Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
Som sagt, märkligt att viruset sprids obehindrat i länder med masktvång då... jag är skeptisk...
Kan ju bero på felaktigt handhavande, men det spelar ju ingen roll... de funkar inte i praktiken...
@Ulltand

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Hur många gånger i den här tråden har vi diskuterat mask?
Problemet med mask är att folk inte kan använda dessa rätt. Men att två masker rätt placerade fungerar det har väl ingen ifrågasatt?
Här har man studerat också folk som använder mask IRL och det fungerar IRL..

Det där med att det är svårt att använda mask och att skulle resultera i högre risk för smitta är en hypotes från Tegnell. Det finns inget vetenskapligt stöd för den. Men nu ser vi att mask räddar liv i stor omfattning.

Tegnells hypotes har därmed kostat Sverige många liv och mycket pengar.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, märkligt att viruset sprids obehindrat i länder med masktvång då... jag är skeptisk...
Kan ju bero på felaktigt handhavande, men det spelar ju ingen roll... de funkar inte i praktiken...
@Ulltand

Det beror på att smittspridningen hade varit betydligt större i dessa länder om man inte använt mask som en del av stratergin.

Tegnell brukan numera säga att mask inte är lösningen. Nej det finns ingen enda lösning på pandemin utan en hel radda med åtgärder som bör vidtas. Tills vi har vaccinerat.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror på att smittspridningen hade varit betydligt större i dessa länder om man inte använt mask som en del av stratergin.

Tegnell brukan numera säga att mask inte är lösningen. Nej det finns ingen enda lösning på pandemin utan en hel radda med åtgärder som bör vidtas. Tills vi har vaccinerat.
Hur vet du att smittspridningen skulle varit större? Det hävdas ju att det finns risk för att folk med mask slarvar med andra åtgärder som avstånd m.m.

Så vad har du för belägg för att spridningen skulle varit större utan masktvång?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Varför skulle den bli större i de länderna som slutar använda mask än i de som aldrig gjort det?
Det låter helt märkligt...

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det en bra nyhet att ett företag som stått utanför USAs snabbspår för kommer att lämna in en ansökan om emergency use innan fas 3 studien är slutförd?

Det är väl precis det man velat undvika?
Att något bolag skall släppa ut ett ofärdigt vaccin?
Det räcker att halva antalet deltagare i studien vaccinerats och följs under 2 månader av fas 3, för att få lov att söka licens för ”emergency use”, vilket blir ungefär samtidigt som AZN kanske kan lämna in en slutgiltig ansökan som fått ta hela tiden på 3-6 månader för en fas 3 studie.

Man har inte tagit emot eller inte fått förskottsbetalt för vaccinutvecklingen, så man kan inte hålla så lågt pris som tex AZN. Det kan ju driva på företaget att försöka ta marknadsandelar tidigt? :thinking:

Fas 2 studien av ChAdOx1 ,Oxford/AstrasZ vaccin, gav neutraliserande antikroppar för 91% av deltagarna vid första sprutan och 100% vid andra sprutan.

Är då 90% för vaccination med 2 doser Pfizer vaccin så revolutionerande?
Ja, om man jämför med influensa vacciner. Nej, om man jämför med fas 2 studier.
Varför finns det inga procentsatser på Pizers vaccin?

Hur såg Pizers fas 1/2 studier ut?
Läste någon artikel om att man jämför effektivitet mot deltagare som fått serum (antikroppar) från tillfrisknade covid-19 patienter. Annars brukar man titta på hur många som utvecklar neutraliserande antikroppar (antikroppar och att de är tillräckligt många i blodet (serum) för att bekämpa viruset).
Jag har inte sett några siffror på hur många procent som utvecklade antikroppar av de som fick vaccinet. (Kanske har jag bara misslyckats med mina googlingar). Någon dom sett siffror?
Eftersom man valt 2 vaccineringar lär det iaf inte ligga på 100% på första sprutan. :rolleyes:

Medicinbolagen har ju varit väldigt öppna och samarbetsvilliga och tänkt på att det är viktigt att få ut säkra vacciner och inte offra säkerheten för att vinna vaccin-racet. Vaccinindustrin gick tidigt ut med att man inte försöker maximera sina vinster utan samarbeta för att få fram säkra vacciner och billiga vacciner.
Per dos vill jag minnas att Pizers var betydligt dyrare än AZN och Modernas. (Hur varit upp i tråden förut tror jag).

Coronavaccin: Tre frågor om dagens påstådda genombrott, SVT .
Men vi ska ha klart för oss att det här än så länge bara är en pressrelease, det finns ingen publikation eller detaljerad bild av data, säger Matti Sällberg, professor på Karolinska institutet och expert på vaccin.

Om Pizers studie:
A PHASE 1/2/3, PLACEBO-CONTROLLED, RANDOMIZED, OBSERVER-BLIND, DOSE-FINDING STUDY TO EVALUATE THE SAFETY, TOLERABILITY, IMMUNOGENICITY, AND EFFICACY OF SARS-COV-2 RNA VACCINE CANDIDATES AGAINST COVID-19 IN HEALTHY INDIVIDUALS [ClinicalTrials.gov]

Man har en jättestudie som innefattar fas 1, 2 och 3.
Lite oklart vad de kommit fram till och hur långt de egentligen kommit.
Inget nämns om hur oberoende studien, eller studierna, är från bolaget.

Det blir väl omöjligt att studien skulle kunna vara helt oberoende av företaget med det upplägget.

Results of Pfizer COVID-19 mRNA Vaccine Phase 1/2 Study [NewsMedical]
Den studien presenterar resultat från en av de två vaccin kandidaterna, men inte den som valts för fas 3 studien.

Förstår inte upprymdheten. Är det drevet som går, men optimistiskt denna gång? :oops:
Jag hoppas väl att jag missat någon väsentligt rapport. Komplettera gärna!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Men nu ser vi att mask räddar liv i stor omfattning.
Gör vi? Var när och hur?
Jag har inte sett det. Varken här eller i något annat land...

tusenett skrev:
Hur vet du att smittspridningen skulle varit större? Det hävdas ju att det finns risk för att folk med mask slarvar med andra åtgärder som avstånd m.m.

Så vad har du för belägg för att spridningen skulle varit större utan masktvång?
Man ser i vetenskapligs studier IRLen 70% minskning.

Jag tar inte ordet tvång i min mun är utan avser användandet av mask eller inte.

optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Varför inte beställa varorna och få de levererade till bilen? Då spelar det väl ingen roll om det är knökfullt inne i varuhuset?
Självklart kan man göra så men det var inte det som var huvudproblemet utan att folk går dit när det är många där.
Vad tror du då händer och varför gör de så?

Kan du inte svaret så hjälper nog Birgit dig.

Jag har själv i veckan beställt 3 olika saker på nätet så jag vet hur det funkar.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är fascinerande hur du i ett inlägg slår ner på Tegnell för att det inte finns vetenskapligt stöd för något och är en hypotes, och direkt i nästa kommer med en egen hypotes utan vetenskapligt stöd...

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev du "det var mycket folk i butikerna" fast du bara gissar utifrån antalet bilar på parkeringen.
Självklart ett antagande men det hade räckt med endast en per bil för att det ska vara många i butiken.
Nej jag räknade inte bilarna men väldigt många var de.

Jag har inte svårt för att bedöma sådant men du klarar tydligen inte det?

T tanaris skrev:
Det är fascinerande hur du i ett inlägg slår ner på Tegnell för att det inte finns vetenskapligt stöd för något och är en hypotes, och direkt i nästa kommer med en egen hypotes utan vetenskapligt stöd...

Det är inte en hyptes.

Om man kan visa att mask miskar smittpridningen med 70% så är en konsekvens av det att smittpridningen ökar med upp till 70% utan mask.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte en hyptes.

Om man kan visa att mask miskar smittpridningen med 70% så en konsekvens av det att smittpridningen ökar med upp till 70% utan mask.
Men smittspridningen minskar ju inte med mask i verkligheten. Har du svårt att ta till dig det? Länder med masktvång har samma spridning som de utan. Att hålla avstånd är mycket effektivare.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Wollter valde själv att utsätta sig för risken att bli sjuk genom att åka till Stockholm och träffa många människor fast han var både gammal och med underliggande sjukdom.
Fortfarande tråkigt att en så uppskattad person gått bort.

Min far hade underliggande sjukdomar. Han blev 90+ men du tycker uppenbarligen de tappat sitt värde för länge sedan.
Med denna smitta hade han troligen inte blivit 80.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Man ser i vetenskapligs studier IRLen 70% minskning.

Jag tar inte ordet tvång i min mun är utan avser användandet av mask eller inte.
I vilket land har smittspridningen minskat med 70% när de använt mask?

@Ulltand

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.