Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
B Byggdjuret skrev:
Jaja...
Om det är så du vill se det. Så är det ditt problem. Du funderade aldrig på att hur vanligt det var att jag skakade hand. Eller om jag tvättade mina händer efteråt.
Jag förklarade varför jag skakade hand.
Men det kan vara svårt att förstå för vissa.
Jag kan förstå de förklaringar som dykt upp.
Men jag undrar hur du hade reagerat om jag sa att jag nös rätt ut. Med tanke på det kan smitta folk som är helt oskyldiga. Så borde reaktionen varit mycket värre. Då hade jag nog kunnat höra skriken ända hit...
När det gäller att hosta och nysa brukar jag försöka vända mig bort eller gå undan. Men jag tycker det är mer att reagera på. Att skaka hand är ömsesidigt. Inte att nysa
För TREDJE gången (läs vad jag skriver människa). Det är inte ok att skaka hand bara för att det är värre att nysa eller hosta rakt ut. Två saker kan vara "inte ok" samtidigt.

Att skaka hand är enbart onödigt i dessa tider så att framhärda denna åsikt kan faktiskt inte tolkas som något annat än barnsligt trots.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
FHM gick ut med att öka till 300 pers och en meter emellan personerna (förutom sällskap som kan sitta ihop).
Jag undrar hur FHM tänker? tidigare har vi ju hela tiden uppmanats att hålla avstånd till varandra på ca 1,5-2 meter för att minska risken att smitta varandra,
och nu vid dessa event med max 300 pers så ska vi inte smitta varandra om vi håller avstånd med endast en meter.
Är det någon här som som förstår hur FHM tänker och vilken grund de har till att gå ut med dessa olika råd?
Det är olika risk att vara nära varandra beroende hur ansiktena är vända. Är ansiktena vända mot varandra så delar man luften mellan sig och därmed hög risk för droppsmitta mellan personerna, det leder till regeln om 1,5-2 m avstånd. Står/sitter man rygg mot rygg är risken för droppsmitta emellan väldigt liten eftersom man andas åt olika håll. Om en person sitter bakom en annan så är risken något mitt i mellan, det finns en risk att personen bakom lyckas andas ut droppar som tar sig runt personen framför och hamnar i den personens inandningsluft men på 1 m avstånd är risken liten.

Jag skrev förra veckan eller så om en kinesisk studie gällande smittrisker på tåg som gjordes genom smittspårning av ungefär 2000 smittade som åkt tåg under början av året. Risken att en person smittade personen som satt rakt framför, dvs. en bra bit mindre än 1 m, var betydligt lägre än risken att smitta personen som satt bredvid och även lägre än att smitta den person som satt på andra sidan om personen bredvid.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För TREDJE gången (läs vad jag skriver människa). Det är inte ok att skaka hand bara för att det är värre att nysa eller hosta rakt ut. Två saker kan vara "inte ok" samtidigt.

Att skaka hand är enbart onödigt i dessa tider så att framhärda denna åsikt kan faktiskt inte tolkas som något annat än barnsligt trots.
Det du missar är att jag inte försvarar någonting, jag bara konstaterar att reaktionen var överdriven. Att du inte vill se det utan fortsätta grotta ner dig är inte mitt problem.
Men ett mer moget beteende hade jag väntat mig.

Men jag har förstått med önskvärd tydlighet att jag är en barnslig människa som utsätter folk för livsfara. Att man är två om att skaka hand verkar glömmas bort.
Men det är tråkigt att det måste bli sån hetsk ton om det hela. Den är överdriven. Även om du inte vill hålla med. Jag sa inte att jag inte följer några råd. Jag pratade om en sak.
Om jag hade sagt att jag nös utan att hålla för munnen, då hade jag verkligen förstått reaktionen.
Men vill ni hoppa på en människa för att han skakar hand så är det okej. Men då tar man det på vuxet sätt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är olika risk att vara nära varandra beroende hur ansiktena är vända. Är ansiktena vända mot varandra så delar man luften mellan sig och därmed hög risk för droppsmitta mellan personerna, det leder till regeln om 1,5-2 m avstånd. Står/sitter man rygg mot rygg är risken för droppsmitta emellan väldigt liten eftersom man andas åt olika håll. Om en person sitter bakom en annan så är risken något mitt i mellan, det finns en risk att personen bakom lyckas andas ut droppar som tar sig runt personen framför och hamnar i den personens inandningsluft men på 1 m avstånd är risken liten.

Jag skrev förra veckan eller så om en kinesisk studie gällande smittrisker på tåg som gjordes genom smittspårning av ungefär 2000 smittade som åkt tåg under början av året. Risken att en person smittade personen som satt rakt framför, dvs. en bra bit mindre än 1 m, var betydligt lägre än risken att smitta personen som satt bredvid och även lägre än att smitta den person som satt på andra sidan om personen bredvid.
Jo men jag tror att de flesta förstår att det finns nyanser, dock svårt att nå ut med till hela befolkningen. Jag är därför stor vän av det enkla budskapet "håll avstånd och tvätta händerna".

Detsamma gäller alla former av barriärer, masker, visir, plexiglasskivor osv, dessa är ju till för att "skapa avstånd" när man absolut inte kan hålla avstånd och rätt använda i kontrollerade miljöer ska de ju användas för att möjliggöra vissa aktiviteter men för befolkningen som helhet funkar avstånd och handtvätt ypperligt, det finns inga anledningar att introducera fler felkällor än så.

Kanske större folkbildningskampanjer om dessa två åtgärder hade varit bra, mobilisera våra institutioner?
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
R
B Byggdjuret skrev:
Det du missar är att jag inte försvarar någonting, jag bara konstaterar att reaktionen var överdriven.
Jodå, visst har du försvarat ditt beteende. Om du inte gjort det hade du sagt något i stil med "ok, det var fel och jag ska inte göra så igen". Istället har det varit argument så som att du minsann är "vuxen",, "båda är överens", och att det hade varit värre om du "hostat eller nyst rakt ut". Jag tolkar dig i.a.f. som om du fortfarande tycker att du bör ha rätt att skaka hand, eller i.a.f. gjorde rätt när du gjorde det. Är det inte så? Anser du nu att det var/är fel?

B Byggdjuret skrev:
Men jag har förstått med önskvärd tydlighet att jag är en barnslig människa som utsätter folk för livsfara. Att man är två om att skaka hand verkar glömmas bort.
Ja, jag har skrivit att ditt beteende är lite "barnsligt" och det står jag för. Att hävda sin rätt att göra något onödigt "bara för att man vill" är det. Att ni är två som beter er fel ändrar ju inte på det. Jag har redan förklarat varför ni utsätter andra än er själva för risker. Börjar bli trött på att upprepa mig, så om du missade det får du gå tillbaka i tråden.

B Byggdjuret skrev:
Men vill ni hoppa på en människa för att han skakar hand så är det okej. Men då tar man det på vuxet sätt.
Du får gärna ge exempel på när du inte tycker att jag betett mig vuxet.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Det du missar är att jag inte försvarar någonting, jag bara konstaterar att reaktionen var överdriven. Att du inte vill se det utan fortsätta grotta ner dig är inte mitt problem.
Men ett mer moget beteende hade jag väntat mig.

Men jag har förstått med önskvärd tydlighet att jag är en barnslig människa som utsätter folk för livsfara. Att man är två om att skaka hand verkar glömmas bort.
Men det är tråkigt att det måste bli sån hetsk ton om det hela. Den är överdriven. Även om du inte vill hålla med. Jag sa inte att jag inte följer några råd. Jag pratade om en sak.
Om jag hade sagt att jag nös utan att hålla för munnen, då hade jag verkligen förstått reaktionen.
Men vill ni hoppa på en människa för att han skakar hand så är det okej. Men då tar man det på vuxet sätt.
Kan du förklara hur du resonerar när du kommer fram till att det inte är olämpligt att skaka hand med någon?
Så att vi kan förstå dig bättre även om vi inte håller med dig.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Amerikansk vaccinexpert på FDA:
Men även om det kommer fungerande vaccin är det inte säkert att de ger ett högt skydd mot viruset. Därför tror Paul Offit att amerikaner kommer behöva ha munskydd och hålla avstånd i två år till.
– Får vi ett vaccin som ger ett 75-procentigt skydd innebär det att var fjärde som tar sprutorna inte skyddas. Därför kan det ta ett par år innan vi lyckas stoppa smittspridningen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinexperten-kan-vara-redo-tidigt-nasta-ar-1
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förklara hur du resonerar när du kommer fram till att det inte är olämpligt att skaka hand med någon?
Så att vi kan förstå dig bättre även om vi inte håller med dig.
Lika lite som ni kan förklara era överdrivna reaktioner. Reaktion ja vi visst. Men till en viss nivå. Om man enbart ser till reaktionen så tycker jag att nysningen är något där reaktionen hade varit mer okej. Detta handlar om reaktionen på en enskild sak.
Jag anser att man först se det enskilt.
Texten nedan är inte för de som måste skrika och överdriva. Därför att jag vet redan vad ni anser
Men nej jag tycker inte det är så farligt. Jag jämför med andra saker bland det man inte får Göra. Avståndet är ganska okej, två armlängder. Visst det finns mycket skit på händerna. Men ärligt, hur mycket tar man inte på saker generellt. Det är ett generellt problem och inget som direkt har med handskakning.
Det här är min tanke. Och jag undanber mig nya skrik och överreaktioner.
Jag vet redan vad folk här inser. Så att börja skrika är omoget och barnsligt.
Diskussion ja visst men i lugn och saklig ton. Ni har nämligen skrikit klart. Nu.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jodå, visst har du försvarat ditt beteende. Om du inte gjort det hade du sagt något i stil med "ok, det var fel och jag ska inte göra så igen". Istället har det varit argument så som att du minsann är "vuxen",, "båda är överens", och att det hade varit värre om du "hostat eller nyst rakt ut". Jag tolkar dig i.a.f. som om du fortfarande tycker att du bör ha rätt att skaka hand, eller i.a.f. gjorde rätt när du gjorde det. Är det inte så? Anser du nu att det var/är fel?



Ja, jag har skrivit att ditt beteende är lite "barnsligt" och det står jag för. Att hävda sin rätt att göra något onödigt "bara för att man vill" är det. Att ni är två som beter er fel ändrar ju inte på det. Jag har redan förklarat varför ni utsätter andra än er själva för risker. Börjar bli trött på att upprepa mig, så om du missade det får du gå tillbaka i tråden.



Du får gärna ge exempel på när du inte tycker att jag betett mig vuxet.
Men kan du inte svara på varför denna överreaktion? Det har jag tjatat om.
Jag vet vad du anser. Men var det verkligen värt en sådan reaktion?
Och hur hade du då reagerat på nysningen?
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Lika lite som ni kan förklara era överdrivna reaktioner. Reaktion ja vi visst. Men till en viss nivå. Om man enbart ser till reaktionen så tycker jag att nysningen är något där reaktionen hade varit mer okej. Detta handlar om reaktionen på en enskild sak.
Jag anser att man först se det enskilt.
Texten nedan är inte för de som måste skrika och överdriva. Därför att jag vet redan vad ni anser
Men nej jag tycker inte det är så farligt. Jag jämför med andra saker bland det man inte får Göra. Avståndet är ganska okej, två armlängder. Visst det finns mycket skit på händerna. Men ärligt, hur mycket tar man inte på saker generellt. Det är ett generellt problem och inget som direkt har med handskakning.
Det här är min tanke. Och jag undanber mig nya skrik och överreaktioner.
Jag vet redan vad folk här inser. Så att börja skrika är omoget och barnsligt.
Diskussion ja visst men i lugn och saklig ton. Ni har nämligen skrikit klart. Nu.
Okej, men jag förstod inte något mer om hur du tänker. Mer än att det finns det som är värre men det är väl ingen som har sagt något annat.

Hur skakar du hand med någon som befinner sig två armlängder bort?
Ni kan ju inte mer än nudda fingertopparna.

B Byggdjuret skrev:
Visst det finns mycket skit på händerna. Men ärligt, hur mycket tar man inte på saker generellt. Det är ett generellt problem och inget som direkt har med handskakning.
Det är ju därför man ofta ska tvätta händerna grundligt.

Om två personer tvättar händerna grundligt, sen skakar hand med varandra med bortvända ansikten och slutligen tvättar händerna grundligt igen (man kan ju inte lita på att den andra verkligen fick bort allt under naglarna) så ser jag just inget problem med handskakningen men det låter ju inte på dig som att det är så det går till.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
B Byggdjuret skrev:
Visst det finns mycket skit på händerna. Men ärligt, hur mycket tar man inte på saker generellt. Det är ett generellt problem och inget som direkt har med handskakning.
Du verkar ha svårt att förstå hur smittan sprider sig. Det handlar förstås om att minimera ALLA sätt, inte skita i ett för att det finns andra. Självklart är det viktigt att röra saker i allmänhet så lite som möjligt också, men det är ju inte alltid möjligt att låta bli.

Att inte ta i hand när man hälsar är dock fullt möjligt vid varje tillfälle. Det är helt enkelt en onödig risk. Dessutom har jag redan förklarat för dig att just handskakning med en annan människa är ett sätt för dig och din motpart att dela på ALLT ni båda rört sedan ni sist tvättade er.

Förstår inte vad det är som gör det så svårt för dig att fatta detta.

B Byggdjuret skrev:
Och jag undanber mig nya skrik och överreaktioner.
Jag vet redan vad folk här inser. Så att börja skrika är omoget och barnsligt.
Diskussion ja visst men i lugn och saklig ton. Ni har nämligen skrikit klart. Nu.
Jag väntar fortfarande på exempel på vad du anser vara "skrik och överreaktioner". Det känns som om du försöker få denna diskussion till att vara något omotiverat påhopp på dig för att slippa svara på några frågor. Du försöker helt enkelt göra dig till något slags offer.

Jag fick i.a.f. svar på min fråga om du fortfarande tycker att det är ok att skaka hand. Det var (tyvärr) som jag trodde ett ja på den.

Det är inte lustigt att smittspridningen tar fart igen om folk resonerar som dig.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag satt och räknade lite. Under våren hade Tyskland 22 konstaterad smittade per dödsfall och nu under hösten är det 230 smittade per dödsfall
För Belgien är det 3 resp 230
För Sverige är det 13 resp 210
och för Norge 36 resp 330

Nu säger detta inte allt, för just nu är det många smittade och en del av dom kommer troligtvis att dö och för vårens tal beräknade jag koefficienten baserat på antal smittade och dödsfall under sommaren när smittspridningen var lägst, men det ger i alla fall en fingervisning om hur stor mörkertalet var under våren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
B Byggdjuret skrev:
Men kan du inte svara på varför denna överreaktion? Det har jag tjatat om.
Jag vet vad du anser. Men var det verkligen värt en sådan reaktion?
Och hur hade du då reagerat på nysningen?
VILKEN överreaktion? Nu får du hosta upp ett exempel på när jag gjort det annars för du sluta tjata om det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Jag satt och räknade lite. Under våren hade Tyskland 22 konstaterad smittade per dödsfall och nu under hösten är det 230 smittade per dödsfall
För Belgien är det 3 resp 230
För Sverige är det 13 resp 210
och för Norge 36 resp 330

Nu säger detta inte allt, för just nu är det många smittade och en del av dom kommer troligtvis att dö och för vårens tal beräknade jag koefficienten baserat på antal smittade och dödsfall under sommaren när smittspridningen var lägst, men det ger i alla fall en fingervisning om hur stor mörkertalet var under våren.
Har vi inte fortfarande ett stort mörkertal, torde vara rätt många som upplever att de varit lite hängiga men i själva verket har de haft en släng Corona?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.