Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Nissens Nissens skrev:
Men smittspridningen minskar ju inte med mask i verkligheten. Har du svårt att ta till dig det? Länder med masktvång har samma spridning som de utan. Att hålla avstånd är mycket effektivare.
Har du bevis för att det är just användandet av mask som är verkliga problemet där?

Nej givetvis inte.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men smittspridningen minskar ju inte med mask i verkligheten. Har du svårt att ta till dig det? Länder med masktvång har samma spridning som de utan. Att hålla avstånd är mycket effektivare.

Nej du förstå nog inte riktigt. Smittspridningen hade varit ännu större utan mask. Nu finns tydligen bra forskning på folk som avänder mask och de som inte gör det där likheter i övrigt är tillräckliga för att man skall kunna landa i en skyddseffekt på 70%

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Har du bevis för att det är just användandet av mask som är verkliga problemet där?

Nej givetvis inte.
Nej, varför skulle jag ha bevis för något jag aldrig påstått??
Jag bara konstaterar att smittspridningen inte minskar mer i länder som har masktvång. Det visar ju bara att det inte fungerar. Vad det beror på kanske du vet något om, jag vet bara att det är så, orsaken till det har jag ingen aning om.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte en hyptes.

Om man kan visa att mask miskar smittpridningen med 70% så är en konsekvens av det att smittpridningen ökar med upp till 70% utan mask.
Va? Nej.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Blir troligen besöksförbud på äldreboenden i Stockholm igen.
Troligen samma i resten av landet bara man fått igång smittan på äldreboenden igen.
Men Anders Tegnell är av helt annan åsikt.

Tegnell: ”Ett besöksförbud ger ingen effekt”

Textcitat av Anders Tegnell om att personalen smittar på äldreboenden, inte besökare.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13302557
Illustration av coronaviruset med text "JUST NU: Vill förbjuda äldreboendebesök".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror på att smittspridningen hade varit betydligt större i dessa länder om man inte använt mask som en del av stratergin.

Tegnell brukan numera säga att mask inte är lösningen. Nej det finns ingen enda lösning på pandemin utan en hel radda med åtgärder som bör vidtas. Tills vi har vaccinerat.
Jag argumenterar inte för att rätt typ av mask, rätt använd vid "rätt" tillfälle inte har effekt, precis som CDC framställer i sin sammanställning av studier men det är ju samtidigt så att de skärpta riktlinjerna också har effekt utan allmänt masktvång.

"Sedan i början av den här veckan har andelen positiva covid-test minskat något i Uppsala län.
- Just nu är 14 procent av proverna positiva, och vi har varit uppe på 15. I Stockholm har man sett en dramatisk ökning av andelen positiva provsvar, men inte här - och det är positivt. Det kan vara ett tecken på att de skärpta restriktioner ändå haft effekt, säger Fredrik Settergren, verksamhetschef för Nära vård och hälsa.
"

CDC sammanfattning verkar syfta till att främst adressera att fördelen med allmänt användande av skyddsmask (av tyg?) tillsammans med åtgärder, som vi i Sverige till viss del har som riktlinjer, för att förhindra framtida "lockdowns".

"Adopting universal masking policies can help avert future lockdowns, especially if combined with other non-pharmaceutical interventions such as social distancing, hand hygiene, and adequate ventilation."

Som det nämnts i tråden och även av CDC och enligt smittspårning i tex Uppsala så smittas folk främst i sammanhang där mask inte nödvändigtvis är applicerbar. Inom familjen, på restaurang, café, lunchmatsal och fikat på jobbet mm. Dvs när man är länge och nära tillsammans och inte "kan" använda mask och inte följer riktlinjerna. Så jag har väldigt svårt att tolka CDC sammanställning som entydig och relevant kritik mot FoHM och dess framtagna riktlinjer.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej du förstå nog inte riktigt. Smittspridningen hade varit ännu större utan mask. Nu finns tydligen bra forskning på folk som avänder mask och de som inte gör det där likheter i övrigt är tillräckliga för att man skall kunna landa i en skyddseffekt på 70%
Men du begriper ju inte min fråga.
Spridningen är lika stor i länder med masktvång som i de som inte har det.
Då säger du att spridningen hade varit ÄNNU VÄRRE om de inte hade masktvång. Det är ju helt obegripligt!
Varför skulle det bli värre om de slutade med masktvånget än vad det är i länderna som aldrig haft masktvång???

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nej, varför skulle jag ha bevis för något jag aldrig påstått??
Jag bara konstaterar att smittspridningen inte minskar i länder som har masktvång. Det visar ju bara att det inte fungerar. Vad det beror på kanske du vet något om, jag vet bara att det är så, orsaken till det har jag ingen aning om.
Tips: det kanske är masken som skyddar där för utan det så kanske det sett mycket värre ut.
Detta saknas bevis för men du hävdar att länder som använder mask ändå har lika stor smittspridning.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Tips: det kanske är masken som skyddar där för utan det så kanske det sett mycket värre ut.
Detta saknas bevis för men du hävdar att länder som använder mask ändå har lika stor smittspridning.
Vilket land tänker du på?

optimum
För ovanlighetens skull håller jag med MP

"Miljöpartiet vill stänga alla minkfarmar i Sverige efter att coronasmitta har upptäckts på tio farmar.
– Vi måste stänga ner så fort som möjligt, säger Isabella Lövin (MP), språkrör och miljö- och klimatminister.
Men regeringen är inte överens.
– Myndigheterna signalerar att det fungerar väl, sa jordbruksminister Jennie Nilsson (S) tidigare i veckan."

https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-i-regeringen-om-minkfarmarna/

Dock kan man ju undra över om de har sovit sedan april då det kom ut att minkfarmar har corona.

Ber om ursäkt men kan inte förgylla er tid på en stund då lunchen är slut nu och arbetstiden fortsätter.
Hoppas på lite applåder från de som tidigare tyckt jag borde jobbat hemma.
Japp 2 dagar i veckan nu.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Jag var uppriktigt förvånad att det ens FINNS så många minkfarmer fortfarande - jag trodde folk hade tagit sitt förnuft tillfånga för länge sedan och slutat efterfråga minkpälsar. Men uppenbarligen hade jag fel. För min del får man gärna avliva alla minkar (släppa ut dem är jättedumt) och aldrig öppna igen.

• Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte en hyptes.

Om man kan visa att mask miskar smittpridningen med 70% så är en konsekvens av det att smittpridningen ökar med upp till 70% utan mask.
Hur har man gjort undersökningen?

Sen du vet det där som du sa om att det skulle varit värre utan mask. Har inte vi diskuterat det förr?
Det är omöjligt att veta en siffra annars.... Eftersom den inte finns

Nu har jag snabb läst. Jag tycker du gör intressanta kopplingar till mask irl och skydd till 70 % eftersom de börjar med att konstatera att det finns få undersökningar. Säkerligen med väldigt lågt antal deltagande.
Du borde inte nämnt irl

Redigerat:
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det där med att det är svårt att använda mask och att skulle resultera i högre risk för smitta är en hypotes från Tegnell.
Min hypotes är att han har rätt. Jag baserar det på hur folk jag ser använder sin mask. 99% gör fel, lågt räknat.

Dock så funderar jag lite själv på att börja använda mask. Jag tänker mig ett litet tygstycke av bomull, som jag går runt med under hakan. När jag kommer till butiken så sätter jag på det med mina skitiga händer. Nu kan jag i lugn och ro spatsera runt i butiken och tränga mig fram till hyllor för att ta bröd eller frukt eller vad jag nu vill ha. Skönt att slippa vänta på avstånd på att det blir ledigt. Jag kan också börja provsmaka saker igen. Det är bara att dra ned masken på hakan och plocka för sig...

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Underligt att det inte gör det i länderna som har masktvång då...
Det har du inte en susning om!
Såvida du inte har två paralella Milano. Ett med mask och ett utan. Har du inte det, är din slutsats bara ett önsketänkande!

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har du inte en susning om!
Såvida du inte har två paralella Milano. Ett med mask och ett utan. Har du inte det, är din slutsats bara ett önsketänkande!

Staffan
Kan Ulltand så kan väl Nissens?

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.