Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Flera gånger och dom har alltid fel :)

Skämt åsido, tycker du inte hon borde veta att produktionen av vaccin varit igång länge? :)
Hon kanske syftar på produktion av godkänt vaccin?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Troligen.
Dock inte munskydd.
Eller att testa och spåra. Ja numera men inte då. Men det är ju på väg att haverera som det ser ut...
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hon kanske syftar på produktion av godkänt vaccin?
Nej. det finns inget spm är godkänt ännu. Däremot flera som antas bli godkända och som produceras sedan längge.

Just precis för att dom skall finns tillgängliga när godkännandet kommer.

Hur man kan vara så okunnig och dessutom uttala sig i ämnet är ett mysterium, Men kanske ligger det politik i botten?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Flera gånger och dom har alltid fel :)

Skämt åsido, tycker du inte hon borde veta att produktionen av vaccin varit igång länge? :)
Det har inte slagit dig att hon kanske har information du saknar? Det känns betydligt mer sannolikt för de flesta...
 
  • Gilla
  • Haha
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har inte slagit dig att hon kanske har information du saknar? Det känns betydligt mer sannolikt för de flesta...
Du menar att produktioen av vaccin är en bluff!!! LOL :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Du får läsa lite mer om de direktiv som gavs. Att personer generellt över en viss ålder skulle ges pallativ vård, oftast i hemmet för att dö trots att ett helt beredskapssjukhus stod oanvänt och redo vid älvsjömässan.
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.

De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.

Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.

Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johanox1 Johanox1 skrev:
Jag hoppas verkligen inte att det går dåligt för andra länder men tror att förr eller senare så kommer nästan alla länder ha haft corona i stor utsträckning. Tror det är mer tillfälligheter än strategi. Tror lockdown bara är en fördröjning av det.
Jag tycker och tror som dig.
Jag misstänker att vaccin eller andra sätt att erhålla flockimmunitet inte kommer tillräckligt snabbt, och kommer tas av befolkningen i tillräckligt hög grad för att hindra att alla länder kommer få några ordentliga vågor av smitta, med åtföljande död och belastning av sjukvården.
Jag kan ju förstås hoppas att något land slipper, men jag brukar inte ge mina egna förhoppningar och önskedrömmar speciellt låga odds, så jag fortsätter att vara försiktigt pessimistisk.

Däremot går det inte att blunda för det faktum att de som lyckades hålla den första vågen riktigt liten har en jättefördel inför framtiden, att numera är covid-19 otroligt mer känt och utforskat. Behandlingsmetoderna t.ex. är ju bra mycket bättre nu i höst än i våras. Lyckligtvis är sjukvård inte hemlighetsstämplat, åtminstone inte i västvärlden, så alla länder kan nu ta fördel av det man upptäckt och lärt sig hittills.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.

De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.

Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.

Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.

Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.

När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.

När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
Nej, det har inte varit många. Men det har varit några och det är givetvis tragiskt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.

När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
Det pågår ju undersökningar och utredningar, och finns ju en del anmälningar. Det kommer visa sig hur det gick till med det här.

Det är bra, tycker jag. Allt bör genomlysas, för att förändringar och förbättringar ska ske.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det har inte varit många. Men det har varit några och det är givetvis tragiskt.
Vi någon hur många? Tänker mig att det inte är något ansvariga läkare direkt skriver hem om. Hur många äldre har aktiva annhöriga som kunde stoppa avlivningen? Läge för ett stort mörkertal imo.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.

De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.

Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.

Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.
Detta har vi diskuterat tidigare, jag har stor och relativt lång erfarenhet från sjukvården om än inte från Geriatrisk vård. Om jag diskuterar en patient med en kollega och vi beslutat om palliativ vård menar vi båda att patienten kommer att avlida och åtgärderna som blir aktuella handlar om att minska lidande, oro mm.

Varifrån kommer din kunskap/erfarenhet av begreppet palliativ vård?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
I min lokala livsmedelbutik såg jag idag att all personal bar visir, och de har klistrat ännu mer på golvet mot kassorna.
Redan tidigare satt de upp de där plexiglasväggarna runt kassor och markeringar på golv, en massa info-skyltar och handspritflaskor.
Jag tycker det är väldigt många aktörer som tar till sig av information, råd och restriktioner och är ansvarsfulla och hjälper till med vad de kan.
Hur fungerar det i andra länder?

Röd markering på butiksgolv med texten "STÅ HÄR" för fysisk distansering i köområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej. det finns inget spm är godkänt ännu. Däremot flera som antas bli godkända och som produceras sedan längge.

Just precis för att dom skall finns tillgängliga när godkännandet kommer.

Hur man kan vara så okunnig och dessutom uttala sig i ämnet är ett mysterium, Men kanske ligger det politik i botten?
Exakt. Det finns inget godkänt som produceras ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.