2 357 549 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
troligtvis har vi fortfarande ett mörkertal, men jag har ingen aning hur stor.D djac skrev:
Om jag tittar på min egen situation är jag inte sjuk och har inte testad mig, men mina barn har stannat hemma med något som liknar en lättare förkylning. Då beställde vi PCR test och fick de stanna hemma tills vi fick resultatet (negativt). Sedan resonerade vi lite grann att om resten av familjen också var lite hängig, var det antagligen samma sak
Hade barnen testad positiv eller hade någon på skolan, sportförening, jobbet testad positiv, hade vi såklart testad mer och i ett tidigare skede.
Min känsla säger mig att om jag skulle röra mig i en klustersmitta, skulle jag märka det och agera därefter. Om samma sak gäller för resten av befolkningen, borde dagens smittotalen vara relativt noggrann. Vi kanske fångar upp 50 - 80% av alla smittade och så var det inte under mars-april
Svårt att värdera såna här uppgifter från USA nu, jag har själv blivit förvånad flera gånger av hur pass knutet maskfrågan är till politiken, helt galet. Flera kollegor har påpekat att Sverige tydligen stöder Trump, eftersom vi inte bär mask.. lite lustigt eftersom Sverige förmodligen är ett av de länder som har lägst stöd för Trump.F fiskbuggaren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du är inte den enda som funderat utan det har FHM gjort också och under presskonferensen sa Tegnell att deras uppskattning är att smittspridningen nu är ung. 10 % av i våras. Dock ingen precisering om när under våren men enligt ditt diagram är det nu ung. 1500 bekräftade fall/dag i genomsnitt. På vilken nivå hamnade din egenritade topp?harry73 skrev:
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
[bild]
Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.
Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.
Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.
Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Lite oroväckande uppgift från Socialstyrelsen under presskonferensen:
Är det bara därför att det är större andel unga som insjuknar eller beror det på något annat?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.38
Är det bara därför att det är större andel unga som insjuknar eller beror det på något annat?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja varför skrev du ett långt inlägg som mesta dels gick ut på att förolämpa mig? På vilket sätt har du rätt att sitta och förolämpa mig? Framför allt när jag bad om att inte bli det i det inlägg du svarade på. Jag skrev flera gånger och förklarade att jag redan vet vad ni tycker. Men tydligen var det viktigare att förolämpa.R RoAd skrev:
Om du inte har någonting vettigt att säga utan att förolämpa så behöver du inte säga nånting. Förolämpningar tar inte tråden framåt.
Förolämpa? Du måste ge exempel om jag ska förstå vad du pratar om. Så vitt jag vet har jag kritiserat ditt beteende och ditt försvar av detta beteende. Är det vad du anser är en förolämpning? Då har vi olika uppfattningB Byggdjuret skrev:Tja varför skrev du ett långt inlägg som mesta dels gick ut på att förolämpa mig? På vilket sätt har du rätt att sitta och förolämpa mig? Framför allt när jag bad om att inte bli det i det inlägg du svarade på. Jag skrev flera gånger och förklarade att jag redan vet vad ni tycker. Men tydligen var det viktigare att förolämpa.
Om du inte har någonting vettigt att säga utan att förolämpa så behöver du inte säga nånting. Förolämpningar tar inte tråden framåt.
Om något tycker jag att det är jag som försökt vara saklig i vad jag anser vara fel i ditt beteende och varför det ÄR en dålig idé att skaka hand. Du har däremot mest varit fokuserad på att tala om hur alla "överreagerar".
FHM har fått panik.
Inför "regler" lite hur som helst.
Exempelvis, vad är det för problem att besöka en säker butik?
Ja ni fattar vad jag menar och det är inte en fullknökad affär.
De kommer ta livet av svensk handel.
Vad är faran att besöka ett nästan tomt bibliotek?
Visst fester ska man inte gå på eller anordna men vad är problemet att träffa ett par goda vänner och äta en bit mat hemma hos varandra? "eller liknande socialt umgänge" säger man.
De har tappat greppet om smittspridningen.
Inför "regler" lite hur som helst.
Exempelvis, vad är det för problem att besöka en säker butik?
Ja ni fattar vad jag menar och det är inte en fullknökad affär.
De kommer ta livet av svensk handel.
Vad är faran att besöka ett nästan tomt bibliotek?
Visst fester ska man inte gå på eller anordna men vad är problemet att träffa ett par goda vänner och äta en bit mat hemma hos varandra? "eller liknande socialt umgänge" säger man.
De har tappat greppet om smittspridningen.
Att vi tappat greppet om smittspridningen känns väl nära definitionen av en pandemi?optimum skrev:
FHM har fått panik.
Inför "regler" lite hur som helst.
Exempelvis, vad är det för problem att besöka en säker butik?
Ja ni fattar vad jag menar och det är inte en fullknökad affär.
De kommer ta livet av svensk handel.
Vad är faran att besöka ett nästan tomt bibliotek?
Visst fester ska man inte gå på eller anordna men vad är problemet att träffa ett par goda vänner och äta en bit mat hemma hos varandra? "eller liknande socialt umgänge" säger man.
De har tappat greppet om smittspridningen.
Jag vill slå ett slag för det enskilda vuxenansvaret, man känner till rekommendationerna och man tillämpar andemeningen, inte som en bokstavstroende, inga problem för mig!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns inga helt säkra butiker.optimum skrev:
Men bibliotek är inte helt tomma och därmed finns det risk för smittspridning.optimum skrev:
Därför att det innebär en risk att virus går från ena hushållet till det andra och sen blir många på en arbetsplats sjuka i onödan.optimum skrev:
Tycker det är mer att folk inte bryr sig om de regler som finns och därmed måste man skärpa dem så folk får upp ögonen för vad som händer nu.optimum skrev:
Men... du har ju hela sommaren, sensommaren och hösten klagat på hur de gav otroligt diffusa råd (gällande besöksnäringen, om du minns?).optimum skrev:
FHM har fått panik.
Inför "regler" lite hur som helst.
Exempelvis, vad är det för problem att besöka en säker butik?
Ja ni fattar vad jag menar och det är inte en fullknökad affär.
De kommer ta livet av svensk handel.
Vad är faran att besöka ett nästan tomt bibliotek?
Visst fester ska man inte gå på eller anordna men vad är problemet att träffa ett par goda vänner och äta en bit mat hemma hos varandra? "eller liknande socialt umgänge" säger man.
De har tappat greppet om smittspridningen.
Nu ger de ett antal tämligen tydliga råd, och då har de "tappat greppet" och fått "panik".
Hur ska du ha det?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja det är tydligt att du inte läser.R RoAd skrev:Förolämpa? Du måste ge exempel om jag ska förstå vad du pratar om. Så vitt jag vet har jag kritiserat ditt beteende och ditt försvar av detta beteende. Är det vad du anser är en förolämpning? Då har vi olika uppfattning
Om något tycker jag att det är jag som försökt vara saklig i vad jag anser vara fel i ditt beteende och varför det ÄR en dålig idé att skaka hand. Du har däremot mest varit fokuserad på att tala om hur alla "överreagerar".
Så länge du inte kan läsa kan jag naturligtvis inte skriva något.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag uppskattar att du svarar sakligt och vuxet!BirgitS skrev:
Okej, men jag förstod inte något mer om hur du tänker. Mer än att det finns det som är värre men det är väl ingen som har sagt något annat.
Hur skakar du hand med någon som befinner sig två armlängder bort?
Ni kan ju inte mer än nudda fingertopparna.
Det är ju därför man ofta ska tvätta händerna grundligt.
Om två personer tvättar händerna grundligt, sen skakar hand med varandra med bortvända ansikten och slutligen tvättar händerna grundligt igen (man kan ju inte lita på att den andra verkligen fick bort allt under naglarna) så ser jag just inget problem med handskakningen men det låter ju inte på dig som att det är så det går till.