2 357 178 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Nej. det finns inget spm är godkänt ännu. Däremot flera som antas bli godkända och som produceras sedan längge.[SKPG]Zamora skrev:
Just precis för att dom skall finns tillgängliga när godkännandet kommer.
Hur man kan vara så okunnig och dessutom uttala sig i ämnet är ett mysterium, Men kanske ligger det politik i botten?
Lite otäcka nyheter. Sverige har snabbast ökning i europa av inlagda på sjukhus.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-inlagda-okar-snabbast-i-hela-europa/
""Sveriges smittspridning närmar sig nu den utveckling som Storbritannien haft under hösten, enligt Financial Times. Antalet nya fall, inlagda och döda i virussjukdomen är också betydligt högre än i grannländerna Finland, Norge och Danmark.""
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-inlagda-okar-snabbast-i-hela-europa/
""Sveriges smittspridning närmar sig nu den utveckling som Storbritannien haft under hösten, enligt Financial Times. Antalet nya fall, inlagda och döda i virussjukdomen är också betydligt högre än i grannländerna Finland, Norge och Danmark.""
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.G Granström2 skrev:
De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.
Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.
Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.
Jag tycker och tror som dig.Johanox1 skrev:
Jag misstänker att vaccin eller andra sätt att erhålla flockimmunitet inte kommer tillräckligt snabbt, och kommer tas av befolkningen i tillräckligt hög grad för att hindra att alla länder kommer få några ordentliga vågor av smitta, med åtföljande död och belastning av sjukvården.
Jag kan ju förstås hoppas att något land slipper, men jag brukar inte ge mina egna förhoppningar och önskedrömmar speciellt låga odds, så jag fortsätter att vara försiktigt pessimistisk.
Däremot går det inte att blunda för det faktum att de som lyckades hålla den första vågen riktigt liten har en jättefördel inför framtiden, att numera är covid-19 otroligt mer känt och utforskat. Behandlingsmetoderna t.ex. är ju bra mycket bättre nu i höst än i våras. Lyckligtvis är sjukvård inte hemlighetsstämplat, åtminstone inte i västvärlden, så alla länder kan nu ta fördel av det man upptäckt och lärt sig hittills.
Anna_H skrev:
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.
De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.
Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.
Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.
Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.
När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
Nej, det har inte varit många. Men det har varit några och det är givetvis tragiskt.Ulltand skrev:
Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.
När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
Det pågår ju undersökningar och utredningar, och finns ju en del anmälningar. Det kommer visa sig hur det gick till med det här.Ulltand skrev:
Men den vård som många vittnat om har varit palleativ vård i livetsslutsede, Man har tagit bort vätskedropp, läkemedel och gett morfin utan att ens undersöka patienten.
När sedan jobbiga anhöriga har krävt bättring har flera patienter fått tillbaka sin rättmätiga behandling och inte sällan överlevt Covidinfektionen.
Det är bra, tycker jag. Allt bör genomlysas, för att förändringar och förbättringar ska ske.
Detta har vi diskuterat tidigare, jag har stor och relativt lång erfarenhet från sjukvården om än inte från Geriatrisk vård. Om jag diskuterar en patient med en kollega och vi beslutat om palliativ vård menar vi båda att patienten kommer att avlida och åtgärderna som blir aktuella handlar om att minska lidande, oro mm.Anna_H skrev:
Fast det där är ju en missuppfattning, som orsakas av att allmänheten inte känner till att begreppet "palliativ vård" inte bara innebär "palliativ vård i livets slutskede" då man avslutar medicinering, vätsketillförsel och näringstillförsel och endast ger smärtlindring. Palliativ vård innefattar även fall där man räknar med att patienten ska överleva, men där man inte har någon medicinsk behandling att ge, utan endast "god omvårdnad". 70% av de över 80 som togs in på sjukhus med Covid-29 har överlevt den palliativa vården, och ännu fler av dem som inte togs till sjukhus. Men man behöver vara lite kunnig i geriatrik för att förstå direktiven.
De flesta över 80 som avlidit har dött innan de fått sänkt saturation, vilket betyder att det inte hade hjälp att lägga in dem på sjukhus för att ge syrgas. De flesta av dem var såpass sjuka att det hade varit plågsamt för dem att förflyttas till sjukhus och "utsättas" för vård. Många har varit upprörda över att man ordinerat morfin, som ju är avslappnande och därför skulle vara ett sätt att aktivt avliva dem. I själva verket är det så att för en person med andnöd kan en väldigt låg dos morfin göra att det är lättare att ta djupa andetag utan att få en hostattack och därmed bättre vädra ut koldioxiden.
Faktum är ju att alla på våra äldreboenden i praktiken får just palliativ vård hela tiden eftersom man numera är väldigt sjuk när man får tillåtelse att flytta dit, och det i sjukdomar som det inte finns någon bot för.
Nu finns dock behandlingar för Covid-19 och dessa får givetvis även äldre ta del av. Kortison och blodförtunnande är nämligen inget problem att dela ut på äldreboenden.
Varifrån kommer din kunskap/erfarenhet av begreppet palliativ vård?
I min lokala livsmedelbutik såg jag idag att all personal bar visir, och de har klistrat ännu mer på golvet mot kassorna.
Redan tidigare satt de upp de där plexiglasväggarna runt kassor och markeringar på golv, en massa info-skyltar och handspritflaskor.
Jag tycker det är väldigt många aktörer som tar till sig av information, råd och restriktioner och är ansvarsfulla och hjälper till med vad de kan.
Hur fungerar det i andra länder?
Redan tidigare satt de upp de där plexiglasväggarna runt kassor och markeringar på golv, en massa info-skyltar och handspritflaskor.
Jag tycker det är väldigt många aktörer som tar till sig av information, råd och restriktioner och är ansvarsfulla och hjälper till med vad de kan.
Hur fungerar det i andra länder?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Exakt. Det finns inget godkänt som produceras ännu.Ulltand skrev:
Nej. det finns inget spm är godkänt ännu. Däremot flera som antas bli godkända och som produceras sedan längge.
Just precis för att dom skall finns tillgängliga när godkännandet kommer.
Hur man kan vara så okunnig och dessutom uttala sig i ämnet är ett mysterium, Men kanske ligger det politik i botten?