Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tjeckien var hyllade för sin lyckade strategi i våras, hård lockdown. Nu fick de en andra (första) våg och körde på samma strategi. Gick inte lika bra denna gången. :thinking: Snart ifatt Sverige med två helt olika strategier. Tjeckien är dock mer tätbefolkat än Sverige det får man ju erkänna ;)
 
harry73 harry73 skrev:
Det är lugnt, alla få bidrar så mycket de kan.
I'm doing my part lunch 5 dagar i veckan. Och minst 1 middag på krogen. Dock var det mer middag innan pandemin det får jag erkänna.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Tjeckien var hyllade för sin lyckade strategi i våras, hård lockdown. Nu fick de en andra (första) våg och körde på samma strategi. Gick inte lika bra denna gången. :thinking: Snart ifatt Sverige med två helt olika strategier. Tjeckien är dock mer tätbefolkat än Sverige det får man ju erkänna ;)
Tjeckien körde definitivt inte samma strategi nu på hösten som man gjorde i våras. Statsepidemiologen från våren sparkades och man tog in en som skulle dalta med kapitalisterna. Att stänga ner var ju dåligt för näringslivet. Sverige användes som modell för Tjeckiens strategi under hösten. Det var därför det gick som det gick.

Jag vet inte vem denna Eva Fronkova är och om det hon säger är trovärdigt, Men hon låter som en tjeckiska och mer insatt än dig åtminstone:
"Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown.."
https://twitter.com/IvaWest_SE/status/1315710852016869382?s=20

Man undrar ju vad det är för tomtar som sitter här och hoppas det ska gå dåligt för andra länder. Eliten är verkligen samlad i den här tråden.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man undrar ju vad det är för tomtar som sitter här och hoppas det ska gå dåligt för andra länder. Eliten är verkligen samlad i den här tråden.
Vilka hoppas på det?
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.

Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Skulle vara tråkigt om du börjar gilla Kir eller Black tower i stället för godare grejer som en Chateauneuf du pape. Det är min fasa.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tjeckien körde definitivt inte samma strategi nu på hösten som man gjorde i våras. Statsepidemiologen från våren sparkades och man tog in en som skulle dalta med kapitalisterna. Att stänga ner var ju dåligt för näringslivet. Sverige användes som modell för Tjeckiens strategi under hösten. Det var därför det gick som det gick.

Jag vet inte vem denna Eva Fronkova är och om det hon säger är trovärdigt, Men hon låter som en tjeckiska och mer insatt än dig åtminstone:
"Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown.."
[länk]

Man undrar ju vad det är för tomtar som sitter här och hoppas det ska gå dåligt för andra länder. Eliten är verkligen samlad i den här tråden.
Jag hoppas verkligen inte att det går dåligt för andra länder men tror att förr eller senare så kommer nästan alla länder ha haft corona i stor utsträckning. Tror det är mer tillfälligheter än strategi. Tror lockdown bara är en fördröjning av det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tjeckien har hållit allt stängt sen 22 oktober förutom det mest nödvändiga. Restriktioner i rörelsefrihet osv.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Skulle vara tråkigt om du börjar gilla Kir eller Black tower i stället för godare grejer som en Chateauneuf du pape. Det är min fasa.
Ja fyfan. Vill inte förlora smaken. Jag drack en Pomerol 2009 för några dagar sedan och den smakade inte alls som den borde :/
 
  • Ledsen
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja fyfan. Vill inte förlora smaken. Jag drack en Pomerol 2009 för några dagar sedan och den smakade inte alls som den borde :/
Det är ju skitbra Anders!
Nu kan du hälla över Portugisiskt lantvin på dunk i en favortvinsflaska och några snorfösor i ett ostronskal. Buon apitit! Tänk så mycket pengar du kommer att tjäna :D:D.

Staffan
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ser det inte som ett gräv eller en nyhet, att människor gör misstag kan knappast vara något nytt eller överraskande, motsatsen hade dock varit ett scoop.

Att försöka framställa det som att Sverige etablerade en tysk regim med avlivningsanläggningar kommer nog att visa sig varit fel. Med största säkerhet kommer det visa sig att några dödsfall kunde ha undvikits/skjutits upp något, om vården gjort annorlunda men lika säkert är det att dödsfallen till största delen beror på en tidig och omfattande smittspridning.

Såklart ska sjukvården, som alltid, följa upp och utvärdera så att man slipper upprepa eventuella misstag och bli ännu effektivare.
Du får läsa lite mer om de direktiv som gavs. Att personer generellt över en viss ålder skulle ges pallativ vård, oftast i hemmet för att dö trots att ett helt beredskapssjukhus stod oanvänt och redo vid älvsjömässan.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Du får läsa lite mer om de direktiv som gavs. Att personer generellt över en viss ålder skulle ges pallativ vård, oftast i hemmet för att dö trots att ett helt beredskapssjukhus stod oanvänt och redo vid älvsjömässan.
Har du möjligen en länk till de direktiven?
 
Jag supportar den svenska modellen bättre låta de sjuka och svaga isoleras än hela samhället. Blir bara ännu mer problem med ohälsa och
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju skitbra Anders!
Nu kan du hälla över Portugisiskt lantvin på dunk i en favortvinsflaska och några snorfösor i ett ostronskal. Buon apitit! Tänk så mycket pengar du kommer att tjäna :D:D.

Staffan
Spara, du kan inte tjäna pengar genom utebliven konsumtion
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, verkligen. Jag tycker att du skall åka dit och ta hennes jobb som chef för det europeiska smittskyddinstitutet. Du skulle fixa det myyyycket bättre än någon annan. Du är så fantastiskt kompetent!

Har du någonsin jämfört din självbild med den bild omgivningen har av dig?
Flera gånger och dom har alltid fel :)

Skämt åsido, tycker du inte hon borde veta att produktionen av vaccin varit igång länge? :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hörde just nyheterna på radion. Nya restriktioner i Värmland etc, bland annat skulle man undvika att vistas i inomhusmiljöer sa man. Känns lite väl drastiskt kan jag tycka. ;)
Köpte hundmat på Granngården på vägen hem. De hade inte hört nyheterna, men noterat att det var ovanligt få besökare under eftermiddagen. Inget problem att hålla avstånd där alltså. Dottern köpte gymkort i måndags eftersom hon fått jobb. Får se om det går att pausa, för nu stänger alla gym...
 
harry73 harry73 skrev:
Jag äter fortfarande lunch på restaurang och försöker planera det så att flera restauranger får en del av mitt stöd
Tänk på BMI:t !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.