2 357 003 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ingen skillnad. Kollar man siffrorna så ser det ut att smitta lika mycket i länder med och utan munskydd, åtminstone kan man inte säga att länder generellt med munskyddstvång klarar sig bättre. Det är sannolikt mycket mer effektivt att hålla avstånd...Snigla skrev:
Det är nog bättre att du själv ställer undan cykeln du är ute och cyklar på...J Jonobe skrev:Nu är du ute och cyklar. Det betraktas absolut inte som palliativ vård för att man är sjuk i ett virus och befinner sig på en vårdavdelning. Jag är medveten att man inom cancersjukvård skiljer på kurativt syftande och livsförlängande behandling. Du kan inte applicera det palliativa begreppet på annan sjukvård.
Skit det, denna eviga FAKTA, alltid i vägen, frågan är -hur känner de sig? (viss ironi) När något inträffar får människan alltid tillfredsställelse av "att göra något", oavsett om det hjälper eller ej så behöver människan känslan av att hon bidrar eller påverkar ett skeende.Nissens skrev:
Detta är samma fenomen som gör att den genomsnittliga spararen säljer billigt och köper dyrt på börsen, helt enkelt för att instinkterna säger oss "att göra något" vid händelser, uppgång eller nedgång spelar ingen roll.
Om man kan tillfredsställa allmogens behov av sysselsättning i dessa tider så är det såklart enkelt att ge dem maskbärande att fundera på, mycket psykologiskt och bidrar säkert till lugn och ro för myndigheterna, då kan ju folk tjafsa med varandra om masker istället för att trycka på om verksamma åtgärder.
Anna_H skrev:
Så att jag inte missförstått. Om en patient som är 80 år kommer in med COVID och får understödjande behandling med ett par liter syrgas och vätska. Då menar ni att det automatisk är palliativ vård då behandlingen endast är understödjande?Nissens skrev:
Munskydd är ju en hel vetenskap, det är att invagga folk i falsk trygghet att bara säga ”använd munskydd”. Det måste ut massor med mer information om hur munskydd fungerar, vilka sorter/klasser som funkar (hur de funkar), hur länge du får ha dem innan verkan blir sämre (två timmar typ..).. hur du får bete dig när du har dem..
Hälftten man ser använda dem - är fel
och då blir det falsk trygghet för alla.. speciellt för dem som använder!
Jag själv är inte emot munskydd i sig, men ser dem som ett problem - när folk inte vet bättre.
Har pratat mycket med folk inom vården och de förespråkar visir mer än munskydd,just pga att munskydd är känsliga och kräver information och rätt hantering.
Munskydd är ju enbart för att den som har dem på sig, inte ska smitta andra.. har inte så mycket med att skydda sig själv (vilket många tror).
Hälftten man ser använda dem - är fel
Jag själv är inte emot munskydd i sig, men ser dem som ett problem - när folk inte vet bättre.
Har pratat mycket med folk inom vården och de förespråkar visir mer än munskydd,just pga att munskydd är känsliga och kräver information och rätt hantering.
Munskydd är ju enbart för att den som har dem på sig, inte ska smitta andra.. har inte så mycket med att skydda sig själv (vilket många tror).
Jag vet inte vilkas procentsatser som gäller, men FoHM och andra aktörer har ju gått ut med att huvuddelen av smittspridningen verkar ske:Staffan2000 skrev:
1. I familjen.
Där använder man självklart inte mask. Tvättar händerna så fort man kommer hem givetvis, men maskfritt. Om någon visar några symptom försöker man kanske hålla lite mer avstånd till den personen, men samtidigt delar man ju hem, så+ det är svårt.
2. På jobbet.
Där är det ju främst lunch, fika och möten man träffas. Vid lunch och fika kan man INTE ha mask. Hålla avstånd är det som gäller då. Förskjuta raster, ta med mat/fika till rummet osv. Möten, och även passager i trapphus och korridorer, där kan mask fungera. Men samtidigt har vi problematiken med hygienen, du ska tvätta/desinficera händerna innan du rör masken, och du vill knappast ha masken på dig på rummet. Du ska inte heller återanvända samma mask flera gånger. För den som inte arbetar i vården och redan är van vid mask är det alltså väldigt svårt att hantera på ett bra sätt. Visir och sprit kan kanske fungera.
3. På fester/krogen.
Återigen: När man äter eller dricker kan man inte ha mask. Återstår när man går in/ut/på toa. Samma problem som på jobbet med hygienen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Det händer, oftast på NapolyonB brfbo skrev:
Redigerat:
En patient som är över 80 år kommer normalt sett inte in, särskilt inte i våras, de flesta som dog gjorde det innan de fick dålig saturation, och så är det fortfarande. Man ska verkligen noga överväga om en person över 80 med flera underliggande sjukdomar ska skickas till sjukhus elelr om det är bättre att stanna kvar där man är.J Jonobe skrev:
Men om de gör det sätter man nu in kortison och blodförtunnande, samt vid behov syrgas. Men för många av dem är det som jag sagt många gånger effektivare med en låg dos morfin som hjälper dem att andas djupare utan att hosta. Allt avgörs givetvis från fall till fall.
Och innan någon säger "tänk om det vore dina föräldrar?" så säger jag att ja, om min mamma skulle smittas hoppas jag att hon får stanna på sitt boende i Hagfors där hon känner igen folk och där det finns någon som förstår henne istället för att skickas till Torsby och därifrån till Arvika eller Karlstad, bland fullständigt okända människor och med försök till sjukvård istället för omvårdnad. Min pappa är en annan sak, han är klar i huvudet, men han har å andra sidan redan både kortison och blodförtunnande, så chansen är stor att han aldrig drabbas svårt om han blir smittad.
Jag finner det sjukt fascinerande hur otroligt snabbt man med internets hjälp kan bli expert på avancerade områden.
Ta t ex olika smittovägar, det finns de som fortfarande ägnar större delen av sitt liv åt att studera och forska inom området, när det i själva verket räcker med Google och några tidningsartiklar. Och några egna studier och experiment behövs förstås inte när man har hela ryggsäcken full av självupplevda anekdoter att ta till.
Grafer är ju populära i tråden, här är en som jag tror är mycket relevant. Möjligen har den postats tidigare.
Ta t ex olika smittovägar, det finns de som fortfarande ägnar större delen av sitt liv åt att studera och forska inom området, när det i själva verket räcker med Google och några tidningsartiklar. Och några egna studier och experiment behövs förstås inte när man har hela ryggsäcken full av självupplevda anekdoter att ta till.
Grafer är ju populära i tråden, här är en som jag tror är mycket relevant. Möjligen har den postats tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, en låg dos morfin för att hjälpa dem att andas djupare. Ganska riskabelt och inte speciellt evidensbaserat på en sjuk 80-åring om ngn skulle fråga mig...Anna_H skrev:
En patient som är över 80 år kommer normalt sett inte in, särskilt inte i våras, de flesta som dog gjorde det innan de fick dålig saturation, och så är det fortfarande. Man ska verkligen noga överväga om en person över 80 med flera underliggande sjukdomar ska skickas till sjukhus elelr om det är bättre att stanna kvar där man är.
Men om de gör det sätter man nu in kortison och blodförtunnande, samt vid behov syrgas. Men för många av dem är det som jag sagt många gånger effektivare med en låg dos morfin som hjälper dem att andas djupare utan att hosta. Allt avgörs givetvis från fall till fall.
Och innan någon säger "tänk om det vore dina föräldrar?" så säger jag att ja, om min mamma skulle smittas hoppas jag att hon får stanna på sitt boende i Hagfors där hon känner igen folk och där det finns någon som förstår henne istället för att skickas till Torsby och därifrån till Arvika eller Karlstad, bland fullständigt okända människor och med försök till sjukvård istället för omvårdnad. Min pappa är en annan sak, han är klar i huvudet, men han har å andra sidan redan både kortison och blodförtunnande, så chansen är stor att han aldrig drabbas svårt om han blir smittad.
Fast nu frågade ingen dig. Du är varken läkare eller geriatrisk sjuksköterska. Det är inte jag heller, men jag har fått informationen från en sådan. Att andas djupare så att man kan vädra ut koldioxiden är A och O.Skandiamannen skrev:
Som med övriga religioner, fakta är inte helt centralt.Snigla skrev:
Munskydd är ju en hel vetenskap, det är att invagga folk i falsk trygghet att bara säga ”använd munskydd”. Det måste ut massor med mer information om hur munskydd fungerar, vilka sorter/klasser som funkar (hur de funkar), hur länge du får ha dem innan verkan blir sämre (två timmar typ..).. hur du får bete dig när du har dem..
Hälftten man ser använda dem - är feloch då blir det falsk trygghet för alla.. speciellt för dem som använder!
Jo. Men här används den som fan läser bibeln.Snigla skrev:
På mitt jobb har det tills nu basunerats ut att vi skall följa FHM:s rekommendationer. Punkt slut. Men nu börjar ledningen tvivla och har därför uppmanat personalen att bära munskydd som firman köpt in, vilket är ännu ett bevis på att det inte finns någon på munskydd.
Staffan