla som de borde vara och ser inte risken att de smittar ned andra.
Inte säkert att alkoholförbudet på krogen gör att det blir bättre, kommer säkert bli en hel del privata fester med mer fylla och smittspridning än krogens ofta bättre hanterade miljö.