Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B brfbo skrev:
Är hen smart så sätter hen på sig samma skydd, eftersom att det är dessa ffp3 andningsskydd som skyddar bäst;)
Fast det finns ju inga miljoner med FFP3-skydd att köpa. Alltså kan inte ens alla i riskgrupper i Västeuropa köpa dem.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det var du som lurade dig själv.
Jag skrev att jag sett att det var mycket folk i butikerna men du valde att se det som möjlighet att klaga på mig.
Läs vad jag skrev.
Jag har lärt mig att se upp med vad jag skriver här för det misstolkas och förvrängs hela tiden.
Se innehållet och inte orden så går nog budskapet fram.
Alltså att många struntar i de viktiga råden vi fått.
Inte så svårt.

"Vad jag själv sett så verkade folk följa råden bättre i våras.
Nu är det många som struntar i dem
T.ex. det jag sett på Jula och Biltema i helgen.
Fullt med folk som uppenbarligen ser till sina intressen mer än dess råd man skickar ut.

Jag tror vi kommer få en jäkligt tuff period december/januari"
Nu skrev du "det var mycket folk i butikerna" fast du bara gissar utifrån antalet bilar på parkeringen.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo sådant skit brukar jag se på Flashback men jag trodde människosynen var högre här.
Han kunde blivit äldre utan covid.
Tragiskt tycker jag.
Jag hatade inget i mitt inlägg.
Wollter valde själv att utsätta sig för risken att bli sjuk genom att åka till Stockholm och träffa många människor fast han var både gammal och med underliggande sjukdom.

Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det finns ju inga miljoner med FFP3-skydd att köpa. Alltså kan inte ens alla i riskgrupper i Västeuropa köpa dem.
Äsch. En fördel med att vara kritisk till allt vad FHM gör är ju att man inte behöver bry sig om sådana saker som lagar, om det finns material eller inte, om det finns testkapacitet eller inte, om folks agerande skiljer från laboratorietester på råttor eller om vad som händer med ekonomi, psykísk ohälsa, barns utbildning etc. Allt sånt kan man ignorera, så att man kan klaga på FHM.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
Forskare har undersökt 98 miljoner amerikaners rörelsemönster i 10 större städer under två perioder av året och hittat en del möjliga orsaker till varför smittspridningen är större i vissa områden och verkar drabba de socioekonomiskt svaga grupperna värre.

Man har använt uppgifter från mobiloperatörer för att se på vilka publika ställen som det har varit många människor, hur lång tid de har varit där och räknat ut vilken yta som var och en har haft till förfogande ("densiteten") mm.

"Det visade sig att förhållandevis få lokaler stod för en stor del av smittspridningen. I Chicago, till exempel, stod 10 procent av lokalerna för 85 procent av infektionerna. Den typ av lokaler som studien pekar ut som platser med hög smittorisk är restauranger, gym, kaféer samt hotell. Det vill säga lokaler där förhållandevis många personer vistas i, under förhållandevis lång tid."

"Därutöver kunde forskarna även se varför fattiga människor löper högre risk än rika att smittas av det nya coronaviruset. Människor från fattigare områden vistas och arbetar nämligen oftare i lokaler med större trängsel, än vad rika i genomsnitt gör."
Mataffärer i fattigare områden har betydligt mindre yta per besökare och kräver mer tid än mataffärerna som rika besöker.

TT via t.ex. https://www.di.se/nyheter/forskare-sa-sprids-viruset-i-stader/

Tillägg:
Verkar vara baserat på denna sammanfattning: https://www.nature.com/articles/d41586-020-03140-4
Här är själva rapporten: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch. En fördel med att vara kritisk till allt vad FHM gör är ju att man inte behöver bry sig om sådana saker som lagar, om det finns material eller inte, om det finns testkapacitet eller inte, om folks agerande skiljer från laboratorietester på råttor eller om vad som händer med ekonomi, psykísk ohälsa, barns utbildning etc. Allt sånt kan man ignorera, så att man kan klaga på FHM.
En stor del av kritiken gäller ju just varför detta inte finns tillgängligt. Varför avskaffades beredskapslager och egen tillvetkningskapscitet?

Detta ligger iofs inte på FHM. Men FHM får nog klä skott för regeringens aningslöshet. "Vi såg det inte komma" vetkar ju vara något man kommer undan med även på statsledningsnivå.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Lite mer om Pfizers vaccin: https://www.nature.com/articles/d41586-020-03166-8

Det har ju skrivits mycket om att det skulle ha en effektivitet på 90 % men det är alltså baserat på att 94 försökspersoner har blivit sjuka och fördelningen mellan placebogruppen och de vaccinerade tyder då alltså på 90 %. Men det är ju ett mycket litet antal så den uppgiften kan komma att ändras framöver då fas 3 inte kommer att upphöra förrän åtminstone 164 st har insjuknat.

Med sådana små antal går det förstås inte heller att avgöra vad effektiviteten skulle vara bland de äldsta, som ju normalt svarar betydligt sämre på vacciner.

Det är också viktigt att det i placebogruppen finns flera som blir allvarligt sjuka så man verkligen kan avgöra om vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom även om den inte skyddar helt. Det är också oklart om de vaccinerade som blir smittade men inte får några symtom eller mycket lindriga sådana fortfarande kan sprida virus omkring sig.

Man vet förstås inte heller hur länge som vaccinet har effekt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
En stor del av kritiken gäller ju just varför detta inte finns tillgängligt. Varför avskaffades beredskapslager och egen tillvetkningskapscitet?

Detta ligger iofs inte på FHM. Men FHM får nog klä skott för regeringens aningslöshet. "Vi såg det inte komma" vetkar ju vara något man kommer undan med även på statsledningsnivå.
Det är socialstyrelsen och SKR som ligger bakom detta problem. De har aningslöst räknat med att varje aktör skulle ta ansvar för att ha egna krisplaner och beredskapslager, vilket ju är rimligt eftersom man vet att influensa, vinterkräksjuka återkommer varje år i större eller mindre utsträckning. Men istället har man kört på LEAN-principen med så små lager som möjligt.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Någon som vet mer precist vila nya rön han syftar till eller kanske det är mer en samlad bild av forskningsläget?

intervjun Fauci

""Han tillade att nya rön gör argumentet för att bära munskydd ännu starkare:

”Du skyddar båda andra och dig själv. Skyddsmask för ansiktet har dubbel förtjänst”, sade Fauci"" Svd i dag

Lite mer här. Mask kan minska risken för smítttöverföring med 70%.!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/munskydd-fungerar-battre-an-vad-man-tidigare-trott/

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
Det var ju inte precis några nya rön bara med det lilla inslaget. Det man behöver se är ju forskningsrapporterna med hur har man kommit fram till det. Annars kan det ju vara lika mycket sjukhusmiljö och tyckande som i WHO:s fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju inte precis några nya rön bara med det lilla inslaget. Det man behöver se är ju forskningsrapporterna med hur har man kommit fram till det. Annars kan det ju vara lika mycket sjukhusmiljö och tyckande som i WHO:s fall.
Nej men det är det enda jag hittat så långt! Dock ser jag det som troligt att det är substantiella rön när de får stå stort genomslag av Fauci.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
Underligt att det inte gör det i länderna som har masktvång då...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Underligt att det inte gör det i länderna som har masktvång då...
Det gör det! Kina har mask tvång och bara drygt 4000 döda eller så :rofl:. Obs, viss humor förekommer i inlägget. Men mask är bara en faktor i sammanhanget.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]

Och är mer data och referenser till studier.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html

"
Conclusions
Experimental and epidemiological data support community masking to reduce the spread of SARS-CoV-2. The prevention benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer. The relationship between source control and personal protection is likely complementary and possibly synergistic14, so that individual benefit increases with increasing community mask use. Further research is needed to expand the evidence base for the protective effect of cloth masks and in particular to identify the combinations of materials that maximize both their blocking and filtering effectiveness, as well as fit, comfort, durability, and consumer appeal. Adopting universal masking policies can help avert future lockdowns, especially if combined with other non-pharmaceutical interventions such as social distancing, hand hygiene, and adequate ventilation "

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men det är det enda jag hittat så långt! Dock ser jag det som troligt att det är substantiella rön när de får stå stort genomslag av Fauci.
Hur många gånger i den här tråden har vi diskuterat mask?
Problemet med mask är att folk inte kan använda dessa rätt. Men att två masker rätt placerade fungerar det har väl ingen ifrågasatt?

Sen är det ingen som förbjudit dig att använda mask

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.