2 356 841 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du bevis för att det är just användandet av mask som är verkliga problemet där?Nissens skrev:
Nej givetvis inte.
Nissens skrev:
Nej du förstå nog inte riktigt. Smittspridningen hade varit ännu större utan mask. Nu finns tydligen bra forskning på folk som avänder mask och de som inte gör det där likheter i övrigt är tillräckliga för att man skall kunna landa i en skyddseffekt på 70%
Nej, varför skulle jag ha bevis för något jag aldrig påstått??optimum skrev:
Jag bara konstaterar att smittspridningen inte minskar mer i länder som har masktvång. Det visar ju bara att det inte fungerar. Vad det beror på kanske du vet något om, jag vet bara att det är så, orsaken till det har jag ingen aning om.
Redigerat:
Blir troligen besöksförbud på äldreboenden i Stockholm igen.
Troligen samma i resten av landet bara man fått igång smittan på äldreboenden igen.
Men Anders Tegnell är av helt annan åsikt.
Tegnell: ”Ett besöksförbud ger ingen effekt”
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13302557
Troligen samma i resten av landet bara man fått igång smittan på äldreboenden igen.
Men Anders Tegnell är av helt annan åsikt.
Tegnell: ”Ett besöksförbud ger ingen effekt”
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13302557
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag argumenterar inte för att rätt typ av mask, rätt använd vid "rätt" tillfälle inte har effekt, precis som CDC framställer i sin sammanställning av studier men det är ju samtidigt så att de skärpta riktlinjerna också har effekt utan allmänt masktvång.Ulltand skrev:
"Sedan i början av den här veckan har andelen positiva covid-test minskat något i Uppsala län.
- Just nu är 14 procent av proverna positiva, och vi har varit uppe på 15. I Stockholm har man sett en dramatisk ökning av andelen positiva provsvar, men inte här - och det är positivt. Det kan vara ett tecken på att de skärpta restriktioner ändå haft effekt, säger Fredrik Settergren, verksamhetschef för Nära vård och hälsa."
CDC sammanfattning verkar syfta till att främst adressera att fördelen med allmänt användande av skyddsmask (av tyg?) tillsammans med åtgärder, som vi i Sverige till viss del har som riktlinjer, för att förhindra framtida "lockdowns".
"Adopting universal masking policies can help avert future lockdowns, especially if combined with other non-pharmaceutical interventions such as social distancing, hand hygiene, and adequate ventilation."
Som det nämnts i tråden och även av CDC och enligt smittspårning i tex Uppsala så smittas folk främst i sammanhang där mask inte nödvändigtvis är applicerbar. Inom familjen, på restaurang, café, lunchmatsal och fikat på jobbet mm. Dvs när man är länge och nära tillsammans och inte "kan" använda mask och inte följer riktlinjerna. Så jag har väldigt svårt att tolka CDC sammanställning som entydig och relevant kritik mot FoHM och dess framtagna riktlinjer.
Men du begriper ju inte min fråga.Ulltand skrev:
Spridningen är lika stor i länder med masktvång som i de som inte har det.
Då säger du att spridningen hade varit ÄNNU VÄRRE om de inte hade masktvång. Det är ju helt obegripligt!
Varför skulle det bli värre om de slutade med masktvånget än vad det är i länderna som aldrig haft masktvång???
Redigerat:
Tips: det kanske är masken som skyddar där för utan det så kanske det sett mycket värre ut.Nissens skrev:
Detta saknas bevis för men du hävdar att länder som använder mask ändå har lika stor smittspridning.
För ovanlighetens skull håller jag med MP
"Miljöpartiet vill stänga alla minkfarmar i Sverige efter att coronasmitta har upptäckts på tio farmar.
– Vi måste stänga ner så fort som möjligt, säger Isabella Lövin (MP), språkrör och miljö- och klimatminister.
Men regeringen är inte överens.
– Myndigheterna signalerar att det fungerar väl, sa jordbruksminister Jennie Nilsson (S) tidigare i veckan."
https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-i-regeringen-om-minkfarmarna/
Dock kan man ju undra över om de har sovit sedan april då det kom ut att minkfarmar har corona.
Ber om ursäkt men kan inte förgylla er tid på en stund då lunchen är slut nu och arbetstiden fortsätter.
Hoppas på lite applåder från de som tidigare tyckt jag borde jobbat hemma.
Japp 2 dagar i veckan nu.
"Miljöpartiet vill stänga alla minkfarmar i Sverige efter att coronasmitta har upptäckts på tio farmar.
– Vi måste stänga ner så fort som möjligt, säger Isabella Lövin (MP), språkrör och miljö- och klimatminister.
Men regeringen är inte överens.
– Myndigheterna signalerar att det fungerar väl, sa jordbruksminister Jennie Nilsson (S) tidigare i veckan."
https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-i-regeringen-om-minkfarmarna/
Dock kan man ju undra över om de har sovit sedan april då det kom ut att minkfarmar har corona.
Ber om ursäkt men kan inte förgylla er tid på en stund då lunchen är slut nu och arbetstiden fortsätter.
Hoppas på lite applåder från de som tidigare tyckt jag borde jobbat hemma.
Japp 2 dagar i veckan nu.
Jag var uppriktigt förvånad att det ens FINNS så många minkfarmer fortfarande - jag trodde folk hade tagit sitt förnuft tillfånga för länge sedan och slutat efterfråga minkpälsar. Men uppenbarligen hade jag fel. För min del får man gärna avliva alla minkar (släppa ut dem är jättedumt) och aldrig öppna igen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hur har man gjort undersökningen?Ulltand skrev:
Sen du vet det där som du sa om att det skulle varit värre utan mask. Har inte vi diskuterat det förr?
Det är omöjligt att veta en siffra annars.... Eftersom den inte finns
Nu har jag snabb läst. Jag tycker du gör intressanta kopplingar till mask irl och skydd till 70 % eftersom de börjar med att konstatera att det finns få undersökningar. Säkerligen med väldigt lågt antal deltagande.
Du borde inte nämnt irl
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Min hypotes är att han har rätt. Jag baserar det på hur folk jag ser använder sin mask. 99% gör fel, lågt räknat.Ulltand skrev:
Dock så funderar jag lite själv på att börja använda mask. Jag tänker mig ett litet tygstycke av bomull, som jag går runt med under hakan. När jag kommer till butiken så sätter jag på det med mina skitiga händer. Nu kan jag i lugn och ro spatsera runt i butiken och tränga mig fram till hyllor för att ta bröd eller frukt eller vad jag nu vill ha. Skönt att slippa vänta på avstånd på att det blir ledigt. Jag kan också börja provsmaka saker igen. Det är bara att dra ned masken på hakan och plocka för sig...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg