Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Det är inte alarmism om du kan backa upp det med något. Annars... tja...

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja jag har tänkt precis samma.
Så hade den nog sett ut om vi testat i samma grad som nu.
Men kommande utveckling kan jag inte visa här för då får man stämpeln som alarmist.

Men vi kör ändå.
Graf om spanska sjukan.
Så din första våg kommer överträffas rejält tror jag.
Kommer bli en kall bister vinter.

Det enda som kan hindra detta är disciplin hos folk att lyda FHM:s råd.
Men det tror jag många skiter i.
Vaccin troligen framåt sommaren så våg 3 kan stoppas.

[bild]
Den grafen ser rätt otäck ut. Jag har ingen egen uppfattning men det sägs ju att detta är en klustersmitta till skillnad mot influensa.

Vaccin kommer att börja ges i januari tror vår samordnare på området. Om ger det till rätt grupper kan det i så fall få relativ snabb effekt på dödligheten.

• Gilla
erik147
  • Laddar…
Staffans2000
Hittade denna i humorhörnan. Likadant skulle det blivit ifall era fruar/män och barn dog, istället för en massa okända.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt för att du upplevde det som en utskällning men jag blev verkligen mycket förvånad av att du inte verkade förstå vad det kan leda till.

Råd från FHM ska följas, precis som råd från Boverket, om man inte själv kan komma på andra minst lika bra sätt att följa lagen, oavsett om det är smittskyddslagens skrivelser om att man ska genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. eller lagar som har med husbyggen att göra.

Det har vid smittspårning visat sig att fester och andra sociala sammankomster är en av några vanliga ställen där folk tror att de har blivit smittade, arbete och (hög)skola etc. är en annan, liksom hemmet. Hemmet är svårt att komma åt.

Arbete och skola försöker man komma åt genom familjekarantän så att viruset inte tas med till arbetsplatsen/skolan samt genom hemarbete och att arbetsgivare/skolansvariga måste se till att bedriva arbetet på lämpligt sätt.

Därefter måste man göra något åt de sociala sammankomsterna och enklast (och förhoppningsvis effektivt) är att försöka få folk att inte träffa så många. Varianter på det ser man i hela Europa, oavsett om barer och restauranger stängs eller om man förbjuder sammankomster på mer än 6 personer.

Affärer vill man komma åt därför att det är ett ställe där viruset kan hoppa från en grupp av människor till en annan. Samma sak med kollektivtrafiken.

Det var tufft för affärerna i våras men de flesta överlevde att bara några få handlade i fysiska butiker under 1,5 månad. Om alla nu hjälps åt och verkligen försöker begränsa virusets framfart så blir tiden med hårdare råd kort men om folk inte bryr sig så kommer det att vara bekymmersamt hela vintern och våren, vilket antagligen leder till hårdare regler och då även lagar.
Tja det var inte bara du som reagerade på att jag skakade hand med folk. Den reaktionen var med största säkerhet överdriven. Det finns bra mycket större smittspridning. Att hosta eller nysa rakt ut, som exempel. Jag förstår fortfarande inte varför att skaka hand är så farligt.
Jag tycker att de nya råden är överdrivna. Jag är inte övertygad om att alla råd ger så stor skillnad. Men nu ser vi en början på att låsa in folk. De vi tidigare sett andra länder göra börjar bli verklighet. Men om vi ser England så lyckades de inte minska smittan trots att man begränsade hur folk träffades hemma. Jag är övertygad om att det inte har någon större skillnad. Men för människan har det stor betydelse. Tidigare har fhm tänk på den hela biten, men du verkar de glömma bort det nu. Tråkigt verkligen.
Sen är det intressant att samtidigt som fhm försöker skära ner på mänskliga kontakter, så jobbar regeringen på med att öka antalet besökare på matcher å liknande. Det går tvärt emot..

När det gäller råd och göra Dessa till lag så är det annorlunda. Det är inte samma sak. Råden kan fhm besluta om själv., men det finns gränser för hur långt fhm får gå med sina råd. Lagen finns i bakgrunden.
Sen undrar jag om de nya råden om att jobba hemma kommer fungera. Jag tror att det är svårt att få fler att jobba hemifrån. Då man behövs på plats. Samt att det inte passar för alla att jobba hemma. Men egentligen borde arbetsgivare underlätta för de anställda att välja annat färdsätt. Då minskar man resandet i kollektivtrafiken. För min del har jag tjänstebil. Så jag slipper såna problem.
Så kommunerna borde kanske underlätta för folk att parkera. Då kan fler ta bilen. Det är bättra för folkhälsan, mem sämre för miljön. Men för min del väger folkhälsan högre än miljön.

Man får inte glömma bort människan eller butikerna frågan är hur många som överlever tuffare råd.? Många går på knäna redan. Så det här blir dödsstöten. För det har varit tufft hela tiden. Inte bara första månaden.

sen är en intressant tanke vad händer om kag bryter mot dessa råd och åker och träffar några vänner hemma hos?
Eftersom jag inte misstänks ha någon smitta.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hittade denna i humorhörnan. Likadant skulle det blivit ifall era fruar/män och barn dog, istället för en massa okända.

[bild]
Tja om vi säger så här...
Jag tror att frugan hade blivit mest irriterad om snoppen trillade av.
;)

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Den grafen ser rätt otäck ut. Jag har ingen egen uppfattning men det sägs ju att detta är en klustersmitta till skillnad mot influensa.

Vaccin kommer att börja ges i januari tror vår samordnare på området. Om ger det till rätt grupper kan det i så fall få relativ snabb effekt på dödligheten.
Jo en del talar för att den grafen kan bli sann.
Åtminstone i Sverige.
För många som skriker efter att vi ska öppna upp mer.
Som inte bryr sig om FHM:s råd
Som anser att covid inte är värre än en enkel förkylning
Och med det som de flesta anar, vi går in i en kallare tid då luftvägsinfektioner frodas vilket är precis det coronan är.
Och många behöver åka kollektivt till jobbet nu i vinter.
Och vi har inte en sommar med semester och sommarlov som gör att vi lättare kan hålla social distans

Så många indikatorer nu som vi måste ta på allvar för att inte få en smittspridning som gör att sjukvården överbelastas för då kommer antalet avlidna att kraftigt öka.

Jag tror många inom sjukvården hade hoppats på att få ut lite extra ledighet runt julhelgen för all övertid de gjort men risken är att allt sådant ställs in om vi får en kraftig ökning av sjuka då.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Det finns bra mycket större smittspridning. Att hosta eller nysa rakt ut, som exempel. Jag förstår fortfarande inte varför att skaka hand är så farligt.
Visst kan det vara värre att hosta och nysa rakt ut, men man kan ha virus på händerna också t.ex. genom att ha tagit på något som någon har hostat på och tar man i hand så sprider man virus till den andra personen och eftersom folk tar sig i ansiktet så kan den andra personen då bli sjuk, det kan bli en lindrig sjukdom, en allvarlig sjukdom eller dödsfall. Det är inget som du kan veta i förväg. Likaså kan virus gå åt andra hållet så att det är du som blir sjuk, t.ex. allvarligt sjuk så att du belastar vården och därmed ökar risken för att sjukvårdspersonalen blir utbränd och/eller att någon annan inte får den vård som den personen behöver.

När man skakar hand på normalt sätt är man också ansikte mot ansikte på nära håll och att andas på det avståndet gör att det kan bli smittspridning genom droppsmitta.

Det är inte för din skull som du ska försöka förhindra smittspridning utan för att skydda andra från att bli sjuka och ev. avlida, förhindra att sjukvårdspersonalen blir knäckta och se till att du inte orsakar att andra inte får den vård som de behöver.

Om alla hade förhindrat smittspridning bara genom att hålla avstånd, tvätta händerna och undvika trängsel under september så hade det inte varit nödvändigt med dessa strängare råd nu. De kommer just för att folk har umgåtts i stora grupper och spridit smitta mellan sig och sen vidare till andra.

B Byggdjuret skrev:
Sen är det intressant att samtidigt som fhm försöker skära ner på mänskliga kontakter, så jobbar regeringen på med att öka antalet besökare på matcher å liknande. Det går tvärt emot..
Nej, det är ju fortfarande så att det inte får ske ökade kontakter på t.ex. matcher. Alla ska sitta ner på sin plats och det ska vara avstånd till alla andra. Om det inte kommer att respekteras så blir det slut på 300 personer på en match.

B Byggdjuret skrev:
Sen undrar jag om de nya råden om att jobba hemma kommer fungera. Jag tror att det är svårt att få fler att jobba hemifrån. Då man behövs på plats. Samt att det inte passar för alla att jobba hemma.
Det var ju betydligt fler som jobbade hemma i april än det har varit under hösten.

B Byggdjuret skrev:
Men egentligen borde arbetsgivare underlätta för de anställda att välja annat färdsätt. Då minskar man resandet i kollektivtrafiken.
Ett sätt är också se till att anställda kan jobba andra tider så de inte behöver resa när det är som mest folk i kollektivtrafiken.

Tillägg:
Skånetrafiken rapporterar att antalet resenärer idag minskade med 10 %.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ent-av-sina-resenarer-efter-nya-restriktioner

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
R
B Byggdjuret skrev:
Tja det var inte bara du som reagerade på att jag skakade hand med folk. Den reaktionen var med största säkerhet överdriven. Det finns bra mycket större smittspridning. Att hosta eller nysa rakt ut, som exempel. Jag förstår fortfarande inte varför att skaka hand är så farligt.
Jag var en av de som reagerade, mest för att jag inte förstår varför någon anser att hen behöver hälsa i dessa tider när myndigheterna som kan detta rekommenderar att inte göra det. Till vilken nytta måste man prompt trotsa denna rekommendation?

Att du inte förstår varför upprör mig inte lika mycket, alla har vi olika förmåga att fatta saker.

Låt mig förklara. Händerna är det som ohotat är dina största smittspridare. Det är med dessa du öppnar dörrar, slår in pinkoder, plockar varor i affärer, etc etc etc. När du skakar hand ser du effektivt till att din motpart får ta del av vad du samlat på dig sedan sista gången du tvättade händerna ordentligt.

Lägg nu till att den enda kroppsdel som egentligen riskerar att föra in smittan i kroppen är just händerna så borde du nu förstå att handskakningar är en riktigt dålig idé i dagens situation.

Argumentet att det finns värre saker är bara barnsligt. Jag skulle bli MER upprörd om du anser dig ha rätt att nysa och hosta rakt ut i det offentliga rummet men det hindrar mig inte att bli ganska upprörd över detta beteende.

Hoppas det klarnade en del nu.

• Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
sen är en intressant tanke vad händer om kag bryter mot dessa råd och åker och träffar några vänner hemma hos?
Eftersom jag inte misstänks ha någon smitta.
Det finns absolut inget intressant med det, bara ett konstaterande att du inte är beredd att ta det ansvar som vi alla måste ta när smittan ökar igen. Föreställningen att man kan hålla smittan borta genom att tänka glada tankar och bete sig oansvarigt är omoget och har ingen förankring i verkligheten.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan vända på frågeställningen. Varför har Norge och Finland fortsatt lägre dödstal än Sverige trots att man inte hade någon stor smittpridning i våras?

Jag kan för lite om de andra ländernas åtgärder i närtid för att ha någon egentlig uppfattning.
Då är det nog inte åtgärderna som driver smitta!

R RoAd skrev:
Jag var en av de som reagerade, mest för att jag inte förstår varför någon anser att hen behöver hälsa i dessa tider när myndigheterna som kan detta rekommenderar att inte göra det. Till vilken nytta måste man prompt trotsa denna rekommendation?

Att du inte förstår varför upprör mig inte lika mycket, alla har vi olika förmåga att fatta saker.

Låt mig förklara. Händerna är det som ohotat är dina största smittspridare. Det är med dessa du öppnar dörrar, slår in pinkoder, plockar varor i affärer, etc etc etc. När du skakar hand ser du effektivt till att din motpart får ta del av vad du samlat på dig sedan sista gången du tvättade händerna ordentligt.

Lägg nu till att den enda kroppsdel som egentligen riskerar att föra in smittan i kroppen är just händerna så borde du nu förstå att handskakningar är en riktigt dålig idé i dagens situation.

Argumentet att det finns värre saker är bara barnsligt. Jag skulle bli MER upprörd om du anser dig ha rätt att nysa och hosta rakt ut i det offentliga rummet men det hindrar mig inte att bli ganska upprörd över detta beteende.

Hoppas det klarnade en del nu.
Tja... Fortfarande så tycker jag att du och flera andra övettragerade.
Visst du kanske har svart att förstå varför man måste ska hand. Men det sitter i ryggraden. Man tar ihand det är artigt. Sen så är det så att jag är vuxen
Jag behöver inte bli bemött på något annat sätt. Att du reagerar mer på att man tar i hand än om man nyser är ganska intressant. För det är bra mycket värre. Egentligen som du borde veta så hade vi kommit långt om vi tvättade händerma och höll avstånd.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
B Byggdjuret skrev:
Tja... Fortfarande så tycker jag att du och flera andra övettragerade.
Visst du kanske har svart att förstå varför man måste ska hand. Men det sitter i ryggraden. Man tar ihand det är artigt. Sen så är det så att jag är vuxen
Jag behöver inte bli bemött på något annat sätt. Att du reagerar mer på att man tar i hand än om man nyser är ganska intressant. För det är bra mycket värre. Egentligen som du borde veta så hade vi kommit långt om vi tvättade händerma och höll avstånd.
På vilket sätt överreagerade jag? Jag förklarade att jag inte tycker att det är ok att strunta i rekommendationen att inte skaka hand när man hälsar. Är det att överreagera?

Att du är "vuxen" ger dig inte rätt att förvärra den pågående pandemin. En rekommendation från FHM ska följas, så enkelt är det.

Om du hade skyllt på att du är så van att ta i hand att du glömmer det ibland hade jag haft förståelse, jag sträckte också fram handen av ren reflex i början, men nu försöker du hävda någon slags "rättighet" att ta i hand för att du "vill det". Det är i min värld motsatsen till att vara vuxen, för det är så jag inbillar mig att barn beter sig.

Jag kan också konstatera att du inte är läskunnig. Jag skrev att jag skulle bli MER upprörd om du nös eller hostade rakt ut men att det inte är ett hinder för att jag ska bli GANSKA upprörd över detta beteende.

Att hålla avstånd är ju bra, och det är ju bra att du i.a.f. följer den rekommendationen. Men ser ni inte dumma ut när ni skakar hand på två meters avstånd, du och dina bekanta? :)

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
FHM gick ut med att öka till 300 pers och en meter emellan personerna (förutom sällskap som kan sitta ihop).
Jag undrar hur FHM tänker? tidigare har vi ju hela tiden uppmanats att hålla avstånd till varandra på ca 1,5-2 meter för att minska risken att smitta varandra,
och nu vid dessa event med max 300 pers så ska vi inte smitta varandra om vi håller avstånd med endast en meter.
Är det någon här som som förstår hur FHM tänker och vilken grund de har till att gå ut med dessa olika råd?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På vilket sätt överreagerade jag? Jag förklarade att jag inte tycker att det är ok att strunta i rekommendationen att inte skaka hand när man hälsar. Är det att överreagera?

Att du är "vuxen" ger dig inte rätt att förvärra den pågående pandemin. En rekommendation från FHM ska följas, så enkelt är det.

Om du hade skyllt på att du är så van att ta i hand att du glömmer det ibland hade jag haft förståelse, jag sträckte också fram handen av ren reflex i början, men nu försöker du hävda någon slags "rättighet" att ta i hand för att du "vill det". Det är i min värld motsatsen till att vara vuxen, för det är så jag inbillar mig att barn beter sig.

Jag kan också konstatera att du inte är läskunnig. Jag skrev att jag skulle bli MER upprörd om du nös eller hostade rakt ut men att det inte är ett hinder för att jag ska bli GANSKA upprörd över detta beteende.

Att hålla avstånd är ju bra, och det är ju bra att du i.a.f. följer den rekommendationen. Men ser ni inte dumma ut när ni skakar hand på två meters avstånd, du och dina bekanta? :)
Jaja...
Om det är så du vill se det. Så är det ditt problem. Du funderade aldrig på att hur vanligt det var att jag skakade hand. Eller om jag tvättade mina händer efteråt.
Jag förklarade varför jag skakade hand.
Men det kan vara svårt att förstå för vissa.
Jag kan förstå de förklaringar som dykt upp.
Men jag undrar hur du hade reagerat om jag sa att jag nös rätt ut. Med tanke på det kan smitta folk som är helt oskyldiga. Så borde reaktionen varit mycket värre. Då hade jag nog kunnat höra skriken ända hit...
När det gäller att hosta och nysa brukar jag försöka vända mig bort eller gå undan. Men jag tycker det är mer att reagera på. Att skaka hand är ömsesidigt. Inte att nysa

• Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jaja...
Om det är så du vill se det. Så är det ditt problem. Du funderade aldrig på att hur vanligt det var att jag skakade hand. Eller om jag tvättade mina händer efteråt.
Jag förklarade varför jag skakade hand.
Men det kan vara svårt att förstå för vissa.
Jag kan förstå de förklaringar som dykt upp.
Men jag undrar hur du hade reagerat om jag sa att jag nös rätt ut. Med tanke på det kan smitta folk som är helt oskyldiga. Så borde reaktionen varit mycket värre. Då hade jag nog kunnat höra skriken ända hit...
När det gäller att hosta och nysa brukar jag försöka vända mig bort eller gå undan. Men jag tycker det är mer att reagera på. Att skaka hand är ömsesidigt. Inte att nysa
Nu har jag inte orkat läsa tillbaka hela er diskussion men jag stör mig också på att folk inte kan ta in och förändra sitt beteende under pandemin. Oavsett om det gäller hälsa genom att ta i hand eller nysa rakt ut. Det är ett själviskt och otrevligt beteende att inte kunna följa samhällets spelregler.

Ditt sätt att vara vrång om att ta i hand får mig att tro att du är en surgubbe i allmänhet, som hävdar din ”rätt”. Jag hoppas jag har fel.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.