2 356 992 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Herr @Ulltand har nog örnkoll på detta. Hoppas han kan klargöra det hela för oss.M Zolt skrev:Jag tror att det smittas via luften på ett annat sätt en på sommaren, jag har funderat lite på det om en person röker o blåser ut sin rök och även är smittad av corona, bör inte viruset vara i den röken då?
Samt om man andas fuktig luft som flyger omkring, tror nog inte 1,5-2m räcker nu när det blir kyligare... Eller?
Jag måste säga att du har fel, det är betydligt fler procent än så. Från 0 till 1 är det oändligt många procent!J Jocke Best skrev:
Rätt skall vara rätt!
Ja, palliativ vård innebär alltid att det inte är kurativ vård, utan symptomlindrande vård. Specialfallet är palliativ vård i livets slutskede, då man även upphör med livsuppehållande åtgärder. För Covid-19 fanns ingen kurativ vård i våras, det fanns palliativ vård och intensivvård, men de flesta fick alltså palliativ vård MED livsuppehållande åtgärder som vätska och näring.Skandiamannen skrev:
Äter du fortfarande lunch på Grevturegatan, så kanske jag/du ska informera min systerdotters sambo(som arbetar där)mfl om att ha förståelse för om du kanske behöver lite extra hjälp med att få mat som smakar bra för just dig nu när maten smakar annorlunda.AndersMalmgren skrev:
Välment!
Då behöver vi alltså inte hålla avstånd längre?optimum skrev:
Elon Musk är så mäktig att han kan göra fyra coronatest på samma dag. Då kan man få oklara besked:
Visar väl egentligen att snabbtest ska man inte lita på alls, och att siffror över ”antal nya smittade” ska tas med en stor nypa salt.
Och en nackdel är ju att en hel del folk går runt och tror att de testat negativt, fast de egentligen är smittbärare. Och vice versa.
Visar väl egentligen att snabbtest ska man inte lita på alls, och att siffror över ”antal nya smittade” ska tas med en stor nypa salt.
Och en nackdel är ju att en hel del folk går runt och tror att de testat negativt, fast de egentligen är smittbärare. Och vice versa.
Birgit klagade på att jag klippt ut och därmed förvanskat hennes framtidsvision. Det var naturligtvis inte avsikten. Så här kommer "directors cut-vertionen" med min av BirgitS obesvarade fråga.
Skulle du komma in till ditt jobb och alla där bar mask, men inte du. Envis som en åsna går du likväl masklös in i fikarummet där de andra blänger på dig och går därifrån. Detta upprepas var du än är. Hur lång tid skulle det ta innan även du bar mask? Fem minuter? En timma? Underskatta inte grupptrycket!
Staffan
Så BirgitS!
Hur lång tid tror du att det skulle ta innan även du bar munskydd och vad får dig att tro att dina procentsatser är riktiga?
Aldrig säg aldrig Birgit!BirgitS skrev:
Du kommer aldrig få en majoritet av svenskarna att ha mask på jobbet och i hemmet, speciellt inte när det är dags äta eller dricka. Det blir därför helt meningslöst att göra sådana beräkningar som du gör.
Säg att 99 % smittas i miljöer där det inte är aktuellt att ha mask, dvs. av dina 1000 så gäller mask bara 10 fall och 993 eller 1000 är ju rätt egalt. Det är liksom inte de som överbelastar vården.
Sen verkar ju siffran 70 % rätt tagen ur luften dessutom.
Skulle du komma in till ditt jobb och alla där bar mask, men inte du. Envis som en åsna går du likväl masklös in i fikarummet där de andra blänger på dig och går därifrån. Detta upprepas var du än är. Hur lång tid skulle det ta innan även du bar mask? Fem minuter? En timma? Underskatta inte grupptrycket!
Staffan
Så BirgitS!
Hur lång tid tror du att det skulle ta innan även du bar munskydd och vad får dig att tro att dina procentsatser är riktiga?
Återigen, annat vore märkligt och indikera en cover up, så fort du blandar in människor görs det misstag, oavsett branch och oavsett arbetsuppgifter. Sunt som helhet men beklagligt i de enskilda fallen.Mikael_L skrev:
Nu är du ute och cyklar. Det betraktas absolut inte som palliativ vård för att man är sjuk i ett virus och befinner sig på en vårdavdelning. Jag är medveten att man inom cancersjukvård skiljer på kurativt syftande och livsförlängande behandling. Du kan inte applicera det palliativa begreppet på annan sjukvård.Anna_H skrev:
Ja, palliativ vård innebär alltid att det inte är kurativ vård, utan symptomlindrande vård. Specialfallet är palliativ vård i livets slutskede, då man även upphör med livsuppehållande åtgärder. För Covid-19 fanns ingen kurativ vård i våras, det fanns palliativ vård och intensivvård, men de flesta fick alltså palliativ vård MED livsuppehållande åtgärder som vätska och näring.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Här kan man läsa om definitionen, https://www.vardhandboken.se/vard-o...ard-i-livets-slutskede-och-dodsfall/oversikt/Skandiamannen skrev:
Det är jag INTE. Se länk från Gammelnörden.J Jonobe skrev:Nu är du ute och cyklar. Det betraktas absolut inte som palliativ vård för att man är sjuk i ett virus och befinner sig på en vårdavdelning. Jag är medveten att man inom cancersjukvård skiljer på kurativt syftande och livsförlängande behandling. Du kan inte applicera det palliativa begreppet på annan sjukvård.