2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Absolut tråkigt att Wollter gick bort liksom alla andra oavsett om de dör i trafikolyckor, hjärtinfarkt, stroke, cancer, influensa eller Covid-19. Men just i det här fallet så var det så att han valde att inte hålla sig isolerad utan var medveten om att han utsatte sig för en stor risk med att åka till Stockholm och träffa många människor. Du skrev för några veckor sen att du ansåg Stockholm vara ett område du absolut inte kunde tänka dig att åka till just för att du ansåg att det var för stor smittspridning här.optimum skrev:
Sen tycker jag att du ska sluta upp med att gissa dig fram till vad jag tycker om olika saker för det blir bara heltokigt varenda gång. Du hade väl sett till att din far inte hade blivit smittad, du är ju så duktig på det.
J Jocke Best skrev:
Nej några sådana vilkkor är inte uppställda så vitt jag kunnat se. Jag tvivlar startk på att någon i udenrsökningen sovit med mask
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Du tycker inte att det är lite oärligt att bara citera en del av en mening så att innehållet i den går förlorat?Staffan2000 skrev:
Aldrig säg aldrig Birgit!
Skulle du komma in till ditt jobb och alla där bar mask, men inte du. Envis som en åsna går du likväl masklös in i fikarummet där de andra blänger på dig och går därifrån. Detta upprepas var du än är. Hur lång tid skulle det ta innan även du bar mask? Fem minuter? En timma? Underskatta inte grupptrycket!
Staffan
Så här skrev jag:
"Du kommer aldrig få en majoritet av svenskarna att ha mask på jobbet och i hemmet, speciellt inte när det är dags äta eller dricka."
Berätta för mig hur mina kollegor fikar i fikarummet med masken på?
Det är ju just vid gemensamma måltider och fika som den stora smittspridningen på arbetsplatser äger rum, inte när var och en sitter vid sitt skrivbord etc.
Jaha redan testkaos. Läste att Danmark testar fyra gånger så många som oss. 
https://www.dn.se/sverige/hallengren-kallar-till-krismote-efter-testkaoset/
https://www.dn.se/sverige/hallengren-kallar-till-krismote-efter-testkaoset/
Samma Fauci som säger detta :Ulltand skrev:
Fauci: The masks are important for someone who’s infected to prevent them from infecting someone else… Right now in the United States, people should not be walking around with masks.
LaPook: You’re sure of it? Because people are listening really closely to this.
Fauci: …There’s no reason to be walking around with a mask. When you’re in the middle of an outbreak, wearing a mask might make people feel a little bit better and it might even block a droplet, but it’s not providing the perfect protection that people think that it is. And, often, there are unintended consequences — people keep fiddling with the mask and they keep touching their face.
LaPook: And can you get some schmutz, sort of staying inside there?
Fauci: Of course, of course. But, when you think masks, you should think of health care providers needing them and people who are ill. The people who, when you look at the films of foreign countries and you see 85% of the people wearing masks — that’s fine, that’s fine. I’m not against it. If you want to do it, that’s fine.
https://en.m.wikiquote.org/wiki/Anthony_Fauci
J Jocke Best skrev:Samma Fauci som säger detta :
Fauci: The masks are important for someone who’s infected to prevent them from infecting someone else… Right now in the United States, people should not be walking around with masks.
LaPook: You’re sure of it? Because people are listening really closely to this.
Fauci: …There’s no reason to be walking around with a mask. When you’re in the middle of an outbreak, wearing a mask might make people feel a little bit better and it might even block a droplet, but it’s not providing the perfect protection that people think that it is. And, often, there are unintended consequences — people keep fiddling with the mask and they keep touching their face.
LaPook: And can you get some schmutz, sort of staying inside there?
Fauci: Of course, of course. But, when you think masks, you should think of health care providers needing them and people who are ill. The people who, when you look at the films of foreign countries and you see 85% of the people wearing masks — that’s fine, that’s fine. I’m not against it. If you want to do it, that’s fine.
[länk]
Förmodligen
2/3 som konstaterats smittade på ålderdomshem överlever så inte så dåliga odds som man kan tro, även om det knappast är särskilt muntra. Men man ska ha i åtanke att ca hälften avlider inom ett år från inflytt även i normala fall. https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/forelasning-pa-ki-aldreboenden-sabo.htmloptimum skrev:
Det är ju bara att kolla utfallet länderna emellan. Hade maskerna varit effektiva så hade man sett skillnad. Men det gör man alltså inte.Staffan2000 skrev:
Kolla graferna på denna sidan:
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-november-9-update/
J Jocke Best skrev:
Jag har länkar allt jag har hittat under dagen Bara börja läsa för den som vill gå på djupet. Det finns referenser till alla studier
Och det är 9 stycken ligger till grund för senaste data. Mask skyddar även bärare vilket verkar vara nytt för en del.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Eftersom viruset tog sig in på äldreboenden medan det fortfarande var besöksförbud så är personalen en stor källa till smittspridningen på äldreboenden. Tror det var förra veckan som ett äldreboende i Stockholmstrakten berättade att de hade testat all personal och då hittat tre asymtomatiska fall bland dem. Sen testades de boende på den avdelningen där de tre jobbar och där fanns också tre asymtomatiska fall. En och annan besökare har då inte så stor betydelse.optimum skrev:
https://www.storaskondal.se/2020/11/05/all-aldrepersonal-borde-testas-manga-har-inga-symtom-alls/Karolinska institutet har sedan i våras gjort 2.500 tester av personal vid sju äldreboenden i Stockholm. Resultatet visar hittills att åtta av 13 personal som testats positivt för covid-19 inte hade några symtom.
– Mer än hälften av de som varit smittade har inte haft symtom, det är alarmerande. Vi kan inte utesluta att de blir så kallade superspridare och om de går in till de äldre och sprider smittan där är det förstås något vi måste förhindra – vi måste tänka mer preventivt, säger Lars Engstrand, professor i smittskydd vid Karolinska institutet.
Om alla bara har vett att hålla sig undan från andra och inte ger sig in i trånga miljöer så hade det fortsatt att plana ut, men nu gör ju folk bevisligen inte det. Att ta på sig ett munskydd gör varken till eller från i det större sammanhanget. Hade man kunnat se viruset likt en aura runt en smittad är jag fullständigt övertygad om att ingen trängt sig innanför skenet bara för att man hade en tygbit i fejan, även om den skulle minska risken med ett antal procent. Bevisligen gör den osynliga faran att man kan tänka sig att gambla lite. Men så gör det då, men trängs inte med mig tack.