2 357 680 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tjeckien var hyllade för sin lyckade strategi i våras, hård lockdown. Nu fick de en andra (första) våg och körde på samma strategi. Gick inte lika bra denna gången.
Snart ifatt Sverige med två helt olika strategier. Tjeckien är dock mer tätbefolkat än Sverige det får man ju erkänna 
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tjeckien körde definitivt inte samma strategi nu på hösten som man gjorde i våras. Statsepidemiologen från våren sparkades och man tog in en som skulle dalta med kapitalisterna. Att stänga ner var ju dåligt för näringslivet. Sverige användes som modell för Tjeckiens strategi under hösten. Det var därför det gick som det gick.Johanox1 skrev:
Jag vet inte vem denna Eva Fronkova är och om det hon säger är trovärdigt, Men hon låter som en tjeckiska och mer insatt än dig åtminstone:
"Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown.."
https://twitter.com/IvaWest_SE/status/1315710852016869382?s=20
Man undrar ju vad det är för tomtar som sitter här och hoppas det ska gå dåligt för andra länder. Eliten är verkligen samlad i den här tråden.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Skulle vara tråkigt om du börjar gilla Kir eller Black tower i stället för godare grejer som en Chateauneuf du pape. Det är min fasa.AndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.
Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Redigerat:
Jag hoppas verkligen inte att det går dåligt för andra länder men tror att förr eller senare så kommer nästan alla länder ha haft corona i stor utsträckning. Tror det är mer tillfälligheter än strategi. Tror lockdown bara är en fördröjning av det.F Finndjävel skrev:Tjeckien körde definitivt inte samma strategi nu på hösten som man gjorde i våras. Statsepidemiologen från våren sparkades och man tog in en som skulle dalta med kapitalisterna. Att stänga ner var ju dåligt för näringslivet. Sverige användes som modell för Tjeckiens strategi under hösten. Det var därför det gick som det gick.
Jag vet inte vem denna Eva Fronkova är och om det hon säger är trovärdigt, Men hon låter som en tjeckiska och mer insatt än dig åtminstone:
"Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown.."
[länk]
Man undrar ju vad det är för tomtar som sitter här och hoppas det ska gå dåligt för andra länder. Eliten är verkligen samlad i den här tråden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Det är ju skitbra Anders!AndersMalmgren skrev:
Nu kan du hälla över Portugisiskt lantvin på dunk i en favortvinsflaska och några snorfösor i ett ostronskal. Buon apitit! Tänk så mycket pengar du kommer att tjäna
Staffan
Du får läsa lite mer om de direktiv som gavs. Att personer generellt över en viss ålder skulle ges pallativ vård, oftast i hemmet för att dö trots att ett helt beredskapssjukhus stod oanvänt och redo vid älvsjömässan.D djac skrev:Ser det inte som ett gräv eller en nyhet, att människor gör misstag kan knappast vara något nytt eller överraskande, motsatsen hade dock varit ett scoop.
Att försöka framställa det som att Sverige etablerade en tysk regim med avlivningsanläggningar kommer nog att visa sig varit fel. Med största säkerhet kommer det visa sig att några dödsfall kunde ha undvikits/skjutits upp något, om vården gjort annorlunda men lika säkert är det att dödsfallen till största delen beror på en tidig och omfattande smittspridning.
Såklart ska sjukvården, som alltid, följa upp och utvärdera så att man slipper upprepa eventuella misstag och bli ännu effektivare.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag supportar den svenska modellen bättre låta de sjuka och svaga isoleras än hela samhället. Blir bara ännu mer problem med ohälsa och
Spara, du kan inte tjäna pengar genom utebliven konsumtionStaffan2000 skrev:
Flera gånger och dom har alltid felNissens skrev:
Skämt åsido, tycker du inte hon borde veta att produktionen av vaccin varit igång länge?
Köpte hundmat på Granngården på vägen hem. De hade inte hört nyheterna, men noterat att det var ovanligt få besökare under eftermiddagen. Inget problem att hålla avstånd där alltså. Dottern köpte gymkort i måndags eftersom hon fått jobb. Får se om det går att pausa, för nu stänger alla gym...Fairlane skrev: