2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Inte så bra nyheter.
Har diskuterats tidigare på olika forum.
Något som förnekats tidigare men som nu verkar vara ett faktum.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Till er som är allergiska mot information från kvällspressen så kanske nyheter från SVT duger.
För mig skit samma innehållet viktigast.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-studie-fran-akademiska-viruset-ar-luftburen
Har diskuterats tidigare på olika forum.
Något som förnekats tidigare men som nu verkar vara ett faktum.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Till er som är allergiska mot information från kvällspressen så kanske nyheter från SVT duger.
För mig skit samma innehållet viktigast.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-studie-fran-akademiska-viruset-ar-luftburen
Kan ju bero på att vi hade bland de absolut lägsta nivåerna i Europa att utgå ifrån.Ulltand skrev:
Lite otäcka nyheter. Sverige har snabbast ökning i europa av inlagda på sjukhus.
[länk]
""Sveriges smittspridning närmar sig nu den utveckling som Storbritannien haft under hösten, enligt Financial Times. Antalet nya fall, inlagda och döda i virussjukdomen är också betydligt högre än i grannländerna Finland, Norge och Danmark.""
Konstigt att du inte har koll på det. Förstår du graferna en bit ner på sidan jag länkar till så kanske det går upp ett ljus även för dig:
https://www.motherjones.com/kevin-d...owth-in-western-countries-november-10-update/
Eftersom viruset som hittades inte var smittsamt enligt artikeln du länkade till så är det svårt att förstå problemet. Om det inte är smittsamt, vad är du då orolig för???optimum skrev:
Har du ens läst artikeln själv?
Skit i att rikta det till mig. Se problemet för samhället.Nissens skrev:
Är det luftburet kanske du förstår varför munskydd eller jäkligt stor social distans krävs.
Min oro är för samhället tar skada av det här. Jag själv klarar mig.
Inse problemet.
Från sjukvården.Skandiamannen skrev:
Detta har vi diskuterat tidigare, jag har stor och relativt lång erfarenhet från sjukvården om än inte från Geriatrisk vård. Om jag diskuterar en patient med en kollega och vi beslutat om palliativ vård menar vi båda att patienten kommer att avlida och åtgärderna som blir aktuella handlar om att minska lidande, oro mm.
Varifrån kommer din kunskap/erfarenhet av begreppet palliativ vård?
Det finns en värld utanför onkologin, men även inom onkologi finns palliativ vård som patienterna inte dör av. Har exempelvis en bekant som växlar mellan palliativ regim och remissionssyftande regim för KLL. Diskuterat det med hans läkare som jag utbildade i det journalsystem som används för detta. Lite trixigt med tystnadsplikten där, men som tur var hade vi träffats i ett annat sammanhang så vi kom "runt" dilemmat med att jobba med just de mycket speciella regimerna utan att diskutera personen specifikt.
Läs här så inser du snabbt att man skiljer på palliativ vård (som kan ges under flera år) och palliativ vård i livets slutskede. Just den här personen är lite speciell eftersom han varvar palliativ vård med remissionssyftande, men det beror på att han är såpass ung, bara drygt 50 år och man räknar alltså trots palliativ vård med att han kan leva tills han blir 80 eller mer om han inte dör av något helt annat.
https://kunskapsbanken.cancercentrum.se/diagnoser/kll/vardprogram/palliativ-vard-och-insatser/
Eftersom det som de uppfattade som luftburet inte var smittsamt samt att bl.a WHO inte höjer på ögonbrynen så ser jag inte problemet. Så förklara gärna.optimum skrev:
Det var alltså ett ventilationssystem som sugit upp virus som inte överlevde att transporteras... det hade ju varit värre om viruset varit aktivt efter den resan...
Nu vet du ju att herr O kräver att få vara livrädd, och då tar vi inte ifrån honom det. Även om just han alltid klarar sig.Nissens skrev:
Eftersom det som de uppfattade som luftburet inte var smittsamt samt att bl.a WHO inte höjer på ögonbrynen så ser jag inte problemet. Så förklara gärna.
Det var alltså ett ventilationssystem som sugit upp virus som inte överlevde att transporteras... det hade ju varit värre om viruset varit aktivt efter den resan...
Du har säkert rätt, begreppet kan användas även för annan typ av vård. Tror dock att det för de allra flesta, även inom sjukvården, antyder att behandlingen inte är kurativt syftande och konsekvensen blir att de åtgärder som sätts in inte används för att för att förlänga patientens livAnna_H skrev:
Från sjukvården.
Det finns en värld utanför onkologin, men även inom onkologi finns palliativ vård som patienterna inte dör av. Har exempelvis en bekant som växlar mellan palliativ regim och remissionssyftande regim för KLL. Diskuterat det med hans läkare som jag utbildade i det journalsystem som används för detta. Lite trixigt med tystnadsplikten där, men som tur var hade vi träffats i ett annat sammanhang så vi kom "runt" dilemmat med att jobba med just de mycket speciella regimerna utan att diskutera personen specifikt.
Läs här så inser du snabbt att man skiljer på palliativ vård (som kan ges under flera år) och palliativ vård i livets slutskede. Just den här personen är lite speciell eftersom han varvar palliativ vård med remissionssyftande, men det beror på att han är såpass ung, bara drygt 50 år och man räknar alltså trots palliativ vård med att han kan leva tills han blir 80 eller mer om han inte dör av något helt annat.
[länk]
Det blir ju flera miljarder procent i min bekantskapskrets faktiskt eftersom en jag känner faktiskt drabbades nu i höst. Innan var det ingen alls. Kanske ska ringa tidningarna.Nissens skrev:
Jag menar att chefen för Europas smittskyddsorganisation troligtvis har en bättre bild av läget än vad du har. Om du skruvar lite på din självbild så kanske du kan få den insikten också. Risken finns att pandemin är över sedan länge innan du nått så långt... om det nu kommer att inträffa...Ulltand skrev:
Redigerat:
Jag tror att det smittas via luften på ett annat sätt en på sommaren, jag har funderat lite på det om en person röker o blåser ut sin rök och även är smittad av corona, bör inte viruset vara i den röken då?
Samt om man andas fuktig luft som flyger omkring, tror nog inte 1,5-2m räcker nu när det blir kyligare... Eller?
Samt om man andas fuktig luft som flyger omkring, tror nog inte 1,5-2m räcker nu när det blir kyligare... Eller?