Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
J Jocke Best skrev:
Nu vet du ju att herr O kräver att få vara livrädd, och då tar vi inte ifrån honom det. Även om just han alltid klarar sig.
Det har du rätt i. Jag vill förstås inte ta ifrån honom det. Ber om ursäkt, herr O.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
M Zolt skrev:
Jag tror att det smittas via luften på ett annat sätt en på sommaren, jag har funderat lite på det om en person röker o blåser ut sin rök och även är smittad av corona, bör inte viruset vara i den röken då?
Samt om man andas fuktig luft som flyger omkring, tror nog inte 1,5-2m räcker nu när det blir kyligare... Eller?
Herr @Ulltand har nog örnkoll på detta. Hoppas han kan klargöra det hela för oss. :)

Nissens
J Jocke Best skrev:
Det blir ju flera miljarder procent i min bekantskapskrets faktiskt eftersom en jag känner faktiskt drabbades nu i höst. Innan var det ingen alls. Kanske ska ringa tidningarna.
Jag måste säga att du har fel, det är betydligt fler procent än så. Från 0 till 1 är det oändligt många procent!
Rätt skall vara rätt! :)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fel, jag är bäst. Det vet du väl. :cool:
Genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst.
"Det är min ödmjukhet som gör mig så mycket bättre än alla andra." :crysmile:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Du har säkert rätt, begreppet kan användas även för annan typ av vård. Tror dock att det för de allra flesta, även inom sjukvården, antyder att behandlingen inte är kurativt syftande och konsekvensen blir att de åtgärder som sätts in inte används för att för att förlänga patientens liv
Ja, palliativ vård innebär alltid att det inte är kurativ vård, utan symptomlindrande vård. Specialfallet är palliativ vård i livets slutskede, då man även upphör med livsuppehållande åtgärder. För Covid-19 fanns ingen kurativ vård i våras, det fanns palliativ vård och intensivvård, men de flesta fick alltså palliativ vård MED livsuppehållande åtgärder som vätska och näring.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja fyfan. Vill inte förlora smaken. Jag drack en Pomerol 2009 för några dagar sedan och den smakade inte alls som den borde :/
Äter du fortfarande lunch på Grevturegatan, så kanske jag/du ska informera min systerdotters sambo(som arbetar där)mfl om att ha förståelse för om du kanske behöver lite extra hjälp med att få mat som smakar bra för just dig nu när maten smakar annorlunda.
Välment!

optimum optimum skrev:
Inte så bra nyheter.
Har diskuterats tidigare på olika forum.

[bild]

Något som förnekats tidigare men som nu verkar vara ett faktum.

[länk]

Till er som är allergiska mot information från kvällspressen så kanske nyheter från SVT duger.
För mig skit samma innehållet viktigast.

[bild]

[länk]
Då behöver vi alltså inte hålla avstånd längre? ;)

Elon Musk är så mäktig att han kan göra fyra coronatest på samma dag. Då kan man få oklara besked:
Skärmdump av ett tweet från Elon Musk om inkonsekventa COVID-19-testresultat.

Visar väl egentligen att snabbtest ska man inte lita på alls, och att siffror över ”antal nya smittade” ska tas med en stor nypa salt.

Och en nackdel är ju att en hel del folk går runt och tror att de testat negativt, fast de egentligen är smittbärare. Och vice versa.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Hans bror, Elon Mask, fick fyra negativa provsvar.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Teacer och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Birgit klagade på att jag klippt ut och därmed förvanskat hennes framtidsvision. Det var naturligtvis inte avsikten. Så här kommer "directors cut-vertionen" med min av BirgitS obesvarade fråga.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kommer aldrig få en majoritet av svenskarna att ha mask på jobbet och i hemmet, speciellt inte när det är dags äta eller dricka. Det blir därför helt meningslöst att göra sådana beräkningar som du gör.

Säg att 99 % smittas i miljöer där det inte är aktuellt att ha mask, dvs. av dina 1000 så gäller mask bara 10 fall och 993 eller 1000 är ju rätt egalt. Det är liksom inte de som överbelastar vården.

Sen verkar ju siffran 70 % rätt tagen ur luften dessutom.
Aldrig säg aldrig Birgit!

Skulle du komma in till ditt jobb och alla där bar mask, men inte du. Envis som en åsna går du likväl masklös in i fikarummet där de andra blänger på dig och går därifrån. Detta upprepas var du än är. Hur lång tid skulle det ta innan även du bar mask? Fem minuter? En timma? Underskatta inte grupptrycket!

Staffan

Så BirgitS!
Hur lång tid tror du att det skulle ta innan även du bar munskydd och vad får dig att tro att dina procentsatser är riktiga?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det pågår ju undersökningar och utredningar, och finns ju en del anmälningar. Det kommer visa sig hur det gick till med det här.

Det är bra, tycker jag. Allt bör genomlysas, för att förändringar och förbättringar ska ske.
Återigen, annat vore märkligt och indikera en cover up, så fort du blandar in människor görs det misstag, oavsett branch och oavsett arbetsuppgifter. Sunt som helhet men beklagligt i de enskilda fallen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, palliativ vård innebär alltid att det inte är kurativ vård, utan symptomlindrande vård. Specialfallet är palliativ vård i livets slutskede, då man även upphör med livsuppehållande åtgärder. För Covid-19 fanns ingen kurativ vård i våras, det fanns palliativ vård och intensivvård, men de flesta fick alltså palliativ vård MED livsuppehållande åtgärder som vätska och näring.
Nu är du ute och cyklar. Det betraktas absolut inte som palliativ vård för att man är sjuk i ett virus och befinner sig på en vårdavdelning. Jag är medveten att man inom cancersjukvård skiljer på kurativt syftande och livsförlängande behandling. Du kan inte applicera det palliativa begreppet på annan sjukvård.

Gammelnörden
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Du har säkert rätt, begreppet kan användas även för annan typ av vård. Tror dock att det för de allra flesta, även inom sjukvården, antyder att behandlingen inte är kurativt syftande och konsekvensen blir att de åtgärder som sätts in inte används för att för att förlänga patientens liv
Här kan man läsa om definitionen, https://www.vardhandboken.se/vard-o...ard-i-livets-slutskede-och-dodsfall/oversikt/

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Nu är du ute och cyklar. Det betraktas absolut inte som palliativ vård för att man är sjuk i ett virus och befinner sig på en vårdavdelning. Jag är medveten att man inom cancersjukvård skiljer på kurativt syftande och livsförlängande behandling. Du kan inte applicera det palliativa begreppet på annan sjukvård.
Det är jag INTE. Se länk från Gammelnörden.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har fortfarande min undran, hur mycket bättre mår de länder som haft munskydd i tid?

Hur många mindre smittade och döda idag jämför med oss i Sverige som inte haft?

:thinking:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.