Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt för att du upplevde det som en utskällning men jag blev verkligen mycket förvånad av att du inte verkade förstå vad det kan leda till.

Råd från FHM ska följas, precis som råd från Boverket, om man inte själv kan komma på andra minst lika bra sätt att följa lagen, oavsett om det är smittskyddslagens skrivelser om att man ska genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. eller lagar som har med husbyggen att göra.

Det har vid smittspårning visat sig att fester och andra sociala sammankomster är en av några vanliga ställen där folk tror att de har blivit smittade, arbete och (hög)skola etc. är en annan, liksom hemmet. Hemmet är svårt att komma åt.

Arbete och skola försöker man komma åt genom familjekarantän så att viruset inte tas med till arbetsplatsen/skolan samt genom hemarbete och att arbetsgivare/skolansvariga måste se till att bedriva arbetet på lämpligt sätt.

Därefter måste man göra något åt de sociala sammankomsterna och enklast (och förhoppningsvis effektivt) är att försöka få folk att inte träffa så många. Varianter på det ser man i hela Europa, oavsett om barer och restauranger stängs eller om man förbjuder sammankomster på mer än 6 personer.

Affärer vill man komma åt därför att det är ett ställe där viruset kan hoppa från en grupp av människor till en annan. Samma sak med kollektivtrafiken.

Det var tufft för affärerna i våras men de flesta överlevde att bara några få handlade i fysiska butiker under 1,5 månad. Om alla nu hjälps åt och verkligen försöker begränsa virusets framfart så blir tiden med hårdare råd kort men om folk inte bryr sig så kommer det att vara bekymmersamt hela vintern och våren, vilket antagligen leder till hårdare regler och då även lagar.
Kalla mig alarmist, (jag blir absolut inte upprörd), men om många länder trycker till med ännu hårdare begränsningar, under ännu längre tid, så befarar jag ärligt talat att den globala ekonomin på riktigt faller samman. Vi vet sedan förra krisen att det finansiella systemet är mycket skört och att bara en liten krusning snabbt fortplantar sig och växer till en tsunami av elände. Om detta skulle ske, eller en bråkdel av detta, så tror jag vi alla kommer önska att vi lät coronan ha sin gång.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Givetvis är det via vaccin man bör uppnå flockimmunitet men enligt rubriken som Snigla postade så är ju hoppet "dashing"
Får vi inte immunitet av vaccinet så får vi ju stå ut med att smittan kommer att dra runt som den gör nu, för resten av framtiden.
Gissa varför man vaccinerar mot Influensa varje år....
Delvis för att det är olika sorter, men även för att immuniteten inte håller i sig hur länge som helst, särskilt om man är äldre och har sämre immunförsvar.
 
BirgitS
D djac skrev:
Kalla mig alarmist, (jag blir absolut inte upprörd), men om många länder trycker till med ännu hårdare begränsningar, under ännu längre tid, så befarar jag ärligt talat att den globala ekonomin på riktigt faller samman. Vi vet sedan förra krisen att det finansiella systemet är mycket skört och att bara en liten krusning snabbt fortplantar sig och växer till en tsunami av elände. Om detta skulle ske, eller en bråkdel av detta, så tror jag vi alla kommer önska att vi lät coronan ha sin gång.
Det gäller att balansera på gränsen mellan pest och kolera. Även en sjukdom som får mer eller mindre härja fritt orsakar stora ekonomiska problem. Det har idag rapporterats av TT att nästan dubbelt så många är långtidssjukskrivna på 4 av de 5 stora akutsjukhusen i Region Stockholm jämfört med för ett år sen, man vet inte säkert men det kan bero på att så många inte orkade med den stora ansträngning som det var inom vården under kvartal 2. Det är pengar det också. När barn mister föräldrar så får det långtgående konsekvenser under lång tid. Medelålders som ser att samhället struntar i deras föräldrar kan tappa livslusten och skita i framtiden.
 
Vad tror ni?
Blir det något snabbt godkännande av vaccin i USA? Det kan ha betydelse för hela världen, på flera sätt.

FDA shows signs of cold feet over emergency authorization of Covid-19 vaccines [Statnews, 23/10]
Man är rädd för att Trump ska pressa på en ”Emergency usage authorisation” (EUA) skulle kunna få långtgående negativa konsekvenser om man får oväntade biverkningar. Tex för förtroendet för vacciner och medicin industrin.
Även studierna som pågår kan drabbas på olika sätt. Kanske en ny typ av vaccin helt förkastas. Avslutar man studierna för tidigt missar man ”secondary endpoints” som tex att ta reda på om vaccin förhindrar att folk blir svårt sjuka.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller att balansera på gränsen mellan pest och kolera. Även en sjukdom som får mer eller mindre härja fritt orsakar stora ekonomiska problem. Det har idag rapporterats av TT att nästan dubbelt så många är långtidssjukskrivna på 4 av de 5 stora akutsjukhusen i Region Stockholm jämfört med för ett år sen, man vet inte säkert men det kan bero på att så många inte orkade med den stora ansträngning som det var inom vården under kvartal 2. Det är pengar det också. När barn mister föräldrar så får det långtgående konsekvenser under lång tid. Medelålders som ser att samhället struntar i deras föräldrar kan tappa livslusten och skita i framtiden.
Ja, min bild av ett finansiellt ras innebär skador som vida överstiger Coronans och ingen kommer undan, de finansiella systemen är så beroende av varandra att faller något så faller resten ganska snabbt.

Men såklart, en fungerande storskalig och global vaccinationskampanj kan ju rädda oss från båda :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Och så ett riktigt tråkigt inlägg. :cry:
Uppdrag granskning, Spelet om munskydden [SVT Play eller 20.00 i SVT1]

Hör argumenten i munskydds-striden: ”Då kommer detta att haverera fullkomligt” [SVT]
Arbetsmiljöverkets inspektör avslöjar spelet om munskydden: ”Rättsvidriga saker” [SVT]
 
  • Arg
djac
  • Laddar…
harry73
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
Skärmdump av Aftonbladets webbsida med nyhetsrubrik om högsta antal dagliga fall av COVID-19 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.

Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.

Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.

Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
Diagram över dagliga nya COVID-19-fall i Sverige med rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
[bild]
Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.

Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.

Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.

Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
[bild]
Ja, det är nog rimligt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
[bild]
Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.

Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.

Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.

Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
[bild]
Kanske något sånt för antalet nya/dag på IVA nu är ung. lika många som i mitten av mars, dvs. när allt började skena iväg.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
[bild]
Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.

Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.

Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.

Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
[bild]
Iaf aningens mer relevant än SVT Stockholm som igår rapporterade:

"Tisdagens siffra på 1 678 nya fall är den högsta dagssiffran hittills. Den 23 juni rapporterades 1 049 nya fall vilket var den högsta siffran under våren. Under denna period rapporterade man fortfarande dagligen till motsats mot idag då de nya fallen är från fyra dagar tillbaka"
 
harry73 harry73 skrev:
Nu är jag faktiskt lite nyfiken på @Ulltand s åsikter.
Vad tror du är anledningen att områden med omfattande smittspridning innan sommaren som t ex New York eller Sverige fortfarande inte har ökande dödstal efter sommaren, medan t ex Tjeckien eller Polen, som hade låg smittspridning, har höga dödstal just nu. Tjeckiens situation just nu är jämförbart med Sveriges topp i April.
Och vad säger det om Spanien, Frankrike, UK, mm som nu ligger på 20-30 % av toppen de hade i April.
Använd gärna ord som smittspridning, flockimmunitet, dödlighet, mm.

Man kan vända på frågeställningen. Varför har Norge och Finland fortsatt lägre dödstal än Sverige trots att man inte hade någon stor smittpridning i våras?

Jag kan för lite om de andra ländernas åtgärder i närtid för att ha någon egentlig uppfattning.
 
useless useless skrev:
Kan man läsa om det någonstans? Jag försökte hitta lite fakta kring Modenas tester, men hittade inget som jämför antikroppsnivåerna mellan vaccinerade och de som har varit sjuka.

Om jag minns rätt är det Johnsson&Johnssons vaccin. Tror det var Birgit som postade det i tråden för en tid sedan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ju vara rätt individuellt när det finns bekräftat att folk har blivit sjuka igen efter 3 månader.

Enligt DN så visar ju då Imperial Colleges studie att 60 av 1000 hade detekterbara antikroppar i månadsskiftet juni/juli medan det i september bara var 44 av 1000, det är en rätt rejäl sänkning på 3 månader. Det oavsett ålder men att det var en överrepresentation av de äldsta i gruppen som hade förlorat antikroppar. Däremot var vårdpersonal överrepresenterade i gruppen som hade kvar sina och forskarna har då teorin att det beror på de utsätts för viruset lite då och då i högre utsträckning än andra och därmed återaktiverar immunsystemet.

Studien med anställda på Danderyd visade väl något likartat när det gäller förlorade antikroppar för ung. en månad sen, om jag inte missminner mig.
Men det som är av mycket större betydelse är hur många som återinsjuknat. Och det är så få att det knappt kan räknas så långt. Här håller jag med Tegnell!

Förmodligen är det T-cellsaktiviteten som är avgörande.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du, och ingen annan heller, har ingen aning om ifall deras nedstängning alls bidragit till att det gått bättre.


Man ska äta lövbiff med pommes frites dagen innan man spelar på trav. Jag har vunnit varenda gång då, så det fungerar! ;)

Tror du tex Nya Zeeland eller Kina hade varit smittfria utan lock downs?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Högsta dagstalet sedan början av pandemin står det nu i Aftonbladet (och säkert också i de andra dagstidningar).
[bild]
Och det är såklart helt korrekt, men jag undrar hur relevant det är.

Det relevanta talet borde såklart vara antal smittade per dygn och inte antalet positiv testade per dygn.

Jag tittade på worldometers.info på figuren med Daily new cases in Sweden, och formen av första vågen i diagrammet är lite konstigt och egentligen förväntar man sig att formen liknar antal döda per dygn eller antal sjukhusinlagda.
Jag förstår också varför formen avviker, för det är för att vi inte testade så många och efter ett tag började vi testa väldigt många.

Om jag nu gör en artist impression av hur diagrammet för antal verklig smittade personer per dygn kan se ut, blir det något så här (eller troligtvis borde toppen vara några gånger högre) nu under hösten närmar diagrammet troligtvis antal verkligt smittade (vi testar oss i alla fall vid minsta förmodan om Covid-smitta)
Vad säger ni andra har ni bättre förslag för hur smittspridningen såg ut i våras?
[bild]
Ja jag har tänkt precis samma.
Så hade den nog sett ut om vi testat i samma grad som nu.
Men kommande utveckling kan jag inte visa här för då får man stämpeln som alarmist.

Men vi kör ändå.
Graf om spanska sjukan.
Så din första våg kommer överträffas rejält tror jag.
Kommer bli en kall bister vinter.

Det enda som kan hindra detta är disciplin hos folk att lyda FHM:s råd.
Men det tror jag många skiter i.
Vaccin troligen framåt sommaren så våg 3 kan stoppas.

Historisk graf över dödsfall per 1 000 personer under spanska sjukan från 1918 till 1919.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.